Rovio irtisanoo väkeä

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja Tuksa, 02.10.2014.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Tuksa submitted a new blog post:

    Rovio irtisanoo väkeä

    [​IMG]

    Vihaisia lintuja tehtaileva Rovio ilmoitti irtisanovansa väkeä.

    YT-neuvottelut koskevat enimmillään 130 työntekijää, mikä vastaa noin 16 % Rovion työntekijämäärästä. Neuvottelut koskevat vain Suomen osastoa. Irtisanomisten syyksi kerrotaan, että Rovio on jäänyt kasvuodotuksistaan, joiden mukaan henkilöstöä on alun perin palkattu.

    Elokuussa Rovio ilmoitti vaihtavansa toimitusjohtajaa, sillä ensi vuoden alussa Mikael Hedin tilalle nimitetään Pekka Rantala. Rantala työskentelee tällä hetkellä Rovion kaupallisena johtajana.
    Continue reading the Original Blog Post
     
  2. Se oli sitten siinä....

    Jälleen esimerkki yhtiöstä, jossa omistajat pitivät kiinni omistaan ja palkalliset kulit siirtyivät tekemään uraa muihin start uppeihin, jossa osaamista ja momistajuutta kunnioitetaan.

    Hieno tarina, valitettava loppu!

    ps. ja se yksi jatkaa FSC:n hallituksessa - pelottavaa
     
    Valvojamuokkaus: 02.10.2014
  3. Jone

    Jouni Pohjolainen Jone

  4. Tuomas_PELIT

    Tuomas Honkala Tuomas_PELIT Admini

    Rovion (ex-?) työntekijöiden postaamat anonyymit Glassdoor.com-arviot ovat aika kuumottavaa luettavaa:

    - Big middle management culture leads to not trusting employees. Everything you do has to be reviewed by someone higher up. But this is changing slowly to a better direction (2014)!

    - Rovio used to have a great company culture. It was a place of innovation and passion for game developement. Still a couple of years ago people were excited about what they were doing. Then the insane mid-management recruitment started. The company grew from 250 employees to 650, and Rovio is now stuck with a bunch of decision makers with no understanding and no experience about game development. As a result, talented and experienced developpers are leaving. Advice to Management: It's time to cut the mid-management layer and start focusing on the developement teams. You have been milking the cow thinking our only brand will fly forever. Well unfortunately the trend is changing. Give free hands to your developpers and get back the old game studio spirit!

    - Terrible management, poor internal communication, internal processes slow to react to company growth or changes.

    - Less obsession with the middle management and a focus instead on getting the most skilled employees possible will give the company a better future than the current way of going about things. Having the courage to seriously explore new brands will also pay off in the future as Angry Birds will eventually fade from popularity.

    - The company is/was paralysed by incompetent middle management who kept hiring very junior and unexperienced employees as they are easy to boss around. This led to inferior products and inability to renovate. Advice to Management: Get rid of middle management and start hiring experienced and motivated people. Don't be afraid to hire smarter people than yourself.​

    Jaiks!
     
    Muokattu: 02.10.2014
    Titityy ja Ihmemies tykkäävät tästä.
  5. Tuska

    Tommi Palonen Tuska

  6. Terba

    Tero Nevala Terba

    Eihän tuo lopulta mikään yllätys ole, tuossa medium.comin jutussa oleva kuvankaappauspari näyttää aika karmealla tavalla miten hukassa Roviolla tällä hetkellä ollaan.
     
  7. MEITTI

    Markus Latvala MEITTI

    No, toivoo ettei kaverini homma animaattorina siellä lähde. Saanu ny vuoden siellä olla ja lupasivat että saisi olla vielä kauemminkin. Saa nähdä miten käy :(
     
  8. PJP

    Joonas Paajonen PJP

    Latasin täppärille Angry Birds Star Wars II -pelin. Poika sitä pelailee välillä. Yritin itse, mutta en päässyt pelaamaan ollenkaan, koska ilmeisesti jollain krediiteillä olisi pitänyt ostaa hahmoja, että pääsee ylipäätään pelaamaan. Jonkun cooldown periodin jälkeen ilmeisesti saa ilmaiseksi ehkä hahmoja tai jotain. Luojan kiitos ohjelman sisäiset ostot on blokattu. Mutta siis aivan karmea bloataantunut kasa paskaa.
     
  9. Yksittäisen työntekijän näkökulmaa, ei firman virallista:

    "Se oli sitten siinä…."
    -No eihän se nyt siinä ollut :) Roviolla edellinen irtisanominen (2008) leikkasi yli puolet, tällä kertaa ~15%.

