X-Wing – Täällä Kuolontähden alla

Ketju osiossa 'Uutiskeskustelu', aloittaja ninjapiraatti, 09.09.2015.

Pelit-brändi toivottaa teille neutraalia vuosineljännestä!

  1. ninjapiraatti

    Tuomas Louekari ninjapiraatti Admini

    X-Wing – Täällä Kuolontähden alla

    [​IMG]

    Long, long time ago in a galaxy far, far away... Originin imperiumin Wing Commanderit hallitsevat universumia, ilman haastajia. Mutta LucasArtsin kapinaliitolla on yllätys takataskussaan: avaruustaistelusimulaattori X-Wing. Sota on alkanut.

    http://youtu.be/VWghOA692w0
    Koska Star Wars -trilogia on jo osa länsimaista mytologiaa, sen on pakko olla tuttu kaikille etäisestikin loistavista elokuvista pitäville. Jos on niin nolosti käynyt, että ne olisivat lipuneet tapahtumahorisontin ohi, lähimmän videovuokraamon hyllystä löytynee kolme kasettia yleissivistystä.

    X-Wing alkaa vähän ennen ensimmäisen Star Wars -elokuvan tapahtumia. Pelaaja liittyy Kapinaliittoon, ja oman etunsa vuoksi kouluttaa itseään ensin lentämällä (tylsillä) esteradoilla, sitten osallistumalla simuloituihin historiallisiin taisteluihin. Niitä on tarjolla 18 kappaletta, ja ne on syytä läpäistä, koska niistä oppii varsin paljon sellaista, mistä manuaalit vaikenevat.

    Pikkuhiljaa pelaaja katsoo olevansa valmis taisteluihin, joita on tarjolla kolme kronologisesti etenevää taistelukiertuetta, yhteensä 38 tehtävää. Ensimmäisessä kiertueessa ei tunnu olevan sen punaisempaa lankaa, toisessa kerätään tietoja Imperiumin uudesta superaseesta ja se päättyy, kun tiedot on toimitettu Leia Organalle. Kolmas kiertue sitten tapahtuukin päällekkäin Star Warsin kanssa, ja kulminoituu tietysti hyökkäykseen Kuolontähteen, tuohon kuun kokoiseen taisteluasemaan. Tulevat datalevyt (X-Wing Advanced Missions) toivottavasti luovat uudelleen Imperiumin vastaiskun ja Jedin paluun tapahtumat.

    [​IMG]


    [SIZE=3]Red 5, standing by[/SIZE]


    Kapinaliiton lennettävässä kalustossa on kolme pikku herkkupalaa. Kolmikon hitain ja kankein Koensayr BTL-A4 Y-Wing on hävittäjä/pommittaja, joka kahden laserkanuunan ja kahdeksan protonitorpedon lisäksi on varustettu kahdella ionikanuunalla. Näillä lamautetaan vihollisaluksen elektroniikka esimerkiksi valtausta varten.

    Incom T-65C A2 X-Wing on avaruusherruushävittäjä, reippaalla neljällä laserkanuunalla ja kuudella protonitorpedolla varustettu keskiketterä jokapaikan höylä.

    Dodonna/Blissex RZ-1-A A-Wing on Liiton uusin, nopein ja ketterin leija, joka pysyy kevyesti jopa TIE-hävittäjien kannoilla. Kahden laserkanuunan lisäksi A-Wing on varustettu kuudella nopealla konkussio-ohjuksella. Ohjusten tuhovoima ei kuitenkaan ole protonitorpetoiden luokkaa ja A-Wing on muutenkin heiveröisin alus.

