Alien Swarm (PC) – Game over man, game over!

Sananlaskun vastaisesti neljä avaruusmariinia todella on ilmainen lounas. Ainakin sinulle, mahdollisesti myös avaruushirviöille.

Kun yhteys kaukaiseen Jacob’s Restin kaivossiirtokuntaan katkeaa, tietää avaruusmariini, että luvassa on vaikea viikko. Hiljentyneen siirtokunnan arvoitusta lähtee tutkimaan neljästä spesialistista koostuva loittoryhmä.

Vindicator-haulikkoa heiluttava upseeri parantaa lähellä taistelevien sotilaiden kykyjä, raskaiden aseiden erikoismies pääsee käsiksi tehokkaimpiin aseisiin. Teknikko on nopein tietoverkkoihin murtautuja ja ovien kiinni hitsaaja, ja paikoin siirtokunnan syövereissä pakollinen. Eikä sotaan voi lähteä ilman lääkintämiestä.

Jacob’s Rest on rauhallisen hiljainen, mutta kauan ei siirtokunnan porteilla rauhassa edetä. Liikettä edessä! Ja takana! Ryhmä on hetkessä joka suunnasta vyöryvän alienlauman kohteena. Kiirettä täytyy pitää, sillä panoksia on vain rajoitetusti ( ja mukavana yllätyksenä vajaan lippaan vaihtaminen hukkaa myös jäljellä olevat panokset), mutta siirtokunnan syövereistä pursuaa vihaista biomassaa loputtomasti. Tärkeintä on edetä yhdessä, toisia suojaten, sillä yksin liikkuva sotilas on alienlaumoille vain suupala.

Eteenpäin, eteenpäin! Upseerin käytäväputsaaja pitää etenemissuunnan turvallisena, asespesialistin minigun hoitaa vaikka minkälaisen takaapäin tulevan vyöryn. Lääkintämies on valinnut tällä kertaa medigunin kaveriksi teslapyssyn, joka ei tee juuri vahinkoa, mutta tainnuttaa muuten nopealiikkeiset alienit hitaammiksi. Teknikon kakkosase on tässä tehtävässä automaattitykki, jonka saa suojaamaan haluttua suuntaa itsekseen. Nyt tarkkana, liikkeentunnistin piipittää jo! Kahdesta suunnasta vyöryy vihollisia, mutta miksi tuo seinällä oleva ritilä tärisee ja heiluu? Aaah! Lyhyitä hallittuja sarjoja, älkää panikoiko!

Rutiinitehtävä, helppo hoitaa

Toimintaloma läpi Jacob’s Restin koostuu lyhyistä ja intensiivisistä, noin vartin mittaisista tehtävistä, joiden välillä saa vaihtaa aseistustaan ja, hieman hölmösti, jopa sotilastaan. Tehtävistä kertyvä kokemus avaa käyttöön uusia varusteita, ja maksimitasolla voi jo valita melkoisesta varustelistasta. Kahdesta aseesta ja yhdestä lisävarusteesta kokoaa juuri haluamansa unelmayhdistelmän.

Aluksi vastassa on vain iholle pyrkiviä kuhnuri-alieneita, mutta ne saavat kampanjan edetessä vaarallisempaa seuraa. Kynsiminen vaihtuu kuoleman jakamiseen matkan päästä, hymy hyytyy, kun tutustuu biologisia pommeja sylkeviin jättiläisiin. Mutta pienin on se vaarallisin – jos ravun näköisiä tartuttajia jostain ilmestyy, tarvitaan nopeaa tähtäystä. Jos sellainen pääsee iholle ja soltun saastuttamaan, on koko ryhmä lirissä, ellei lääkintämies ole tilanteen tasalla.

Vaikka peliengine on ehtaa 3D:tä, ohjataan omaa sotilasta yläviistosta kuin Alien Breedeissä ikään. Hiiri hoitaa tähtäämisen ja näppis liikkumisen, ja ruudun alanurkassa nakuttava liikkeenpaljastin antaa sen tärkeän muutaman sekunnin ennakkovaroituksen lähestyvistä vainolaisista.

Lyhyt mutta palkitseva

Alien Swarmin matka alkoi jo puoli vuosikymmentä sitten Unreal Tournamentin suosittuna modina. Valve palkkasi sen tekijät tiimiinsä, ja nyt ilmaiseksi, kyllä, ilmaiseksi, Steamissa jaeltava Alien Swarm on hyvin pitkälti vanhan modin mukainen, mutta hiottuna ja helpotettuna.

Ilmaisesta on paha valittaa, mutta suurin harmi Alien Swarmissa on sen lyhyys. Jacob’s Restin kampanjan pelaa läpi muutamassa tunnissa, minkä jälkeen ainoa haaste on aika pian perusvaikeustasoksi muodostuvan Hardin ja aitoa tiimityötä vaativan Insanen läpäisy.

Aivan kaikkea ei peruskampanjakaan pelistä irti ota. Ovien kiinni hitsaamista ryhmän takana ei joudu ainakaan ennen Insanea juuri hyödyntämään, mutta suurempi ongelma on vihollisten toiminnassa. Left for Deadin director-tekoälyn sijaan laumojen syntypaikat ovat yleensä vakioita, niinpä jo parilla pelikerralla osaa ennakoida, mistä vyöry seuraavaksi tulee. Juuri siihen kaipaan vaihtelua ja satunnaisuutta.

Pelin pitkäaikaisempi kesto onkin jätetty fanien aktiivisuuden varaan, sillä Valve on julkaissut modityökalut, joilla Alien Swarmiin voi luoda uutta grafiikkaa, kenttiä ja kampanjoitakin. Vai onko ilmaiseksi julkaistu kampanja sittenkin koepallo, jolla kokeillaan, olisiko täysimittaiselle co-op-pelille à la Left 4 Dead tilausta?

Itse maksaisin hyvästä lisäsisällöstä hetkeäkään miettimättä. Hyvällä porukalla paniikin tunne avaruuskakan lentäessä tuulettimeen keskellä alienlaumoja on pelaamista täynnä sitä parasta fiilistä.

85