Valitse vuoden 2017 paras peli

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja Tuksa, 22.12.2017.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. Renki

    Ville Wikström Renki Henkilökunta Mode

    The Witcher 3: Blood and Wine olisi jopa voinut voittaa jos sitä olisi saanut äänestää. Oli parempi kuin useimmat sen vuoden varsinaiset pelijulkaisut.
     
  2. Tulispa pouta

    Juha Salminen Tulispa pouta

    Tosta listasta on melkein kaikki pelaamatta. Taino, onhan noita pelattu, mutta ne eivät yksikään ole mielestäni vuoden peli -ainesta (Horizon, AC: Origins, Uncharted, yms - erinomaisia huippupelejä, mutta ei Witcher 3 -tason vuoden peli -tasoa). Metroidit ja muut ovat "ihan kivoja", mutta eivät nekään kovin säväyttäneet. Peruspelejä.

    Pitää vielä toi Senuas Sacrifice korkata ennenkuin voi tällaisia äänestää.

    Listaa katsellessa vahvistuu viime vuoden vääryys vuoden parhaan pelin, Witcher 3: Blood&Winen hylkäämisestä listalta. Siihen verrattuna näistä tän vuoden peleistä yksikään ei tunnu oikein miltään.
     
    Muokattu: 25.12.2017
  3. _markku_

    Markus Saarinen _markku_

    Olihan se aikamoinen vääryys. Mä tykkäsin Blood&winestä enemmän kuin Witcher 3 peruspelistä. Toisaalta tämän vuoden Horizon zero dawn menee kokemuksena about samalle tasolle. Tykkäsin myös kovasti Darksouls 3:sen ja Uncharted 4 lisäreistä.
     
  4. LeGrey

    Tuomo Laine LeGrey

    Täällä on vähän samat tunnelmat. Vuoden 2017 peleistä ehdin aloittaa vasta yhden pari päivää sitten ja sama juttu toistuu joka vuosi.

    Helposti tulee pelejä niputettua wishlistille ja sitten odottelee alennuksia kaikessa rauhassa parikin vuotta, kun pelaamattomia pelejä on niin paljon.
     
  5. aes

    Tony Muukkonen aes

    Olihan tämä aika kova pelivuosi, aika monta hyväksi mainostettua tekelettä vielä pelaamatta. Ääni menee varmaan Zeldalle tai NieR: Automatalle.
     
  6. fluojn

    Jaakko Näsi fluojn

    Poikkeuksena yleiseen trendiin täytyy sanoa, että pelasin tänä vuonna yllättävän montaa uutuuspeliä :o Ja sen vuoksi voi hyvällä mielellä äänestääkin ^^
    Mutta niinhän se menee, että jos ei omasta mielestä ole ollut kova pelivuosi, niin voihan sitä siitä huolimatta äänen antaa sille vähiten paskalle pelille. Onhan se silti paras tänä vuonna ilmestynyt pelaamasi peli :D Elkää nyt tyhjää ainaskaan äänestäkö!
     
  7. Aessaemees

    Timo Keskiniemi Aessaemees

    Listan peleistä olen pelannut yhtä, äänestin viittä.
     
  8. lempet

    Petri Lempiäinen lempet

    Äänestäisin jos olisi suoramarkkinointikielto ruksi, eli voisi kieltäytyä suoramarkkinoinnnista.

    Turha ehdotella mitään väärien tietojen syöttämistä sinne...
     
  9. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Luulet ettei Fokuksella ole jo tietojasi? Sama vanha joka vuosi, ei noilla haeta kuin ei tilaajien tietoja.
     
    Muokattu: 26.12.2017
  10. spineshank

    Tero Seilonen spineshank

    Skyrim VR puuttuu listasta, mutta tämä varmaan siksi, että peli on oikeasti kuusi vuotta vanha. Silti omalla kohdallani vuoden pelatuin ja paras peli. Muutenkin VR-peleistä voisi tehdä oman listan, sillä pelaajakanta on vielä niin pieni, ettei se hetkauta varsinaista äänestystä juuri ollenkaan. Vaikka sitten erillisenä ketjuna täällä foorumilla.
     
