World War II Online - Alokkaan opas

World War II Online on raaka peli alokkaille. Käyttöliittymä on jatkuvasti työn alla ja realismi nostettu niin paljon pelattavuuden edelle, ettei alussa saa mitään tolkkua mihin pitäisi mennä ja mitä tehdä. Tervetuloa mopoleirille!

Kun peli on imuroitu, asennettu ja käyttäjätunnus luotu, valitaan kenen joukoissa seistään. Opas on suunnattu pääosin saksalaisten puolelle, koska lähes kaikki suomalaiset tuntuvat hakeutuvan sinne. Britit eivät mitään apuja tarvitse ja kuka pelle nyt haluaisi värväytyä Ranskan armeijaan? Niillä on niin rumat kypärätkin. Joten valitse Akselivaltiot (Axis). Et tule katumaan, sillä luvassa on reipas marssi halki Euroopan.

Jos jostain kumman syystä kuitenkin värväydyt häviäjien puolelle, monet ohjeet toimivat lähes sellaisinaan riippumatta siitä, kenen riveissä seisot. Tiettyyn pisteeseen asti pelaaja voi luoda erilliset urat kaikkien kolmen maan riveissä ja vielä eri aselajeissakin.

Kaikki alkaa kartalta

Ennen rintamalle siirtymistä kannattaa käyttää hetki aikaa tilanteen selvittämiseksi karttaruudulla. Valmistelun voi aloittaa jo pelin nettisivuilla osoitteessa www.wwiionline.com.

Heti etusivun keskellä on viiden minuutin välein päivittyvä kartta, jota klikkaamalla saa varsin hyvän käsityksen tilanteesta. Klikkaamalla vasemmalta kohtaa Strategic Map saa näkyviin yksittäiset kaupungit ja niitä klikkaamalla näkee, mitä vallattavaa kaupungissa on ja onko se huoltoverkossa. Kohdasta Contested näkee, käydäänkö kaupungista taistelua.

Pelin omalla karttaruudulla säädetään ensimmäiseksi radiokanavat. Klikkaamalla kohtaa Message sen vasemmalle puolelle ilmestyy neljä riviä, joita klikkaamalla pääsee asettamaan radiokanavan. Karttaruudulla ylimmäinen kanava on varattu karttaruudulle ennen taistelua keskustelemiseen. Se vaihtuu taisteluun mentäessä kanavaksi Origin, mikä on yhteinen kanava kaikille samasta tukikohdasta lähteneille joukoille.

Ensimmäistä radiokanavaa ei vaihdeta, mutta toiseksi kanavaksi kirjoitetaan HQ, josta tulevat pelin automaattiset viestit valtauksista. Niitä kuuntelemalla saa hyvän käsityksen, missä sillä hetkellä taistellaan. Kolmanneksi radiokanavaksi on hyvä laittaa kaikkien suomalaispelaajien yhteinen kanava 64. Neljännen kanavan voi jättää vapaaksi kanavaksi, johon voi tilanteen mukaan laittaa vaikka tietyn pelaajan nimen tai oman porukan keskenään sopiman kanavan.

Tekstitulvaa voi rajoittaa laittamalla päälle tai pois kanavien kohdalla olevia nappeja Recv ja Xmit, eli lähetä ja vastaanota. Jos esimerkiksi haluaa puhua vain suomalaisille, kannattaa ottaa Xmit pois muilta kanavilta kuin 64.

Karttaa voi zoomata kolmelle eri etäisyydelle. Suurimmalla kartalla näkyy koko Eurooppa ja senhetkiset taistelupaikat vilkkuvat punaisina. Sopivaa kohtaa kartalta klikkaamalla ja sen jälkeen vasemmasta alakulmasta keskimmäistä zoomaustasoa klikkaamalla saa esiin kaikkein hyödyllisimmän eli keskimmäisen zoomaustason, josta näkee yksittäiset kaupungit.

Vasemmalla olevan minikartan alla on kaupunkien haku, johon voi suoraan kirjoittaa alkukirjaimet kaupungin nimestä, jolloin lista näyttää ensimmäisenä niillä kirjaimilla alkavat kaupungit. Kaupungin nimeä klikkaamalla kartta keskittyy kyseisen kaupungin kohdalle.

