Wayne Gretzky Hockey 3 – Taru liigan herrasta

Bethesdan jääkiekkoliigasimulaattori on mielenkiintoinen tuttavuus. Pelin ensimmäisen version olen onnistunut missaamaan, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, sillä Hockey League Simulator 2 on massiivinen ja syvälle jääkiekon ihmeelliseen maailmaan perehdyttävä erinomaisen hyvä simulaattori. Monimuotoisuudessaan sitä voisi suositella jopa suomalaisen liigajoukkueen toimitusjohtajalle harjoitusvälineeksi jääkiekkojoukkueen johtamiseen.

Simulaattorissa voi luoda kokonaisen jääkiekkomaailman alkaen liigan rakenteen muodostamisesta ja päätyen yksittäisen joukkueen perustamiseen ja sen luotsaamiseen mestarijoukkueeksi asti. Mikä parasta, uusi Wayne Gretzky Hockey 3 on helposti yhteensovitettavissa HLS2een! Yhdessä nämä kaksi peliä muodostavat kokonaisuuden, joka on jokaiselle PC:n omistavalle tosilätkäfanille must.

HLS2:ssa voi asettaa monia tavoitteita. Valittavana on esimerkiksi koko liigan peliprosessin johtaminen, oman joukkueen kokoaminen, treenaaminen ja johtaminen mestarijoukkueeksi tai esimerkiksi kilpailu kaverin kanssa, kumpi olisi pystynyt parantamaan pelikaudella 1990_91 New York Jetsien suoritusta muilta osiltaan todellisuutta vastanneessa sarjassa. Peliä voi siis pelata yksin tai kaksin, mikä lisää siihen oman suolansa.

Pelin moninaisuuden vuoksi onkin hyvä asettaa jokin edellämainituista tavoitteeksi. Opettelu selkiytyy eikä itse pelaaminen leviä käsiin sieltä täältä rääpimiseksi, joka on turhauttavaa eikä anna oikeaa kuvaa simulaattorin pitkälle menevistä nautittavista yksityiskohdista.

Joukkueen toimitusjohtajan uravalinta on alussa luontevin. Tällöin toimenkuvaan kuuluvat muun muassa pelaajien draftaus eli värväys, sopivan valmentajan palkkaus ja tarpeen vaatiessa potkujen antaminen ja taloushallinnon pyörittäminen. Pelaajien värväys ja heitä välittävien agenttien kanssa neuvottelu on hauskaa, samoin tuloista ja menoista huolehtiminen. Mikäli pelikauden budjetti lipsahtaa miinukselle, eli pelaajat eivät jonkun ottelun jälkeen saa palkkaa, on tällä välitön negatiivinen vaikutus pelaajien pelimotivaatioon. Menoja voi supistaa harjoittamalla pelaajien kuntoon ja kykyyn perustuvaa palkkapolitiikkaa ja välttämällä ylisuuria pelaajapalkkioita.

Hyvien pelaajien myyminen taloudellisessa ahdingossa helpottaa väliaikaisesti, mutta johtaa helposti syvempään syöksykierteeseen. Lupaavien pelaajien draftaus ja ennakkoluulottomat valmentajavalinnat tuottavat usein hyvää tulosta. Mikäli haluaa, tietokone hoitaa toki nämäkin tehtävät.

Kierros kierrokselta etenevää pelin rytmiä voi hidastaa tai nopeuttaa oman makunsa mukaan. Nopeimmillaan pelikierros sujuu antamalla pelivastuun tietokoneelle. Oman joukkueen pelit voi pelata myös Wayne Gretzkyn kolmosessa, mikä on todella mielenkiintoinen ja syvyyttä kumpaankin peliin luova vaihtoehto, mutta pelikauden loppuun saattaminen kestää viikkoja, ellei peräti kuukausia. Kierroksien välillä voi vaikuttaa oman joukkueensa menestykseen muun muassa siirtämällä pelaajia farmijoukkueeseen ja/tai nostamalla hyväkuntoisia ja motivoituneita uusia kykyjä liigajoukkueeseen. Samoin uusien pelaajien ostaminen muista joukkueista ja omien pelaajien myyminen on osa NHL-joukkueen toimitusjohtajan arkipäivää.