    LateksiNarkkari tykkää tästä.
  11. Issaries

    JAAKOLA JANNE Issaries

    edit, väärä ketju
     
    Muokattu: 26.12.2017
  12. bastardo

    Jari Virtanen bastardo

    Joo, toisaalta rahaa säästyy kun pelaa megahitit tälleen 5 vuoden viiveella, tyyliin just kesken oleva GTA V.
     
  13. KP21121

    Kimmo Penttilä KP21121

    Itse äänestin Diablo 3: Rise of the Necromancer delsua, koska se oli ainoa pelaamani peli vuosimallia 2017 ja halusin osallistua arvontaan. Moraalisesti en menetä yöuniani koska ko. peli ei pääse listoille siltikään.

    Saisi kyllä olla täppä "haluan vain osallistua äänestykseen".
     
  14. KP21121

    Kimmo Penttilä KP21121

    Itse jatkoin juuri viime Joulun pyhistä kesken jäänyttä Far Cry nelosta.
     
    bastardo tykkää tästä.
  15. MixuS

    Miikka Salminen MixuS

    Minä äänestin sitä sun tätä, sen perusteella mistä oli tullut mielikuva että niillä on arvoa. En kyllä muista kuin Lydian. Jos tarkkoja ollaan niin olen kyllä pelannut sitä Hearthstonen lisuria mutta sen äänestäminen olisi kyllä jo liian läppä.
     
  16. bastardo

    Jari Virtanen bastardo

    Joo, mä pelasin tänä vuonna Farcry 3 ja 4:n. :)
    Jos ostais nelikymppislahjaksi itselleen sit vitosen.
     
    KP21121 tykkää tästä.
  17. Kroko

    Jani Tuominen Kroko

    Pelasin viime vuonna Far Cry 3:n. Oli kyllä hyvä!
     
    KP21121 tykkää tästä.
  18. _markku_

    Markus Saarinen _markku_

    Mä aloitin kanssa tämän vasta.
     
  19. S4mmyJM

    Sampo Muhonen S4mmyJM

    Tänä vuonna olen pelannut listalta vain 4 peliä, Nier automata, Sonic Mania, Lydia ja aloittanut Persona 5:sen.

    NieR: Automata on ehdottomasti vuoden peli monipolvisen tarinansa ja erittäin toimivan pelattavuutensa ansiosta. Lisäksi matkalla ostamaan peliä putosin polkupyörälläni jäihin, räpiköidessäni avannossa lupasin että sinne en kuole ennen kuin olen saanut pelattua pelin läpi ja äänestettyä sitä vuoden peliksi. Peli sekä vaaransi että pelasti henkeni, joten en voi jättää sitä äänestämättä.

    Superhot VR on tällä hetkellä paras VR-kokemus joka hyödyntää parhaiten virtuaalitodellisuuden vahvuuksia kiertäen lähes kaikki teknologian rajoitukset ja ongelmat. Matrix meininki on todella mukaansatempaavaa. Pelasin pelin läpi yhdeltä seisomalta ja lopuksi olin todella hiessä.
     
    Tulispa pouta tykkää tästä.
  20. Nihilant

    Saska Lång Nihilant

    Oli niin tympeä lista enkä uusia pelejä ole pelannut kuin kourallisen, niin en muista YHTÄÄN mitkä saivat ääneni.
     