Niiden kaupunkien kohdalla, joilla sillä hetkellä taistellaan, näkyy keltainen räjähdyksen kuva. Taisteluun ei mennä kaupungeista, vaan joko niiden sisällä olevista päätukikohdista tai kyseisen kaupungin ja lähimmän viholliskaupungin välissä olevasta rintamatukikohdasta. Ilmaan pääsee vain lentokentiltä, jotka näytetään kaupunkien kohdalla lentokoneen kuvana.

Tukikohdat saa näkyviin klikkaamalla kaupungin ikonia kartalla ja tukikohtiin siirrytään klikkaamalla sen jälkeen halutun tukikohdan ikonia ja kartan alla olevaa nappia GO!. Jos tukikohtia ei erota toisistaan, kannattaa kartta zoomata vasemmasta alakulmasta kolmannelle, kaikkein lähimmälle tasolle.

Seuraavaksi valitaan, millä vehkeellä taistellaan. Alokkaalla valinnat rajoittuvat lähinnä jalkaväkeen, kevyisiin tykkeihin ja kuorma-autoihin. Luftwaffessa vaihtoehto on kaksimoottorinen BF-110-hävittäjä. Napista Keymapper säädetään jokaisen vehkeen kontrollit erikseen.

Ainoa tapa saada ylennyksiä ja päästä käsiksi parempaan kalustoon on suorittaa tehtäviä. Ne valitaan kartan alla olevasta napista Mission. Se, mitä tehtäviä näytetään, riippuu siitä, missä kohdassa käyttöliittymää Mission-nappia painamalla oli. Karttaruudulla näytetään kaikki tehtävät, kun taas menemällä ensin tukikohdan kaluston valintaruutuun ja valitsemalla sen jälkeen Select näkee vain siitä tukikohdasta lähtevät tehtävät.

Tehtävän prioriteetin kohdalla oleva numero kertoo, kuinka tärkeä tehtävä on. Mitä matalampi numero, sitä suurempi prioriteetti ja sitä enemmän pisteitä sen suorittamisesta saa. Tehtävän suorittaminen edellyttää vähintään yhtä tappoa ja palaamista hengissä takaisin tukikohtaan. Rintamalta takaisin karttaruudulle palataan näppäinyhdistelmällä Shift ESC.

Jalkaväki

Mosurina voi valita kolmesta vaihtoehdosta. Perusjääkäri saa aseekseen kiväärin, pistoolin ja käsikranaatit. SMG tarkoittaa konepistoolilla aseistettua jääkäriä, jolla on myös pistooli, mutta vähemmän käsikranaatteja. Sapper on kasanoksilla varustettu pioneeri, jolla on muina aseina vain pistooli, mutta enemmän käsikranaatteja.

Aseet valitaan numeronäppäimillä ja tähtääminen oikealla hiiren napilla. Vasen hiirinappi ampuu. Syöksyminen onnistuu vain lyhyinä pyrähdyksinä shift pohjassa, minkä jälkeen pitää huilata hetki. Oma kunto näkyy vasemmalla olevasta yhdistelmämittarista, jossa vasen palkki näyttää kuinka hengästynyt on, keskimmäinen pallon muotoinen osa on kompassi ja oikea palkki kertoo, miten haavoittunut on.

Oma asento voi olla joko seisaallaan, polviasennossa tai makuulla. Polvelle mennään ctrl-näppäimellä ja makuulle ja takaisin vaihdetaan F-näppäimellä. Jalkaväki liikkuu nopeilla syöksyillä suojasta toiseen. Huilatessaan se tarkkailee makuulta ympäristöä ja valitsee seuraavaa syöksyreittiä.

Ajoneuvojen kyytiin jääkäri pääsee menemällä pysähtyneen tai hyvin hitaasti kulkevan ajoneuvon viereen ja painamalla näppäintä J. Kyydistä pois hyppääminen hoituu samalla näppäimellä.