    "Glassdoor.com: But this is changing slowly to a better direction (2014)!"
    -Näkisin, että muutos on ollut tapahtumassa jo kuukausia ja tämäkin keikka on osa yllämainittua asioiden muuttumista. Näkisin, että pieni trimmaus on hyvinkin tarpeellista, toivottavasti lähtee vaan oikeista paikoista.

    "medium.comin jutussa oleva kuvankaappauspari"
    Ensimmäinen kuva on originaalista premium-mallin pelistä, toinen Angry Birds Friends-pelistä (F2P/mainosrahotteinen) Nykyäänhän kaikki haluavat vain ilmaisia pelejä, tämä on sen hinta ;)

    Uusia (=ei AB) pelejä/IP:itä on protottu/kehitetty jo toista vuotta, enpä niistä voi juuri vielä sanoa enempää. Tietty on vahvoja intressejä pitää yhä rahaa tekeviä Birdsejä relevanttina, jos ei muuten niin vuoden 2016 leffaa ajatellen.
     
    Zakhal ja Tuomas_PELIT tykkäävät tästä.
  10. Luihu

    Janne Kangaskesti Luihu

    Kappas vaan, Roviosta on tullut noiden kommenttien perusteella tavallinen suomalainen firma. Edit: Viitaten siis etenkin tuohon aiempaan kommenttiin keskitason hallinnon paisumisesta.
     
    Muokattu: 02.10.2014
    Zakhal tykkää tästä.
  11. MEITTI

    Markus Latvala MEITTI

    Nuoresta villejä ideoita tihkuvasta työtä ankarasti tekevästä yhtiöstä mitään tietämättömien sikariherrojen kokouspalkkiofirmaksi missä tyhmästä päästä kärsii koko keho. Juuripa näin. Pääsivät taas Suomen vaarallisimmat parasiitit kalvamaan kasvavaa yhtiötä sisältäpäin.
     
    Muokattu: 02.10.2014
    OmegaPottamies tykkää tästä.
  12. Crusa

    Juha Mäkeläinen Crusa

    En ihmettele yhtään. Tuo Rovion työntekijämäärähän on aivan posketon.
    Päälle 800 henkilöä firmassa joka tekee yksinkertaisia mobiilipelejä ja leluja.

    Tuota jos vertaa muihin pelitaloihin niin määrässä ei ole mitään tolkkua.
     
  13. Ihmemies

    Antti Hakkarainen Ihmemies

    Varmaan laittavat 150 koodaria pellolle, jos heillä edes niin paljoa on. Loput saavat pitää työnsä.
     
  14. Eihän kaikki suinkaan tee pelejä, ehkä reilu kolmannes. Lisäksi on porukkaa tekemässä animaatioita, kirjoja, brändien lisensointia, PR:ää, HR:ää, IT:tä, lakiasioita, yms yms. Eikä näitä varmasti tehtäisi ellei ne olisi kannattavia. Saa sitten nähdä mitä "yksinkertaistettu organisaatio" (http://www.rovio.com/en/news/blog/552/towards-a-simplified-organization) käytännössä tarkoittaa tulevaisuudessa.
     
    Weeros tykkää tästä.
  15. MQsto

    Mikko Kuusto MQsto

    Monet firmat on tehneet asioita, jotka ei oo kannattavia. Monet firmat on myös kärsineet siitä.

    Mun mielestä Rovion ongelma on koko ajan ollut se, ettei pelifirma tee (uusia) pelejä.
     
  16. vuorinen

    Mikko Vuorinen vuorinen

    Olisiko kannattanut ottaa 2,5 miljardia ja juosta silloin pari vuotta sitten.
     
    suurikelmi ja Ihmemies tykkäävät tästä.
  17. Ihmemies

    Antti Hakkarainen Ihmemies

    Täähän on samanlainen keissi kuin Zyngan kohdalla, random höttöpeli sattuu nousemaan hetkeksi pinnalle, eikä se pidemmällä tähtäimellä riitä. Jos Minecraftiin verrataan, niin siinä on jatkuvasti kehittyvä ja potentiaaliltaan loputon peli. Angry Birdsissä heitellään vaan jotain lintuja, ja se on sitten siinä.
     
  18. half_

    Veli-Pekka Lehtonen half_

    Paitti AB Epic on iha hyvä ja kyseessä on aivan eri tyylilajin peli.
     
