XSN - Xbox Sports Network - Xboxin urheilupelit verkossa

Urheilu nettipelinä ei ole uusi juttu, mutta tähän asti nettiurheilu on rajoittunut vain yksittäisiin matseihin. Satunnaiset koitokset vailla sen suurempia seurauksia viihdyttävät hetken, mutta pian mieli tekee takaisin yksinpeliin, kokonaisten kausien ja turnausten pariin.

XSN:n idea on tuoda turnaukset, liigat ja kaudet nettipeliin. Kausien tai turnausten järjestely hoidetaan PC:n kautta XSN:n nettisivuilla ja varsinaiset pelit käydään Xboxilla.

Amerikkalainen unelma

XSN:ssä toimivat vain Microsoftin omat urheilupelit. Valikoimassa ovat NHL Rivals 2004 -jääkiekko, Top Spin -tennis, Amped 2 -snoukka, Links 2004 -golf, NBA Inside Drive 2004 -koris ja NFL Fever 2004 -jenkkifutis, jotka kaikki tunnistaa pelilaatikon XSN-logosta. Tarkkasilmäinen huomaa valikoimassa suuren puutteen: maailman suosituinta urheilulajia, eurooppalaista jalkapalloa, ei ole mukana.

Toistaiseksi XSN on suunnattu selvästi amerikkalaisille, esimerkiksi kohtalaisen suuria rahapalkintoja jakava XSN World Championship 2004 on nyt ensimmäisenä vuonna avoinna vain Yhdysvaltain kansalaisille. Painotuksen ymmärtää, kun muistaa, miten pieni murto-osa livettäjistä on Euroopasta.

Tilastofriikille riittää ihmeteltävää silloinkin, kun ei ole itse pelaamassa. Pidempien kausien myötä muiden matsien ja tilastojen kehittymistä tulee seurattua tiiviisti. Heti ensimmäisellä lätkäkaudellani oman lohkoni matsit menivät niin tiukasti ristiin, että pääsyni playoffeihin ei ollut enää pelkästään oman pelaamisen varassa.

Viime syksynä käynnistynyt XSN sai ensimmäisen tulikasteensa vuodenvaihteessa, jolloin tuhannet joululomalaiset kansoittivat palvelun. Siihen asti hyvin toimineet systeemit menivät niin pahasti tukkoon, että matsien tulosten ilmestymistä sai odotella useita päiviä. Pahimmillaan pelaajien tulokset ja tilastot nollautuivat kokonaan. Normaalisti tulokset ilmestyvät puolen tunnin sisällä matsin jälkeen.

XSN:n kehittäjät ovat ymmärtäneet, millainen ongelma pelinpilaajat ovat. Jokaisella pelaajalla on sportsmanship-rating kertomassa urheilullisuudesta. Turnausten ja yksittäisten pelien keskeyttäminen tiputtaa mainetta ja kisojen perustajat voivat rajata osallistujat maineen perusteella. Silti porukka aloittaa aivan liian herkästi uusia kisoja, ja lopputuloksena on satoja parin osallistujan kisoja. Viisaampaa olisi liittyä jo tehtyihin kisoihin ja yrittää saada ne täyteen.

Osallistuimme XSN:n kuudesta urheilulajista kaikkiin muihin paitsi jenkkifutikseen, joka on niin amerikkalaisten kansoittama, ettei sekaan tohtinut yrittää sen enempää taitojen kuin aikataulunkaan takia.

Managerit messiin

Niin hyvä avaus kuin XSN onkin, se kerjää laajentamista. Ilmiselvä suunta olisi tuoda bisnespuoli mukaan, koska erilaisista netissä toimivista managerointipeleistä (esimerkiksi Hattrick, sivu 68) on tullut nopeasti hämmästyttävän suosittuja. Entä jos samassa kokonaisuudessa voisi vihdoin sekä manageroida että pelata, ja kaikki vain ihmisten kesken? Entäpä jos peleistä voisi lyödä vetoa? Leikkirahavoitot voisi käyttää pelaajakauppoihin ja muuhun joukkueen taloudenpitoon.

Manageroinnin mukaan tuomisella tekemistä olisi silloinkin kun ei itse pelaa. Toistaiseksi pelatessa on puuhaa, mutta nettisivuilla voi vain tarkkailla tapahtumia. Niinkin pieni asia kuin pelaajien loukkaantumiset, ketjujen rukkaamiset ja taktiset kuviot pitää saada toimimaan pelistä toiseen. Nykyisellään ne vaikuttavat vain yksittäisissä peleissä.

