Xbox 360 - Kolmas sukupolvi syntyi

Xbox 360

Xbox 360 -pelikonsoli

Kiintolevy 20 Gt

Langaton peliohjain

Kaukosäädin

Live-kuulokemikki

Komponentti HD AV -kaapeli

Nettikaapeli

Hinta: noin 420 euroa

Xbox 360 Core System

Xbox 360 -pelikonsoli

Langallinen peliohjain

Komposiitti AV -kaapeli

Hinta: noin 320 euroa

Se on täällä tänään. Ainakin etukäteen varanneilla. Xbox 360:n maailmanlaajuinen julkaisu on ollut kivikkoinen, eikä koneita ole riittänyt läheskään kaikille. Saimme Xbox 360:n käpisteltäväksemme pari viikkoa ennen virallista julkaisua.

Aito asia vs. Core

Edessä on suuri päätös: ostaako Xbox 360 vai satasen halvempi Xbox 360 Core System? Core-systeemi on niin monella tavalla rampautettu, että ennen pitkää on kuitenkin hankittava siitä puuttuvat osat, jolloin rahaa palaa vielä enemmän.

Suurin ero on Xbox 360:n kiintolevy. Ilman sitä ei voi imuroida Livestä mitään, eivätkä vanhat Xboxin pelit toimi. Tallennuksen peleissäkin voi unohtaa, ellei hanki kallista muistikorttia. Pelit sinänsä toimivat ilman kiintolevyäkin.

Coren mukana tulevan komposiittikaapelin kanssa kuva ei tee oikeutta Xbox 360:n pelien upealle grafiikalle. Xbox 360:n kaukosäädin, nettikaapeli ja Live-kuulokemikki tekevät siitä paljon muutakin kuin pelikoneen.

Langaton ja langallinen peliohjain ovat muodoltaan ja toiminnoiltaan identtisiä. Ohjain muistuttaa tuntumaltaan Xboxin pienempää S-ohjainta, sillä erotuksella, että musta ja valkea nappi on korvattu näppärillä olkapäänapeilla liipaisinten yläpuolella. Liipaisimissa liikeradat ovat ikävästi lyhyemmät kuin Xboxin ohjaimissa.

Uusi ohjain sopii paremmin isompaan käteen kuin vanha S-ohjain. Napit ovat mukavan pyöreät ja litteät, eivätkä pureudu peukaloon kuten Xboxin vanhassa isossa ohjaimessa. Piuha on aavistuksen vanhaa pidempi, eikä notkeutensa takia sotkeudu yhtä helposti kuin ennen.

Terävää vai karkeaa piirtoa?

Xbox 360:n yhteydessä puhutaan jatkuvasti high defistä, suomalaisittain teräväpiirtokuvasta. Jos tarkkoja ollaan, Microsoft tarkoittaa sillä paljon muutakin kuin kuvaa, mutta jätetään hienostuneilla elämyksillä elämöinti toiseen kertaan.

Teräväpiirrosta puhuttaessa viljellään kummallisia kirjain- ja numeroyhdistelmiä tyyliin 480i ja 720p. Numero kertoo kuvan tarkkuuden pystysuunnassa. Esimerkiksi 720 tarkoittaa Xbox 360:llä resoluutiota 1280x720.

Tavallisessa kuvaputkitelkkarissa kuva muodostetaan lomitettuna (interlace) niin että vuoronperään näytetään puolikuvia, eli vuorotellen parilliset ja parittomat vaakajuovat. Kokonaista kuvaa ei näytetä koskaan.

Lomittelun takia kuva näyttää raidalliselta, mihin tosin silmä on niin tottunut, ettemme enää kiinnitä siihen huomiota. Nopeatempoisissa peleissä lomittelu aiheuttaa sen, että varsinkin nopeissa liikkeissä ääriviivat hajoavat muistuttamaan kamman piikkejä. Animaatio on ehtinyt jo liikkumaan ennen seuraavan puolikuvan piirtämistä. Mitä nopeampi liike, sitä enemmän häiriöitä.

Kuvaputkitelkkarilla pitää Xbox 360:llakin tyytyä lomitettuun kuvaan, mutta videotykillä tai teräväpiirtonäytöllä eli käytännössä LCD- tai plasmatelevisiolla, käytetään lomittamatonta eli progressiivista kuvaa. Silloin jokainen kuva piirretään kokonaisena ilman vaakajuovia.

