Microsoft paljasti Project Scorpio -konsolin tekniset tiedot Eurogamerin yksinoikeusjutussa. Juttu on kokonaisuudessaan täällä. Project Scorpio on tekniikaltaan päivitetty Xbox One -konsoli. Project Scorpio -konsolissa on kahdeksanytiminen AMD:n prosessori, jonka kellotaajuus on 2,3 gigahertsiä. Xbox One jää 1,75:een ja PS4 Pro 2,1 gigahetrsiin. Eurogamerin jutussa ei paljastu, mikä prosessori Project Scorpiossa varsinaisesti on. Xbox One ja PS4 Pro käyttävät molemmat Jaguar-pohjaista prosessoria, josta ei ainakaan hyllyversiona pitäisi irrota Scorpion kellotaajuuksia. Scorpion muistimäärää nostetaan Xbox Onen 8 gigasta 12 gigatavuun. PS4 Prossa on muistia kahdeksaan gigaa. Scorpiossa neljä gigatavua varataan käyttöjärjestelmälle, joten hyötysuhde on aika sama kuin PC-maailmassa. Scorpio myös päivittää muistikammat Xbox Onesta nopeammiksi GDDR5-muisteiksi. Kiintolevyllä tallennustilaa on teran verran ja lisäksi konsolissa on 4K UHD Blu-ray -levyjä pyörittävä asema. Scorpiossa toimivat kaikki Xbox One -pelit, mutta pelintekijät voivat halutessaan päivittää pelinsä tukemaan Project Scorpiota, jolloin käyttöön saadaan käyttöön kaikki DirectX 12 -rajapinnan herkut. Resoluutio voidaan myös nostaa 4K-tarkkuuteen, johon Scorpio yltää. Project Scorpio tulee myyntiin joulumarkkinoille. Laitteen hinta ei ole vielä tiedossa. Jos Eurogamerin jutussa mainitut suorituskykyarvot pitävät paikkansa, niin ilmestyessään kone on markkinoiden tehokkain konsoli.
Milloinkahan noista optisista asemista luovutaan, kun erän toimittaja oli sitä mieltä, että jo edellisistä malleista ne tulee puuttumaan ja kaikki pelit ladataan netistä?
Ainakin Pleikkarille ilmestyy hirveästi pelejä, joista on vain nettilataus versio. Ollaan vissiin hivuttautumassa lähemmäs tuollaista konsolia.
Kohta. Jenkeissä on jo pitkään myyty enemmän pelejä diginä kuin fyysisinä versioina, Euroopassa ei ja Aasiasta en tiedä kokonaisuutena. Suomessa suurin pelimyyjä on edelleen Prisma. Puuceella minulla ei ole ollut romputinta moneen vuoteen.
Konsolipelimarkkinoilla lienee vielä liikaa kuluttajia, jotka eivät digiin koske eri syistä ja varsinkin pelien myynti uusien ostamiseksi on aika kova etu fyysisellä kappaleella. Lisäksi tietysti 4K:hon kykenevä konsoli on luonnollinen alusta myös 4K-elokuvien katseluun ja tässäkin bluray on aluksi vahvoilla.
Montako prosenttia asiakkaista luulet, että Microsoft on valmis karkottamaan, että pääsee pyörittimestä eroon? Senhän se tekee niille asiakkaille, joiden nettiyhteys ei riitä jonkun 50-gigaisen paketin lataamiseen järjellisessä ajassa. Esimerkiksi 8-megaisella yhteydellä optimitapauksessa (=koko kaista on koko ajan kokonaan käytössä) tuo veisi noin 14 tuntia. Todellisuudessa ajan saa varmaan kaksinkertaistaa. Suomessa keskimääräinen nettinopeus oli joulukuun tilaston mukaan noin 20Mbit/s ja tästä eteenpäin pitää vaihtaa tekniikoita (ADSL2+:n maksimihan on 24, mutta tippuu kun etäisyys keskukseen kasvaa). Eli käytännössä joko rakentaa kuituverkkoa (luontaisesti tätä tulee kun rakennetaan uutta, muuten on hidasta ja kallista) tai joissakin tapauksissa käyttää uusia kuparitekniikoita (rajoittuvat lähelle keskusta, mutta voivat auttaa esimerkiksi kerrostaloissa). Toisin sanoen vaaditaan aika isoja investointeja ympäri maailmaa, että keskimääräinen nopeus saadaan esimerkiksi 50Mbit/s-tasolle, jolla tuollaisen pelin lataaminen ei kestäisi enää käytännössä kuin 4-5 tuntia*. Ja Suomessa on yhdet maailman parhaista yhteyksistä. Aikoja saa korjata, itselläni on puolen gigan yhteys, eli käytännössä serveripäästä (CDN:ltä) tulee rajoitus. En kyllä nyt muista, mitä viimeksi meni, olisiko pari tuntia?
