Yoshi Touch & Go (DS) – Tikunsivallus

Yoshi Touch & Go on Nintendo DS:n ensimmäisen aallon hinkkaa ja puhalla -peleistä mielenkiintoisin. Wario Ware on toki loistava, mutta Yoshin seikkailu on tuoreemman tuntuinen tikunsivallus.

Seikkailu on kaksiosainen. Ensin ilmapallojen varassa leijuva Baby-Mario on saatettava turvallisesti maanpinnalle. Pelaaja piirtää alanäytölle pilvenkiemuroita ja Baby-Mario laskeutuu niiden muotoja mukaillen kohti maankamaraa. Vihollisia ja muuta ikävää on vältettävä ja herkutkin muistettava kerätä mukaan. Kiivas kolikoiden keräys palkitaan.

Maahan päästyään Baby-Mario hyppää Yoshin kyytiin ja matka kohti maalia alkaa. Yoshi löntystää vääjäämättä eteenpäin, ja pelaajan on eliminoitava vihollisen osumat ja johdatettava Yoshi kuilujen ja muiden esteiden yli. Ylemmässä ruudussa lentävät viholliset kannattaa listiä ja kerätä mukaan siellä vilisevät bonuskolikot - munia ampumalla.

Tehtävää ja askaretta on koko ajan ja Yoshin marssittaminen on hankalampaa kuin miltä kuulostaa. Parhaimmillaan ruudulla käy käsittämätön kynänsuihke. Väärään kohtaan kiireessä piirretyt pilvet voi puhaltaa pois.

Pikapeli (Score Attack) on ohi muutamassa minuutissa mutta maratonmarssi (Marathon) jatkuu niin pitkään kuin kykyä ja taitoa riittää. Pistepörssin ykköseksi pääseminen avaa alkuvalikkoon kaksi uutta pelivaihtoehtoa, Time Attack- ja Challenge-pelit. Perusidea säilyy edelleen samana: aluksi lasketellaan taivaista maan pinnalle ja sitten marssitetaan Yoshia mahdollisimman nopeasti tai vaihtoehtoisesti mahdollisimman pitkälle. Aikakisassa on lisäksi pelastettava Baby-Luigi vihollisten kynsistä.

Yoshi Touch & Go'n pelimekaniikka on hauska ja tuore ja kahden ruudun ideaa käytetään todella oivaltavasti. Score Attack nappaa heti mukaansa, ja selkäydin alkaa sykkiä klassisen addiktin tahtiin. Nintendo on tehnyt näköisensä ja pelattavuudeltaan sutjakan pelin. Tällaisia pelejä ei muilla pelikoneilla ole (eikä myöskään niille tule).

Viisi tähteä

Lisää aiheesta