  21. jtahti

    Jussi Tähti jtahti

    Tässä on mun valinnat:
    1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Peli, jossa on seikkailun makua ja keksimisen riemua. Peli, jossa näkymättömät seinät eivät rajoita kulkua.
    2. Night in the Woods - Draamaseikkailu, jossa on aiheena maanläheiset asiat kuten työttömyys, syrjäytyminen, yksinäisyys. Lopussa tosin menee vähän ufoksi.
    3. Ever Oasis (* - Kaupunginrakennus toimintaseikkailu, jossa on rento meininki ja paljon mukavaa puuhasteltavaa.
    4. Yooka-Laylee (** - Humoristinen tasoloikka, jossa on paljon puuhasteltavaa kirjan sivujen keräilyn merkeissä.
    5. Snake Pass (** - Uniikki ja kinkkinen toimintapeli.
    *) Kohta muu
    **) Jäi osallistumatta itse kyselyyn, koska muu kenttiä on vain yksi.
     
    maanantai ja LateksiNarkkari tykkäävät tästä.
  22. Hene

    Henri Hietala Hene

    Olipa hankala valita. Saanut annettua kuin kolmelle, koska esim. Persona 5 on pelaamatta, joten en kehdannut antaa sille ääntä. Niinpä piti mennä DS3 Ringed Citylla, joka ei kyllä oikeasti edes ole kuin keskinkertainen, mut minkäs teet, kun edes 5 ei tule täyteen. GalCiv3 lisäri ja ainoa, mille rehdisti saattoi antaa äänen eli Nier: Automata.

    Noh, niin siinä käy kun alkaa mörppiä pelaamaan, jää kaikki muu pois.
     
    Muokattu: 26.12.2017
  23. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Niin miten kauan voi äänestää? Just työn alla yksi hyvin potentiaalinen top viitoseen kiilaava peli ja heti jonossa pari lisää.

    Toisaalta lopullisen totuuden voisi säästää foorumin omaan äänestykseen. Hmm.
     
  24. Logan

    Petri Lamberg Logan

    Voisitte noissa lomakkeissa pistää oletukseksi kieltäytymisen markkinoinnista ja muutenkin tutustua GDPR meininkeihin. Ne sakot 25.5.2018. jälkeen voivat olla aika kookkaat.
     
  25. Renki

    Ville Wikström Renki Henkilökunta Mode

    Aiotteko tehdä listaan enää lisäyksiä vai onko sama äänestää nyt? Mass Effect: Andromedaa erityisesti kaipaisin.

    Onhan siellä tuo Other, jos on vain 1 listan ulkopuolinen...
     
    Muokattu: 27.12.2017
  26. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini

    20.1.

    Lisäsin mielestäni ketjussa pyydetyt pelit listaan.
     
  27. Hallonhillo

    Juho Leinonen Hallonhillo

    Life is Strange: Before the Stormia ei näyttänyt olevan.
     
  28. Pehmu

    Miika Laurila Pehmu

    En ole itsekään ehtinyt pelata tai edes hommata ensimmäistäkään tänä vuonna julkaistua peliä. Meinasin hihkaista, että The Last Guardian, mutta senkin pelasin jo viime joulukuussa. Onko siitäkin perkele jo vuosi?!

    No, paras vuonna 2017 pelamaani peli on kuitenkin Rainbow Six Siege. Olkootkin jo vuonna 2015 julkaistu tapaus.
     
    Toistinen tykkää tästä.
  29. LateksiNarkkari

    Tero Uuttana LateksiNarkkari

    Monument Valley kakkosen tahtoisin listalle vielä, menee omaan top vitoseen tällä hetkellä.
     
  30. Dreadnaught

    Aslan Abioqa Dreadnaught

    Omat äänet meni:
    Zelda, Mario, Sonic Mania, Nex Machina ja viidenneksi se uusi 3DS Metroid että sain 5 täyteen. Noi on kutakuinkin myös ainoat 2017 ilmestyneet pelit mitä olen ehtinyt pelaamaan. Muilla alustoilla niin mahdoton backlog, että en ole edes ehtinyt uusimpia vielä pelaamaan.

    Ja jos noista äänestämistäni pitää valita niin kyllä Mario Odyssey ehdottomasti. Zeldaan varmasti käyttänyt enemmän tunteja, mutta Mario vaan iski kovempaa. Sonic Mania vahva kakkonen.
     
