Eurogamer paljasti Project Scorpion tekniset tiedot

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja Tuksa, 07.04.2017.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Microsoft paljasti Project Scorpio -konsolin tekniset tiedot Eurogamerin yksinoikeusjutussa. Juttu on kokonaisuudessaan täällä.

    Project Scorpio on tekniikaltaan päivitetty Xbox One -konsoli. Project Scorpio -konsolissa on kahdeksanytiminen AMD:n prosessori, jonka kellotaajuus on 2,3 gigahertsiä. Xbox One jää 1,75:een ja PS4 Pro 2,1 gigahetrsiin. Eurogamerin jutussa ei paljastu, mikä prosessori Project Scorpiossa varsinaisesti on. Xbox One ja PS4 Pro käyttävät molemmat Jaguar-pohjaista prosessoria, josta ei ainakaan hyllyversiona pitäisi irrota Scorpion kellotaajuuksia.

    Scorpion muistimäärää nostetaan Xbox Onen 8 gigasta 12 gigatavuun. PS4 Prossa on muistia kahdeksaan gigaa. Scorpiossa neljä gigatavua varataan käyttöjärjestelmälle, joten hyötysuhde on aika sama kuin PC-maailmassa. Scorpio myös päivittää muistikammat Xbox Onesta nopeammiksi GDDR5-muisteiksi. Kiintolevyllä tallennustilaa on teran verran ja lisäksi konsolissa on 4K UHD Blu-ray -levyjä pyörittävä asema.

    Scorpiossa toimivat kaikki Xbox One -pelit, mutta pelintekijät voivat halutessaan päivittää pelinsä tukemaan Project Scorpiota, jolloin käyttöön saadaan käyttöön kaikki DirectX 12 -rajapinnan herkut. Resoluutio voidaan myös nostaa 4K-tarkkuuteen, johon Scorpio yltää.

    Project Scorpio tulee myyntiin joulumarkkinoille. Laitteen hinta ei ole vielä tiedossa. Jos Eurogamerin jutussa mainitut suorituskykyarvot pitävät paikkansa, niin ilmestyessään kone on markkinoiden tehokkain konsoli.
     
  2. Makis

    Marko Poutiainen Makis

    Milloinkahan noista optisista asemista luovutaan, kun erän toimittaja oli sitä mieltä, että jo edellisistä malleista ne tulee puuttumaan ja kaikki pelit ladataan netistä?
     
  3. jtahti

    Jussi Tähti jtahti

    Ainakin Pleikkarille ilmestyy hirveästi pelejä, joista on vain nettilataus versio. Ollaan vissiin hivuttautumassa lähemmäs tuollaista konsolia.
     
  4. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Kohta.

    Jenkeissä on jo pitkään myyty enemmän pelejä diginä kuin fyysisinä versioina, Euroopassa ei ja Aasiasta en tiedä kokonaisuutena. Suomessa suurin pelimyyjä on edelleen Prisma.

    Puuceella minulla ei ole ollut romputinta moneen vuoteen.
     
    Muokattu: 07.04.2017
  5. The Great Pretender

    Petri Mälitty The Great Pretender

    Eikös sen linux-konsolin pitänyt olla jo ilman optista asemaa.
     
  6. Ryan

    Aleksi Harri Ryan

    Konsolipelimarkkinoilla lienee vielä liikaa kuluttajia, jotka eivät digiin koske eri syistä ja varsinkin pelien myynti uusien ostamiseksi on aika kova etu fyysisellä kappaleella. Lisäksi tietysti 4K:hon kykenevä konsoli on luonnollinen alusta myös 4K-elokuvien katseluun ja tässäkin bluray on aluksi vahvoilla.
     
