ArmA3: Helicopters DLC - Dale a tu cuerpo alegria Arma-carena

Bohemia Interactive

PC

Muuta: Vaatii Arma 3:n

Kaikkea voi Armassa tehdä, paitsi ampua tarkkuuskiväärillä helikopterista.

Hihnaway to heaven

Helicopters DLC lisää peliin raskaat CH-67 Huron (Chinook)- ja Mi-290-kuljetuskopterit. Mi-290-kopterista on tarjolla useita eri variaatioita, toisissa on esimerkiksi huoltomoduuli ja toisissa vaikka tilaa jalkaväelle.

Koptereilla voi sotilaiden lisäksi kuljettaa kulkuneuvoja, mutta ei mitä tahansa, sillä systeemi ottaa huomioon kopteriluokan ja kannettavan kappaleen painon. Oletuksena panssaroituja ajoneuvoja ei saa nostettua, mutta sekin on skriptattavissa. Koptereista ei voi laskea solttuja köysillä, mikä olisikin ollut jo liian hienoa.

Lentomallin kannalta peliä päivitetään firman TakeOn Helicopterista tutulla, Armaa realistisemmalla RotorLib-lentomallinnuksella, jonka saa päälle asetuksista. Mallinnus lisää lentämiseen haastetta ilmapyörteillä, tuulen vaikutuksella ja herkemmällä ohjaustuntumalla. Jo laskeutumisessa huomaa, kuinka ilmapatja työntää kopteria herkemmin takaisin ilmaan.

Kauan kaivattu ampuminen ulos ajoneuvoista on mukana, mutta rajoitetusti. Tietyiltä istumapaikoilta voi ammuskella ulos, muttei liikkua paikaltaan. Nyt sotilaat eivät enää ole vain maalitauluja kopterin reunalla, vaan tarjoavat näyttävää, joskin tehotonta tulitukea. Osuminen heiluvasta kopterista käy työstä.

Uudet ominaisuudet esitellään slingloadin käyttöä opettavassa showcasessa, muutamassa aikahaasteessa ja neljässä virtuaaliharjoituksessa. Iloa niistä ei irtoa. Moninpeli on astetta mielenkiintoisempi: Supportissa lennätetään solttuja, tarvikkeita ja terveyskeskusta ympäri karttaa. Peliseuraa vain on niukasti, joten pitkäikäistä hupia tästä tuskin tulee.

Ei ihan tarkka-ampujia

Marksmen DLC tarjoaa lisäsisältöä Arman ytimeen eli jalkaväkeen. Se lisää seitsemän uutta asetta, mukana kaksi kevytkonekivääriä, kaksi rynnäkkökivääriä, kaksi raskaskaliberista kivääriä ja vielä ”special purpose” -kiväärin bonuksena. Mk14:ää lukuunottamatta aseet noudattavat emopelin puolifiktiolinjaa.

Aseisiin saa kiinni uutta tavaraa: on kaksi uutta keskikantaman kiikaritähtäintä, kauko-ohjattava laserkohdistaja ”maalaamaan” kohteita, sekä uudet ghillie-asusteet maastoon sulautumiseen. Plus vielä muutama suojaliivi, yhdeksän kasvomaalausta ja kourallinen harjoitusrataan sopivia objekteja.

Marksmenin kohtalaisisssa showcase-tehtävissä ammutaan kopterin kyydistä, haravoidaan kylää ja sooloillaan tarkka-ampujana. Päälle tarjotaan lisäharjoitukset aseiden käsittelyyn.

Marksmenissä kaikkien aseiden ääniefektit on uusittu, ja viimeinkin soundeissa on kunnon räväkkyyttä sekä särmää. Luotisateen alla maatessaan tuntee jopa uhkaa.

Syytäkin tuntea, sillä osumatarkkuus paranee. Ympäristöstä voi nyt ottaa vapaasti tukea tarkempaan ampumiseen. Aseeseen kiinnitettävän bipod-jalustan kanssa tarkkuus paranee entisestään. Nyt tulituen sotaintoa latistava vaikutus on jopa mallinnettu tekoälyn käyttäytymiseen, joten kevytkonekivääreillä on asiallinen rooli. Vastapainoksi aseissa vaikuttaa aseen paino ja inertia, eli kääntymisen jälkeen ei heti ammutakaan napakymppejä.

Kokonaisuutena tulitaisteluiden balanssi on selvästi parantunut, vaikka lopullinen toimivuus on edelleen kiinni tekoälyn säädöistä.

Loppusota

Uusin virallinen ilmainen moninpelimuoto on kuudentoista pelaajan End Game, jota toistaiseksi pelataan vain ison Kavala-kaupungin kaduilla. End Game sopii täydellisesti pienellä kaveriporukalla pelaamiseen. Oman ryhmän voi muodostaa lennosta, eikä se ole ainoa Battlefield-laina: End Game muistuttaa BF2:sta niin pelirytmiltään kuin revive-toiminnoltaan.

Osapuolia on kaksi. Ensin vallataan tekoälyn vartioima tukiasema, jossa voi muuttaa aseistustaan ja hypätä aseistamattomien ajoneuvojen kyytiin. Tukiasema toimii myös yhtenä respawn-pisteenä, tiimikavereiden ja muiden avautuvien kohteiden lisäksi. Takaisin taisteluun pääsee jopa puolessa minuutissa. Armassa!

Sen jälkeen kummatkin puolet yrittävät kerätä salaista tietoa samoista pääkohteista, jotka myös ovat tekoälyn vartioimia. Niihin muodostuu mukavatempoista taktista taistelua. Saatuaan datan haltuunsa toinen puoli lähtee kuljettamaan sitä pisteeltä toiselle, minkä toinen puoli yrittää estää.

End Gamen muuttuvat pääkohteet, haahuilun puute ja sopivan hidas pelitempo ovat kokemisen arvoisia. Mutta yksinpelaajalle DLC-pari kertoo että Bohemialta on yksinpelisisältö edelleen pahasti kateissa. Vapautta halutaan, mutta tilalle tarjotaan teippiviriteltyä putkea. Showcasetkin on kyhätty kasaan tunnissa.

Arman kehittämisen tukemismielessä paketit ovat hintansa arvoisia, ja uudet ominaisuudet parantavat peliä selvästi. Uusi kalusto jää hieman sivurooliin, mutta on uusissa pyssyissä hyviä lisäyksiä. Oma uusi suosikkini on raskas rynnäkkökivääri MK-I EMR.

Jotta moninpeliyhteisö ei pirstaloidu, lisäpakettien tärkein sisältö on mukana Arma 3:n ilmaisissa normipäivityksissä. Lisäreillä saa auki vain kaluston ja aseiden vapaan käytön sekä joukon haperoja lisätehtäviä, mutta samalla tukee Arma 3:n kehitystä.

Mielelläni minä Bohemiaa tuen.

Arma 3 sen kun kasvaa ja kehittyy.

77 (maksullisena sisältönä)

89 (kokonaisuutena)

77