World of Warcraft saa Classic-serverit

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja Tuksa, 03.11.2017.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. Tuksa

    Tuukka Grönholm (Pelit) Tuksa Admini



    Blizzard ilmoitti, että World of Warcraft saa viimein virallisen Classic-serverin.

    Classic-serverillä nettiroolipelistä pelataan alkuperäistä versiota, joka julkaistiin 2004. Blizzard aikoo toki modernisoida grafiikoita, mutta pelisisällön pitäisi noudattaa alkuperäistä kuosia. World of Warcraft: Classic -versio on parhaillaan kehityksessä, mutta sillä ei ole vielä julkaisupäivää.

    Projekti on ollut fanien haaveena pitkään. World of Warcrafista on pyörinyt epävirallisia vanillaservereitä, mutta Blizzard on sulkenut ne tekijänoikeuksia puolustaessaan.
     
  2. korn66

    Timo Viitala korn66

    Hell it's about time.
     
  3. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    En malta odottaa. Ei siis tosin mitään aikeita pelata. Peli oli vain niin surkea niihin aikoihin verrattuna edes Wrathin WoWiin, mutta kukaan ei tunnu sitä muistavan.

    Negatiiviset resistit (naurettava nopalla heitetty DPS, oneshottia jopa PvP:ssä), 8 debuffin max stack ja täysin retuperällä oleva balanssi ei ainoastaan classien, mutta myös factioneiden välillä. Niin joo ja vanha windfury! Tästä saa monen tunnin foorumiviihteet. Paras julkistus pitkään aikaan!

    Siistihän vanilla-WoW uutuutena ja kokemuksena oli. Sitä seikkailua ja ihmettelyä ei vain voi kokea uudelleen. Yllättyisin jos paketti ei olisi vain pitkälti kivikautiselta tuntuvaa mörppiä.
     
    Muokattu: 03.11.2017
  4. vuorinen

    Mikko Vuorinen vuorinen

    No jos se on vanilla nykyaikaistetuilla mekaniikoilla.
     
  5. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    “We want to reproduce the game experience that we all enjoyed from the original, classic WOW”

    Eikö tää nyt ennemmin viittaa ihan alkuperäisen hiilikopioon? Samaahan ne piraattiserveritkin yrittivät. Blizzard iskee samaan suoneen.
     
  6. Mahti

    Jori Karppinen Mahti

    Juu ei kyllä paljoa mitkään tuollaiset häirinnyt silloin hahmolla seikkaillessa (tuskin siis nyt uutuusvisiitilläkään). Kyllä monet pitivät siitä pelisitä siinä kokonaisuudessaan, kun se oli. Ei kaikki muutokset vuosien varrella ole tietenkään huonontanut peliä, joten löytyy varmasti paljon yksityiskohtia, mistä voi sanoa, että nykyään on paremmin. Classic serverit ei yritä olla mikään WoW:n tiivistetty paras muoto vaan juurikin se vanha versio, jos sen haluaa nyt kokea uudestaan (tai ensimmäistä kertaa).

    CC ilman diminishing returnia oli kyllä pieni rasite world pvp:ssä. :)

    Sen koko pointti on, että se on se yli 10 vuotta vanha mörppi.
     
    Muokattu: 04.11.2017
  7. Tulispa pouta

    Juha Salminen Tulispa pouta

    Kiinnosti 13 vuotta sitten.
     
  8. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    Joo, ymmärrän kyllä. Mun mielestä tässä vain yritetään kalastella niitä nostalgikkoja. Jos WoWia on joskus pelannut enemmänkin, ei niihin aikoihin voi palata jossa mistään ei tiedä mitään ja kaikki tuntuu uudelta ja jännittävältä.