Lomittamaton (progressive) kuva on huomattavasti selkeämpi ja vakaampi, eikä se rasita niin paljon silmiä. Liikkeet pysyvät ehjinä eikä kuva repeile raidalliseksi. P-kirjan resoluution perässä kertoo, että kyseessä on lomittamaton kuva. Senpä takia esimerkiksi 720p voi näyttää paremmalta kuin 1080i, vaikka edellinen on resoluution puolesta karkeampi.

Vanhalla kuvaputkitelkkarilla pelit jäävät näkemättä koko komeudessaan, mutta jälki ei ole läheskään niin suttuista kuin etukäteen pelättiin. Pikemminkin värien puhtaus ja grafiikan runsaus yllättivät iloisesti. Silti, teräväpiirrosta ei enää huvita palata vanhaan. Kauneutta ei osaa näkemättä arvostaa.

Muista kaapelit!

Ennen kauppaan marssimista kannattaa selvittää tarkkaan, millaisella vempeleellä Xbox 360:n kuvaa aiotaan katsoa ja valita johdot sen mukaan. Videotykillä ja teräväpiirtotelevisiolla valitaan joko komponenttikaapeli (Component HD AV Cable) tai VGA-kaapeli (VGA HD AV Cable). Kalliimmassa Xbox 360 -paketissa tulee komponenttikaapeli mukana.

Kaikkein paras vaihtoehto teräväpiirtotelevisiolla ja videotykillä olisi digitaalinen DVI- tai HDMI-liitäntä, mutta ainakaan toistaiseksi sellaisia ei ole Xbox 360:lle saatavilla.

Kuvaputkitelkkarilla paras vaihtoehto on RGB-SCART-johto (Advanced SCART AV Cable) tai seuraavana vaihtoehtona S-Video (S-Video AV Cable). Halvemman Xbox 360 Core -paketin mukana tulevaa komposiittikaapelia kannattaa välttää viimeiseen asti, koska sillä Xbox 360:n kuva ei pääse oikeuksiinsa. Vanhanmallista antenniliitäntään tulevaa RF-kaapelia Xbox 360:ssä ei enää voi käyttää.

Xboxin pelit emuloidaan

Microsoft pihtasi pitkään tietoa siitä, toimivatko Xboxin pelit Xbox 360:llä. E3-messuilla keväällä paljastettiin Xboxin suosituimpien pelien toimivan Xbox 360:llä, muttei eritelty sen enempää mitä suosituimmat käytännössä tarkoittaa.

Yllätys olikin aikamoinen, kun Microsoft aivan loppuvuodesta ilmoitti, että he ovat saaneet jo kaksisataa Xboxin peliä toimimaan Xbox 360:lla ja lista kasvaa reippaasti.

Koska Xbox 360:n ja Xboxin sisuskalut poikkeavat prossua ja näytönohjainta myöten radikaalisti toisistaan, yhteensopivuus hoidetaan emuloimalla Xboxia softalla. Emulaattoreita väsätessään kooderit huomasivat, että monet pelit käyttävät niin samankaltaisia tekniikoita, että useamman pelin saa pienellä vaivalla toimimaan samalla emulaattorilla. Xboxin pelit eivät siirry aivan sellaisenaan uudelle alustalle, vaan kaikki vanhatkin pelit venyvät sahalaidat anti-aliasingilla siivottuina tarkkaan 720p-näyttötilaan.

Emme päässeet vielä kokeilemaan, miten hyvin pelit oikeasti emuloituna toimivat. Emuloinnin toimivuuteen palataan vielä myöhemmin.

Yli kahden sadan Xbox 360:lla toimivan Xbox-pelin lista on nähtävillä osoitteessa www.xbox.com/en-US/games/backwardcompatibilitygameslist.htm.

Jos käytössä on Live (joko Silver tai Gold), riittää, kun heittää Xboxin pelin sisään, jolloin kone käy automaattisesti tarkastamassa Livestä, toimiiko kyseinen peli Xbox 360:lla. Jos toimii, peli käynnistyy.