Muuten sinällään ihmetyttää tuo, kun eikös jenkeillä ole vielä ne ankeat datakatotkin, ja ne paukkuu aika lujaa jo jossain indiepelissä saati sitten jos jotain 50 gigan Andromedaa latailevat.
Eikös ne jenkit pelaa myös PC:llä? Siellähän ollaan menty vahvasti digipuolella jo pitkään. Jos datakatot ei haittaa PC-pelaamista niin miksi ne haittaisivat konsolipelaamista. Amerikassa digitaalisten pelien myynnit ovat olleet kasvussa joka vuosi, samalla kun fysikaalisten pelien myynti on laskenut joka vuosi: https://www.statista.com/statistics/190225/digital-and-physical-game-sales-in-the-us-since-2009/ Sony tekee niin kuin pelaajat haluaa, jos ne ostaa vain digitaalisia pelejä niin sitten vain niitä myydään. Microsoft taas seuraa Sonyn esimerkkiä, yrittää vaan tehdä sen paremmin. Nintendo tekee taas mitä Nintendo haluaa.. Veikkaan että joku fyysinen media säilyy vaikka lisämaksusta. Levynpyöritin on aikas iso ja mekaanisena laitteena huono ratkaisu, veikkaan että korjaantuu jollakin muistikortilla Switchin tyyliin.
En mistään. Sanoin että riippuu pelaajista. Sony osaa kuunnella niitä. Jos katsot tuota taulukkoa niin 2015 enää 56% myydyistä peleistä oli digitaalisia. Kasvu oli noin 4-5% vuodessa. 2017 se on varmaan jo yli 60%. 2016 kasvua oli 10% digitaalisten hyväksi, jälleenmyynnissä eli fyysisillä menee huonosti: "By contrast, retail game sales in certain parts of the world hit their worst levels in two decades. In the U.S., retail game sales fell 16 percent during the month of December, which is normally the strongest time of the year for game sales." https://venturebeat.com/2017/01/26/...ew-10-in-december-while-retail-sales-crashed/ Muuten niin Sonylla on kyllä paras digitaalinen tarjonta kaikista kolmesta. Sen puolen se osaa kyllä.
Sonyn kohdalla vaan firman paska netti pilaa aika tehokkaasti kokonaisuutta. On se nyt naurettavaa kuinka paljon hitaammin lataukset tulee verrattuna Oneen tai kuin surkeasti esim jotkut nettistriimit toimii, youtuben appsista tai konson selaimessa, kun samat XOnen puolella toimivat hd:na sulavasti. puhumattakaan Sonyn selaimen surkeasta formaattituesta.
Ainakin ps3 en ole pelien latauksessa huomannut mitään ongelmaa. 500 gigan kovo on tullut täytettyä monta kertaa, sama juttu vitan 64 gigan muistikortin kanssa. Eli pelikauppa toimii imho ja on monta kertaa esim Nintendon vastaavaa parempi. Xb0x360 nettikaupasta tuli jotain otettua joskus mutta ei se minusta Sonyn vastaavalle pärjännyt. Mitä youtube, selain sun muihin tulee niin en ikinä käyttäisi niitä konsolin kautta. Jos haluaa videoo katsoa niin monta kertaa kätevämmin onnistuu kun jakaa videon vaikka kännykästä suoraan telkkuun.
Mikähän mahtaa tilasto olla AAA-pelien kohdalla? Indiepelitkin varmasti myy paljon ja ne on paljon pienempiä ja AAA-pelit just niitä 50 gigan settejä.
Xboxin youtube appi on ihan kätevä, mieluummin minä sillä kun rupeaisin kännykällä sohimaan yhtään mitään. Tosin nykyään on PC:kin kiinni tuossa 55" 4k-töllössä joten siitä voi valita.