    En tiedä miten paljon olet seurannut eri WoW-yhteisöjä, mutta sellainen mentaliteetti on käsittämättömän yleinen jonka mukaan vanilla oli parasta WoWia ikinä. Se oli parhaassa balanssissa ja bossit olivat loistavia jne. Blizzard ei oikeasti saa tarpeeksi kunnioitusta kuinka uskomattoman paljon paremmaksi se on WoWin tehnyt pelin elinaikana ja miten käsittämättömän hienon työn suunnittelutiimi on tehnyt varsinkin raidien kanssa. Koko raidibossien kukistamisen genre on Blizzardille aivan massiivisesti velkaa, vaikka se toisten harteilla alunperin seisoikin.

    Haikailu vanillan "hyvien ja vaikeiden raidien" yms perään on aivan käsittämätöntä, mikäli mukana on edes rahtusen objektiivisuutta. Tähän Classic on täsmälääke.
     
    Muokattu: 04.11.2017
  9. King Gaylord

    VARLEN T. SANTONGKUM King Gaylord

    Vanillassakin oli kyllä aika monta eri aikakautta. Tuleeko TBCtä edeltänyt versio vaiko ihan julkaisuversio (bugikorjattuna)? Uusien raidien lisäksi grindiähän vähennettiin muistaakseni huomattavasti ja tuo debuffirajoituskin taisi poistua ennen lisäreitä.
     
  10. Zurma

    Anssi Pasanen Zurma

    Tässä tulee käymään niin, että jengi tajuaakin että vanilla-WoWin sijaan kaikki ovatkin oikeasti halunneet olla 15-vuotiaita jälleen.
     
    Glottery, maanantai, Spyndis ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Mahti

    Jori Karppinen Mahti

    Tuo olisi järkeenkäypä ajatus, jos tämä julkistus tulisi ihan puskista. Mutta ymmärrät kai, että tämä on Blizzardin vastaus vuosia jatkuneeseen valtavaan määrään pyyntöjä tuoda classic versio takaisin. Ajattele sitä enemmänkin ultimaattisena fan servicenä, joka vihdoin toteutuu, koska niin monet fanit ja niin monet kehittäjät Blizzardin sisällä haluavat nähdä sen tapahtuvan. Ja koska epäviralliset classic serverit ovat näyttäneet, että kiinnostus on aitoa.

    Joo, mutta minä ja todennäköisesti monet muutkin pelaavat WoWin nykyistä ja uusia expansioneita osittain roikkuakseen tuossa samassa muistossa. Ehkä classic WoWin kokeilu tuo vihdoin tyydyttävän lopetuksen tälle kaipuulle. En tarkoita, että se tuo takaisin sen alkuperäisen tunteen, vaan että sitä tunnetta ei tarvitse enää kaivata, kun vanhaa on päässyt kokeilemaan jälleen.
     
    Zyn tykkää tästä.
  12. Juunas

    Joonas Häll Juunas

    Kuulostaapa oudolta.
    En ole koskaan kenenkään sanovan tätä. Olen vain kuullut haikailua haastaviempien instanssien, oikean matkustamisen ja questaamisen perään.
     
  13. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    Et varmaan ole viettänyt yhtä paljoa aikaa erilaisissa WoW-yhteisöissä. Reaktio uutiseen oli melkein poikkeuksetta peliporukoissa sama.

    Yksi yleisimmistä kommenteista on juuri tuo vanillan haastavammat instanssit/raidit, joka ei pidä millään objektiivisella tasolla paikkaansa. Instanssit ja raidit olivat nykystandardeihin verrattuna naurettavan helppoja, yksinkertaisia ja tylsiä. Pelaajat vain olivat radikaalisti huonompia. Ja mikä parasta, raidit olivat vielä usein resist-gearilla portitettua. Varsinainen vaikeus oli pitkälti isojen pelaajaryhmien organisoinnissa. Taistelut ovat jokaisessa pelaamassani lisärissä muuttuneet ainoastaan monimutkaisempaan ja vaikeampaan suuntaan.
     
    King Gaylord tykkää tästä.
  14. jj

    Joni Rintala jj

    Joo, itse hyppäsin TBC aikoihin ja vielä etsin sopivaa kiltaa joka on aktiivinen, niin kyllä niissä joissain puhuttiin että ennen raidit oli parempia ja vaikeampia.
     