    Imperiumin aluskanta koostuu sukkuloista (aseilla tai ilman), Storm Trooperien kuljetusaluksista, StarWing-tykkiveneistä ja tietysti neljästä TIE-variantista. Työjuhtana toimii hävittäjä, Interceptor on nopeampi, ketterämpi ja raskaammin aseistettu versio, ja lähinnä isoille aluksille erittäin vaarallinen pommittaja ohjuslasteineen täydentää sarjan. TIE-luokan vehkeissä on vain kevyt panssarointi eikä suojia lainkaan, vastapainoksi ne ovat erittäin ketteriä ja nopeita, ja niitä on paljon. Advanced TIE onkin sitten kaikkea tätä ja suojakentät päälle.

    Ja tietysti lähes kahden kilometrin kokoiset Imperial-luokan tähtihävittäjät vaanivat taustalla, Kuolontähdestä puhumattakaan. Kummallakin puolella on epälukuinen määrä fregatteja, korvetteja, rahtialuksia sun muuta sun muuta.

    [​IMG]


    [SIZE=3]Lock wings to attack position[/SIZE]


    Olkaa varoitetut: X-Wing ei ole "we go in, we kill" -tyyppinen puhdas saviTIEkkojen ammuskelupeli, vaan simulaattori, joka vaatii taktiikantajua siinä missä joku Falcon 3.0. Kyllähän jokainen Wing Commander -veteraani tiputtaa TIE-hävittäjiä pilvin pimein, mutta kun se ei yleensä riitä. Pelaajan peuhatessa saattavat vaikka pommittajat tehdä selvää jälkeä suojeltavasta aluksesta tai muista heikoista yksiköistä.

    X-Wingin tehtävät ovat pääsääntöisesti vaihtelevia, monimuotoisia ja pahimmillaan yliluonnollisen vaikeita. Tylsiä tai itseään toistavia ne eivät onneksi ole koskaan. Mutta pitäähän Kapinaliiton pilotin pystyä ihmeisiin, jatkuvastikin. Optioista löytyy kuolemattomuus ja loppumattomat aseet, mutta näin läpäistyä tehtävää ei hyväksytä, hähähähä.

    Jos (kun) kuolee tai joutuu vangiksi, saa lentäjänsä sentään herätettyä eloon, mutta menettää pisteensä, sotilasarvonsa ja lentäjäluokituksensa.

    En oikein pidä siitä, että tehtävät pitää aina saada läpi sataprosenttisesti. Jos kolmesta suojeltavasta sukkulasta ja yhdestä korvetista menee yksi sukkula, niin kyllä sen saisi vielä hyväksyä. Nyt tehtävää joutuu hiomaan niin kauan, että se menee läpi, sillä X-Wingin juoni on täysin lineaarinen.

    [​IMG]


    [SIZE=3]All power to aft shields![/SIZE]


    X-Wingin erikoisin piirre on sen alusten energiankäyttö. Hävittäjä joutuu jakamaan energiansa sekä moottorin, suojakenttien että laserkanuunoiden kesken, ja pelaajan asia on räpeltää energiansyöttöä tilanteen mukaan. Esimerkiksi huippunopeuteen saa puolet lisää, kun kytkee sekä lasereiden että suojien energian suoraan moottoriin. Riippuen siitä, onko tärkeintä vauhti, tulivoima vaiko suojien pysyminen päällä, joutuu pelaaja vaihtelemaan aluksensa energianjakoprioriteetteja.

    Muuten avaruushävittäjien varustelussa ei ole valittamista. Tutka sekä maalien haku että lukitus ovat erittäin toimivia, R2-D2 osaa korjata konetta lennossa ja automaattinen heittoistuin karsii osan kuolemista.

    Lukitun maalin näkyminen heikosti välkkyvänä punaisena olisi saanut korvata normaalilla, jo nykyajankin koneista löytyvällä lukitusneliöllä. TIE-hävittäjät nimittäin hukkuvat helposti mustaan taustaan.

    [​IMG]


    [SIZE=3]Look at the size of that thing![/SIZE]


    LucasArts on siirtynyt yksityiskohtaiseen vektorigrafiikkaan, ja vauhdissa peli on vaikuttavan näköinen. Polygonit ovat jopa niin yksityiskohtaisia, ettei X-Wingin tarvitse hävetä edes Wing Commanderin rinnalla.