Ainakin Stiimissä ja Sonyn digitaalisessa kaupassa eniten myydyimmät pelit on juuri noita AAA-pelejä. Ehkä pelikaupat vois lisämaksusta ladata pelin jollekin muistikortille jos joku ei sitä pysty kotona lataamaan. Tai sitten joku pelinlataus-automaatti, laitat muistikortin sisään, valitse pelin, maksat ja vedät muistikortin ulos. Voisko bluray/dvd pelilevyistä tulla vinyylien tapainen keräilykohde? Eli niitäkin sais jatkossa hyvinvarustetuista liikkeistä.
Paljonko tuollaisen fyysisen aseman osuus on konsolin hinnasta? Luulisi tuon olevan niin merkityksetön jo nykyään, että eivät firmat sen pois jättämisestä juuri hyödy.
Enemmän kai tuossa hyötyisi sitä, että konsoli voi olla pienempi. Hintaa noin isoissa erissä ei varmasti BR-soittimella ole muutamaa kymppiä enempää.
Kehittyvien osavaltioiden Amerikassa laajakaistanopeuksissa ei edelleenkään ole hurraamista. FCC:n viimeisimmän tutkimuksen mukaan esim. Idahon kiinteiden laajakaistojen keskiarvo jää 14 Mbittiin. Se ei ole ihan semmoinen nopeus millä tykkäisin latailla 50-gigaisia installeja. Ongelmana on usein myös puutteellinen kilpailu (yhtä aluetta saattaa palvella vain yksi isp) ja sitä kautta hinnoittelu joka ei suosi turbonopeuksia. Isoissa kaupungeissa tämmöisiä ongelmia ei tietenkään ole, mutta kokonaisuutena USAn markkinat eivät ihan vielä ole kypsät 100 % digijakelulle. Toisena esteenä digeilyn tiellä taitaa yhä myös olla yleinen verkkoinfra eli piuhat eivät kestäisi mitään - anteeksi karkea esimerkkini - 4K-videotoistoa 100 miljoonaan kotitalouteen.
Muistan lukeneeni UHD BR:n kustantavan valmistajille noin 15 taalaa ekstraa tavalliseen BR-asemaan verrattuna. Tyyliin $18 vs $33 -tyylinen ero valmistuskustannuksissa.
Ei siinä niin varsinaista ongelmaa ole, mutta ihan hemmetin hidasta se on muihin konsoleihin ja varsinkin Steamiin verrattuna. Jotain pariakin gigaa ladataan puolesta tunnista tuntiin, kun pitäisi tulla parissa minuutissa.
Pleikka nelosessa on kyllä sellainen vika että vaikka pelit ostaisi levyllä niin sitten se alkaa lataamaan jotain älytöntä 20 gigan megapäivitystä.
Miksi peli pitäisi saada minuutissa digitaalisesti? Kyllä siinä aikaa menee jos levyäkin lähdet kaupasta hakemaan ja sit sitäkin pitää vielä monesti päivättää.
Mutta selvästi vaikuttaa ettei plesen verkon toimivuutta ihailevilla ole mitään käsitystä siitä kuinka paljon paremmin Onen puolella verkko toimii. On vain niin helppo verrata kun on molemmat konsolit.
No kun se just näkyy kaikessa mitä pleikan kanssa tekee. Aina pidemmän tauon jälkeen menee tunteja että pääsee edes pelaamaan kun tulee päivityksiä, asennuksia ja mitä vielä. Ärsyttäähän se herkästi, jos haluaa vain pelata siinä ja nyt. Puhumattakaan jos ostaa pelin diginä. Minkään muun koneen kanssa ei ole samoja ongelmia.
Itsellä taas lataukset on ihan yhtä nopeita konsoleilla. Steam on nopein, muttei kauheasti. Voisiko Pro vaikuttaa tuohon latausnopeuteen?
Pleikkarilla päivityksiä ei usein edes huomaa, kun latautuvat automaattisesti laitteen ollessa lepotilassa. Mikäs kiire tässä mihinkään olisi?