  15. vuorinen

    Mikko Vuorinen vuorinen

    Välillä kaipaa niitä raidbosseja, joissa minun ainoa tehtäväni dwarf priestinä oli loihtia fear wardia.
     
  16. jj

    Joni Rintala jj

    Kara(zhan) on hyvä muisto. Ainut tehtävä pari ekaa bossia priestillä oli vain pitää joku vastus kahleissa.
     
  17. Juunas

    Joonas Häll Juunas

    En nyt tiedä mitkä lasket WoW-yhteisöksi, entisten kiltalaisten kanssa tulee jutusteltua edelleen joku kymmenisen vuotta myöhemmin, tuttujen kanssa jotka peliä edelleen pelailevat ja ne vajaa 10 muuta frendiä jotka pelasivat Legacy-servereillä koska kaipasivat nimenomaan vanillaa.

    Raideista en osaa sanoa kun en niitä koskaan vanillassa pelannut, mutta instanssit olivat haastavempia. Piti pitää aina välillä taukoakin (jopa roskamobien jälkeen) jossa maagit saivat lorisivat kun taikoivat leipää ja vettä. Kerkesi hieman jutustellakin. Oli se sitten sen takia, että mobit vain kestivät enemmän vai minkä takia, mutta kyllä ne olivat aivan eri luokkaa kuin nykyiset instanssit.
    Ne, jotka ovat sitä, että istutaan kaupungissa ja odotetaan jotain pugia, jolla sitten kirjaimellisesti juostaan läpi koko roska. Kaikki hieno design ja kikkailu menee hukkaan kun ei ole aikaa fiilistellä vaan juostaan vaan eteenpäin. Koko ajan. Meni meikäläiseltä maku parin ekan kerran jälkeen.

    Aiemmin piti reissata paikalle, jengi sitoutu tämän(kin) takia hoimaan enemmän, tuli juteltua paaaljon enemmän ja tutustuttua uusiin pelaajiin.

    Olihan siinä huonotkin puolensa ja iso osa siitä oli ensimmäisen kokemuksen magia, jolloin kaikki oli uutta ja ihmeellistä ja kaikki haparoivat pimeässä samanlailla.
    Mutta se epäsuhdanne, Horden shamaanit ja Alliance Paladiinit olivat erilaisia, puolet oli aidosti erilaisia, kaikkea ei tasapainotettu tasaiseksi, se oli kiinnostavaa. Peli oli rosoinen, mutta mielenkiintoinen.
     
  18. Ugga

    Harri Keränen Ugga

    Olihan ne hienoja aikoja kun raiskattiin Ragna alas ennen addeja pitkän harjoittelun ja gearaamisen jälkeen... Melkein tekisi mieli kokeilla, mutta ei taida enää nykyään aika riittää...
     
  19. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    Se, että sinä olet näin tehnyt, ei tarkoita että instanssit olisivat vaatineet taukoja tai olleet objektiivisesti haasteellisia. Omat Stratholmet sun muut tehtiin aikoinaan niin, että sinne vedettiin _koko instanssin monsterit_ ennen pomoa. Ihan vain siksi, että AoE-taiat olivat täysin absurdeja, eikä missään ollut mitään haastetta. Tai vaikka niin, että tankkina toimii 1-2 warrioria 2h aseilla, jotka vain juoksevat instanssien läpi takoen kaiken paskaksi. Kiitos ei-normalisoidun instant damagen aseilla. Healer(it) lähinnä juoksevat perässä ja loottaavat sälää. Ajatus tauoista tällä kontekstilla on vähän huvittava.

    Sekoitat argumentin ja omat kokemukset juuri samalla tavalla, kuin jonka jo ennakkoon mainitsinkin. Peli _ei_ oikeasti ollut sen haasteellisempi, päinvastoin. Keskivertopelaajan yleinen tietämys ja ymmärtämys pelin mekaniikoista yksinkertaisesti kasvoi pelituntien (=lisärien) myötä.
    Tämäkään ei vain yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Yleistät kokemustasi, joka varmasti on yleinen, mutta joka ei ole lähelläkään objektiivista totuutta. Pelaajat olivat vain keskimäärin surkeita pelissä.