Kranaatin heittäminen onnistuu yksinkertaisesti katsomalla sopiva heittokulma. Kasapanokset on tarkoitettu tankkeja vastaan ja ne on hyvä asettaa tankin heikkoon kohtaan, kuten takakannelle, telaketjuihin tai tornin takaosaan. Kasapanos asetetaan vasemmalla hiiren napilla ja se räjäytetään käsin joko painamalla kasapanoksen valintanumeroa tai odottamalla, että panos räjähtää hetken kuluttua automaattisesti. Jos tankkeja vastaan joutuu ilman kasapanoksia, paras tapa selviytyä on vetää naama turpeeseen. Jos on pakko taistella, niin kranaatit peräkannelle tai tähdätyt laukaukset tankin mahdollisista avonaisista tähystysluukuista tepsivät joskus.

Tykistö

Jalkaväen ei tarvitse taistella pelkästään käsiaseilla tankkeja vastaan. Helposti piilotettavat, mutta vaikeasti liikuteltavat panssaritorjuntatykit sopivat varsinkin puolustukseen. Kaikille tykeille yhteistä on se, että niitä liikutellaan komentajan paikalta numeronäppäimen 1 takaa ja ammutaan numeronäppäimen 2 takaa. Ampuja näkee tähtäimen ja komentaja kiikareiden läpi keypadin näppäimellä Del. Joissain malleissa toinen näppäimen painallus zoomaa lähemmäs.

Samat näppäimet toimivat myös tankeissa. Panssareita vastaan käytettävät AT-ammukset ja jalkaväkeen purevat HE-ammukset valitaan Backspace-näppäimellä. Ammus vaihtuu vasta kun putki on ammuttu tyhjäksi. Ampumakunnosta liikutuskuntoon vaihdetaan näppäimellä D. Liikkuminen ilman apua tosin on hidasta työntämistä.

Perusaseena on kevyt 37 millimetrin tykillä aseistettu PaK 36. Sillä pärjää liittoutuneiden kevyempiä tankkeja, eli ranskalaista Somua S35:ttä ja brittiläistä A13-tankkia vastaan edestäkin, mutta raskaasti panssaroidut Char B1bis, Matilda ja Renault R35 vaativat joko tuuria tai osumia heikkoihin kohtiin. Tarkat selvitykset eri tankkien heikoista kohdista voi opiskella Laguksen suomentamasta panssarioppaasta osoitteessa www.lagus.org/panssariohje_fin.html .

Rintaman järein ase on saksalaisten legendaarinen 88 millimetrin FlaK 36. Sen tykki puree mihin tahansa liittoutuneiden tankkiin lähes miltä etäisyydeltä ja mistä kulmasta tahansa. Ongelma on siinä, että raskasta kasikasia ei pysty liikuttamaan lainkaan ilman puolitelavaunun apua. Kasikasi kannattaakin pitää rintamalinjan takana mielellään korkeassa maastossa ja suojata hyvin puiden katveeseen, koska tykissä ei ole mitään panssarointia edes kevyitä aseita vastaan. Suojaisaa kohtaa valitessa kannattaa kuitenkin pitää huoli, että tykiltä on riittävän laaja näkökenttä kohti vihollisia.

Ilmavoimia vastaan jalkaväki taistelee kevyellä 20 millimetrin Flak 30 -ilmatorjuntatykillä. Sen toimintaperiaate on käytännössä sama kuin Pak36:n, mutta tulinopeus on jotain aivan muuta. Tykki sopii hätätilassa myös jalkaväen ja kevyiden ajoneuvojen kurittamiseen.

Kaikissa saksalaisissa tykeissä ja useimmissa tankeissa on samanlainen tähtäysoptiikka. Tähtäimen kehää kiertää kaksi mittaria, joista vain ylempi on käytössä ja näyttää tähtäimeen asetetun etäisyyden. Sitä säädetään PageUp- ja PageDown-näppäimillä. Kannattaa ensin arvioida silmämääräisesti etäisyys, ampua yksi laukaus ja korjata sen jälkeen tähtäimen etäisyys. Itse tähtäys tehdään keskellä olevan kolmion kärjellä ja jos ammutaan liikkuvaan maaliin, ennakko arvioidaan sivuilla olevilla pienillä kolmioilla.