Ilman Liveä emulaattorit voi käydä polttamassa CD:lle osoitteessa www.xbox.com ja asentaa CD:ltä Xbox 360:lle. Vaihtoehtoisesti emulaattorirompun voi tilata Microsoftilta postimaksuja vastaan.

Viihteen ytimessä

Microsoft on jatkuvasti muistanut mainita Xbox 360:n olevan enemmän kuin pelkkä pelikone. Sen toivotaan istuvan sujuvasti kodin keskipisteeseen, koko perheen viihdekeskukseksi. Valokuvat, digitaalinen video, DVD, musiikki, kaikki käy ja lähes mistä lähteestä tahansa.

Keskeinen juttu Xbox 360:n roolissa mediakeskuksena on liitettävyys kaikkiin mahdollisiin laitteisiin. Ensimmäisenä boxi iskettiin kotiverkkoon yhdessä PC:n ja ADSL-reitittimen kanssa. Windows XP:llä varustettu PC ei löytynyt heti, vaan Windows piti päivittää Service Pack 2:lla ja asentaa tiedostojakoon tarkoitettu Windows Media Connect -ohjelma. Xbox 360:n käyttöliittymä osasi fiksusti antaa ohjeet, mitä tarvitaan ja mistä ne saa haettua. Nettiosoitteet olivat jo vanhentuneet, mutta googlaus auttoi.

Digikuvia töllöttimeen

Digikuvat löytyivät näppärästi omista hakemistoistaan ja ne avautuivat yllättävän nopeasti, siitä huolimatta, että kuvien resoluutio oli hulppeat 2816x2112. Xbox 360 osasi skaalata kuvat nätisti, niin että ne näyttivät tavallisen kuvaputkitelkkarin karkealla ja lomitetulla tarkkuudella selvästi paremmilta kuin jos olisin liittänyt kameran suoraan telkkariin. Teräväpiirtotelkkarilla kuvat näyttivät tietysti huimasti paremmilta.

Elävää kuvaa vain DVD:ltä

DVD-toisto näyttää lomittamatonta progressiivista kuvaa. Tavallisen kuvaputkitöllön kanssa siitä ei ole iloa, mutta videotykin ja teräväpiirtotelkkarin omistajat varmasti ilahtuvat.

Uusi taustavalaistu kaukosäädin on selkeä harppaus parempaan entisestä. Nyt sillä voi ohjata Xbox 360:n lisäksi telkkaria ja Media Center PC:tä.

Elävän kuvan katselu verkon yli ei käynyt yhtä hyvin. Digitaalisen videon katselu Xbox 360:lla vaatii toiseen päähän Media Center PC:n. Pelkkä Windows XP:llä varustettu PC ei riitä. Päätös tuntuu aika ihmeelliseltä, koska Xbox 360:n ja Media Center PC:n mediaominaisuuksissa on paljon päällekkäisyyttä.

Kuinkahan useaa Xbox 360:n ja PC:n omistajaa kiinnostaa hankkia vielä Media Center PC:tä kolmanneksi pyöräksi? Taitaa käydä pikemminkin niin, ettei tarvitse odottaa montakaan päivää, kun on koodattu ohjelmapätkä, jolla PC saadaan näyttämään ulospäin Media Center PC:ltä.

Härvelit heittämällä kiinni

Laitteiden heittäminen suoraan kiinni Xbox 360:een onnistui helposti. Digikamera ja MP3-soitin tunnistuivat ongelmitta ja niiden sisältöä pääsi pläräämään. Sen sijaan kameran muistikortin liittäminen kortinlukijalla ei enää onnistunutkaan.

Xbox 360 tunnisti Zen Micro -MP3-soittimen mukisematta, kun laitteet liitti yhteen USB-piuhalla. Koska Xbox 360 osaa lajitella soittimesta löytyvät kappaleet vain epäkäytännöllisesti aakkosjärjestyksessä, valmiit soittolistat ovat välttämättömiä. Onneksi konsoli luki Zenille tallennettuja soittolistoja sellaisenaan.