  31. Renki

    Ville Wikström Renki Henkilökunta Mode

    Vuosi 2017 on kyllä omalla kohdallani ollut pelirintamalla hiljaisempaa. Olen tainnut mennä n. 15 peliä läpi ja niistä vuoden 2017 pelejä on vain 7 (suluissa antamani arvosana, jos sellainen on annettu):

    Mass Effect: Andromeda (4.5/5)
    The Legend of Zelda: Breath of the Wild (3.5/5)
    Metroid: Samus Returns (4/5)
    Steamworld Dig 2 (4/5)
    Assassin's Creed: Origins (5/5)
    Nex Machina
    Lydia

    Lisäksi aika montaa peliä olen pelannut sen verran että voin kuvitella antavani niille äänen. Lopulliset äänet menevätkin seuraaville:

    Mass Effect: Andromeda
    Assassin's Creed: Origins
    Hellblade: Senua's Sacrifice
    Divinity: Original Sin 2
    Thimbleweed Park
     
  32. Dreadnaught

    Aslan Abioqa Dreadnaught

    Ite en pystynyt pelaamaan uutta Mass Effectia kovin pitkälle kun tökki niin pahasti. Toivoisin, että pystyisin myös pitämään sitä 4.5/5:na mutta ei vaan pysty.
     
  33. videowarrior

    Paavo Saalasti videowarrior

    Joo, vuosikymmenen kovimmat pettymykset on ainoa lista jolle tolla on asiaa. Ei mikään läpipaska peli, mutta kokonaisuutena kuitenkin täysin turha ja hengetön peli.

    -
    Yritän tässä pääni puhki miettiä mikä olisi itselleni se vuoden peli, mutta yksikään ei tunnu tuota arvosanaa ansaitsevan. Hyviä pelejä toki tullut, mutta ei mikään oikein ole kunnolla säväyttänyt.
     
    Muokattu: 28.12.2017
    Dreadnaught tykkää tästä.
  34. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Itsellä taas ollut todellinen huippuvuosi. Edeltäjätkin on ollut pitkään todella hyviä, mutta nyt on tullut muutama ihan poikkeuksellisen hieno tapaus vastaan. Nier, Nioh, Mario Odyssey ja Night in the Woods selkeimmät helmet. Huomattavaa oikeastaan, että isomman budjetin AAA pelit nosti paljon profiilia tänä vuonna, siinä missä viime vuodet muuten on ollut vahvasti indiepelien juhlaa. Hyvää kehitystä, sanoisin.
     
  35. videowarrior

    Paavo Saalasti videowarrior

    Night in the Woods saattaa kyllä olla kova, tsekkaamatta vielä!
     
    Dreadnaught tykkää tästä.
  36. Dreadnaught

    Aslan Abioqa Dreadnaught

    Mass Effect: Andromeda oli niin paha isku alkuvuodesta, että se vaikutti itselläni tosi paljon tämän vuoden fiiliksiin. Olin odottanut sitä tulevista AAA-peleistä eniten.

    Onneksi Nintendo tuli ja pelasti minut täydelliseltä pelimasennukselta.
     
  37. Renki

    Ville Wikström Renki Henkilökunta Mode

    Olen kovasti eri mieltä ME: Andromedan suhteen mutta Nintendo Switchistä laitteena pidän kyllä kovasti ja se on jollain tavalla elvyttänyt omaakin peliharrastusta sen avulla että voi pelata missä rötväten haluaa, esim. Steamworld Dig 2 oli huikean hieno kokoemus Switchillä. Varsinaiset Nintendon lippulaivapelit Mario ja Zelda sen sijaan eivät ole vakuuttaneet lainkaan.
     
  38. Renki

    Ville Wikström Renki Henkilökunta Mode

    Hassua, minä voisin sanoa täysin samat sanat Breath of the Wildista. Makuja on monia, eipä siinä, ymmärrän kyllä miksi monet pitävät BotW:stä kovasti.
     
