XCOM: Enemy Unknown

Tunnistettava lentävä esine

Otetaan Mona Lisa, maalataan sille trendikäs tukka ja uudet kivat meikit. Uusi mestariteos uudelle sukupolvelle syntyy. Eikö vain?

Kohta parikymmentä vuotta me uskolliset olemme odottaneet alkuperäisen UFOn uutta nousukiitoa. Kiitoradalla on nyt alan spesialisti Firaxis.

Harvalla pelillä on yhtä suuret saappaat täytettävinään kuin XCOM: Enemy Unknownilla. Alkuperäinen 18-vuotias UFO: Enemy Unknown, X-Com: UFO Defense tai kavereiden kesken ihan vaan UFO, oli aikanaan ja on edelleen vuoropohjaisen strategiapelaamisen helmiä. Se ei ulkokuorta ja käyttöliittymää lukuun ottamatta ole juuri vanhentunut sitten julkaisunsa.

Ufon saappaita yrittää parhaansa mukaan täyttä Firaxis. Uusversio lupaa uskollisuutta alkuperäisteokselle, joten nousin Skyrangeriin ja lensin tiedustelutehtävälle soluttautuen isopäisten muukalaisten laumaan.

Tuttua muttei turvallista

XCOM: Enemy Unknownin fiktiivisessä lähitulevaisuudessa avaruusolentojen olemassaolo on fakta ja visiitit arkipäivää. Hallituksen on turha sepittää tarinaa sääpalloista ihmisille, jotka näkivät, kun isot vihreät miehet veivät naapurin mukanaan. Uhkaa vastaan perustetaan XCOM, maailman valtioiden rahoittama sotilaallinen järjestö, jonka tehtävänä on puolustaa maailmaa tuntemattomalta viholliselta.

Tiesin etukäteen, ettei uusi XCOM yritä täyttää edeltäjänsä saappaita kloonaamalla vaan jalostamalla, mikä kuulostaa pahalta. Puolituntinen esittely XCOM: Enemy Unknownin pelattavuudesta hälvensi huolia. Periaate on sama kuin silloin joskus, vuoropohjaista, tiimivetoista taktikointia yhdistettynä tukikohdan rakentamiseen, alieneilta kaapatun tekniikan tutkimiseen ja taivaiden vartioimiseen. Ulkoasu ja pelimekaniikka on päivitetty, pelimekaniikkaa on viilattu alkuysäriä sujuvammaksi.

Toisin kuin alkuperäisessä, XCOM: Enemy Unknownin tehtävät eivät ole satunnaisesti luotuja, vaan jokainen ”on tarkkaan suunniteltu ja tasapainotettu”, korostaa tuottaja Pete Murray. Huolta toistosta ei tuottajan mukaan ole, sillä karttoja on niin monta, että useammankaan läpipeluun aikana ei pitäisi törmätä samaan karttaan kahdesti. Myös kokoa ja etenkin korkeutta kartoilla tulee olemaan huomattavasti demottua pienehköä huoltoasemaa enemmän.

Huoltoasemakartta antoi osviittaa tulevasta. Paikan päälle pöllähtää tutulla aluksellaan XCOM-tiimi tarkistamaan havaintoa käynnissä olevasta kaappauksesta. Öinen kaupunki on petollisen hiljainen, vanha tuttu fog of war nostaa tunnelmaa ja peittää yön kauhut.

Toisin kuin isäsi pelissä, XCOMin sotilaspojat ja -tytöt on jaettu eri luokkiin. Mukana on perusjannuja rynkkyineen ja haulikoineen, tappava tarkka-ampuja ja raskaiden aseiden erikoismies. Jokaisella yksiköllä on oma kehityspuunsa, jonka valinnoilla hahmonkehitystä voi siirtää esimerkiksi puolustavaan tai hyökkäävää suuntaan.

Toimintapisteet on viskattu mäkeen, jokainen yksikkö voi vuorollaan joko liikkua ja käyttää jotain kykyään, tai liikkua tuplasti pidemmälle ilman mahdollisuutta kykyihin. Muodikkaasti yksiköt voi määrätä suojaan seinien ja pylväiden taakse tai vaikka autojen kylkeen. Myös alkuperäisestä tuttu automaattinen tulitus on mukana, tosin tällä kertaa erikseen valittavana kykynä nimeltään Overwatch.

