688(i) Hunter/Killer – Tappajahai

Sitten Red Storm Risingin ei kunnon ydinsukellusvenesimulaattoreita ole tehty, muutamasta puolivillaisesta yrittäjästä huolimatta. 688(i) Hunter/Killer korjaa puutteen kerralla, ja Clancynsä lukeneet pikkukipparit pääsevät vihdoinkin tositoimiin.

Sukellusveneellä sotiminen voi olla hidastempoista ja tarkkaa puuhaa, mutta tylsää se ei ole. Jenkkien modernein sukellusvene, 688(i) pystyy ADCAP-torpedoillaan, SLMM-miinoillaan, Harpoon-ohjuksillaan ja tarvittaessa ydinkärjillä varustetuilla Tomahawk-risteilyohjuksillaan tuhoamaan maa- ja merikohteet, minkä tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa.

Vähän mutta hyvää

688(i) on yllättävän monipuolinen. Toisten sukellusveneiden jahtaamista on itse asiassa vähän, tilalla on maakohteiden tuhoamista risteilyohjuksilla, saattotehtäviä, miinojen kylvämistä, pinta-alusten tuhoamista, tiedustelua, pelastustoimintaa ja laivaston SEAL-erikoisjoukkojen kuskaamista. Toki kaikissa tehtävissä on mukana vihollisia, joten taistelemaan pääsee varmasti. Monissa tehtävissä tosin kaikkia muita vihollisia paitsi itse kohdetta pitäisi välttää, ja ympäröivä meri on useimmiten täynnä siviilialuksia, joiden tuhoaminen tietää rankkaa kurinpalautusta.

688(i):n neljä kampanjaa sijoittuvat Kuubaan, entisen Neuvostoliiton vesille, Kaukoitään ja Välimerelle. Erinomaisesti suunniteltuja kampanjatehtäviä ei ole tarpeeksi: yhteensä niitä on vain naurettavat viisitoista. Kampanjoissa ole mitään dynamiikkaa. Edellinen tehtävä ei siis vaikuta seuraaviin, lukuunottamatta omien aseiden määrän ja sukellusveneen saamien vaurioiden siirtymisenä.

Yksittäisiäkin tehtäviä on vain yksitoista, plus seitsemän harjoitusta. Toisaalta, yhdessä illassa ehtii pelaamaan korkeintaan kaksi tehtävää, ja sekin vaatii tuntikaupalla kestävän session, ajan nopeutus kun ei ole riittävän vauhdikas. Onneksi mukana tulee yksinkertainen tehtäväeditori, jota aktiiviset pelaajat ovat ehtineet jo hyödyntämään. Tehtäväeditorissa on topografiset kartat koko maapallon alueelta, siitä vain tekemään sukellusvenesotaa Suomen aluevesille.

Usein unohdettu, erittäin tärkeä käskynjako ja tehtävien jälkipuinti on nekin tehty kunnolla. Tehtävän jälkeen saa seikkaperäisen raportin siitä, mitä kukin osapuoli teki milloinkin sekunnin tarkkuudella, ja onnistuneen tehtävän jälkeen voi kartalta katsoa missä kaikki itse asiassa olivat ja miten eri alukset liikkuivat.

Silmiä eivät ruudun näkymät juuri hivele, tarjolla on pääasiassa erilaisia mittareita. Ulkonäkymästä voi tarkkailla aseiden toimintaa ja nauttia vellovassa meressä kauniisti keinuvista laivoista. Kohteen viimeiset hetket on tehty tavallista huolellisemmin. Laivat tärähtävät hienosti haavoittavista osumista, kallistuvat majesteettisesti kuollessaan tai pahimmillaan halkeavat kahtia.

Mies ja ääni

Sukellusvenesodassa ääni on kaikkein tärkein elementti, eikä sitä onneksi ole 688(i):ssa unohdettu. Äänen eri ominaisuuksia analysoi nivaska vehkeitä. On passiivinen ja aktiivinen sonar, kohteen potkuriäänten kuuntelu, kohteen äänijäljen vertailu tunnettuihin äänijälkiin sekä vihollisen aktiivisen sonarin paikannin. Tärkein, eli passiivinen sonar on uskottavan tuntuinen "vesiputous", joka kuvaa graafisesti ääntä eri aikajanoilla.

Kohteen paikantimeen syötetään tietoa eri havaintojärjestelmiltä. Idea on muodostaa mahdollisimman hyvä arvaus kohteen sijainnista, kurssista, etäisyydestä ja suunnasta vertailemalla erilaisia kohteesta saatuja havaintoja ja tekemällä niistä graafinen esitys, ja kun se on riittävän täydellinen, syötetään tiedot asejärjestelmiin.

Sonarin, tulenjohdon sekä varsinkin kohteen paikantimen käyttö vaatii julmetusti kärsivällisyyttä ja opettelua. Kaikki kolme voi antaa miehistön hoidettaviksi, mutta silloin mielenkiintoisin ja palkitsevin osa pelistä jää kokematta. Epärealistinen kyky seurata aseiden kulkua ulkopuolelta on sekin erinomainen lisä, koska havainnot ovat aina enemmän tai vähemmän arvauksia, jolloin vasta aseen lähestyessä kohdetta saa varmuuden siitä, kuinka hyvin arvaus onnistui.

Erilaisten alusten päästämät äänet oppii tunnistamaan, kuten myös valaiden laulun ja muut luontoäänet. Oma miehistö antaa raportteja selkeästi puheena _ paitsi torpedo-osuman jälkeen, kun miehet parkuvat kauhuissaan.

Muuten niin tiukkaan realismiin on päässyt myyntiversiossa pari lapsusta. Torpedoiden latausajat ovat aivan liian nopeita ja oma sukellusvene pystyy kääntymään aivan liian hätäisesti. Molemmat ongelmat on onneksi korjattu myöhemmin ilmestyneessä "realismipäivityksessä".

Vaikka tehtäviä on vähän, 688(i) Hunter/Killer on ainoa todella realistinen moderni sukellusvenesimulaattori. Ja lisäksi hyvä peli. Joka nassen peli 688(i) ei ole, vain kaikkein kärsivällisimpien ja muutenkin merisodasta innostuneiden herkkua.

90