Äänillä on eroa

Äänten eli musiikin, efektien ja puheen merkitys on kasvanut huikeasti pelimaailmassa. Jälleen kerran syynä on romppu ja sen suurempi tallennuskapasiteetti.

Äänet ovatkin erittäin oleellinen osa peliä, silloin kun niitä on käytetty oikein. Kuka voi väittää, etteikö osa Doomin viehätyksestä perustu sen huikeaan äänimaailmaan, etteikö Full Throttlen moottoripyöräilyssä ollut Born to be wild -tunnelma tehostunut hyvästä musiikista ja kunnon mopon äänestä, tai etteivätkö pauke, rätinä ja hätäisellä äänellä huudetut käskyt tehosta Command & Conquerin kiirettä? Pelaaminen on parhaimmillaan kokonaisvaltainen kokemus, johon äänet kuuluvat yhtä oleellisesti kuin grafiikka (vaikkei moni firma sitä ole vielä tajunnutkaan).

Äänien kuuluminen tai pikemminkin kuulumaan saattaminen saattaa olla oma ongelmansa. Toinen ongelma on sitten se, kuuluvatko äänet oikein, eli sattuuko oma äänikortti tukemaan juuri tämän pelin äänitehosteita. Midiääniähän eivät tavalliset äänikortit juuri soittele, eivätkä taas vastavuoroisesti midikortit toista digitoituja efektejä.

Katsastimme tosipelaajan äänikortit, joilla toistuvat sekä midit että efektit. Kortti ei kuitenkaan pelasta mitään, jos sitä ei kytke kuulumaan kunnon stereoitten kautta. Niin että bassot jylisevät.