  7. Makis

    Marko Poutiainen Makis

    Montako prosenttia asiakkaista luulet, että Microsoft on valmis karkottamaan, että pääsee pyörittimestä eroon? Senhän se tekee niille asiakkaille, joiden nettiyhteys ei riitä jonkun 50-gigaisen paketin lataamiseen järjellisessä ajassa. Esimerkiksi 8-megaisella yhteydellä optimitapauksessa (=koko kaista on koko ajan kokonaan käytössä) tuo veisi noin 14 tuntia. Todellisuudessa ajan saa varmaan kaksinkertaistaa. Suomessa keskimääräinen nettinopeus oli joulukuun tilaston mukaan noin 20Mbit/s ja tästä eteenpäin pitää vaihtaa tekniikoita (ADSL2+:n maksimihan on 24, mutta tippuu kun etäisyys keskukseen kasvaa). Eli käytännössä joko rakentaa kuituverkkoa (luontaisesti tätä tulee kun rakennetaan uutta, muuten on hidasta ja kallista) tai joissakin tapauksissa käyttää uusia kuparitekniikoita (rajoittuvat lähelle keskusta, mutta voivat auttaa esimerkiksi kerrostaloissa). Toisin sanoen vaaditaan aika isoja investointeja ympäri maailmaa, että keskimääräinen nopeus saadaan esimerkiksi 50Mbit/s-tasolle, jolla tuollaisen pelin lataaminen ei kestäisi enää käytännössä kuin 4-5 tuntia*.

    Ja Suomessa on yhdet maailman parhaista yhteyksistä.

    Aikoja saa korjata, itselläni on puolen gigan yhteys, eli käytännössä serveripäästä (CDN:ltä) tulee rajoitus. En kyllä nyt muista, mitä viimeksi meni, olisiko pari tuntia?
     
  8. The Great Pretender

    Petri Mälitty The Great Pretender

    Muuten sinällään ihmetyttää tuo, kun eikös jenkeillä ole vielä ne ankeat datakatotkin, ja ne paukkuu aika lujaa jo jossain indiepelissä saati sitten jos jotain 50 gigan Andromedaa latailevat.
     
  9. Zakhal

    Jani Sillanpää Zakhal

    Eikös ne jenkit pelaa myös PC:llä? Siellähän ollaan menty vahvasti digipuolella jo pitkään. Jos datakatot ei haittaa PC-pelaamista niin miksi ne haittaisivat konsolipelaamista.

    Amerikassa digitaalisten pelien myynnit ovat olleet kasvussa joka vuosi, samalla kun fysikaalisten pelien myynti on laskenut joka vuosi:
    https://www.statista.com/statistics/190225/digital-and-physical-game-sales-in-the-us-since-2009/

    Sony tekee niin kuin pelaajat haluaa, jos ne ostaa vain digitaalisia pelejä niin sitten vain niitä myydään. Microsoft taas seuraa Sonyn esimerkkiä, yrittää vaan tehdä sen paremmin. Nintendo tekee taas mitä Nintendo haluaa..

    Veikkaan että joku fyysinen media säilyy vaikka lisämaksusta. Levynpyöritin on aikas iso ja mekaanisena laitteena huono ratkaisu, veikkaan että korjaantuu jollakin muistikortilla Switchin tyyliin.
     
    Muokattu: 07.04.2017
  10. Din Weasel

    Eero Lähde Din Weasel

    Mistä ihmeestä sinä vetäisit tuon että Sony olisi joku esitaistelija digitaalisten pelien saralla?
     
  11. Zakhal

    Jani Sillanpää Zakhal

    En mistään. Sanoin että riippuu pelaajista. Sony osaa kuunnella niitä. Jos katsot tuota taulukkoa niin 2015 enää 56% myydyistä peleistä oli digitaalisia. Kasvu oli noin 4-5% vuodessa. 2017 se on varmaan jo yli 60%.

    2016 kasvua oli 10% digitaalisten hyväksi, jälleenmyynnissä eli fyysisillä menee huonosti:

    "By contrast, retail game sales in certain parts of the world hit their worst levels in two decades. In the U.S., retail game sales fell 16 percent during the month of December, which is normally the strongest time of the year for game sales."
    https://venturebeat.com/2017/01/26/...ew-10-in-december-while-retail-sales-crashed/

    Muuten niin Sonylla on kyllä paras digitaalinen tarjonta kaikista kolmesta. Sen puolen se osaa kyllä.
     
    Muokattu: 07.04.2017
  12. Raikku

    Rami Ahola Raikku

    Sonyn kohdalla vaan firman paska netti pilaa aika tehokkaasti kokonaisuutta.

    On se nyt naurettavaa kuinka paljon hitaammin lataukset tulee verrattuna Oneen tai kuin surkeasti esim jotkut nettistriimit toimii, youtuben appsista tai konson selaimessa, kun samat
    XOnen puolella toimivat hd:na sulavasti. puhumattakaan Sonyn selaimen surkeasta formaattituesta.
     