Toinen, paljon epätodennäköisempi kehittämisen paikka olisi saada XSN:n pariin muutkin kuin Microsoftin urheilupelit. Joukkuepeleissä Microsoft on toistaiseksi pronssimitalilla EA Sportsin ja Sega ESPN:n takana. Valttina Microsoftilla on XSN, mutta pelien sisältö on muutaman vuoden kilpailijoita jäljessä.

* * * * *

NHL Rivals 2004

Vaikka jääkiekko on XSN:ssä samanlainen pikkulaji kuin maailmalla muutenkin, suomalaisittain se kiinnostaa eniten. Vaikka pelimekaniikka ja sisältö on NHL'98:n ajoilta, nettipeli toimii vuorenvarmasti. Jotain Rivalsin nettikoodista kertoo sekin, että kymmenen ihmispelaajaa samassa matsissa Livessä kukin omalla Xboxillaan, ei eroa juuri lainkaan yksinpelin sujuvuudesta. Puutteistaan huolimatta NHL Rivalsia pelaa erinomaisen XSN-toteutuksen takia paljon mieluummin kuin sinänsä laadukkaampia muita lätkäpelejä.

Lätkää pelataan joko enimmillään 32 pelaajan turnauksina, joissa taisteluparien voittajat etenevät kohti finaalia, tai pidempikestoisina, enimmillään 16 pelaajan kausina. Niissä pelaajat jaetaan kahteen lohkoon. Kaikki pelaavat vähintään kerran jokaista vastaan ja lohkojen parhaat etenevät pudotuspeleihin.

Molemmissa pelimuodoissa kirjataan sivuille kiitettävän hyvät tilastot. Maali- ja jäähykuninkuuksista ei jää epäselvää, mutta myös parhaat aloittajat, tylyimmät poliisit, torjuntaprosentit ja muut selviävät helposti.

Kun osallistuin pariin pienimuotoiseen suomalaiseen kauteen, hampaankoloon jäi pari ärsyttävää puutetta. Ensinnäkään joukkueen pelikuvioita ja taktiikoita ei voi tallentaa, vaan ne pitää joka pelissä viritellä uudestaan, mikä saattaa ärsyttää. Matsit on aina pelattava voittoon asti, mikä sopisi kyllä playoffeihin ja turnauksiin, mutta tavallisella kaudella tasurit toisivat lisää jännättävää, kun pisteet jakautuisivat hieman tasaisemmin.

Vaikka kautemme olivat pieniä, vain kahdeksan hengen koitoksia, niissäkin riitti jännättävää. Alun menestystä seurasi lyhyt, mutta katkera tappioputki, minkä jälkeen oma sijoitus lohkossa oli jo kiinni muiden matseista. Padi oli lentää seinään siinä vaiheessa kun konkareista koostuva Devilsini kohtasi Avalanchen tähtikaartin. Panoksena oli lohkon kakkossija ja sen myötä pääsy playoffeihin. Siihen asti kauden kovimmalla prosentilla torjunut Hasek nukahti heti ekassa erässä ja päästi Fopan, Selänteen ja Karyan takomaan kuuden maalin johdon. Jamppa vastapuolella kiitti finaalipaikasta.

Jatko vaikuttaa hyvältä, jos XSN ja Rivals menestyvät. Tekijät tietävät pelinsä puutteet ja ovat kiitettävän aktiivisesti mukana lätkäpelaajien forumeilla. Nyt puitteet ovat loistavat, mutta pelin sisältö ei vielä ole aivan niiden tasolla.

Kaj Laaksonen

Top Spin

Tennis on XSN:n suosituimpia, mutta samalla myös ongelmallisimpia lajeja. Kisat käydään turnausmuodossa, joten yksi tappio tietää leikin loppua. Menestys vaatii ehdottomasti sen, että oman hahmon taidot on kehitetty yksinpelissä niin korkealle kuin mahdollista. Lähes kaikissa peleissä tasosta riippumatta lyönnit ovat pääasiassa hillittömiä kikkalyöntejä, jolloin matseista tulee joko todella lyhyitä tai sitten epätodellista kierretemppujen ja järjettömien iskulyöntien sarjoja. Tennistä se ei juuri muistuta.

Lisäharmina osallistujien sijaintia ei voi rajoittaa. Se olisi ehdottomasti tarpeen, koska Atlantin yli pelatessa lagi on usein niin paha, ettei pelaamisesta tule mitään, aikaeron aiheuttamista ongelmista puhumattakaan. Ehkä osittain sen takia keskeyttämiset riivaavat useimpia turnauksia. Liian usein matsit joudutaan ratkaisemaan arpomalla, kun vastapuoli ei koskaan saavu pelaamaan. Pahimmassa tapauksessa turnauksen voi voittaa pelaamatta ensimmäistäkään peliä.

