World of Warships

World of Warships

Wargaming

Ilmestyy 2015

 

Das Boot

Gamergaten jälkimainingeissa kannattaisi välttää vesirajan alle meneviä aiheita, mutta World of Warshipsissa suorastaan tähdätään sinne.

Valkovenäläinen Wargaming iski kultasuoneen, kun pelistudio siirtyi vuoropohjaisista strategiapeleistä mikromaksullisiin nettiräiskintöihin ja julkaisi World of Tanksin. Tankkipelissä verkkaiset sotakoneet murjovat toisiaan isoilla aseilla, World of Warshipsissa panssarit paksuuntuvat ja piiput kasvavat, mutta vauhti ei juuri hidastu.

Laiva on lastattu tekniikkapuilla

Laivanupotuksessa idea on sama kuin tankki- ja lentokoneversioissa. Satunnaistaisteluissa kerätään pelirahaa ja kokemuspisteitä, niillä hankitaan uusia aluksia ja parannetaan vanhojen purkkien ominaisuuksia aseistuksesta moottoreihin. Voitosta saa huomattavasti paremman palkkion kuin tappiosta, millä kannustetaan siihen, että satunnaisten sankareiden sijasta nettipeliä tahkotaan tuttujen pelikavereiden kanssa. Kavereiden kanssa pääsee samaan matsiin vain maksullisella premium-tilillä, itse peli on ilmainen.

Laivat jaetaan neljään eri tekniikkapuuluokkaan. Hävittäjät hoitavat tiedustelun ja vihollislaivojen häirinnän torpedoillaan. Taistelulaivat ovat pelin vahvimmin panssaroituja ja aseistettuja aluksia, mutta hitaina kohteina ne ovat helppoja maaleja. Risteilijät ovat ominaisuuksiltaan hävittäjien ja taistelulaivojen risteytyksiä, sillä liikkuvuus on kohtuullinen, panssarointi hyvä ja aseistus tulivoimainen.

Lentotukialukset eivät ehdi syksyn suljetun betan alkuun, mutta niiden rooli on sama kuin todellisuudessakin. Ideana on pysytellä piilossa ja lähettää jatkuvana virtana matkaan torpedo-, pommi- ja hävittäjäkoneita. Mitä kauempana taistelualueesta on, sitä paremmassa turvassa on, mutta vastaavasti lentokoneiden matka iskuetäisyydelle pitenee. Kun lentotukialus löydetään, se on helppo maali kaikille.

Todellisuudessa lentotukialukset hallitsivat merisotaa, mutta pelissä annetaan muillekin mahdollisuus. Toisen maailmansodan panssarilaivat ampuivat noin parinkymmenen kilometrin päähän, mutta osuivat vaivaisella kolmen prosentin tarkkuudella. Taisteluetäisyyksiä lyhennetään todellisuudesta ja osumaprosenttia kasvatetaan huomattavasti, mutta myös alusten suhteellista vauhtia nostetaan. Mistään simulaatiosta ei siis ole kyse, vaan tankkipelin tyylisestä näennäisrealismin ja toimintapelin hyvästä yhdistelmästä. Tekijät ottavat suuria vapauksia aluksia tasapainottaessaan, mutta aluksiin ei saa aseita, joita niihin ei aikanaan vähintään suunniteltu lisättäväksi.

Mukana ei ole lainkaan miinoja eikä sukellusveneitä, jotta vältytään World of Tanksin tykistön tapaiselta näkymättömältä kuolemalta. Mahdollisesti aseita nähdään tulevaisuuden PVE-tehtävissä, joissa tehtävänä on esimerkiksi saattaa tekoälyn ohjaamaa rahtilaivasaattuetta tai suojata taisteluosaston lähtöä miinoitetusta satamasta merelle. PVE-pelimuotoja vasta suunnitellaan, sillä betan alussa keskitytään pelaajien välisiin taisteluihin.

Laiva on lastattu panssarikranaateilla

Ensi alkuun seikkaillaan vain amerikkalaisten ja japanilaisten riveissä, mutta saksalaiset, ranskalaiset, italialaiset, britit ja venäläiset alukset lisätään myöhemmin. Eri maiden laivastossa painotetaan hieman eri asioita. Amerikkalaiset pitivät suurimpana uhkana lentokoneita (ihan oikein), joten aluksissa on muita maita tehokkaampi ilmatorjunta-aseistus. Brittilaivoissa taas on muita raskaampi panssarointi, japanilaisten Yamato-luokka kaikkein järeimmin aseistettu ja saksalaiset Scharnhorst-risteilijät olivat nopeampia mutta järeämmin aseistettuja kuin muiden maiden vastaavat alukset.