Tykin kytkeminen hinaukseen tapahtuu asettamalla tykki ensin ampumakunnosta kuljetuskuntoon näppäimellä D ja kääntämällä tykin perä kohti kuorma-auton tai puolitelavaunun perässä olevaa vetokoukkua. Kun vetokoukku on lähellä tykin perää, kiinnitetään tykki koukkuun näppäimellä H. Tykki on valmis hinattavaksi, kunhan kuski muistaa ajaa rauhallisesti ja välttää kovia pomppuja ja nopeita käännöksiä.

Tankit

Kaikissa tankeissa kuskin paikalle pääsee näppäimellä 1, komentajaksi näppäimellä 2 ja ampujaksi näppäimellä 3. Kullakin pallilla näppäin O avaa tähystysluukun ja keypadin näppäimellä DEL katsotaan paikasta riippuen joko periskoopin, kiikareiden tai tähtäimen läpi. Mittarit saa näkyviin keypadin näppäimellä INS.

Kuskilla ensimmäinen homma on käynnistää moottori näppäimellä E, jota pidetään pohjassa kunnes moottori yskäisee käyntiin. Kaasu ja liikkuminen hoituu joystickilla ja vaihteet näppäimillä å ja ~~~>^ (toinen rivi enterin vasemmalla puolella). Näppäimellä § saa näkyviin mikä vaihde kulloinkin on pykälässä.

Ampujan tai komentajan paikalle siirryttäessä tankki jatkaa kulkemista suoraan sillä vaihteella ja kaasulla mikä paikkaa vaihdettaessa oli päällä. Saksalaisilla tankeilla ei yleensä kannata jäädä ampumaan paikalta ellei pääse yllättämään, joten kaasun jättäminen pohjaan kuskin paikalta muualle siirryttäessä kannattaa muistaa. Yleensä ottaen kannattaa istua komentajan paikalla luukku auki siirryttäessä paikasta toiseen ja siirtyä sisälle ja sulkea kaikki luukut vasta kun epäillään vihollisen olevan lähellä.

Saksalaisten paras tankki on PzKpfw IIIF, jossa on sama 37 millimetrin tykki kuin PaK36:ssa, joten siihen sopii samat taisteluohjeet. Panzer III:n etuna on sen nopeus ja rivakasti kääntyvä tykkitorni. Heikkoina puolina on ohuehko panssarointi ja liian kevyt tykki. Tilanne on parantumassa, sillä lähiaikoina päivityksessä mukaan tulee 50 millimetrin tykillä varustettu Panzer III.

Alunperin tsekkiläinen PzKpfw 38(t) on huomattavasti yleisempi ja yleisin alokkaille annettava tankki. Se on muuten samanlainen kuin isoveljensä PzKpfw IIIF, mutta vielä heikommin panssaroitu. Mikä tahansa liittoutuneiden PST-ase läpäisee sen helposti.

Rivakasti sarjatulta piiskaavalla 20 millimetrin tykillä varustettu PzKpfw IIC on tarkoitettu pääasiassa jalkaväen tukemiseen ja ilmatorjuntaan, joten sillä ei kannata lähteä leikkimään vihollistankkien kanssa.

Saksalaisen kaluston uutuus on rynnäkkötykki StuG IIIB. Sen tehtävä on toimia jalkaväen taustalla pysyvänä tulitukena. Sen lyhyt 75 millimetrin tykki ei läpäise tankkeja, vaan on tarkoitettu jalkaväen asemien moukarointiin. Sen etupanssari on suhteessa huomattavasti paksumpi kuin sivupanssari, joten etulinja on syytä pitää suoraan vihollista kohti. Koska StuGissa ei ole tykkitornia lainkaan, tapahtuu tähtääminen kääntämällä kuskin paikalta vaunu kohti vihollista ja hienosäätämällä tähtäys ampujan paikalta.

