WRC Rally Evolved (PS2) – Luonnon armoilla

Elämäänsä kyllästyneitä metsäneläjiä, tiellä lojuvia tukkeja ja liian innokkaita rallifaneja. Rallipolut ovat täynnä yllätyksiä, joita ei kartturin nuottikirjasta löydy.

Formuloihin verrattuna rallin koukkuja ovat yllätyksellisyys ja ennakoimattomuus. Yleisillä teillä ajettavat erikoiskokeet panevat kuljettajat erilaiseen puntariin kuin autoradat. Yksi ja sama pikataival voi toisella ajokerralla olla aavistuksen erilainen kuin edellisellä, jos luonto tekee tepposensa.

WRC Rally Evolved nostaa erikoiskokeiden odottamattomat tapahtumat keskeiseen rooliin. Kurveissa sompailun lisäksi rallikuski joutuu väistelemään kalliolta putoilevia kivenmurikoita, hidastamaan radalle tulvineen veden vuoksi tai pysähdyttävä tien ylittävän lammaslauman kohdalla.

Oman lusikkansa soppaan heittävät fanaattiset katsojat, jotka heiluvat henkensä kaupalla tien varressa. Kumpikohan on extremempää: ralliauton pulkkaaminen vai rallin seuraaminen eteläeurooppalaisittain?

Erikoiskokeiden odottamattomat tapahtumat toistuvat satunnaisesti, mutta samoissa paikoissa. Kun pätkää on tahkonnut useamman kerran, mahdolliset ongelmat osaa ennakoida eikä vauhti pääse juuri hidastumaan.

Nuotin vierestä

Rallimenestys vaatii kartturilta ratojen tarkkaa tuntemista ja oikeanlaiset nuotit, mutta voiton hetkellä kuski korjaa kaiken kunnian. Pelin toinen pääuudistus piilee kakkoskuskin kasvojenkohotuksessa. Nuottien lukemisen lomassa kartanlukija reagoi ajon aikana sattuviin tapahtumiin, kehuu tai kritisoi kuljettajaa ja jakelee väliaikatietoja.

Parhaimmillaan kartanlukija on korvaamaton tietolähde. Pahimman kilpakumppanin keskeyttämisestä iloitseva apukuski saa paitsi hymyn huulille myös höllentämään kaasujalkaa. Varmassa johtoasemassa ei kannata ottaa turhia riskejä, vaan ajaa virheitä vältellen maaliin. Näin homma toimii myös tosielämän rallipoluilla.

Suomenkielinen ääninäyttely ampuu pahasti yli, sillä teennäisiltä kuulostavat spiikit tuovat mieleen piirrettyjen noloimmat dubbaukset. Lisäksi kartturi on välillä kommentteineen pahasti myöhässä. Rysäytin loistavan pätkän jälkeen auton katolleen, ja pää alaspäin roikkuessa autossa kajahti innostuneella äänellä: "Mahtavaa työtä!"

Select pitää miehen tiellä

Ajaminen on tiukimmillakin realismiasetuksilla letkeää pöristelyä. Aitoihin ja seinämiin nojaileminen kannattaa, ja komean ilmalennon jälkeen auto saattaa tömähtää renkailleen nokka menosuuntaan päin. Jos pirssi syöksyy rotkoon, lurpsahtaa jorpakkoon tai vaikka vain kiepsahtaa katolleen, select-näppäimellä rassin saa kätevästi takaisin tienpäälle ja meno jatkuu.

Vaikka kilpakumppanien matka saattaa tyssätä keskeytykseen, pelaaja voi rusikoida koslaansa mielin määrin. Törmäilyn vaikutus auton käyttäytymiseen jää vähäisemmäksi kuin autosta kuuluvat sivuäänet antavat ymmärtää. Erikoiskokeiden välisillä huoltokatkoilla vikoja voi korjata. Jos auto on lunastuskunnossa, korjaaminen kysyy harkintaa: kannattaako jotain jättää fiksaamatta vai onko syytä tehdä kunnostustyöt aikasakon uhalla.

Miellyin kovasti rallycross-pelimuotoon, jossa kisaillaan kolmea muuta vastaan lyhyillä taipaleilla. Intensiivisissä kisoissa kilpakumppaneita kiusataan rata-autoilusta tutuilla jäynillä ja nojaillaan mutkissa kaverin kylkeen. Pelimuoto pääsee oikeuksiinsa netissä, sillä yhdellä koneella voi kisata kerrallaan vain yksi ihmiskuski, mutta netissä neljä. Netissä varsinaista rallia ajetaan kaikkiaan 16 pelaajan kesken.

WRC-rallilisenssi takaa aidot kuskit, kisapaikat ja autot. Mukana on myös tukku muita herkkuja, kuten mahdollisuus tykitellä vanhoilla putkirunkoisilla B-ryhmän pommeilla. Kuvakulmia on viisi: kaksi auton takaa, kaksi edestä ja yksi sisältä. Minua häiritsivät ajoittaiset näkyvyysongelmat. Jos kamera on vaikkapa kaukana auton takana, suuntanuolet ja puiden oksat peittävät välillä osan näkyvyydestä.

WRC Rally Evolved on nautittava rallipeli, jonka uudistukset puolustavat paikkaansa. Realismin perään huutelevien kannattaa edelleen tähyillä muualle, me muut nostamme kytkintä ja annamme soran lentää.

89