Vib Ribbon (PSone) – Jänis kiipes langalle

Japanilaiset pelintekijät onnistuvat yllättämään milloin milläkin tuiki oudolla ja omituisella tavalla. Sikäläisillä pelifirmoilla on ilmeisesti tapana palkita vuoden kummallisimman pelin tekijät tuhdilla bonuksella. Vib Ribbon on kärkipään kärkkyjä kummajaiskisassa.

Luettuna pelin perusidea kuulostaa lupaavalta. Pelihahmon eli jäniksen on hetkuteltava ja keikuteltava pitkin ja poikin eteenpiirtyvää ja musiikin tahtiin poimuilevaa narua. Kaiken kukkuraksi koneeseen voi lykätä minkä tahansa CD:n levykokoelmistaan. Jokainen biisi nimittäin rakentaa ruudulle uuden, musiikkiin istuvan kentän.

Se, järkyttääkö vai ilahduttaako pelin graafinen tyyli, on katsojasta kiinni. Melkoinen saavutus on se, että mustavalkoisista vektorivänkyröistä kokoonkyhätystä jäniksestä on saatu aikaan näinkin söpö ja ihastuttava olio.

Ääniefektit kikatuksineen ja hihityksineen ovat juuri niin japanilaisia kuin suinkin vain voivat ja ne istuvat peliin saumattomasti. Vib Ribbonin ulkomuoto on sanalla sanoen häkellyttävä ja aseistariisuva eikä pelin tuhruista sankaria voi olla ihailematta.

Vib Ribbon on kuitenkin hienoinen pettymys. Pelaajan on yksinkertaisesti painettava tiettyä nappia tai nappiyhdistelmää oikea-aikaisesti "narulle" muodostuvien vänkyröiden ja vinkuroiden mukaan. Perusidea on siis ilmiselvää sukua lukuisille bemani-peleille. Niinpä hysteeriseltä ja tuoreelta vaikuttanut peli muuttuu pikapikaa tarkkuutta vaativaksi refleksien kuritukseksi.

Nappi Naputtajan paluu

Yksi nappi leiskauttaa silmun läpi, toinen hyppäyttää jänön kuilun ohi ja kolmas eteen nousevan esteen yli. Ennen pitkää eteen tulee lisäksi näistä yhdisteltyjä esteitä eli vaikkapa sahalaitainen pystypalikka. Tällöin painetaan tietenkin pohjaan esteen ylittävä ja sahalaita-ansan ohittava nappi samanaikaisesti ja ajoituksen on osuttava oikeaan. Nappeja on painettava täsmälleen silloin, kun este on jäniksen nenän edessä.

Jokainen epäonnistunut yritys vie elinvoimaa ja samalla jänö muuttuu alati alkukantaisemmaksi olioksi. Muutama erhe peräkanaa ja kuvaruudulla punnertaa jäniksen sijasta piskuruinen maan matonen. Sujuva suoritus kohentaa vastaavasti polon olomuotoa takaisin selkärankaisten suuntaan.

Hirmuinen pelivire tuo ruudulle lopulta ballerinan, jonka esteiden yli tanssahtelua ei voi kuin ihailla. Vib Ribbon on ilman muuta nähtävä omin silmin, sillä kuvaruutukuvat eivät tee sille oikeutta.

Rytmikapuloita rattaisiin

Vaihtelun vuoksi etenemissuunta on välillä oikealta vasemmalle, ja lisäksi monimutkaisemmat räväkämmät viisut tuovat ylitettäväksi myös eri rytmissä - vai pitäisikö sanoa aalloissa - eteneviä esteitä. Tiedä vaikka Vib Ribbonia pelatessa rytmitaju kehittyisi salakavalasti.

Vib Ribbon on erinomainen peli hetken import-ekstaasiin, mutta latistuu PAL-julkaisuna pahaiseksi itämaan kuriositeetiksi. Perusidea on liiaksi sukua muille musiikkipeleille, mikä on harmillista. Ne kun eivät ole pelillisesti järin erikoisia elämyksiä ilman osuvia erikoisohjaimia. Sääli, sillä ulkomuodoltaan ja peli-idealtaan näinkin persoonallinen peli olisi kaivannut edes muutaman upouuden pelattavuutta piristävän oivalluksen. Pelkkä kuvallinen komiikka ei tällä kertaa riitä.

70