World of Warplanes

wargaming.net

Syöksykierteessä silmukka kiristyy

Ilmahälytys! AV-mammat tarkkana, lentävät laitteet voivat rikkoa nekin ihmissuhteet, jotka tankeilta säästyivät.

Wargaming.netin uutuus, verkkomoninpeli World of Warplanes oli esillä Venäjän pelintekijöiden konferenssissa Moskovassa toukokuussa. Pelit-lehti haastatteli pelin tuottajaa,

Sergei Ilyushinia

– joka ON sukua sille kuuluisalle lentokonesuunnittelijalle – ja kokeili pelin alphaversiota.

World of Warplanes on sisarpeli menestyksekkäälle World of Tanksille (Pelit 5/2011, 92 p), joten kiinnostus on kovaa jo nyt: pelkästään pelin alphatestaukseen ilmoittautui yli 500 000 ihmistä!

Lentävä lautanen?

World of Warplanesin toimintamalli on samanlainen kuin tankkitaisteluissa. Kyse on tiimipelistä, jossa oman joukkueen kanssa taistellaan toisia joukkueita vastaan ja valloitetaan alueita. Vastassa ei ole tekoälyvastustajia, ainoastaan muita pelaajia.

Lentokoneita on alkuun mukana yli seitsemänkymmentä, lentämisen alkuajoilta aina 1960-luvulle asti, potkurikoneista suihkukoneisiin. ”Rajasimme lentokoneet siten, että ääntä nopeammat koneet jätettiin pois. Yliäänikoneet toimivat eri periaatteella, ja ne olisivat rikkoneet pelitasapainon”, Ilyushin selittää.

Julkaisuvaiheessa lentovehkeinä on vain saksalaisia, amerikkalaisia ja venäläisiä koneita, mutta myöhemmin lisätään muun muassa brittien ja japanilaisten koneita. ”Periaatteessa voimme kasvattaa lentokoneiden määrän useisiin satoihin”, Ilyushin kertoo. Joidenkin lentopelien ohjaamoon pääsee vain ostamalla – tuttu juttu panssaritaistelujen veteraaneille.

Mielikuvituskoneita ei mukana ole, mutta prototyyppejä pääsee lentämään, kuten venäläisten tunnettua lentävää lautasta. Asevalikoimassa on iso arsenaali tykkejä, raketteja ja pommeja. Mukaan on otettu myös joitain vähän käytössä olleita erikoisuuksia.

Vaikka kyse on alphasta, peli tuntuu jo olevan hyvällä mallilla. Lensin monilla eri koneilla, ohjaustuntuma oli hyvä ja koneissa tuntui todella olevan eroa. Sergein mukaan jokainen lentokone pitää oppia erikseen, sillä niillä on kaikilla omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Tämäkin on tuttua tankkikomentajille. Ohjata voi niin hiiri–näppäimistö-yhdistelmällä kuin lentotikulla tai pädillä. Perusajatus on se, ettei peliä varten tarvita erikoisohjaimia.

Heinkel, missä olet?

Kun kävin lentokonevalikoimaa läpi, huomasin, että mukana oli vain hävittäjiä ja rynnäkkökoneita. Kysyessäni pommikoneista Sergei pudisti päätään. ”Mietimme asiaa kyllä, mutta tulimme tulokseen, että pommikoneet pilaisivat pelitasapainon”, hän selittää. ”Haluamme pitää taistelut intensiivisinä ja lyhyinä – noin varttitunnin mittaisina, ja hitaat pommikoneet eivät sovi siihen.”

Sergei lisää, että pommikoneita tullaan pelissä kyllä näkemään, esimerkiksi saattotehtävissä, mutta niitä ei itse pääse ohjaamaan. Samasta syystä pelissä ei ole mukana myöskään nousuja eikä laskeutumisia. Ne pitkittäisivät taistelujen alkamista turhaan, ja toisekseen niiden tekninen toteutus on hankalaa. Sergei muistuttaa, ettei World of Warplanes ole simulaattori ja että aloituskynnys halutaan pitää matalana.

Simulaattori-ihmisiä saattaa harmittaa tieto, että ilmatorjunta on pelissä enemmän tunnelmaa luova elementti kuin äärimmäisen vaarallinen uhka. Sergei perustelee ratkaisua sillä, että koska pelin keskiössä ovat hävittäjien väliset kaksintaistelut, tuntuisi hölmöltä, että voiton ratkaisisi jokin muu asia kuin pelaajat itse.

Tankkikomentajia tietysti kiinnostaa, onko Warplanesilla mitään yhteyttä World of Tanksiin. Onko mahdollista, että pelit jopa yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi? Samalla kun tankit moukaroivat metsää ja toisiaan, ylhäällä käytäisiin taistelua ilmaherruudesta. ”Tuota kysytään meiltä paljon”, vastaa Sergei ja jatkaa: ”Vastaus on ei. Tällä hetkellä pelien täydellinen integraatio olisi erittäin hankalaa.” Hän pitää hetken tauon. ”Ehkä joskus tulevaisuudessa se voisi onnistuakin”, hän heittää.

Peleillä on silti yhteys. World of  Tanksissa voitetulla tai ostetulla kullalla voi ostaa koneita Warplanesissa ja päinvastoin. Harkinnassa on, että samoja kenttiä voi pelata ensin maaherruudesta ja sitten ilmaherruudesta, mutta tästä ei vielä oltu tehty päätöstä.

Kun kysyin, milloin tämä kaikki valmistuu, sain sen tutun vastauksen: ”Kun se on valmis.” Tarkoitus ei ole pitkittää prosessia ikuisuuksiin, ja voi olla, että valmista tulee jo vuoden loppuun mennessä. Pelin laitevaatimuksien luvataan olevan suunnilleen samaa tasoa World of Tanksin kanssa, ehkä hieman korkeammat.

Kun maa ja ilma on jo valloitettu, mitä jää jäljelle? Aivan. Tuli ja vesi. Jälkimmäinen on jo hoidossa, World of Warplanesin lisäksi Wargaming.netin Pietarin-toimipisteessä työstetään peliä World of Warships, jonka ilmestymispäivästä ei hiiskuttu vielä mitään.

Tapaamisesta jäi hyvä kutina. Näitä pelejä työstetään sydämellä, ei kylmästi laskelmoiden.

Aleksi Kuutio

PC

Ilmestyy, kun valmistuu