    Muokattu: 02.10.2014
  19. Crusa

    Juha Mäkeläinen Crusa

    Luuletko, että muut pelifirmat eivät tee mitään listaamiasi asioita? No ok, animaatioita ja kirjoja ei moni pelifirma tee.
    Jos nyt otetaan vaikka nopea esimerkki Valve jolla on useampi iso peli ja proggis menossa. Työntekijöitä wikipedian lähteen mukaan 330.
     
  20. Terba

    Tero Nevala Terba

    Valve on kyllä sikäli huono vertailukohta, että firmana se on aivan poikkeuksellisen matala hierarkialtaan ja rakenteiltaan. Käsittääkseni se on lähinnä jotenkuten kasassa pysyvä hallittu kaaos, missä jokainen työntekijä tekee suurinpiirtein mitä huvittaa, mistä johtuen firma työntää ulos mitä sattuu, milloin sattuu. Rovio taas on nykyään paisunut tosi raskaaksi moniportaiseksi monoliitiksi mitä johdetaan kuin mitä tahansa suuryritystä, eli jäykästi ja kankeasti.
     
  21. Crusa

    Juha Mäkeläinen Crusa

    Muita vertailukohtia nopeasti kaivettuna.
    Starbreeze Studios (Payday 1/2, Brothers) 50 työntekijää.
    Gearbox Software (Borderlands) 187 työntekijää.
    Firaxis Games (Civilization, XCOM) 120 työntekijää.
    Blizzard (WoW, Diablo, SC, Hearthstone jne.) 4700 työtekijää (vain 6 kertaa enemmän jengiä ja pelejä paljon enemmän ja isompina)

    Kyllähän tuosta kaikesta näkee, että Rovio on paisunut kuin pullataikina ja on nykyisellään pöhöttynyt management helvetti.
     
  22. Tuomas_PELIT

    Tuomas Honkala Tuomas_PELIT Admini

    AB Epic ei muuten ole Roviolla devattu peli. Saksalainen Chimera Entertainment asialla, jos oikein muistan.
     
  23. MEITTI

    Markus Latvala MEITTI

    Plus Valve on aina avoimesti tukenut ja pysynyt mm. modiyhteisöissä, eli toisin sanoen osan töistään ne ulkoistaa omille faneilleen ja asiakkailleen. Mikä hassusti osoittautui jopa toimivaksi ratkaisuksi.
     
  24. half_

    Veli-Pekka Lehtonen half_

    Kappas, selittää paljon...
    "developed by Chimera Entertainment and published by Rovio Entertainment. "
     
    Muokattu: 02.10.2014
  25. Krice

    Paul Pekkarinen Krice

    Jännä miten pelialallakin näkyy tuontyyppinen suomalainen yritystoiminta eli mukaan tunkee osaamatonta porukkaa repimään tyhjästä palkkaa ja kaiken lisäksi voivat vielä vahingoittaa yrityksen toimintaa. Onko se joku kulttuuripiirre vai mikä?
     
  26. OmegaPottamies

    Juho Pohjalainen OmegaPottamies

    Väittäisin mutulla että tällaista tapahtuu kaikkialla maailmassa.
     
  27. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Rovio ei ole enää aikoihin ollut varsinainen peliyhtiö, vaan saa puolet tuloistaan kaikesta muusta. Tekevät animaatiota, kirjoja, lisenssointia, huvipuistoja ja jopa opetusohjelmia. Ilmeisesti muut jutut eivät kasvaneet odotetulla tavalla.
     
  28. Makis

    Marko Poutiainen Makis

    Ei noita työntekijämääriä kannata pahemmin vertailla. Katsokaa firmojen pelien credits-osioita. Onko kaikki tehty talon sisällä? Esimerkiksi animaatio, grafiikka, äänet, musiikki ja testaaminen usein ulkoistetaan, ainakin osittain.
     
  29. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Nyrkkisääntö tuskin sopii Rovioon, jossa toimitusjohtaja on pääomistajan poika.
     
  30. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Rantala on toimari vasta vuodenvaihteessa, Mikael Hed on nykyinen.
     
  31. Taidetaan ruveta valmistautumaan rovion myyntiin kokonaan. Yleensä järjestelyt enteilevät omistuksien vaihtumista.
     
  32. p_holappa

    Pekka Holappa p_holappa

    Luulisi tosin Steam-puolen olevan jossain määrin "normaalimpi" bisnes, eihän tuon kokoisesta touhusta muuten tulisi mitään. Pelinkehityspuoli taitaa tosiaan olla vähän boheemimpaa sakkia.