Päivitykset tosiaan tulevat näppärästi lepotilassa, käynnisttettäessä tulee vain ilmoitukset, mitä kaikkea on päivitetty. Paha sanoa, mikä tuohon latausnopeuteen vaikuttaa, joskus ainakin lataukset tuppasivat hidastumaan ja piti laittaa pauselle ja jatkaa, että nopeutui. Enää ei ole sitä ongelmaa ollut. Kiintolevyinä on aina ollut kiinni SSHD-levyt, josko noilla nyt mitään vaikutusta on. Nykyisellä 200 megan netillä 50 gigan pelitkin valuvat ihan hyvin, ei ihan viidessä minuutissa mutta tarpeeksi nopeasti kuitenkin. XOnella ei tuo nopeus oikein tahdo pysyä perässä ja käyttiskamaluuden jälkeen toinen pettymys oli, että tämäkö on se kovasti hehkutettu netti. Samassa jakajassa kiinni pleikkarit, XOne ja tusina muuta laitetta.
Se tietysti vaikuttaa että en käytä lepotilaa. Tulee sen verran harvoin pelattua (vain yksinoikeuksia) ja en ole koskaan tottunut minkään laitteen kanssa käyttämään lepotilaa. Switch tosin siitä outo, että siinä ei kai muuta olekkaan. Ei siinä tosin mitkään valot jää palamaan sulkemisen jälkeen.
Minulla on ollut Xbonen lataukset yleensä jopa nopeampia mitä PC:llä. Ja automaagiset päivitykset on kieltämättä aika kätevä ominaisuus, eipä ole tarvinnut hirveästi huolehtia boxilla noista.
Eikö PS3:n fysiikka rajaa latausnopeusmaximin noin 20 megaan? Mutta missä on se kaiken tappava Steambox?
Eikös pleikkarissa ole myös ajastetut päivitykset, voi laittaa joka yö tarkistamaan että onko mitään uutta.
Eihän ne päivitykset haittaa, itsellänikin on lepotilassa laite kun en pelaa, mutta jos ostaa uuden pelin, niin siinä ei mennäkään kotiin pelaamaan, vaan päivittämään. Ja tässä se Sonyn verkon hitaus nakertaa.
Yksi lataus missä on Sony on nopeampi kuin One on käyttispäivitykset. Plese vetäisee ne tosi nopeasti kun One jurnuttaa 10min tai jotain.
Eiks ketjun aiheena pitänyt olla toi Xbox One and Half. Onko PS5:sta kuulunut mitään huhuja, historiallisen kaavan mukaan sellaisen pitäisi ilmestyä -19 tai -20 joka tarkoittaisi että 1.5 hääräisi kukkona tunkiolla pari vuotta. Vai ollaanko nyt menossa konsolimaailmassa siihen ettei enää ilmestykään uutta sukupolvea vaan ainoastaan päivitettyjä versioita nykyisestä? Joka olisi tietysti yhteensopivuuden suhteen hyvä juttu mutta alkaisi jossain vaiheessa rajoittaa pelikehitystä kun niiden pitäisi toimia sillä ekallakin versiolla.
"But perhaps the biggest takeaway I had from the meeting with Mark Cerny was the insight into how Sony views the console generations. PS4 Pro and Project Scorpio have been seen as the beginning of the end of the jump to a new, more capable wave of hardware in favour of intermediate upgrades. What's clear is that Sony isn't buying into this. Cerny cites incompatibility problems, even moving between x86 CPU and AMD GPU architectures. I came away with the impression that PS5 will be a clean break, an actual generational leap as we know it. I do not feel the same about Project Scorpio, where all the indications are that Microsoft attempts to build its own Steam-like library around the Xbox brand, with games moving with you from one console to the next - and eventually, maybe even to the PC."
Jos tuo toteutuu, niin tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten se vaikuttaa konsoleihin. Valmistajalle tuollainen clean break on helpompi, koska se tarkoittaa, että ei tarvitse tehdä mitään kompromisseja rautaan. Sama juttu pelintekijöille, kun ei tarvitse testata peliä monella eri alustalla ja suunnitella pelejä niin, että ne toimivat paljon tehottomammalla raudallakin. Pelaajan kannalta taas on tietysti mukavaa, kun vanhatkin pelit toimivat uudella konsolilla ja vastaavasti uutta konsolia ei ole pakko ostaa, jotta saa sen julkaisupelit peluuseen. Kääntöpuolena ne pelit eivät välttämättä toimi kovin häävisti vanhalla raudalla, eli tuo etu saattaa monessa tapauksessa olla vähän kyseenalainen. Microsoftin kannalta toki synergiaedut Windows-työpöytään ovat myös painava juttu enkä ihmettele sen halua tehdä mainittua Steam-tyyppistä palvelua. Se on kuitenkin käytännössä rahapainokone.