  39. Humakt83

    Risto Salama Humakt83

    Itse taisin antaa Andromedalle 4/5 läpäistyäni sen, mutta luulen, että nyt antaisin 3/5. Siinä on hyvää ja huonoa, mutta erittäin paljon keskinkertaista. Pelinä se loppujen lopuksi oli vähän pettymys erinomaisen trilogian jälkeen, mutta suurempi pettymys oli ettei siihen tule/tullut mitään lisäsisältöä yksinpeliin. Mass Effect taitaa olla nyt aika pitkälti kuopattu IP kiitos EA:n.
     
  40. Angel of Death

    Janne Pirinen Angel of Death

    Itselleni Mass Effect Andromeda oli positiivinen yllätys, sillä se toi paljon takaisin mikä Mass Effect 2:n mukana meni (jos joku vielä muistaa niin kaukaa, niin vihasin Mass Effect 2:sta). Valitettavasti missasin koko Mass Effect Andromedan noissa vuoden peli valinnoissa (oletin ettei peli ole siellä kun en ensisilmäyksellä sitä nähnyt) ja valinta osui näihin:

    Horizon Zero Dawn
    Nier Automata
    Yakuza 0
    Xenoblade Chronicles 2
    Divinity Original Sin II

    Yakuza 0 ei mennyt ihan kokonaan läpi sen hemmetin ärsyttävän tanssipelin takia jota tahkosin tuntitolkulla pääsemättä edes lähelle tarvittavia pisteitä, se taisi olla ainoa asia joka jäi tekemättä, mutta se esti myös hostess klubitehtävän täydellisen suorittamisen.

    Haltiarodun uusi ulkomuoto ei hirveästi miellyttänyt Divinityssä. mutta on se vain niin pirun hyvä peli.

    Xenoblade Chronicles 2 on vielä kesken, mutta olen pitänyt paljon tähän mennessä nähdyn perusteella. Ainoat ongelmat ovat että Switchin suorituskyky ei tahdo millään riittää pelin pyörittämiseen, sillä kaikkien toiminnantäyteisimmissä matseissa missä on paljon tavaraa ruudulla ruudunpäivitys hyytyy reippaasti. Toinen on se raivostuttava arcade (Tiger Tiger) peli jota on pakko tahkota jos meinaa kehittää yhtä hahmoista, ei nimittäin oikein onnistu ja helpoimpienkin jaksojen läpäisy on työn ja tuskan takana. 80 000 pistettä taidettiin tarvita jonkin kyvyn avautumiseen ja minulla on vaikeuksia saada edes 5000.

    Möhläily Mass Effect Andromedan kanssa ei niin harmita kun jo tietää ettei se satavarmasti pärjää hyvin vuoden peli kisassa. Mitä Andromedassa pidin on se että se toi tutkimusmatkailun takaisin peliin ja sivutehtäville dialogit. Mistä en pitänyt että dlc:t torpattiin ja sarjalle annettiin niskalaukaus varsinkin kun peli jäi auki.

    Yksi peli jäi niukasti ulkopuolelle ja se oli Uncharted Lost Legacy.
     
    Muokattu: 29.12.2017
  41. videowarrior

    Paavo Saalasti videowarrior

    En ole pelannut, mutta helppo uskoa. Zelda (ja Mario) nyt ovat aina olleet aika hengettömiä pelisarjoja.
     
  42. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Oletko muuten milloin viimeksi pelannut kumpaakaan sarjaa?
     
  43. Glottery

    Riku Hokkanen Glottery

    Listalta näkyisi löytyvän 20 peliä joita on tullut pelattua. NITW lopultaa kohoaa Horizonin ylitse, muiden järjestyksestä en oikein tiedä.
     