HLS2:n pelaaminen teknisesti sujuu parhaiten hiirellä ja näppäimistöllä. Näppäimistön suoravalintanäppäimet mahdollistavat sujuvan pelaamisen. Grafiikka ja äänet ovat kohdallaan. Erikoismaininnan ansaitsee simulaattorin tulostusjärjestelmä, jonka avulla saa monipuolisia ja välttämättömiäkin kirjallisia raportteja pelin kulusta. Kirjallisilla tulosteilla voi vaikka vertailla kaverin kanssa omia kykyjä johtaa NHL-joukkuetta.

Kolmas G toden sanoo

Wayne Greztky Hockey 3 on järjestyksessään jo kolmas versio pelistä. Uutta verrattuna kakkosversioon ovat muun muassa parannetut ääniefektit, jotka ovat todella hyvät, digitoitu kuuluttajan ääni, uudet animaatiot muun muassa maalin teossa sekä oikeata jääkiekkoa paremmin kuvaava realistisempi yleisote kokonaisuudessaan. Erittäin vaikuttavaa. Odotetuin uutuus lienee mahdollisuus pelata linnunsilmäperspektiivin asemasta 3/4-perspektiivissä isommilla pelaajilla, jos vain koneteho riittää.

Hienon ääni- ja animaatiototeutuksen varjopuolena on luonnollisesti pelin vaatima suuri tila. Yhdeksän megan minimitilavaatimus kiintolevyltä on kohtalaisen paljon, mutta toisaalta tällä uhrauksella saa kyllä peliä kerrakseen.

Peliä voi pelata yksin tai kaksin, mutta tietokonetta vastaan pelattaessa Wayne on parhaimmillaan. Itse pelaaminen on kohtalaisen helppoa. Alussa kannattaa oman joukkueen tasoksi määritellä ammattilaisjoukkueen taso ja vastustajan tasoksi yliopistojoukkue. Vauhti pieneksi ja kentälle. Pelin ideana on ohjata yhtä tai kahta oman joukkueen pelaajaa, sijoittautua oikein kentällä, ronkkia vastustajaa ja yrittää anastaa kiekko pois vastustajalta ja sijoittaa joko rannelaukauksella tai lämärillä kiekko vastustajan verkkoon. Tietokone hoitaa vastustajan pelaamisen ja oman joukkueen muut pelaajat. Paitsiot, pitkät kiekot ja rangaistukset vihelletään mikäli niin haluaa.

Tuomaritasoja on neljä. Tuomari numero 1 kiinnittää tavallista vähemmän huomiota virheisiin, eli sikaakin voi pelata, tuomari 2 on normaali tiukka ja tuomari 3 on eurooppalaistyylinen suhteellisen anakara tuomari. Tuomari 4 on joku edellämainituista, mikä, se selviää pelikohtaisesti ronkkimalla ja rikkomalla vastustajan peliä.

Kentälliset voi muokata mieleisekseen ja samalla voi valita myös joukkueen yleisen linjauksen, eli pelaako joukkue eurooppalaista taitokiekkoa vai aggressiivista NHL-lätkää. Jokaisen pelaajan voi muokata tarkoitukseen sopivaksi valitsemalla pelaajalle tiettyjä ominaisuuksia pisteyttämällä asteikolla 0_9 esimerkiksi nopeutta, luistelutaitoa, aggressiivisuutta, laukaisukykyä yms. Hyvä joukkue on yleensä monipuolinen mutta tasainen. Jokaista ketjua tarvitaan, sillä pelitilanteessa pelaajien voimat hiipuvat parin minuutin pelin jälkeen ja tehokkuus laskee aivan kuten oikeassakin jääkiekkopelissä.

Kentällä olevat pelaajat hoitavat kukin oman reviirinsä niin puolustus- kuin hyökkäyspäässäkin. Tietokone luisteluttaa pelaajia tiettyjen koordinaattien mukaan, yleensä kolmion muotoista kuviota. Tehokas hyökkäyspeli muodostuu näiden kuvioiden varaan, muokkaamalla itse kentälliselle kierot kuviot saa mukavasti niskaotteen vastustajastaan. Maali hyvän "Porin Ässät -mäisen" klap-klap-yhdistelmän päälle on orgastinen kokemus.

Pelimukavuus on hyvä. Optimaalinen pelitapa on yhdistetty hiiri-näppäimistö-kombinaatio. Suoravalintanäppäimet helpottavat itse peliä ja pelamiseen pääsee nopeasti kiinni. Äänet ja animaatio ovat huippuluokkaa ja ne luovat oman tunnelman peliin. Monipuoliset valintamahdollisuudet ja HLS2-pelien pelaamismahdollisuus pitävät Wayne Gretzky Hockey 3:sen lätkäpelien kuninkaana.

92