    Taistelu X-Wingissä on nopeaa, raivokasta ja hengähdystaukoja ei juuri ole. Se on myös suorastaan kaunista, sillä lasersuihkut ja ohjukset ovat näyttävimpiä mitä kuunaan olen nähnyt, ja yhdistettynä bittikarttaräjähdyksiin ja sinkoileviin koneenosiin Star Wars -fani on vaikuttunut. Myös pelin välianimaatiot ja muut bittikarttaruudut ovat erinomaisia.

    Vaikka isot alukset ovatkin kutistettua mallia (originaali Star Destroyer on 1,6 kilometriä pitkä), ovat ne kunnioitusta herättävän kokoisia, ja kunnioitus kasvaa, kun niiden kymmenet turbolaserit yhtäkkiä muuttavat avaruuden uuden vuoden vastaanottajaisiksi. Eivätkä ne ole tyhjiä pelotteita: lentäjää, joka yrittää lentää hetken mutkittelematta, kutsutaan "kappaleiksi".

    Kuolontähti on vähän pettymys. Jostain kumman syystä pelaajan alus tuntuu leijuvan pinnan yllä hiljakseen noin mopon nopeudella, ja lentomalli on hämäävä. Kuuluisa loppukohtaus jää vähän vaisuksi: hillittömän monen aluksen taistelun asemasta pelaaja yksin kosauttaa Kuolontähden, joskaan se ei ollut maailman helpoin temppu.

    Kokonaisuutena grafiikka luo tyrmäävän bittikopion elokuvaesikuvistaan. Pelin saa installoitua Slow-, Medium- ja Fast-tilassa koneen nopeudesta riippuen, ja detaljitasot tiputtamalla peli toiminee SX-koneissakin. Isojen alusten lähellä ja Kuolontähdellä saattaa esiintyä outoa lepatusta.

    Äänipuolta saisi LucasArts vielä terästää. TIE-hävittäjien upea vonkuminen on digitoitu, mutta lisää vastaavaa olisi saanut löytyä. Ääniefektit muuten ovat sellaista OK-AdLib-tasoa. Siipimiehillä on muutama samplattu puheenparsi, ja lisää löytyy aina silloin tällöin tulevista elokuvamaisista välinäytöksistä.

    Tilanteen mukaan vaihtuva iMuse-soundtrack kuulostaa enimmäkseen oudon laimealta ja on valovuosien päässä Wing Commandereiden äänitaustasta, niin John Williamsin soundtrackiin kuin perustuukin.

    [​IMG]


    [SIZE=3]Force is strong in this one[/SIZE]


    X-Wingissä on mukana LucasArtsin simujen vakiotavara: oman pilotin kopiot voi pistää korvaamaan kokemattomat siipimiehet, ja videonauhuria on taas terästetty: sillä voi nauhoittaa vaikka koko tehtävän. Tervetullut uutuus on radioliikenne ja mahdollisuus antaa siipimiehille (ja jopa muille omille aluksille) komentoja.

    Sain melkein jännetuppitulehduksen, kirosin LucasArtsin sadistit, kuolin lukuisia kertoja mutta kun X-Wing oli kunniakkaasti läpi, tuli haikea tunne ja elämästä tuntui puuttuvan jotain. Vankkana Star Wars -fanina ja avaruuspelejä muutenkin rakastavana julistan paatoksellisesti, että X-Wing on yksi parhaita koskaan julkaistuja pelejä, joka sopii jokaiselle, joka luulee olevansa galaksin kovin pilotti.

    May the Force be with you! (Because you are going to need it.)

    Nnirvi

    Yhteenveto: Vaikea, Star Warsin erinomaisesti sisäistänyt avaruussimulaattori, joka on klassikko jo syntyessään.


    [​IMG]


    [​IMG]
    Alkuperäiseen kirjoitukseen.