War in Russia – To Russia with love

Hitlerin edesottamukset ovat ainakin pelirintamalla taanneet loppumattoman aihelähteen. SSI:n strategiapelitehtaan "kuukauden peli" on tällä kertaa Gary Grigsbyn War In Russia.

Kun operaatio Merileijona eli Englannin maihinnousu meni mönkään, suuntasi Adolf Hitler katseensa Neuvostoliiton rikkaille vilja- ja öljymaille. Hyökkäys tapahtui kahdella pääsuunnalla: pohjoisessa Itämeren valtioiden halki Moskovaa kohti ja etelässä Kiovaa ja Dnepriä kohti.

Kohti Moskovaa!

War In Russian Mustalta mereltä Ääniselle ulottuva pelialue on tyypilliseen tapaan jaettu heksoiksi. Pelivuoro on jaettu kahteen osaan, käskyjenantovaiheeseen ja taisteluvaiheeseen. Pelissä siiirreltävät yksiköt ovat tyypillisesti armeijoita ja divisioonia, tuhansien kilometrien rintamalinjan näpertely komppaniatasolla ei olisikaan kovin järkevää. Mukana tietysti pohjoisella rintamalla nippu suomalaisia divisioonia, joiden panosta kaivataan Leningradin valloituksessa.

WIR:ssä on mukana koko asevoimien skaala panssareiden ja yksittäisten tykkien tarkkuudella, vain merivoimat tälle operaatiolle tarpeettomina puuttuvat. Lisäksi mukana on liittoutuneiden Murmanskin saattueet, teollisuus ja kehittyvä sotatekniikka. Saksalainen voi virittää teollisuustuotantoaan, neukkujen puolella pelaavan on osattava siirtää tehtaat Uralin taakse oikealla hetkellä.

Blitzkrieg bop

WIR:n käskyt ovat hyvin yksinkertaisia, periaatteessa siirtymisiä ja tukioperaatioita. Ensin käskytetään maavoimat, hyökätään ja käytetään tykistöä, siirrytään raiteilla ja maitse. Käskyvaiheen jälkeen katsotaan kuinka taisteluissa kävi. Ilmavoimat tukevat maavoimia tai pommittavat kaupunkeja ja lentokenttiä, sekä tekevät erillishyökkäyksiä vihollisen maavoimia vastaan. Raideyhteyksien hallinta on tarpeen nopeiden kuljetusten takaamiseksi, Saksaa helpottaa lisäksi alkupelin blitzkrieg-säännöt.

Maasto ja sää vaikuttavat huomattavasti War In Russiassa kuten aikoinaan itse sodassakin. Luonnollisestikin Neuvostoliitto saa bonusta tuimassa talvisäässä, mutta epäoikeudenmukaisesti myös suomalaiset yksiköt kärsivät samat negatiiviset pakkasen vaikutukset saksalaisten kanssa. Sodan alkuvaiheilla neuvostoliittolaisen pelaajan kannattaa tehdä niin kuin historiassakin: ottaa tehtaat kantoon ja perääntyä Moskovan tienoille. Saksalaisten on taas hyödynnettävä menestys nopeasti tai juututtava pitkään sotaan kenraaleita Talvi ja Lieju vastaan.

WIR:n operaatiot ovat sinänsä selviä ja järkeenkäyviä, manuaali sen sijaan ei ole. Kyllähän siitä pelisäännöt tulevat selville, mutta hyvin suppeassa muodossa. Onneksi mukana on kevyt tutoriaali sekä muutama sivu strategiaa, taktiikkaa ja yleisiä neuvoja. Mukana tuleva skenaarioeditori on kömpelyydestään huolimatta hyvä bonus.

Pitäkää Stalingrad!

Käskyvaiheen käyttöliittymä saa tyydyttävän arvosanan, hiirellä ohjaus on hieman kummallista, mutta siihen tottuu nopeasti. Yksiköiden käskyttäminen on helppoa nuolinäppäimien tai hiiren avulla. Jo käskytetty yksikkö näkyy fiksusti tummempana, annettu reitti sen sijaan näytetään typerästi numeronäppäimistön numerokoodeina.

Taisteluvaihe on toteutettu ergonomiamielessä huonosti: karut viestit taistelujen edistymisestä vilistävät ruudun alalaidassa joko liian nopeasti tai liian hitaasti. Säädettävissä on ainoastaan viestien ruudullaviipymisaika sekä millä johtoporrastasolla viestit nähdään. Viiveen käyttö viestien näytössä on hölmö ratkaisu, tärkeät viestit eivät pysy ruudulla tarpeeksi kauan, tarpeettomat olisi mukava ohittaa heti vaikka hiiren napsauksella. Kaiken huipuksi raporttivaihetta ei voi ohittaa, se on pakko katsoa loppuun.

Sota on rumaa ja hiljaista

Ihmetyttää myös War In Russianin äänituki, install-ohjelma kyselee kovastikin äänikortteja ja tarjoaa esimerkiksi Rolandia musiikkiin ja SoundBlasteria ääniefekteihin _ kuitenkin audiovisuaalisesti tyylikästä alkuruutua lukuunottamatta peli on täysin äänetön.

War in Russia saa kehnot arvosanat myös yleisilmeestään ja rupisesta grafiikasta. Kovan linjan strategistit eivät aina pidä edellämainittuja suuressa arvossa, mutta kyllä näin on, että nykyaikana kökkögrafiikka välttävällä käyttöliittymällä ja huonolla taisteluraportoinnilla ei paljoa innosta kun parempaakin on tarjolla.

War In Russian parhaat puolet ovat sen laajuus ja kokonaisstrategiaan painottuva pelityyli. Ne jotka Grigsbyn suunnittelemista peleistä pitävät, löytävät haluamansa myös WIR:istäkin.

82