Top Spin on hauskan liioiteltu tennispeli, mutta XSN:n nykyisten rajoitusten ja nettikoodin kehnouden takia se on enemmän kärsivällisyysharjoitus kuin mitään muuta.

Kaj Laaksonen

:Amped 2

Amped 2 on loistava lumilautailupeli, mutta sen XSN-toteutus on joukon heppoisin. Teknisesti XSN-pelaaminen toimii Amped 2:ssa moitteetta, ongelmat piilevät hengettömässä kilpailuideassa.

Vaikka samaan XSN-kisaan (event) voi ilmoittautua jopa 64 pelaajaa, kysymys ei ole muusta kuin parhaan ennätystuloksen lyömisestä tulostauluun. XSN:n ainoa funktio on välittää pelaajien ennätystulokset verkkoon. Otteluiden sopimisia ei tarvita, sillä on aivan sama, missä Live-kisassa ja ketä vastaan pelaajat käyvät ranejaan vetämässä. Kilpakumppanit jäävät XSN:ssä pahimmillaan täysin kasvottomiksi haamuvastustajiksi, jotka ovat olemassa vain miljoonatuloksena turnauksien automaattisesti generoituvilla kotisivuilla.

XSN:ssä voi liittyä jopa kuudentoista pelaajan Amped 2 -jengiin (pack). Jengipelaaminen perustuu samanlaiseen pistevertailuun kuin turnaukset. Jengipelejäkään ei sovita erikseen. Pelaajat käyvät laskemassa kuka missäkin, ja jokainen uusi ennätystulos kartuttaa XSN-sijoituksia.

Jengin ranking-sijoitus lasketaan kultakin rinteeltä erikseen, joskin vain neljän parhaan jengiläisen tulos vaikuttaa. Periaatteessa muut kuin neljä parasta pelaajaa ovat kuollutta painoa jengille. Jengeihin liittymisestä ei sentään tehdä isoa numeroa. Koska vain ani harva jengi toimii kutsuperiaatteella, kuka tahansa tahvo voi tunkea mukaan melkein mihin tahansa jengiin.

XSN ei ole Amped 2:ssa oikeastaan muuta kuin yksi ylimääräinen, joskin otokseltaan suppeampi maailman-ranking Xbox Liven omien pelaajatilastojen rinnalle. Pohjimmiltaan XSN tuo hyvin vähän lisäarvoa Amped 2:n normaaliin Live-moninpeliin.

Tuomas Honkala

NBA Inside Drive 2004

Koripallo sujuu. NBA Inside Drive 2004:ssä voi pelata enintään 16 joukkueen kausia tai 32 joukkueen turnauksia. Pisin peli-ilo irtoaa maksimijoukkueilla pelatuista skaboista, joissa playoffsit ratkotaan paras seitsemästä -systeemillä. Tällöin matseja voi tulla 35, jos yltää finaaliin asti. Kinkereihin liittyminen on tavattoman yksinkertaista: muutama hiiren napsaus, sähköpostiosoitteen kirjoittaminen ja menoksi.

Omien turnausten luominen noudattaa samaa helppoa linjaa. Valitaan kilpailutyyppi, playoff-systeemi, osallistujamäärä ja asetetaan aikarajat matseille, minkä jälkeen homma on valmis. Omista kisoistaan voi jo luomisvaiheessa karsia automaattisesti pois pösilöt, joilla ei ole tapana pelata matsejaan loppuun asti.

Kun turnaus on aloitettu ja ensimmäisen kilpakumppanin kanssa on sovittu ottelun ajankohdasta, moninpelivalikosta valitaan XSN-matsi, annetaan turnauksen nimi ja salasana. Sujuu kuin rasvattuna. Nettisivustolla näkyvät oleelliset tilastot: heittoprosentit, levypallot, pallonriistot, torjunnat ja niin edelleen.

XSN pitää sen minkä lupaa. Ihmispelaajien kesken palloilu saa oitis uutta sykettä, kun peleillä on päämäärä. Ja tiukoissa mittelöissä ratkaisevien pudotuspelien voittaminen on aina hauskaa # kuuleman mukaan. Minun turnausmenestykselläni en ole viime kierrosten hurmosta päässyt kokemaan.

NBA Inside Driven suurimmaksi murheenkryyniksi nousee pelaamista aika ajoin haittaava nettilagi, joka hyydyttää menoa välillä pahasti. Enkä pistäisi vastaan, jos itse peliä paranneltaisiin reippaalla kädellä.

Mika Äärilä

Links 2004

Yllättäen XSN:n suosituin laji on niinkin ukkomainen laji kuin golf. Tosin jokainen Links 2004:ää pelannut tietää sen koukuttavan pahasti nekin, jotka inhoavat golfia jo periaatteen vuoksi. Golf-pelinä Links on pysytellyt tiukasti realismissa, muttei onneksi helpon pelattavuuden kustannuksella.

