XCOM: Enemy Unknown (iPad) – Maailmansota X

Kello oli kolme aamuyöllä, kun päätin nostaa XCOMin arvosanaa. Olin taas jäänyt pelaamaan ”pikku hetkeksi”.

Torjuntahävittäjäni pudotti ufon Yhdysvaltain keskilänteen. Valitsin putoamisalueelle lähtevään rynnäkköryhmään neljä alokasta ja kaksi kaiken nähnyttä veteraania. Tavoitteena oli kerätä märkäkorville kokemusta ja jättää tiukat tilanteet kokeneelle tarkka-ampujalle.

Maahanlaskusta tuli heti mahalasku. Ufosta purkautui sectopod-mechoja ja punapanssarisia eliittijoukkoja. Märkäkorvilla ei ollut mitään mahdollisuuksia ulkoavaruuden maahanmuuttajia vastaan. Suojautumisyritysten, ilmassa viuhuvien ohjusten ja plasmatulen jälkeen hengissä olivat vain konkarini: lääkintämies ja tarkka-ampuja. He olivat linnoittautuneet viimeiseen taistoon ufon katolle.

Lääkintämieheni joutui tulenjohtajaksi, jonka avulla tarkka-ampuja etsi maalinsa. Rohkeiden asemanvaihtojen ja kolmen medikitin jälkeen hengissä ei ollut kuin nuo kaksi ja komentosillalla odottava alienkomentaja. Rynnäkkö komentosillalle meni sähläilyksi. Laukaukseni eivät osuneet, menetin yllätysmomentin ja alienkomentaja valtasi toisen avaruusmariinin mielen. Kaikki oli sen jälkeen yhden laukauksen varassa!

Parhaina hetkinä XCOMissa on fiilistä kuin Ufossa 90-luvulla (Pelit 4/1994, 94 p).

Tulemme paloina

iPadin XCOM on täysverinen käännös pc- ja konsoliversioista (Pelit 10/2012, 88 p). Karttoja on jouduttu vähentämään, mutta onneksi tuttuun taistelutantereeseen törmää todennäköisesti vasta toisella läpipeluukerralla.

Jo kahdesti arvostellun pelin perusasioihin ei sivutilaa kannata juuri käyttää. Ongelmineenkin XCOM on viime vuoden koukuttavimpia pelejä. Minua ei suuremmin siepannut kuin se, että alienit odottavat X-sotilaita yleensä paikalleen jämähtäneinä ja lähtevät taktiseen taistoon vasta vihollisensa nähtyään, vapaavuoron voimalla.

XCOM on myös turhan suoraviivainen ja siksi kertakäyttöinen. Ensimmäinen kerta menee opetellessa ja toinen viihdyttävästi soveltaessa, mutta samalla paljastuu, että pelikerroissa ei ole juuri eroa. Kolmas läpipeluu ei sen jälkeen enää innosta. Pelitunteja on siinä vaiheessa tosin takana jo muutamia kymmeniä, joten en valita.

Vaihtelevuuteen voi itsekin vaikuttaa. Tarkka-ampujiin nojaava taktiikka niittää tappoja, mutta on vähän tylsä. Erilaisella ryhmäkokoonpanoilla voi pelata selkeästi erilaisia taisteluita.

Toinen vinkkini on välttää välitallennuksia. Silloin jännitys tulee mokaamisen pelosta. Johtajan virhearvio maksaa pahimmillaan tuttujen veteraanien hengen. Tätä uhkaa ei pidä vesittää välitallennuksilla ja pikalatauksilla.

Uhka syvältä

Vuoroissa käytävä taktinen taistelu sopisi täydellisesti kosketuskontrolleille. Toteutus ei valitettavasti vastaa sotahuutoon.

Paikallaan suoritettavien komentojen antaminen, kuten ampuminen, on helppoa, mutta liikkuminen, sotilaan vaihtaminen ja ruudun vierittäminen on kömpelöä. Käyttöliittymää ei ole suunniteltu riittävästi iPadin ehdoilla, vaan suoraviivaisesti korvaamalla nappikontrolleja pyyhkäisyillä ja muilla sormieleillä. Esimerkiksi sotilaiden välillä vaihtaminen olisi sujunut paljon helpommin yksinkertaisilla sotilaita kuvaavilla ikoneilla.

Aivan anaaliluotaimesta on sotilaiden juoksuttaminen ylempänä tai alempana olevalle maapläntille. Se oli kömpelöä jo konsoleilla, mutta sormella tökkiessä se ajaa raivon partaalle.

Grafiikkaa on jouduttu yksinkertaistamaan, mutta ruudunpäivitys on silti laiskaa. Vuoropohjaisessa taistelussa hidastelu ei maksa henkiä, mutta saa kosketuskontrollit tuntumaan hitailta ja heikosti reagoivilta. Onneksi saman asian voi yleensä tehdä kahdella tavalla, joista ainakin toinen toimii siedettävästi.

Viimeiset mehut iPadista puristava toteutus heikentää myös mahdollisuuksia pelata pienissä pätkissä esimerkiksi tien päällä. Nettiselaimessa piipahtaminen saattaa pudottaa XCOMin iPadin muistista ja pelin uudelleenkäynnistys kestää pitkään.

Vaikka XCOM koukuttaa myös iPadilla, se missaa iPadin potentiaalin.

Heikki Hurme

Tarkka-ampujat ovat komentajan tärkein resurssi. 2000-luvun Simo Häyhän osumatarkkuus on 100 prosenttia.

84