    Hyvin harva pääsi edes lähelle hahmonsa potentiaalia, puhumattakaan että ymmärtäisivät itemisaatiostansa mitään. Vanillassa näki vielä kovan tason raideissakin porukkaa jollain paskalla Rhok'Delarilla, koska se oli epic jouskari Molten Coresta. Oikeasti sen DPS oli surkeampi, kuin Wetlandsista löytyvällä ilvl 32 zonedropin vihreällä crossbowilla. Ihan vain siksi, että siinä oli optimi tulinopeus. Mitä voi odottaa keskivertopelaajalta, jos raidaajatkin ovat täysin pihalla?

    Suurin muutos on siis oikeasti lähinnä siinä, ettei joudu juoksemaan avatarilla fyysisesti paikalle tai juoksuttaa warlockia edeltä. Ja keskivertopelaajalle siinä, että pelityyli pikkuhiljaa käy lävitse saman evoluution pyramidin jokaisella tasolla.


    Sosialisointiin tai fiilistelyyn en ota mitään kantaa. Puheet vanillan haastavuudesta yms ovat vain ihan puhdasta roskaa, oli kyse sitten tavallisista 5-pelaajan instansseista tai isoista raideista. Huvittavasti Scholo sun muut olivat nekin raidattavissa, joka entisestään pudotti vaikeusastetta.
     
    King Gaylord tykkää tästä.
  20. jj

    Joni Rintala jj

    Aah muisteloita. Yoggsoron, tjsp. himmeillä valoilla (1-0 kynttilää) ja siellä on semmoisia uuvatteja parantajina jotka ei osaa olla selin bossia kohti. Good times.
     
  21. Juunas

    Joonas Häll Juunas

    Tämä voi olla täysin totta, että oltiin vaan huonoja pelaamaan.
    Mutta ohitat edelleen pointin, että on olemassa valtava määrä ihmisiä jotka haluavat nimenomaan puhdasta vanillaa. Miksi luulet Legacy-servujen olleen niin julmetun suosittuja?
    Vain koska itse et halua vanillaa, ei tarkoita etteikö kukaan sitä haluaisi ja jopa tietävän mitä haluaa.

    Nämä kaksi ovat täysin linkitettyjä toisiinsa.
    En edes ymmärrä miksi et ota sosialisointiin kantaa kun kyseessä nettipeli jossa se on hyvin suuressa osassa? Eihän tätä peliä kukaan pelaisia vuosikausia ilman sosiaalista kannustinta.

    Koska aiemmin ei voinut vain istua kaupungissa ja odottaa kunnes pääsee taas juoksemaan läpi instanssin joutui näkemään asian eteen vaivaa ja tämä johti siihen, että ihmiset sitoutuivat enemmän.
    Nykyään jos joku ryhmässä sanoo jotain mistä joku ei tykkää nämä lähtevät samantien menemään koska miksei? Blizzard ei käytännössä rankaise asiasta juuri mitenkään joten pelaajan kannalta tämä on miltei järkevämpää toimintaa.
    Instanssit olivat enemmän tapahtumia eivätkä vain 15-20 min läpijuoksuja joilla ei ole mitään väliä.
     
  22. jj

    Joni Rintala jj

    Raidit? Saatetaan jotain paskaa heittää välillä, mutta focus oli pitää hahmoaan ja itseään raidikunnossa.
     
  23. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    Kuinka niin ohitan? Missä vaiheessa olen sanonut, ettei kukaan halua pelata classicia? Laitat nyt vain puhtaasti sanoja suuhuni. En ole ottanut tähän aiemmin mitään kantaa. En odota classicista mitään muuta, kuin sen tuottavan Blizzardille tiliä. Olen vain tyytyväinen, että legacy-serverit aukeavat ja ne yltiöruusuiset kuvat vanillan "vaikeudesta" yms kaikkoavat totuudenmukaisen kuvan alle.