Osumapistesysteemi muistuttaa muita World of -pelejä. Tosin merisodassa erotellaan osumat vesirajan ylä- ja alapuolelle, sillä suurinkin risteilijä kestää vain kolmisen torpedo-osumaa. Kolmekin voi riittää, sillä osuma ammusvarastoon tai polttoainesäiliöön voi tuhota useamman vesitiiviin osaston kerrallaan. Mitä syvemmällä laiva ui, sitä hitaammin ja huonommin se toimii.

Vesirajan yläpuolella iskemät rokottavat osumapisteitä, mutta osuma kansirakenteisiin, komentosiltaan, keulaan, peräsimeen tai potkureihin vaurioittaa eri järjestelmiä. Komentosillan tuhoutuminen heikentää näkyvyyttä, moottoriosuma hidastaa laivaa ja ilmatorjunnan tulenjohtotornin tuhoutuminen heikentää IT:n osumatarkkuutta.

Tykin ammuksia on kahta eri mallia. Sirpalekranaatit tuhoavat kansirakenteita, mutta eivät aiheuta suurempaa vauriota. Ne sopivat lähinnä ilmatorjunta-aseiden lamauttamiseen. Panssariammukset ovat tehokkaimpia, mutta ne vaativat täysosuman, sillä ammuksilla ei ole lainkaan sirpalevaikutusta eivätkä ne edes räjähdä veteen osuessaan. Aseiden tekniikkapuu alkaa maailmansotien välisestä kalustosta ja päättyy varhaisiin meritaisteluohjuksiin.

Torpedot voi ampua matkaan nippuna tai viuhkana kuten todellisuudessakin, myös ennakko on osattava arvioida. Tykistön toimintaa suoraviivaistetaan, sillä pelaajan komennossa ovat vain aluksen pääaseet. Mahdollisia kakkostykkejä hoitaa tekoälymiehistö. World of Tanksista tuttu nopan heittely on mukana, sillä osumat voivat kimmota tai pysähtyä panssarointiin aiheuttamatta lainkaan vaurioita.

Laiva on lastattu turhilla toiveilla

Tekijöiden haaveena on, että taistelu perustuisi pelaajien yhteistyöhön, jolloin ihmiset työskentelisivät yhtenäisenä laivastona. Todellisuudessa alukset suunniteltiin osaksi taistelu-osastoa, joten pelissäkin nähdään esimerkiksi ilmatorjuntaristeilijöitä, joiden ominaisuudet vaativat muiden alusten tukea. Yhteistyö voi olla kaukainen haave, jos miettii esimerkiksi World of Tanksin todellisuutta, jossa taistelutovereiden tekemisiin reagoidaan vain kiroilemalla. Todennäköisesti meritaistelun valtiaaksi nousevat risteilijät, jotka yhdistävät hävittäjien ketteryyden taistelulaivojen tulivoimaan.

Ajatustani tukee tankkipelistä tuttu spottaussysteemi, eli vihollista ei näe pelissä ellei aluksen ”miehistö” havaitse kohdetta. Kuten todellisuudessa taistelulaivan tähystyskorista näkee kauemmas kuin pienen hävittäjän märssykorista, eikä suhde muutu tutkienkaan tultua. Ampuminen ja liekit vaikuttavat siihen, kuinka hyvin alukset erottaa. Myös savu on mukana, sillä hävittäjät voivat levittää savuverhoa, mistä siemakurwat repinevät riemua: liian lähelle levitetyllä savulla sokaisee omat tehokkaammin kuin vihollisen.

World of Tanksissa satunnaiskartat pelataan niin kuin ne on ennenkin pelattu, eli karttoihin muodostuu raskaiden tankkien reittejä ja muuta kummallista lajikäyttäytymistä, johon ympäristö tai pelitapahtumat eivät näytä vaikuttavan. Minua kiinnostaa nähdä, mitä tapahtuu, kun pelaajakanta pudotetaan World of Warshipsin aavalle ulapalle. Kartat eivät ole pelkkää avomerta, vaan mukana on myös saaristoa, satamia ja laguuneja taktiikoita piristämässä. Laivojen syväys huomioidaan, joten hävittäjät pystyvät ylittämään matalikkoja, joihin suuremmat alukset jäävät kiinni.

Laivasotapelin suljettu beta käynnistyy ennen vuodenvaihdetta, ja mukaan otetaan koko ajan enemmän ja enemmän pelaajia. Battleships toimii samalla mikromaksuidealla kuin World of Tanks ja World of Warplanes. Kädenojennuksena pelaajille wargaming.net-tili on yhteinen kaikkien kolmen pelin kanssa, jolloin premiaika toimii kaikissa kolmessa.

 

Tuukka Grönholm