  13. SaOk

    Santeri Oksanen SaOk Mode

    Exteria Scorchio toimis nimenä paremmin. Alkaa kyl konsolit vähän jo houkutella.
     
    Muokattu: 07.04.2017
  14. Zakhal

    Jani Sillanpää Zakhal

    Ainakin ps3 en ole pelien latauksessa huomannut mitään ongelmaa. 500 gigan kovo on tullut täytettyä monta kertaa, sama juttu vitan 64 gigan muistikortin kanssa. Eli pelikauppa toimii imho ja on monta kertaa esim Nintendon vastaavaa parempi. Xb0x360 nettikaupasta tuli jotain otettua joskus mutta ei se minusta Sonyn vastaavalle pärjännyt.

    Mitä youtube, selain sun muihin tulee niin en ikinä käyttäisi niitä konsolin kautta. Jos haluaa videoo katsoa niin monta kertaa kätevämmin onnistuu kun jakaa videon vaikka kännykästä suoraan telkkuun.
     
    Muokattu: 07.04.2017
  15. Mason

    Joonas Manninen Mason

    Mikähän mahtaa tilasto olla AAA-pelien kohdalla? Indiepelitkin varmasti myy paljon ja ne on paljon pienempiä ja AAA-pelit just niitä 50 gigan settejä.
     
  16. Din Weasel

    Eero Lähde Din Weasel

    Xboxin youtube appi on ihan kätevä, mieluummin minä sillä kun rupeaisin kännykällä sohimaan yhtään mitään.

    Tosin nykyään on PC:kin kiinni tuossa 55" 4k-töllössä joten siitä voi valita.
     
    Muokattu: 07.04.2017
  17. Zakhal

    Jani Sillanpää Zakhal

    Ainakin Stiimissä ja Sonyn digitaalisessa kaupassa eniten myydyimmät pelit on juuri noita AAA-pelejä.

    Ehkä pelikaupat vois lisämaksusta ladata pelin jollekin muistikortille jos joku ei sitä pysty kotona lataamaan. Tai sitten joku pelinlataus-automaatti, laitat muistikortin sisään, valitse pelin, maksat ja vedät muistikortin ulos.

    Voisko bluray/dvd pelilevyistä tulla vinyylien tapainen keräilykohde? Eli niitäkin sais jatkossa hyvinvarustetuista liikkeistä.
     
    Muokattu: 07.04.2017
  18. spineshank

    Tero Seilonen spineshank

    Paljonko tuollaisen fyysisen aseman osuus on konsolin hinnasta? Luulisi tuon olevan niin merkityksetön jo nykyään, että eivät firmat sen pois jättämisestä juuri hyödy.
     
  19. Makis

    Marko Poutiainen Makis

    Ainakin nykyisillä hinnoilla nostaisi pelien hintaa melkoisesti, 64 gigan kortti maksaa ~50€...
     
  20. Makis

    Marko Poutiainen Makis

    Enemmän kai tuossa hyötyisi sitä, että konsoli voi olla pienempi. Hintaa noin isoissa erissä ei varmasti BR-soittimella ole muutamaa kymppiä enempää.
     
  21. Tuomas_PELIT

    Tuomas Honkala Tuomas_PELIT Admini

    Kehittyvien osavaltioiden Amerikassa laajakaistanopeuksissa ei edelleenkään ole hurraamista. FCC:n viimeisimmän tutkimuksen mukaan esim. Idahon kiinteiden laajakaistojen keskiarvo jää 14 Mbittiin. Se ei ole ihan semmoinen nopeus millä tykkäisin latailla 50-gigaisia installeja.

    Ongelmana on usein myös puutteellinen kilpailu (yhtä aluetta saattaa palvella vain yksi isp) ja sitä kautta hinnoittelu joka ei suosi turbonopeuksia. Isoissa kaupungeissa tämmöisiä ongelmia ei tietenkään ole, mutta kokonaisuutena USAn markkinat eivät ihan vielä ole kypsät 100 % digijakelulle. Toisena esteenä digeilyn tiellä taitaa yhä myös olla yleinen verkkoinfra eli piuhat eivät kestäisi mitään - anteeksi karkea esimerkkini - 4K-videotoistoa 100 miljoonaan kotitalouteen.
     
