When Two Worlds War – Kadonneen pelin metsästys

Avaruusstrategiapelejä on suorastaan mahdoton munata, sillä pahimpaankin räpistykseen jää aina jotain. Tai näin luulin, ennen kuin tutustuin Impressionsin When Two Worlds Wariin.

Ensimmäisen järkytyksen aiheuttaa käsittämätön käyttöliittymä, joka pakottaa pelaajan kämmeltämään päivätolkulla ennen kuin peli alkaa sujua. Näin kaameaa liittymää on mahdotonta ohjelmoida tietämättä, miten asioita ei saa tehdä.

Vain harras toive, että jossain tämän sekasotkun uumenissa on peli, piti minut mikron ääressä. Kun ohjelman käyttö oli lopulta opittu ja manuaali kulunut repaleeksi, vaiva osoittautui turhaksi. Myös itse peli on torso.

Herkullinen idea

Pelin idea sinänsä on miu mau mukkaan. Kaksi planeettaa sotii, ja pelaaja naputtelee planeettansa joukkoja johtavaa tietokonetta, joka muistuttaa kummasti PC:tä. Uutena ideana taistelut sijoittuvat kummallekin planeetalle ja niiden väliseen avaruuteen. Avaruudessa ei ole kuitenkaan kuin kaksi planeettaa eli alukset vain ammuskelevat toisiaan.

Pelaaja ohjaa paitsi joukkojaan myös tuotantolaitosten rakentamista ja tieteellistä tutkimustyötä. Jos asetelma tuntuu tutulta, niin et ole ainoa. Joukkoja on neljää sorttia eli maa-, ilma-, meri- ja avaruusaluksia. Sama kulkuneuvo voidaan suunnitella toimimaan useassa ympäristössä ja avaruusaluksille tämä on jopa suositeltavaa. Kiertoradalle noustakseen niiden on kyettävä liikkumaan myös ilmassa. Ensimmäinen TIE-laivueeni jäi laukaisualustalle, kunnes rakensin sekä ilmassa että avaruudessa liikkuvan tukialuksen. Maa- tai merivoimia en ole sen sijaan koskaan tarvinnut. Tutkimustyöllä aluksiin saa rakennettua parannettuja ominaisuuksia, kuten lisää tulivoimaa, nopeutta ja muuta tuttua.

Taisteluhakkerit

WTWW:n erikoisuutena on joukko-osastojen käskyttäminen ohjausohjelmien avulla. Kullekin yksikölle voidaan kirjoittaa ohjelma, joka määrää sen käyttäytymisen. Pelissä on mukana valmiita ohjelmia, ja ohjekirjasta löytyy esimerkiksi seuraava joukkoja vihollisplaneetalle rahtaava koodinpätkä:

MISSION ID: 6

1 MOVE TO BLUE 61,48

2 LOAD ALL TYPES

3 MOVE TO RED 66,73

4 UNLOAD ALL TYPES

5 GO TO PROGRAM 6, LINE 1

Tosi helppoa ja näppärää, semminkin kun pelin valmisohjelmista ei löydy joukkojen siirtoon kykenevää ohjelmaa. Se löytyy vasta ohjelmakirjastosta, joka on ladattava erikseen vakio-ohjelmien päälle. Kaikki ohjelmat eivät kokemukseni mukaan myöskään toimi ohjeissa kuvatulla tavalla.

Koodinvääntämisen ohella joukkojaan voi ohjata joko suoraan käskyttämällä tai vastaamalla ohjelman esittämiin kysymyksiin. Kaikki yksiköt eivät kuitenkaan tottele suoria käskyjä. Yksittäisten yksiköiden lisäksi pelaaja voi käskeä yksikköryhmiä joko puolustus- tai hyökkäyskannalle. Tämä menettely jopa toimii, muttei jätä pelaajalle paljonkaan pelattavaa.

Käytönestoliittymä

Eli kuten joukkojen ohjauksesta voi päätellä, WTWW:n käytettävyyttä ei liene lainkaan testattu. Ohjelmassa on onnistuttu tekemään kaikki ne virheet, joista ohjelmistosuunnittelun oppikirjoissa varoitetaan. Käskyt on piilotettu moniportaisen valikkopuun eri tasoille, samat ruudut ja käskyt toimivat eri tilanteissa eri tavalla, helppi on käytettävissä vain kahdella näytöllä, joukkojen käskyttäminen ei onnistu perinteisellä klikkaa-ja-valitse-menetelmällä jne. Kun käyttäjä valitsee hiirellä mielestään loogisen vaihtoehdon (esimerkiksi yksikön kuvan tai nimen), mitään ei tapahdu. Sen sijaan hänen on painettava esimerkiksi jonkin taulukon jossain kulmassa olevaa pientä kolmiota tai yksikölle valitun ohjausohjelman nimeä.

Käyttöliittymän kankeus lienee poikinut myös sen, että WTWW:n vaikeustaso on oletusarvoilla naurettavan helppo. Vaikka pelaajalla on ongelmia saada peli käyntiin, hän ei voi hävitä ellei nopeuta ohjelman päätöksentekoa tuplasti. Muutkin oletusarvot ovat pielessä. Peli esimerkiksi etenee tylsistyttävän hitaasti, ellei pelaaja säädä nopeutta mieleisekseen.

Ongelmat ulottuvat myös käyttöohjeisiin, jotka yrittävät matkia tietokoneistetun sodanjohtojärjestelmän manuaalia. Linja ei kuitenkaan pidä, eli sota ja peli menevät sekaisin. Ohjelman ongelmat vain pahenevat, kun kahdessa paikassa sijaitsevia eri tavoin toimivia samannimisiä painikkeita ei aina eritellä edes manuaalissa. Pahinta on kuitenkin aakkosellisen hakemiston puute. Näin sotkuisessa pelissä joutuu tämän tästä etsimään apua. Ohjelmaan puolivillaisesti lisätystä helpistä ei ole apua.

WTWW:ssä olisi ollut kiintoisaa tutustua sen puheohjaukseen. Se vaatii kuitenkin Aria-äänikortin, jota kukaan toimituksen jäsen ei valitettavasti tunnusta omistavansa. Peliä voi pelata myös kaksinpelinä modeemin välityksellä.

32