Vihan hedelmät

Tuukka Grönholmia ei olisi keskiajalla poltettu noitana ennustajalahjojensa takia.

* * * * * *

Se on lama nyt.

Olen vain kerran ollut pahemmin väärässä kuin tammikuun Pelit-lehdessä, jossa väitin peliteollisuuden selviävän taloustaantumapudotuksesta vähän polvia joustamalla. Yllätyin enemmän vain silloin kun typsyni Batman-fantasiaan tunki myös Robin mukaan. Lepakkovoileipä sai uuden, hämmentävän mausteen.

Palstani vanheni viikossa, sillä EA, Microsoft ja Sony ilmoittivat tammikuussa suurista irtisanomisista. Poispotkittujen määrät laskettiin satojen sijasta tuhansissa, mikä enimmillään tarkoitti jopa pariakymmentä prosenttia työvoimasta. Firma toisensa jälkeen laski jääneensä viimeisellä vuosineljänneksellä tappiolle.

Pelimyynti törmäsi seinään Japanin lisäksi myös Amerikassa, jossa myynti laski ensi kerran sitten konesukupolven vaihdoksen. Analyytikkojen madonluvuista huolimatta peliteollisuuden arvo on kasvanut 60 prosenttia vuodesta 2006. Nappikaupassa kasvun kunniaksi heitettäisiin kärrynpyöriä eikä lähetettäisi työntekijöitä kilometritehtaalle.

Jotain mätää Polygonimaassa

Peliteollisuudessa on jotain perustavanlaatuista pielessä, sillä Activision ilmoitti samaan aikaan rikkoneensa 5 miljardin dollarin tuloillaan firman vanhat ennätykset, mutta jääneen silti niukasti tappiolle. Duunareiden onneksi Activision-Blizzard ei potki porukkaa pois, sillä firmalla on laman suojaksi pehmoinen tyyny. Takataskussa lojuu käteisvaroina 3 miljardia dollaria Guitar Heron ja World of Warcraftin ansiosta.

EA:n lausuntoautomaattitoimitusjohtaja John Riccitiello on jopa myöntänyt julkisuudessa, että nykyinen taantuma on peliteollisuudelle valeasuinen siunaus. Riccitiellon mielestä EA oli kasvanut liian suureksi ja itsetyytyväiseksi jatkuvan menestyksen myötä. Lihavien vuosien takia taloon kuulemma palkattiin pelintekijäksi jokainen, joka osasi piirtää väriliidulla aseen.

Pyssynpiirtelijöiden lisäksi monet osaavat pelintekijät saavat potkut, mikä pistää koko teollisuuden kasvot ja pelisarjojen voimasuhteet uusiksi. Esimerkiksi Skatea EA:lle tehneitä ohjelmoijia siirtyi suoraan Tony Hawkia tekemään.

Irtisanomiset myös poikivat uusia tiimejä. Halo Warsia tehneessä Ensemble Studiosissa tiedettiin jo pitkään, että studio suljetaan heti, kun peli valmistuu. Duunareilla oli aikaa valmistautua potkuihin, joten valtaosa ydinryhmästä siirtyi irtisanomisten jälkeen kahteen uuteen projektiin. 45 henkeä työllistävä Robot Entertainment keskittyy tekemään lisäsisältöä Halo Warsiin, ja 35 pelintekijää suojiinsa napannut Bonfire Studios paljastaa ensimmäisen peliprojektinsa lähikuukausina.

Irtisanomiset synnyttävät ennen kaikkea parin hengen pelitaloja, jotka keskittyvät indiepelien tekoon. Tuloksia alkaa näkyä parin vuoden sisällä Steamin ohella Livessä, Wiiwaressa ja PlayStation Networkissa. Ruotsalainen itsenäinen pelijulkaisija Paradox Interactive jopa perusti indiemerkki Mezmer Gamesin tukemaan uusia tulijoita alalle. Suurten pelitalojen tiivistäessä julkaisuvalikoimaansa, indiepelien merkitys kasvaa nykyisestäkin.

Osa pikkutiimeistä jopa erikoistuu PS2-peleihin. Yksi vuoden harvoista onnistujista oli Namco-Bandai, joka julkaisussaan luottaa edelleen vanhaan PS2:een. Firma myi 3,6 miljoonaa peliä PS2:lle ja 2,9 miljoonaa Wiille, joten hyvän tuloksen takasi pääosin PS2 vielä vuonna 2008.

Yhteistuumin eteenpäin

Talouslukuja informatiivisempaa luettavaa ovat tuloksen yhteydessä julkaistut toimitusjohtajien kommentit, jotka paljastavat julkaisijoiden suunnitelmat. Julkisuuteen päästetyt lamalääkkeet ovat hellyttävän samoja.