  22. Tuomas_PELIT

    Tuomas Honkala Tuomas_PELIT Admini

    Muistan lukeneeni UHD BR:n kustantavan valmistajille noin 15 taalaa ekstraa tavalliseen BR-asemaan verrattuna. Tyyliin $18 vs $33 -tyylinen ero valmistuskustannuksissa.
     
  23. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Ei siinä niin varsinaista ongelmaa ole, mutta ihan hemmetin hidasta se on muihin konsoleihin ja varsinkin Steamiin verrattuna. Jotain pariakin gigaa ladataan puolesta tunnista tuntiin, kun pitäisi tulla parissa minuutissa.
     
    Muokattu: 07.04.2017
  24. jtahti

    Jussi Tähti jtahti

    Pleikka nelosessa on kyllä sellainen vika että vaikka pelit ostaisi levyllä niin sitten se alkaa lataamaan jotain älytöntä 20 gigan megapäivitystä.
     
  25. Zakhal

    Jani Sillanpää Zakhal

    Miksi peli pitäisi saada minuutissa digitaalisesti? Kyllä siinä aikaa menee jos levyäkin lähdet kaupasta hakemaan ja sit sitäkin pitää vielä monesti päivättää.
     
  26. Ryan

    Aleksi Harri Ryan

    Onhan noi Pleikan latausnopeudet käsittämättömän huonot. Miksi odottaa tuntikausia, jos ei tarvitse?
     
  27. spineshank

    Tero Seilonen spineshank

    Tämä pätee aivan tasan jokaiseen nykyiseen pelikonsoliin. Ei pelkästään pleikkaan.
     
  28. Raikku

    Rami Ahola Raikku

    Mutta selvästi vaikuttaa ettei plesen verkon toimivuutta ihailevilla ole mitään käsitystä siitä kuinka paljon paremmin Onen puolella verkko toimii. On vain niin helppo verrata kun on molemmat konsolit.
     
  29. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    No kun se just näkyy kaikessa mitä pleikan kanssa tekee. Aina pidemmän tauon jälkeen menee tunteja että pääsee edes pelaamaan kun tulee päivityksiä, asennuksia ja mitä vielä. Ärsyttäähän se herkästi, jos haluaa vain pelata siinä ja nyt. Puhumattakaan jos ostaa pelin diginä. Minkään muun koneen kanssa ei ole samoja ongelmia.
     
  30. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Joo mut ne muut koneet lataa 20 gigaa sen kymmenen kertaa nopeammin.
     
  31. Makis

    Marko Poutiainen Makis

    Entä jos sen pelin ostaa kauppareissulla?
     
  32. artosavo

    Arto Savonheimo artosavo

    Mulla pleikkarin verkko toimii paremmin kuin Onen, lienee se säännön vahvistava poikkeus.
     
  33. spineshank

    Tero Seilonen spineshank

    Itsellä taas lataukset on ihan yhtä nopeita konsoleilla. Steam on nopein, muttei kauheasti. Voisiko Pro vaikuttaa tuohon latausnopeuteen?
     
  34. Crystal Hunter

    Juha Kuosmanen Crystal Hunter

    Pleikkarilla päivityksiä ei usein edes huomaa, kun latautuvat automaattisesti laitteen ollessa lepotilassa. Mikäs kiire tässä mihinkään olisi?
     
  35. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Mihin niitä tunteja tarttoo?
     
  36. artosavo

    Arto Savonheimo artosavo

    Päivitykset tosiaan tulevat näppärästi lepotilassa, käynnisttettäessä tulee vain ilmoitukset, mitä kaikkea on päivitetty. Paha sanoa, mikä tuohon latausnopeuteen vaikuttaa, joskus ainakin lataukset tuppasivat hidastumaan ja piti laittaa pauselle ja jatkaa, että nopeutui. Enää ei ole sitä ongelmaa ollut. Kiintolevyinä on aina ollut kiinni SSHD-levyt, josko noilla nyt mitään vaikutusta on. Nykyisellä 200 megan netillä 50 gigan pelitkin valuvat ihan hyvin, ei ihan viidessä minuutissa mutta tarpeeksi nopeasti kuitenkin. XOnella ei tuo nopeus oikein tahdo pysyä perässä ja käyttiskamaluuden jälkeen toinen pettymys oli, että tämäkö on se kovasti hehkutettu netti. Samassa jakajassa kiinni pleikkarit, XOne ja tusina muuta laitetta.
     
