Aliens: Infestation (DS) – Alien – ylösnousemus

Avaruudessa kukaan ei kuule huutoasi.

Uudet metroidvania-pelit, etenkin kaksiulotteiset, lämmittävät aina mieltä. Infestation lämmitti etukäteen ekstrapaljon, sillä sen takana on hyvän Contra 4:n pyöräyttänyt Wayforward. Lisäksi Aliens-leffahirviöiden täyttämä avaruusalus lupaa aina hienoa matkakohdetta.

Infestationin aloitus vakuuttaa. USS Sulaco lähettää hätäviestin, mutta pelastusryhmän saapuessa paikalle alus vaikuttaa autiolta. Liiketunnistimessa piippaa tasaisesti yksi ainoa kohde, jonka luokse on mentävä, vaikka tietää ongelmien odottavan perillä.

Toimintapelin taistelu on aidosti ahdistavaa, sillä jokainen avaruusjääkärin kuolema on lopullinen. Jos onnistuu tapattamaan tiiminsä kaikki parikymmentä sotilasta, ei auta kuin palata lähtöruutuun. Jännitettä lisää ammusten rajallisuus. Kun pääaseesta loppuvat luodit, voi joko koettaa tappaa loput viholliset prutkupyssyllä (ei onnistu) tai juosta karkuun (onnistuu, ehkä).

Hampaattomat hirviöt

Harmi, että kuolemanpelko vaihtuu huolettomuudeksi aivan liian pian. Pari asepäivitystä tiputtaa muukalaisuhan hetkessä Alien-elokuvasta Aliensiksi. Kun liekinheitin löytyy, ksenomorfeilta palaa muutakin kuin pinna.

Liekkarin loputon tulivirta grillaa useimmat niljakkeet ennen kuin ne ehtivät edes ruudulle. Tasoituksen antaminen huonompia tappovehkeitä käyttämällä ei kannata, sillä osa aluksen ovista on lukittu tulenaralla mönjällä.

Loppupelistä mariineja menehtyy lähinnä pomotaisteluissa, niissäkin vääristä syistä. Ylistin tekijätiimiä, kun jättiapina lukitsi ahterillaan sotilaan nurkkaan niin, ettei tilanteesta ollut mitään ulospääsyä.

Jännityksen kadottua jää liikaa aikaa ongelmille. Metroidvania-meiningeistä ei ole paljon saatu irti. Ympäristöt ovat samanlaisia, latteita käytäviä riittää niin Sulacon kansilla kuin terroristitukikohdassa.

Etenemisreitit ovat turhan rajattuja ja vielä tyhmin perustein. Tulikuuman höyryn sulkema käytävä menee vielä nippanappa läpi, mutta pimeä huone ei.

Immersiota eivät lisää Sulacolle saapuvat tiedemiehet, jotka eivät ole moksiskaan ilmastointikanavasta hyökkäävästä alienista. Tuuletuskanaviin pääsee kömpimään itsekin, mutta usein putken päässä odottaa vain turhia ensiapulaatikoita ja panosvöitä. Samat avut saa helpommin tallennushuoneista, jotka eivät koskaan ole kaukana.

Äänimaailma ei pelasta tunnelmaa. Aseet päästelevät tuhnua rätinää ja suhinaa. Vain muutaman eri biisin sisältävä soittolista kuluu viiden tunnin pituisen pelin aikana pahasti puhki. Muukalaisten sähinä sentään kuulostaa oikealta.

Infestation ei toimi oikein tunnelmapalana eikä ammuskelupelinä. Aina samoista paikoista esiin hyppivät alienit syövät soltun sijaan kauhufiiliksen. Ylitehokkaat aseet taas tekevät räiskinnästä tylsää rutiiniröpöttelyä.

Jos kohti kiitävät hämähäkit eivät herätä pakokauhua, jossain on menty pahasti vikaan.

70

Lisää aiheesta