Suosio XSN:ssä selittynee Linksin poikkeuksellisilla pelimuodoilla. Perinteinen match play, jossa pelaajat lyövät reikänsä vuorotellen samalla radalla, on selvästi paitsiossa. Useimmat kisat käydään Stroke-peleinä. Niissä kukin enimmillään 64 pelaajasta käy lyömässä reikänsä yksin, minkä jälkeen tulokset lähtevät automaattisesti XSN:lle. Useimmissa Linksin turnauksissa pelataan neljä kahdeksantoista radan sarjaa ja puolivälissä pudotetaan puolet pelaajista pois kisasta.

Moninpeli yksin kuulostaa höntiltä, mutta eipähän tarvitse sovittaa omia aikataulujaan eri aikavyöhykkeiden mukaan. Sitä paitsi hieman rauhallisempi omaan tahtiin kolopalloilu sopii lajin luonteeseen. Links-kisojen plaraamista hankaloittaa se, ettei kisoja voi seuloa vaikeusasteen perusteella. Oma golffari luodaan erikseen kullekin vaikeusasteelle ja koska kyvyt paranevat kokemuksen karttuessa, ei välttämättä halua osallistua sellaiseen kisaan, johon ei ole luotuna pätevää golffaria.

Kaj Laaksonen

* * * * *

Näin pääset mukaan

XSN on ilmainen, mutta sen käyttöönotto vaatii pientä puuhastelua. XSN vaatii käyttäjältään Xboxin, PC:n, nettiyhteyden molempiin, Xbox Liven ja .NET Passport -tunnuksen. Kyseisen tunnuksen saa kun liittyy XSN-palveluun, Hotmailin ja Messengerin käyttäjillä tunnus on jo entuudestaan. Homma lähtee rullaamaan kun Xbox Live- ja .NET Passport -tunnarit on linkitetty toisiinsa.

Kun pakolliset kuviot on hoidettu ja plakkarista löytyy yksi tai useampi XSN-peli, on aika suunnata selain osoitteeseen www.xsnsports.com ja etsiä itselle sopivaa koitos. Jokaiseen lajiin riittää kyllä enemmän kuin riittävästi pelaajia. Ongelma on vain siinä, ettei mikään estä samaan sarjaan tai turnaukseen osallistumasta pelaajia ympäri maailmaa. Aikaerojen takia matsien järjestely jenkkien kanssa aamuyön hämärinä tunteina on useimmille liian rankkaa.

Viisainta onkin suunnistaa kohti kotimaisia pelikenttiä. Suomalaisten Live-pelaajien oma www.livegamers.info on perustanut oman foorumin XSN-kisoja varten. Tätä kirjoittaessa suomalaiset ovat järjestäneet jo turnauksia tenniksessä ja golfissa sekä pari kokonaista kautta jääkiekossa.

XSN on pelkkä runko. Varsinainen järjestely ja isännöinti on pelaajien itsensä vastuulla. Käytännössä yksi pelaaja päättää ryhtyä tapahtuman isännäksi, valitsee, pelataanko kausi vai turnaus, osallistujien määrän, aikataulut ja vaikkapa playoffien määrän. Osallistujat liittyvät nettisivujen kautta haluamaansa tapahtumaan ja saavat oman koodinsa. Kun koodin syöttää kyseisen pelin XSN-osuuteen Xbox Livessä, systeemi osaa hakea oikean tapahtuman. Koodin avulla varmistetaan, että kaikki pelaavat tasaväkisesti samoilla asetuksilla ja säännöillä.

Yksittäisten matsien junailu riippuu pelistä. Tärkeintä on lisätä kisakumppanit Liven omalle kaverilistalle, jolloin matsin järjestäminen on helppoa: mene pelin XSN-valikkoon, valitse kisa, johon haluat osallistua ja kutsu mukaan kaveri, jota vastaan kulloinkin aiot otella. Vielä helpompaa kuin Livessä odottelu on sopia pelit joko sähköpostitse tai kunkin turnauksen omalla viestifoorumilla. Kun matsi on ohi, odotellaan puolisen tuntia ja tulos ilmestyy XSN:n nettisivuille päivittäen samalla sekä tapahtuman että omat henkilökohtaiset tilastot.

Tarkemmat ohjeet Xbox Livestä ja sen käyttöönotosta ovat Pelit-lehdessä 12/03 ja netissä osoitteessa www.bxox.com/fi/live.

Kaiken maailman mestaruuskisat

www.xsnsports.com

Lisää aiheesta