    En tietenkään ota kantaa, sillä argumenttini ei millään tavalla liittynyt siihen. Jos luet keskustelua, olen nimenomaan alleviivannut kaikenlaisen seikkailun ja uuden kokemisen ihmeellisyyden olleen ylivoimainen vahvuus alkuperäisessa WoWissa. Jopa niin vahva, että pelin järjettömät heikkoudet ajautuvat nostalgiahuuruissa täysin unholaan. Sitä uutuudenviehätystä ei vain voi kokea kahdesti.

    Nostalgia ja fiilistely ei vain ole millään järkevällä tavalla mitattavissa. Pelin haasteellisuus ja muut vastaavat tosin ovat.
     
    Muokattu: 06.11.2017
    King Gaylord tykkää tästä.
  24. Juunas

    Joonas Häll Juunas

    Raidit ovat sosiaalinen kokemus.
    Suunnitellaan ja harjoitellaan, kehitytään yhdessä.
    Siinä raidien välissä heitellään läppää ja jutellaan mukavia Discordissa/clan-chatissa.
     
  25. jj

    Joni Rintala jj

    Oman kokemuksen mukaan yritettiin hioa niitä huonommin suoriutuvia paremmin tai sitten kylmästi ulos ja uusia hakijoita testiin.
    Huom. itse olin lähinnä se joka suorittaa, eri henkilöt on ne jotka arvioi suoritusta.
     
  26. Juunas

    Joonas Häll Juunas

    No jaa:

    Olet antanut hyyyvin vahvasti ymmärtää, että ihmiset jotka haikailevat vanillan perään eivät tiedä mistä puhuvat ja katsovat asiaa vain ajan kultaamilla kakkuloilla.
    Joidenkin kohdalla asia on näin, monen kohdalla ei.

    Mutta sinulla on muutamia hyviä pointteja, tuntuu vain kuin ohittaisit ison osan vanillan magiasta, joka tuli siitä sosialisuudesta jota pelin mekaniikka tuki todella vahvasti.
    Ehkä kuitenkin eniten pisti silmään vahingoniloinen asenteesi sen suhteen kuinka "Tästä saa monen tunnin foorumiviihteet. Paras julkistus pitkään aikaan!"

    Mutta sovitaan, että ollaan eri mieltä, kyllä täällä riittää tilaa.
     
  27. Toivoton

    Jukka Toivola Toivoton

    Pelailin jonkin aikaa sitten kuukauden päivät piraattiservulla ennen kuin Blizzard veti töpselin seinästä. Ehdin muistaakseni warlockilla jonnekin tason 30 paikkeille. Tasoissa nouseminen ja pelimaailma tuntuivat jälleen aivan eri tasolla palkitsevilta kuin nyky-wowissa.

    Pelasin siis aikanaan myös alkuperäistä vanillaa, jossa nostin yhden hahmon tasokattoon. En koskaan raidannut tai edes juurikaan juossut tasokaton instansseja. Epäilemättä, jos pelin on aikanaan kalunnut luuydintä myöten, on classicilla nostalgian lisäksi vain vähän tarjottavaa.

    Ymmärrän kyllä että tasokaton pelaamisen suhteen vanilla voi olla täysin epätasapainoinen ja monilta osin suorastaan rikki. Siitä huolimatta tulen varmasti pelailemaan classicia rauhalliseen tahtiin. Ensisijaisesti siksi että siinä tasoissa nousu ja parempien varusteiden hankkiminen tuntuu saavutukselta. Ehkä tällä kertaa uskaltaudun jopa Scholomanceen. Jos siis koskaan saavutan tasoa 60.