  44. Elämänsä basisti

    Juho Penttilä (Pelit) Elämänsä basisti Henkilökunta Mode

    Monta hyvin potentiaalista peliä (esim. Horizon, Persona 5, Divinity 2 ja Nier) pelaamatta ja siitä huolimatta viisikkoon oli kovasti tunkua, eli kai tämä aika hiton kova pelivuosi oli. Siitä huolimatta tässä on oma viisikkoni, aakkosjärjestyksessä:

    Hollow Knight: Paras metroidvania, mitä olen ikinä pelannut. Se on aika paljon sanottu vielä vuotena, jolloin ilmestyi myös erinomainen Metroid.
    Legend of Zelda: Breath of the Wild: Zelda nykii juuri niistä ominaisuuksista, mitkä tekevät videopeleistä oman suosikkimediamuotoni: tekemisen vapaus ja maailman tutkimisen monipuolisuus pelkästään ovat sillä tasolla, että väitän Zeldan olleen yksi tämän vuoden vaikuttavimmista peleistä ihan koko alan kannalta. Veikkaan, että viimeistään E3-messuilla 2019 aletaan nähdä enemmänkin avoimen maailman pelejä, jotka nojaavat maailman omaan logiikkaan ja sääntöihin enemmän, kuin kartan täyttäviin pikkutekemiskuvaketurhakkeisiin. Ei täydellinen peli, mutta vahva askel sellaiseen suuntaan, mihin haluankin pelien olevan menossa. Enemmän itse tekemistä, oivaltamista, monipuolisuutta ja vaihtoehtoisia lähestymistapoja, vähemmän pelintekijän sanelemaa valmiiksi purkitettua muovisuutta, thx.
    Mario + Rabbids: Kingdom Battle: Suosikki-Marioni vuonna 2017 oli XCOM-klooni rabbideilla höystettynä, mitä hittoa? Ja tänä vuonna ilmestyi myös tasoloikka-Mario! Mutta ei voi mitään, Kingdom Battle valloitti.
    Prey: Lähes yhtä kova peli kuin System Shock 2. Paremmilla vihollisilla saatettaisiin mennä ohikin.
    Resident Evil 7: biohazard: Ei millään tapaa mullistava tai lähellekään vuoden massiivisin peli, mutta kun Resident Evil palaa kauhujuurilleen ja tekee sen hyvin, en voi olla pitämättä. Se on kuin lapsuuden kotiin palaisi: ihan yhtä ahdistavaa.
     
    maanantai tykkää tästä.
  45. videowarrior

    Paavo Saalasti videowarrior

    Zelda Skyward Sword läpi (2/5) ja eka Mario Galaxy jäi alussa kesken kun ei vaan napannut.
     
  46. Celebros

    Harri Ilkko Celebros

    Ok, olet menetetty tapaus!
     
    videowarrior tykkää tästä.
  47. Tulispa pouta

    Juha Salminen Tulispa pouta

    Täytyy kyllä Zeldoja sen verran puolustaa, että heikon (näin vuonna 2017) Ocarina of Timen jälkeen Wind Waker on puhdasta kultaa. Taitaa itseasiassa olla peli josta olen nauttinut eniten koko vuonna.
     
    Dreadnaught tykkää tästä.
  48. Glottery

    Riku Hokkanen Glottery

    Aijoo, unohtui erikoismaininta RE 7:lle. Ainoa Youtubessa seuraamani LP tyyppi alkoi sitä pelaamaan ja päätin katsoa ensimmäisen jakson. Sitten toisen. Lopulta kaikki.

    Peli vaikutti siltä että olisi ollut hauska pelata itsekin, mutta kun tarina oli jo koettu niin en sitten nähnyt järkeväksi ostaa. Oma moka siis, mutta ei tätä onneksi ole muulloin tapahtunut.
     
  49. Mason

    Joonas Manninen Mason

    Aika helpot valinnat: Zelda, Mario, Horizon, Wolfenstein 2 ja RE7. Muutama sekuntti piti miettiä Wolf 2:n ja Gran Turismon väliltä, mut kyl se Wolffi ihan vaan timanginkovalla yksinpelikeskittymisellä veti ohi.
     
  50. arghmace

    Teemu Lappalainen arghmace

    No äänestinpähän nyt minäkin, PUBGia pääasiassa, mutta löytyi tuolta sallittu maksimi eli viisi pelaamaani, kun mukaan laskee delsut. Mutta meneekö tämä siis taas niin, että delsuja voi äänestää, mutta ne eivät voi voittaa?