Warcraft 3: Frozen Throne - Lisälevy uudistaa moninpelin (Hype, PC)

Blizzard työstää parhaillaan Frozen Throne -lisälevyä Warcraft 3 -strategiapeliin. Pääsimme kurkkimaan olan yli, kun tekijät pelasivat demokenttiä. Luvassa salatietoa, joka kiinnostaa vain Warcraft-fania.

Frozen Thronen tarina ja yksinpelikampanja jatkaa siitä, mihin Warcraft 3 jäi. Toisessa yksinpelikampanjassa haltiat, ihmiset ja epäkuolleet etsivät legendaarista jäävaltaistuinta, jonka taikavoimien uskotaan ratkaisevan kansojen väliset valtataistelut. Örkeillä on oma erillinen kampanjansa, jossa örkit vain pyrkivät yhdistämään voimansa. Kampanjoiden kehutaan olevan yhtä pitkiä kuin alkuperäisessä Warcraft 3:ssa, mutta vaikeustaso on selvästi kovempi.

Jokainen kansa saa uuden sankarin ja kaksi uutta yksikköä. Uusista sankareista on tarkoituksella tehty vahvoja, jotta ne muuttavat väkisinkin moninpelin nykytaktiikat. Tosin lisälevypelaajat voivat käyttää moninpelissä Frozen Thronen sankareita vain, jos vastustajallakin on lisälevy.

Lisälevyä on tehty syyskuusta asti, ensimmäiset pari kuukautta menivät pelkkään suunnitteluun ja ohjelmointityö alkoi vasta joulukuussa. Peliä esiteltiin tammikuussa, jolloin kaikkia yksiköitä ja sankareiden taikoja ei oltu vielä lopullisesti päätetty. Uusia taikoja tulee paljon, ja Magic The Gathering -miehet kokevat vahvoja deja vu -fiiliksiä.

Loordi palaa

Blizzardin mielestä ihmisten suurin heikkous oli lievä aseettomuus tukikohtavyörytyksessä, joten ihmisten kykyä tuhota rakennuksia haluttiin parantaa. Blood Mage -sankarin tulipallotaika aiheuttaa valtavasti tuhoa pienellä alueella tappaen kaikki yksiköt ja sortaen rakennukset kertarysäyksellä. Koska taika on tehokas, osuma-alueen näkevät kaikki pelaajat hieman ennen iskua, jotta voi vetää joukkonsa pois alta.

Mark of Fire -taialla verimaagi voi muuttaa minkä tahansa oman yksikkönsä demoniksi. Taika on erityisen tehokas, jos sitä käytetään lähes hengiltä hakattuun yksikköön, sillä esiin manattu demoni on täysissä ruumin voimissa. Banish-taika muuttaa kohdeyksikön vahingoittumattomaksi, mutta lumottu yksikkö ei voi myöskään hyökätä. Parannustaikojen heittäminen ja liikkuminen kuitenkin onnistuvat normaalisti.

Toinen ihmisten uusista yksiköistä on antimaagikäyttöön tarkoitettu Spell Breaker, jonka automaattisena ominaisuutena on loitsunvarastus: Spell Stealing imee omille joukoilleen muiden heittämät positiiviset taiat ja niiden vaikutukset, kuten suoja- ja parannusloitsut. Mana Flare -aluetaika aiheuttaa vahinkoa käytetyn manan verran sen heittäjälle. Ihmiskunta saa avukseen myös Dragon Hawk -lentoyksikön, jonka Cloud of Fog -aluetaika estää vartiotorneja ampumasta.

Epäkuolleita vahvistetaan Crypt Lord -sankarilla, jonka Locus Swarm synnyttää Muumio-elokuvista tutun vipeltävän hyönteislauman, joka pelkällä määrällään voi kukistaa yksittäisiä vihollisia. Crypt Lordin kaksimielisesti nimetyn Horny Shieldin suojissa lordi voi toipua rauhassa, sillä piikkikuori aiheuttaa vahinkoa hyökkääjälle lordin jäädessä haavoittumattomaksi. Carrion Scarab muuttaa taistelukentän raadot raatokuoriaisiksi, jotka ovat myös undeadien uusi lähitaisteluyksikkö.

Kolmososan Crypt Fiend -kuoriaiset saavat uuden ominaisuuden, sillä lisälevyssä ne voivat kaivautua maahan. Maan povessa ötökät parantuvat pikkuhiljaa, mutta eivät näe ympäristöään. Viholliset huomaavat Crypt Fiendien piilopaikat pinnalle jäävistä pienistä kuopista.