  37. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Se tietysti vaikuttaa että en käytä lepotilaa. Tulee sen verran harvoin pelattua (vain yksinoikeuksia) ja en ole koskaan tottunut minkään laitteen kanssa käyttämään lepotilaa. Switch tosin siitä outo, että siinä ei kai muuta olekkaan. Ei siinä tosin mitkään valot jää palamaan sulkemisen jälkeen.
     
  38. Din Weasel

    Eero Lähde Din Weasel

    Minulla on ollut Xbonen lataukset yleensä jopa nopeampia mitä PC:llä.

    Ja automaagiset päivitykset on kieltämättä aika kätevä ominaisuus, eipä ole tarvinnut hirveästi huolehtia boxilla noista.
     
  39. MichaelB

    Mikko Ämmälä MichaelB

    Eikö PS3:n fysiikka rajaa latausnopeusmaximin noin 20 megaan?

    Mutta missä on se kaiken tappava Steambox?
     
    Muokattu: 08.04.2017
  40. Mason

    Joonas Manninen Mason

    Eikös pleikkarissa ole myös ajastetut päivitykset, voi laittaa joka yö tarkistamaan että onko mitään uutta.
     
  41. Makis

    Marko Poutiainen Makis

    Eihän ne päivitykset haittaa, itsellänikin on lepotilassa laite kun en pelaa, mutta jos ostaa uuden pelin, niin siinä ei mennäkään kotiin pelaamaan, vaan päivittämään. Ja tässä se Sonyn verkon hitaus nakertaa.
     
  42. Raikku

    Rami Ahola Raikku

    Yksi lataus missä on Sony on nopeampi kuin One on käyttispäivitykset. Plese vetäisee ne tosi nopeasti kun One jurnuttaa 10min tai jotain.
     
  43. Lucky_like_Fauntleroy

    Harri Huttunen Lucky_like_Fauntleroy

    Eiks ketjun aiheena pitänyt olla toi Xbox One and Half. Onko PS5:sta kuulunut mitään huhuja, historiallisen kaavan mukaan sellaisen pitäisi ilmestyä -19 tai -20 joka tarkoittaisi että 1.5 hääräisi kukkona tunkiolla pari vuotta. Vai ollaanko nyt menossa konsolimaailmassa siihen ettei enää ilmestykään uutta sukupolvea vaan ainoastaan päivitettyjä versioita nykyisestä? Joka olisi tietysti yhteensopivuuden suhteen hyvä juttu mutta alkaisi jossain vaiheessa rajoittaa pelikehitystä kun niiden pitäisi toimia sillä ekallakin versiolla.
     
  44. artosavo

    Arto Savonheimo artosavo

    "But perhaps the biggest takeaway I had from the meeting with Mark Cerny was the insight into how Sony views the console generations. PS4 Pro and Project Scorpio have been seen as the beginning of the end of the jump to a new, more capable wave of hardware in favour of intermediate upgrades. What's clear is that Sony isn't buying into this. Cerny cites incompatibility problems, even moving between x86 CPU and AMD GPU architectures. I came away with the impression that PS5 will be a clean break, an actual generational leap as we know it. I do not feel the same about Project Scorpio, where all the indications are that Microsoft attempts to build its own Steam-like library around the Xbox brand, with games moving with you from one console to the next - and eventually, maybe even to the PC."
     
  45. Makis

    Marko Poutiainen Makis

    Jos tuo toteutuu, niin tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten se vaikuttaa konsoleihin. Valmistajalle tuollainen clean break on helpompi, koska se tarkoittaa, että ei tarvitse tehdä mitään kompromisseja rautaan. Sama juttu pelintekijöille, kun ei tarvitse testata peliä monella eri alustalla ja suunnitella pelejä niin, että ne toimivat paljon tehottomammalla raudallakin. Pelaajan kannalta taas on tietysti mukavaa, kun vanhatkin pelit toimivat uudella konsolilla ja vastaavasti uutta konsolia ei ole pakko ostaa, jotta saa sen julkaisupelit peluuseen. Kääntöpuolena ne pelit eivät välttämättä toimi kovin häävisti vanhalla raudalla, eli tuo etu saattaa monessa tapauksessa olla vähän kyseenalainen.

    Microsoftin kannalta toki synergiaedut Windows-työpöytään ovat myös painava juttu enkä ihmettele sen halua tehdä mainittua Steam-tyyppistä palvelua. Se on kuitenkin käytännössä rahapainokone.