    Nyky-wowissa kaikki kehitys tuntuu tapahtuvan tasa-annoksin ja -välein, jolloin koko peli muuttuu yhdeksi maksapateeksi ilman sattumia. Erityisesti levelöinti on aivan järkyttävän yksitoikkoista ja täysin ilman haastetta tai minkäänlaista vaaran tunnetta. En tosin edellenkään raidaa ja uskon kyllä että sieltä löytyisi varmasti onnistumisen tunteita, ja että siltä osin wow voi olla nykyään parempi kuin koskaan.

    Sivuhuomautuksena vielä: en henkilökohtaisesti myöskään pidä nykyisestä meiningistä, jossa pelaaja on Azerothin ainoa toivo ja Illidanin varajeesus. Ennen sentään rehellisesti nakitettiin pelaaja puhdistamaan koboltit kaivoksesta ja annettin palkkioksi vanhat housut. Minusta moninpelin kehykseen sopi paremmin, että suurteot tapahtuvat vain joukkovoimalla ja muuten ollaan vain ratas koneistossa.
     
    Punk Floyd tykkää tästä.
  28. King Gaylord

    VARLEN T. SANTONGKUM King Gaylord

    Tässäkin riippuu paljolti siitä, että mikä versio vanillasta sitten tulee. Levelointia nopeutettiin huomattavasti (25%?) jo vanillan aikana.
     
  29. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    Vanilla on henkilökohtaisesti fiiliksiltään paras ja muistorikkain WoW ihan helposti. Kourallinen, ehkä tusina muita yksittäisiä asioita menee myöhemmistä lisäreistä edelle. Mutta ei mikään kokonaisuutena. Haikailen fiiliksen perään, en pelin. Olen varma, että moni haikailee classicin perään ja olettaa kokevansa samoja fiiliksiä.

    Totta kai foorumiviihde tulee olemaan A-luokkaa. Se on WoWin kohdalla ollut aina olennainen osa pakettia. Pelaajat pyytävät classicia, Blizzard antaa classicin. Kirjaimellisesti. Foorumit tulevat olemaan täynnä viestejä, joissa valitetaan vain epätasapainosta ja ties mistä. Miksi mun hahmo kuolee yhteen crittaavaan shadowboltiin? Miksi mä en voi tehdä damagea paladinilla? Miksi vain hordella on windfury ja ne voi procilla tappaa kerrasta? Ja toivotaan vähän parannuksia peliin.

    Mutta oho! Mun taikapallolla on tähän ratkaisu! The Burning Crusade Classic, nyt vain 14,99€/kk! Tasapaino vedetään uusiksi ja raidit ovat haastavampia.
     
  30. King Gaylord

    VARLEN T. SANTONGKUM King Gaylord

    10k Shadowbolt crit!
     
    Zyn tykkää tästä.
  31. Narghar

    Joonas Nykänen Narghar

    Odotan kyllä innolla kun keltanokat jotka on kuullu classicin eeppisyydestä oneshottaantuu windfuryyn joka proccaa toisen windfuryn :D Puhumattakaan executesta joka crittaa ja sitten sweeping strikesin kautta crittaa toistamiseen. Good times.
     
  32. Glottery

    Riku Hokkanen Glottery

    Olinkin jo unohtanut että shamaanit ja paladinit olivat se Horde/Alliance erotus. Rotujakin on viisi vähemmän. Mitähän nykyiset belfien pelaajat tekee, kun Hordella on vain rumia rotuja tarjolla?
     
  33. Tulispa pouta

    Juha Salminen Tulispa pouta

    Paras raidi oli Molten Core ja päräyttävin kokemus Baron Geddonin kukistaminen muutama kuukausi pelin julkaisun jälkeen. Onyxia oli liian helppo jo tuolloin.

    Siitä asti alamäkeä. Tietty. Jaksoin kuitenkin Wrath of the Lich Kingiin asti. Tätä voisi kokeilla vain muistaakseen miksi peliä ei ole jaksanut 8 vuoteen.
     
    Muokattu: 07.11.2017
  34. Zyn

    Jussi Forelius Zyn Henkilökunta Mode

    Kuulostaa High Farmlordin jutuilta. Hyi.