Suomen peliala palkitsi parhaansa

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja Tuksa, 25.04.2018.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    Suomalaiset pelintekijät valitsivat ja palkitsivat joukostaan parhaat Finnish Game Awards -gaalassa.

    Peli(t)gaalassa jaettiin IGDA:n tunnustukset elämäntyöstä Teemu Hailalle ja vuoden 2017 vapaaehtoiselle Jori Hellstedtille.

    Lisäksi Pelit-lehti luovutti Kyöpeli-patsaan lukijoiden äänestämälle vuoden 2017 parhaalle kotimaiselle pelille. Patsaan nappasi Platonic Partnershipin Lydia-seikkailu, joka näyttää, miltä aikuisten ryyppääminen vaikuttaa lasten silmin. Voittaja oli hienoinen yllätys, sillä toimitus veikkasi Housemarquen Nex Machinan nappaavan Kyöpelin kirkkaasti. Housemarque sai onneksi illan toiseksi parhaan palkinnon eli vuoden kotimaisen pelin tittelin.

    Vuoden 2017 The Finnish Game Awards -voittajat ovat:

    Vuoden 2017 hyötypeli: Antidote / Psyon Games
    Antidote on tornipuolustuspeli, jonka maailman terveysjärjestö WHO on valinnut yhdeksi tavakseen taistella kasvavaa rokotevastaisuutta vastaan. Pelin ideana on viihdyttää ja opettaa samaan aikaan.

    Vuoden 2017 yritystulokas: Team Ocmo
    Team Ocmon esikoispeli Ocmo on fyysiikkavetoinen tasoloikka, joka pyrkii hyödyntämään speedrunien suosion. Peli on rakennettu alusta lähtien kilpailuhenkiseksi. Idea on klassinen eli peli on helppo oppia, mutta vaikea hallita. Pelinteko itsessään ei ollut mikään speedrun vaan Ocmoa hiottiin viisi vuotta. Omien sanojensa mukaan tiimi onnistui tekemään kaikki mahdolliset virheet, joten vuoden tulokas titteli oli ansaittu.

    Vuoden 2017 luova saavutus: Lydia / Platonic Partnership
    Alkoholismista kertovat Lydia ei ole mikään happy hour vaan tarkkaan rakennettu ja tunteikas tarina. Tiimissä on mukana myös Pelit-lehteen kirjoittava Juho Kuorikoski, mistä oli varmasti etua Kyöpeli-äänestyksessä, mutta tuskin enää peliteollisuuden omissa valinnoissa. Pelit-brändi onnittelee koko tiimiä palkintojen johdosta.

    Vuoden 2017 tietokone- ja konsolipeli: Nex Machina / Housemarque
    Housemarquen Nex Machina on taattua Housemarque-laatua. Peli on kahden tatin nopeatempoinen räiskintä erinomaisella musiikkiraidalla. Suomen peliteollisuuden vanhimpien pelijumalien rinnalla kehityksessä oli mukana myös arcade-aikojen pelinkehittäjä Eugene Jarvis.

    Vuoden 2017 mobiilipeli: Empires & Puzzles / Small Giant Games
    Small Giantin Puzzle Quest -henkinen peli onnistui nousemaan todella kilpaillussa yhdistä kolme -genressään pinnalle ja ylsi viime vuonna 10 miljoonaa lataukseen ja 33 miljoonan dollarin tuloihin. Suoritus osoittaa, että tiimi hallitsee pelinteon lisäksi myös markkinoinnin.

    Vuoden 2017 kotimainen peli: Nex Machina / Housemarque
    Vuoden 2017 kotimainen peli on Housemarquen Nex Machina, joka sai äänestyksessä kolmanneksen annetuista äänistä. Housemarque voitti parhaan kotimaisen pelin palkinnon nyt toisen kerran. Edellinen pääpalkittu oli Resogun, joka valittiin vuoden 2013 kotimaiseksi peliksi pelinkehittäjien ensimmäisessä omassa gaalassa 2014.

    Vuoden 2017 kotimainen peli, mobiilipeli sekä tietokone- ja konsolipeli valittiin Suomen pelinkehittäjien jäsenäänestyksellä. Vuoden 2017 hyötypelin valitsi hyötypeleihin keskittynyt Serious Gaming Cluster Finland ry. Vuoden luovan saavutuksen ja yritystulokkaan valitsi Suomen pelinkehittäjien hallitus. Gaalan järjestivät Suomen pelinkehittäjät ry ja Neogames Finland ry.