Yöhaltiat eniten auki

Yöhaltioiden sankari warden oli demotilaisuudessa eniten vaiheessa, sillä hahmon ominaisuuksista oli päätetty vasta kaksi. Blink-taialla warden voi teleportata itsensä paikasta toiseen ja käydä tappamassa vihollisen muskettiyksiköt ja paeta ennen kuin vastustaja ehtii reagoida. Korkeammilla tasoilla Blink toimii nopeammin ja kauemmas. Spirit of Vengeance luo kuolleesta soturista henkiolennon, joka on sitä vahvempi mitä enemmän omia raatoja taistelukentällä lojuu.

Night Elfit saavat mörssäriksi väkivahvan Mountain Giant -lähitaisteluyksikön, joka Taunt-kyvyllään vetää kaikkien vihollisten hyökkäykset itseensä. Tauntilla on hyvä sekoittaa moninpelivastustajan kuviot, sillä yksiköt vaihtavat Tauntin jälkeen kohdetta vasta, kun ne käsin komentaa.

Örkkien toista yksikköä ei vielä tammikuussa oltu päätetty, mutta sankariksi oli vaihtoehdoista valittu Shadow Hunter. Shadow Hunterin Chain of Heal -taialla voi parantaa useita omia yksiköitä kerralla. Taika siirtyy ensimmäisestä yksiköstä eteenpäin parantaen ensimmäistä kohdettaan kaikkein eniten taian vaikutuksen hiipuessa pikku hiljaa.

Hex-taika muuttaa kohdehirviön satunnaiseksi ötökäksi kuten oravaksi tai siaksi, jolloin uhri menettää ominaisuutensa, mutta osumapisteet säilyvät. Voodoo-aluetaika tekee omista joukoista haavoittumattomia kunnes ne liikkuvat tai vihollinen onnistuu haavoittamaan Shadow Hunteria. Uutena örkkien summon-olentona esiteltiin Serpent Ward, joka toimii maastossa kuin vartiotorni. Koska olento ei voi lainkaan liikkua, se tekee muita summon-olentoja selkeästi enemmän vahinkoa.

Niin makaa kuin betaa

Uusia rakennuksia lisälevyyn ei tehdä kuin kaksi, niistäkin vain toisen voi itse rakentaa. Jokainen kansa voi pystyttää tukikohtaansa komistukseksi kaupan, jonka tavaravalikoima riippuu kustakin rodusta ja town hallin tasosta. Jokaista town hall -päivitystä kohden saa neljä uutta esinettä.

Epäkuolleet saavat esimerkiksi uhrikallon, jota käyttämällä voi rakentaa heti valitun alueen päälle. Örkkien yksi tehokkaimmista esineistä on Orb of Lightning, joka antaa lähitaisteluyksiköille lentäviä yksiköitä vastaan tehoavan sähköhyökkäyksen, aiheuttaa lisävauriota summon-olennoille ja vahingoittaa taikojia tietyllä todennäköisyydellä. Koska lisälevyssä esinevalikoima on alkuperäistä Warcraft 3:sta huomattavasti laajempi, minkä tahansa yksikön voi päivittää kantamaan tavaroita. Haittapuolena yksikön kaatuessa esineet leviävät ympäristöön myös vihollisten poimittavaksi.

Lisäksi maastossa on majatalo, josta voi käydä pestaamassa palkkasoturin yhdeksi sankarikseen. Palkkiksina on uusia, vielä tuntemattomia neutraaleita sankareita, mutta eniten moninpelikuvioita sekoittaa mahdollisuus käydä palkkaamassa majatalosta muiden kansojen sankareita. Ihmispelaaja voi käydä hakemassa haltioiden, örkkien tai epäkuolleiden johtajan joukkojensa tueksi.

Lisälevy myös päivittää peruspelin, joten luvassa on pienempiä parannuksia. Lentoyksiköt liikkuvat entistä helpommin toistensa ohi eivätkä pakkaudu enää yhdeksi tiukaksi nipuksi. Myös editori uudistuu, sillä karttoja voi linkata useista kartoista muodostuviksi jättikartoiksi. Kartalta toiselle ja takaisin siirtyessä niissä olevat yksiköt ja rakennukset säilyvät sellaisenaan, minkä pitäisi sallia kokonaan uudenlaisten tehtävien ja kampanjoiden suunnittelun.

Yksityiskohdat lyödään lukkoon maaliskuussa alkavan betatestin perusteella, sillä 10 000 pelaajan moninpeleistä saadaan riittävän laaja tilastopohja eri yksiköiden voimasuhteista ja suosiosta. Warcraft 3: Frozen Throne -lisälevy julkaistaan näillä näkymin kesäksi ja pelaaminen vaatii Warcraft 3:n. Lisälevy ilmestyy kauppoihin myös yhteispaketissa alkuperäisen pelin kanssa.

Lisää aiheesta