Ancient Art of War in the Skies – Ressu ja Punainen Paroni

Kun MicroProse alkaa kyhätä lentämiseen liittyvää peliä, odottaa simulaattoria. Mutta yllätys yllätys, tämähän onkin kunnon toimintapelin ja helppotajuisen strategiapelin yhdistelmä!

Pelin takana on Evryware, jonka meriittilistalta löytyy sellaisia vähemmän tunnettuja nimiä kuin Ancient Art of War ja Ancient Art of War at Sea, sekä Sierralle tehdyt Manhunter: New York ja Manhunter: San Francisco. Ancient Art on pelisarja, jonka perustuu ikivanhan kiinalaisen strategikon Sun Tzun kirjaan The Art of War, josta muotoutui vielä nykyäänkin tutkittu sodankäynnin ABC.

Ancient Art of War in the Skies on iloisen piristävä uusi näkökanta ensimmäisen maailmansodan syövereihin. Toinen puoli on toiminnallista ilmataistelua ja pommittamista, toinen puoli on pikku strategiapeli, jossa lentokoneita kontrolloidaan kartalla, annetaan niille pommituskäskyjä ja pyritään tukemaan maavoimien etenemistä.

Ilmataistelut ovat toiminnallisia, sivulta kuvattuja tappeluita, joissa pelaaja ohjaa hävittäjää tai pommikoneen konekivääreitä. Pelin alussa hävittäjälentäjät ovat keskimääräisesti ansioituneita valmiita ässiä (0_5 mitalia), joiden mitalien lukumäärä kertoo miten taitava lentäjä on. Uudet täydennyslentäjät ovat luonnollisesti mitalittomia räkänokkia. Jos henki säilyy, saa uuden mitalin per viisi alasammuttua vihollista.

Muu peli etenee jouheasti hiirellä, mutta ilmataistelu sujuu parhaiten näppäimiä käyttäen. Yksi paha töppi ilmataisteluissa on: käännyttäessä ei voi ampua ja suunnan muuttaminen katkaisee tulituksen välittömästi. Iso haloo tekijöille: miksi?

Pelkkä ilmataisteleminen ei kuitenkaan ratkaise pelin lopputulosta. Rintama elää omaa elämäänsä, johon pommikoneilla voi vaikuttaa. Paikallaan olevan rintaman pommitus todennäköisesti aloittaa oman hyökkäyksen, kun vihollisen hyökkäyksen pommittaminen pysäyttänee sen. Lisäksi rintaman takaa molemmilta puolilta löytyy erilaisia kohteita, jotka vaikuttavat ilma- ja maasodan kulkuun.

Pelaajalla on kunkin skenaarion aloittaessaan edessään mielenkiintoinen haaste: kuinka käyttää mahdollisimman tehokkaasti omia ilmavoimiaan maarintaman tukemiseen ja ilmaherruuden saavuttamiseen. Mitä pommittaa? Tehtaat tuottavat lentokoneita, kylät, kaupungit ja varikot tuottavat tarvikkeita ja joukkoja rintamille ja lentokentät ovat ainoita paikkoja, joista koneet voivat operoida. Poistamalla lentokentät käytöstä vihollisten operointi vaikeutuu rankasti, ja hyvällä ajoituksella sekä tuurilla viholliskoneita voi saada tuhottua pommituksessakin.

Vihollisella on säännönmukaisesti kaksi komentajaa, kenraali ja ässä. Kenraali määrää maasodan luonteen (hyökkäystaktiikat, kohteet, etenemisnopeus) ässän huolehtiessa ilmasodan tyylistä (hyökkäävä, puolustava, pommittajien tarkkuudet yms). Heidän yhteispelistään riippuu miten hyvin eri kohteita puolustetaan, ja minne heidän hyökkäyskiilansa suuntaavat.

Kovin erikoista pelissä on sen suhde maa- ja ilmasodan välillä. AAOWITS on olevinaan ilmasotaa, mutta kun lentokoneet kuvaavat myös maavoimia. Selvennetään: pommikoneet ja hävittäjät kuvaavat myös erityisiä voimasuhteita ja erikoisaseita. Pommarien mahdollinen ylivoima kuvaa esimerkiksi kyseisen osapuolen yliotetta, maajoukkojen yliotetta viholliseen ja joissakin skenaarioissa esimerkiksi panssarivaunuja. Hävittäjien lukumäärä taas merkitsee vahvaa puolustusta tai hyviä puolustuslaitteita yms.

Graafisesti peli on varsin hyvä. Ilmataistelut on animoitu mukavasti ja äänet ovat kohtuullisia. Jos peliin jotain toivoisi lisää niin kaksinpelimahdollisuutta. Koiratappeluissa tietokone on pirullisen ovela koneenkieputtaja, sen pommittajat taas on helppo ampua alas oikean taktiikan keksittyään. Linkki- ja modeemioptio olisikin todella nannaa, silloin itseään pääsisi toteuttamaan rajoituksitta ja ilmataisteluissa olisi Sitä Jotain.

Kiinnostuksen pidentämisen tapaistakin olisi voinut olla, jossain vaiheessa peliin tympiintyy, mutta pienen tauon jälkeen kiinnostus palautuu sentään entiselle tasolleen. Useampi konetyyppi ja pommikoneen kontrollointimahdollisuus ilmataisteluissa olisi plussaa.

The Ancient Art of War in the Skies on iloinen, huumorilla höystetty ja pirteä paketti ensimmäisen maailmansodan ilma- ja maataisteluista. Varsinaisia mokia tai puutteita ei ole, eikä saa unohtaa kerrassaan mainiota tehtäväeditoria.

82