Jatkossa jokaista peliä ei nähdä jokaisella markkinoilla olevalla pelikoneella. Pelit tehdään entistä enemmän konekohtaisesti eikä saman nimen alla räiskäistä kymmentä eri tekelettä PC:stä käsikonsoleihin. EA pudotti vuonna 2009 ilmestyvien peliensä määrän puoleen pelkästään karsimalla joukosta eri koneiden versioita samasta tittelistä. Liki kaikkien papereissa markkinajohtaja Wii saa alkavista projekteista valtaosan, mikä ei kaupoissa ehdi näkyä vielä kuluvana vuonna.

Ilmeisesti nettimoninpelit eivät osoittautuneet kultakaivokseksi muille kuin Blizzardille, sillä useimmat julkaisijat ilmoittivat lopettavansa nettimoninpeliprojektiensa tukemisen. Talouspuolella tajuttiin viimein, että aktiivisella verkkopelaajalla riittää vapaa-aikaa vain yhteen peliin ja hyvin todennäköisesti se on World of Warcraft.

Guitar Heron ja Wii Fitin maailmanmenestyksen inspiroima oheislaitepelivyöry jäänee vain pelottavaksi uhkakuvaksi, sillä julkaisukustannuksia halutaan karsia. Tyyriisti rahdattavien oheislaitteiden sijasta tuetaan maksullisia digitaalisia latauspalveluita.

Arvosteluversioissa trendi on jo näkyvissä, sillä PC-peleistä ei enää lähetetä levyä, vaan lehdet saavat aktivointikoodin Steamiin. Moinen helpottaa arvostelijan elämää, sillä DVD:n odottelun sijasta pelaamaan pääsee heti ja päivityksetkin valuvat koneelle automaattisesti.

Pisteillä pomoksi

Osa osalta venyvät pelisarjat eivät ole taattu kultakaivos. Eidosin Lara Croft ja Ubisoftin Prince of Persia ylsivät molemmat miljoonamyyntiin, mutta pelit laskettiin vuosituloksessa pettymyksiksi. Firmat panostivat projekteihin aivan liian paljon rahaa eivätkä saaneet riittävästi katetta. Pelaajat eivät enää vaihdu parin vuoden välein uusiin vaan keski-ikä on noussut jo yli kolmenkymmenen, joten uusia nimikkeitä kaivataan jatko-osien piristeeksi. Teoriassa uusi nimike voi olla seuraava Guitar Hero.

Jonkin sortin ennätyksen teki Need for Speed: Undercover -kaahaus, jonka toimitukset kauppiaille ylittivät jopa 5 miljoonan rajan. EA halusi silti uudistaa koko sarjan. Need for Speedistä nähdään PC:llä, Xbox 360:llä ja PS3:lla simahtava malli. Valitettavasti julkaisulehdistötilaisuus jäi Lontoon lumimyrskyn jalkoihin enkä koskaan päässyt näkemään, mitä tuore Slightly Mad Studios -tiimi autopelin tulevaisuudesta suunnittelee.

Pelit-lehti ei jää sivulliseksi lamatalkoista, sillä kaivamme helmet pienten tekijöiden projekteista ja annamme edelleen korkeita pisteitä. Über-pojot annetaan rakkaudesta pelintekijöihin, sillä julkaisijat sitovat menestysbonukset ja tiimin uratoiveet myyntilukujen lisäksi Metacritic-keskiarvoon. Mitä korkeampi pistekeskiarvo, sitä taatumpi pelintekijän tulevaisuus.

Arvostelu on luettavissa www.pelit.fi:ssä 4.3.2009.

Lisää aiheesta

  • Lupausten aika

    Tuukka Grönholm aloitti uransa omassa työhuoneessa. Kohta hänellä ei ole enää edes ikkunaa.

    * * * * *

    Minä, peliteollisuus, lupaan tänä vuonna laskea pelien hintoja ja nostaa niiden tasoa.

    Uuden vuoden voisi aloittaa lupauksilla, mutta palsta-aiheiden lisäksi en äkkiseltään keksi…
  • Hullut päivät

    Tulevaisuuden pelihistorioitsijat näkevät 2000-luvun latauspelien nousukautena. Toki vain siinä tapauksessa, että nykypäivää edes erotetaan muusta pelihistorian mosaiikkikaudesta.

    Vielä pari vuotta sitten riitti, että nettikauppojen latauspelejä seurasi sivusilmällä ja kokosi pari…
  • Idoleiden idolit

    Tuukka Grönholmin uran huippuhetki oli, kun Bruce Campbell tunki hänen viereensä pisuaarilla E3-messuilla, vilkaisi ja naurahti: "Not a boomstick!"

    * * * * *

    Siirryin demokratiasta aristokratian kannattajaksi, kun huomasin miten hyviä äänestystuloksia saadaan rajoittamalla äänioikeus vain…