Xbox 360:n ja kannettavan MP3-soittimen yhteistyö jäi vähän puolitiehen. Xbox 360:n avulla Zen Micron kytkeytyy näppärästi kotiteatterin äänentoistoon, mutta valitettavasti biisien siirto soittimesta konsolin kiintolevylle ei onnistu. Musiikin visualisointi televisioruudulle tajuntaa laajentavaksi värimassaksi on joka tapauksessa hauska ominaisuus.

Saa katsoa, muttei kopioida

Tilanne oli sama kaikkien mediavehkeiden kanssa: sisältöä pystyy kyllä lukemaan ja streamamaan suoraan laitteelta, mutta mitään ei voi kopioida Xbox 360:n kiintolevylle. Ratkaisun ymmärtää tekijänoikeuslain nykytilanteen valossa, mutta rampauttaa pahasti Xbox 360:n hyödyllisyyden mediakeskuksena.

Toki maksullista sisältöä voi imuroida suoraan Liven kautta, mutta olisi ollut kiva saada vaikkapa digikuvien ja videopätkien parhaat palat Xbox 360:n kiintolevylle, ilman että aina pitää olla käynnistelemässä PC:tä ja liittämässä laitteita.

Markkinat Livessä

Liven kautta avautuu uusi Marketplace-alue, jolta saa jatkossa imuroitua pelien traileireita ja demoja ilmaiseksi ja kaikenlaista lisäsälää sekä jo tässä vaiheessa yllättävän päteviä pikkupelejä maksua vastaan. Julkaisun yhteydessä luvassa on yli neljäsataa erilaista ladattavaa sisältöpakettia.

Shoppailu Livessä tehdään ostamalla ensin niin sanottuja Microsoft-pisteitä joko luottokortilla tai kaupasta ostettavalla kupongilla. Varsinainen sisältö ostetaan pisteillä, ei suoraan rahalla. Tuhannen pisteen paketti maksoi tätä kirjoittaessa 12 euroa + ALV. Kaupasta ostettavan 2100 pisteen kupongin hinnaksi luvataan 25 euroa. Pikkupelien hinta Livessä oli joko 400, 800 tai 1200 pistettä. Tarjolla oli myös muuta sisältöä, kuten jouluteema Kameoon ja avaimia, joilla saa avattua autoja Ridge Racer 6:een. Niistä pyydettiin sata pistettä.

Tehoa ikärajoihin

Ikärajat muuttuvat Xbox 360:ssa suosituksista konkreettisiksi teoiksi. Käyttöliittymässä voi määritellä, minkä ikärajan ylittävät pelit vaativat salasanan toimiakseen. Systeemi käyttää samoja PEGI-ikärajoja, jotka näkyvät pelilaatikoiden kulmassa.

Myös Liven toimintoja voi rajata salasanan taakse. Esimerkiksi frendipyynnöt voi muokata sellaisiksi, että vanhempien pitää ne ensin hyväksyä. Rajoituksilla on useampi taso ja esimerkiksi maksullisen sisällön tilaamiseen ja Live-tilin luontiin voi määritellä salasanat. Samoin puheominaisuudet voi sulkea salasanan taakse. Sen sijaan DVD-elokuvien ikärajat eivät ainakaan toistaiseksi suomalaisessa Xbox 360:ssa vielä toimi.

* * * * *

Julkaisupelit

Amped 3 (2K Sports)

Call of Duty 2 (Activision)

Condemned: Criminal Origins (Sega)

FIFA 06: Road to FIFA World Cup (Electronic Arts)

GUN (Activision)

Kameo: Elements of Power (Microsoft)

Perfect Dark Zero (Microsoft)

Peter Jackson's King Kong (Ubi Soft)

Madden NFL 06 (Electronic Arts)

NBA Live 06 (Electronic Arts)

Need for Speed: Most Wanted (Electronic Arts)

Project Gotham Racing 3 (Microsoft)

Quake 4 (Activision)

Tiger Woods PGA Tour 06 (Electronic Arts)

Tony Hawk's American Wasteland (Activision)

Emuloidut Xbox-pelit - 16 helmeä

Dead or Alive 3

Deathrow

Forza Motorsport

Grand Theft Auto 3 & Vice City & San Andreas

Halo & Halo 2

Jade Empire

Knights of the Old Republic 1 & 2

Max Payne 1 & 2

Ninja Gaiden & Black

Pro Evolution Soccer 5

Lisää aiheesta