StuG on äärimmäisen haavoittuva, jos jalkaväki pääsee liian lähelle, koska siinä ei ole konekivääriä lainkaan ja se joutuu avaamaan suuren kansiluukun ampujan tähtäintä varten. Yksi sisään heitetty käsikranaatti tai sarja konepistoolista tekee selvää jälkeä.

Ilmavoimat

Lentämisen opettaminen vaatii ihan oman oppaansa, mutta alkuun pääsemiseksi kannattaa muistaa lukita kannuspyörä näppäimellä -. Jos sen unohtaa, kaasua painaessa kone lähtee pyörimään väkkäränä eikä ilmaan lähtemisestä tule mitään.

Ju87 Stuka on syöksypommittaja, joka pärjää myös yllättävän hyvin kaartotappelussa. BF109E-4 on puhdasverinen yksimoottorinen hävittäjä ja helpoiten alokkaan saatavilla oleva BF110-C on kaksimoottorinen raskas ja kömpelö hävittäjä, joka toimii myös hyvän aseistuksensa ja runsaan ammuslastin ansiosta erinomaisena rynnäkkökoneena. Viholliskoneista Spitfire on vaarallisin, mutta sitä näkee harvoin, koska sen saa ilmaan vain Englannissa olevilta kentiltä, mistä on pitkä matka rintamalle. Hurricane ja Hawk ovat molemmat kömpelömpiä ja kiipeävät heikommin kuin BF109E-4.

Toisin kuin maajoukot, viholliskoneet näytetään ilmassa konetta ympäröivänä kehän muotoisena ikonina. Se näyttää sitä enemmän informaatiota mitä kauemmin kone on ollut seurannassa ja mitä lähempänä se on. Punainen ikoni merkkaa vihollista ja kehän pituus kertoo etäisyyden. Mitä lyhyempi kehä, sitä lähempänä. Yleensä ampumaan kannattaa alkaa vasta kun viholliskone täyttää tähtäimen.

Tässä annetut ohjeet eivät vielä riitä kuin alkuun. Lisää infoa kalustosta ja taktiikoista saa alle koostetuista linkeistä. Nähdään Brysselissä!

Linkit

Osasto Lagus: www.lagus.org

VLeLv Icebreakers: www.compart.fi/icebreakers

Osasto Kuhlmey: kuhlmey.wwiionline.org

World War II Onlinen viralliset sivut: www.wwiionline.com

World War II Onlinen pelaajayhteisö: www.hq.wwiionline.com

Saksan sodanjohto: www.axishq.wwiionline.com

Saksalaisten pelaajien yhteisö: www.okw.wwiionline.com

Liittoutuneiden sodanjohto: www.alliedhq.wwiionline.com

Kartat: www.tgpo.net

Kaluston esittely: www.wwiitechpubs.com

Lisää aiheesta

  • IL-2-käsikirja aloittelijoille ja vähän edistyneemmillekin

    Tiesitkö, että ilmojen valtias haluaa juuri Sinun sielusi löytävän totuuden? Tie taivaiden auvoon voi olla kivinen ja kynnys pelottavan korkea. Pelit-lehti ojentaa auttavan kätensä ja opastaa oikeaoppisiin palvontamenoihin. Kesäillassa surisevat nyt muutkin kuin hyttyset.

    IL-2 Sturmovik on…
  • World War 3: Black Gold

    Paina pelin aikana enter, kirjoita sen jälkeen PEACE ja paina taas enter, niin saat huijausmoodin päälle. Tämän jälkeen voit kirjoittaa seuraavat koodit samalla systeemillä, eli ensin enter, sitten koodi ja lopuksi vielä enter.
    MONEYFORNOTHING: lisää rahaa
    NOBELPRIZE1: kaikki tutkimus…
  • Star Wars: Galactic Battlegrounds

    Kirjoita seuraavat koodit pelin sisäiseen chattiruutuun ja paina enter. FORCEFOOD: 1000 ruokaa FORCEORE: 1000 malmia FORCECARBON: 1000 hiiltä FORCESIGHT: poistaa fog of warin FORCEBUILD: salamannopea rakennus ja tutkimus