Vain hetki ja XCOMin operatiivit törmäävät kolmeen vanhaan tuttuun isopäiseen, molosilmäiseen sectoidiin huoltoaseman pihalla. Yksittäiset sectoidit eivät ole järin suuri haaste, mutta uudet sectoidit osaavat yhdistää mielensä. Niinpä huoltoaseman sisälle livahtanut ölli pystyy vahvistamaan ulos taistelemaan jäänyttä toveriaan.

Kärhämässä sectoideja vastaan saadaan otetta uusiin ominaisuuksiin. Suojat toimivat puolin ja toisin, sillä myös muukalaiset ymmärtävät pitää päänsä piilossa tulitukselta. Uutuutena yksiköt voi määrätä antamaan suojatulta. Sillä vihollisyksikön voi kätevästi lukita paikoilleen, samalla kun toinen sotilas esimerkiksi nakkaa kranaatin suojassa kököttävän kummajaisen jalkojen juureen.

Sectoidikolmikko on nopeasti teilattu, mutta huoltoaseman sisältä paljastuu pahempi uhka. Kaksi mutonia ja yksi järkälemäinen muton berserker antaa selvästi kovemman haasteen kuin hintelät isopäät. Todisteeksi toimii ryhmän huono-onninen rynkkymies, joka saa tuta koko huoltoaseman etuseinän sorruttavan berserkerin nyrkin voiman. ”Kyllä”, sanoo peliä demonnut Murray, ”pelissä on hajoava maasto ja pysyvästi kuolevat yksiköt, aivan kuten alkuperäisessä.”

Mutoneiden kanssa käydyn taistelun päätteeksi puolet huoltoasemasta on sortunut, pihalla olevat autot liekeissä ja minä vakuuttunut.

Murkkufarmissa uurastetaan

Pelin rakenne noudattelee alkuperäistä: tukikohdassa rakennetaan, kouluttaudutaan, tutkitaan ja valmistaudutaan kenttätöihin, kentällä edetään vuoropohjaisen taktisesti taistellen. XCOMin ainoa tukikohta on maanalainen kaivanto, josta pelaaja näkee kätevän muurahaisfarmimaisen poikkileikkauksen. Tukikohtaa saa laajennettua kaivautumalla yhä syvemmälle maan sisään.

Rahoituksen XCOM saa eri maista koostuvalta rahoitusneuvostolta. Kerran kuussa palkkion jakava neuvosto on sitä avokätisempi, mitä paremmin on onnistunut pitämään ulkoavaruuden maahanmuuttajat poissa heidän alueiltaan. Nyt jotkin maat esittävät XCOMille vaatimuksia, vaikka tiettyä määrää jotain alieneilta varastettua teknologiaa. Ulkoavaruuden teknologian kehitys onkin ykköstie parempaan tappokalustoon, mutta houkutus myydä alien-teknologiaa harmaille markkinoille tai vieraille valloille on myös suuri, sillä rahaa ei ole koskaan tarpeeksi kaikkeen mahdolliseen.

Uuden teknologian esimerkkeinä toimivat skeleton suit -puku ja battle scanner -kranaatti. Luurankopuku tuo mukanaan koukun, jolla esimerkiksi tarkka-ampujan voi helposti flengauttaa talon katolle kytikseen, kun taas taisteluskannerin viskaamalla saa häivytettyä fog of warin isolta alueelta.

Ufojen alasampumiseen tähtääviä lentelykohtauksia en päässyt todistamaan lainkaan, sillä Interceptorin ohjastaminen on vielä pahasti vaiheessa ja muuttuu todennäköisesti huomattavasti ennen lopullista versiota. Sen lupauksen sain, että ulkoisesti tehtävien olisi tarkoitus muistuttaa alkuperäisiä.

Pete Murrayn sanoin: ”Tämä peli ei ole kuin alkuperäinen, mutta se kuitenkin on.” En voisi asiaa paremmin ilmaista. Menin esittelytilaisuuteen varovaisen skeptisenä, poistuin sieltä varovaisen vakuuttuneena. Uus-UFO näyttäisi olevan onnistunut yhdistelmä uutta ja vanhaa.

Juho Penttilä

PC, PS3, Xbox 360

Ilmestyy vuonna 2012