Babylon Project: Earth Minbari War Demo (PC)

Viimeisin toivo - paras toivo?

Pelkkänä näytösdemonakin Babylon Project räjäyttää pään. What more could you want?

Sierran Babylon 5: Into the Fire -avaruussimun hyllytyksen jälkeen eri moditiimit alkoivat toden teolla väsätä avaruussimujen ja -räiskintöjen parhaimmistosta modeja, jotka lähentelevät totaalikonversiota. Buda5-tiimin teknisesti vanhuuttaan natisevaan I-Wariin ansiokkaasti laatimat Earth Minbari War (Pelit 6-7/00) ja Raiders (Pelit 8/01) ovat faneille jo entuudestaan tuttuja. Ja kuka muukaan näitä pelaisi kuin avaruuden Kauniiden ja rohkeiden vannoutuneet fanit?

Hiljaa hyvä tulee

Freespace 2:ta pohjanaan käyttävä The Babylon Project -tiimi aloitti urakkansa 1999, mutta edistys on ollut huomattavasti verkkaisempaa kuin Budalla. Huhujen mukaan kolme ensimmäistä yritystä sabotoitiin ja neljäs katosi jäljettömiin.

Odotus kannatti, sillä puhtaan teknisestä ja ulkonäöllisestä näkökulmasta Babylon Project pyyhkii Budalla parkettia. Kaikki grafiikkaa, 3D-malleja, tekstuureja, ääniä, musiikkia ja ääninäyttelyä myöten on tehty niin viimeisen päälle, ettei niitä mitenkään laadullisesti erota parhaista kaupallisista tuotteista.

Budan tiimi ei ole yhtään sen kädettömämpää sakkia. Budan kannalta on valitettava tosiseikka, että Freespace kakkosen nykystandardienkin mukaan häkellyttävän hieno grafiikkamoottori painii aivan eri sarjassa kuin I-War. Ja sekin tietysti auttaa, että Babylon 5:lle niin olennaisen ominaiset taistelulaivojen leikkurisäteet löytyvät jo valmiina, koska ne selkeästi kupattiin TV-sarjasta Freespaceen monen muun idean ja jopa yleistunnelman ohella.

Perusräimettä

Vielä on kuitenkin syytä pitää jäitä hatussa. Vaikka Babylon Projectin entree räjäyttää audiovisuaalisen tajunnan, tekijät viisaasti painottavat sen olevan demo, eikä yhtään sen enempää. Viiden tehtävän minikampanja Maa-Minbari-sodasta ei voi antaa luotettavaa kuvaa tekijöiden tarinankerronnasta, kampanjasuunnittelusta tai juonellisesta tajusta ja eritoten tehtävänsuunnittelusta, joissa Buda on loistanut.

Babylon Projectin viisi demotehtävää ovat kohtalaista avaruusräiskinnän peruskamaa Freespace kakkosen yksinkertaisempien täytetehtävien tyyliin. Aivan aivotonta räiskintää ne eivät ole, ja muutamia tehtävänaikaisia käänteitä on, muttei mitään erityisen kieroa kikkailua. Maa-Minbari-sodasta kun on kyse, mitään muita varsinaisia tavoitteita ei ole kuin paeta hengissä seuraavaan tehtävään ja tappaa kaikki, minkä kerkiää siinä sivussa.

Hengissä säilyminen ei ole aivan itsestäänselvyys, jos vaikeustasoa ruuvaa yhtään höpönassutasoa kireämmälle. Demossa ainoana lennettävän Starfury Auroran suojat on poistettu kokonaan. Minimaaliset törmäyssuojat on jätetty, mutta minbarien armottomilta partikkeliaseilta ne eivät varjele pätkääkään. Nial-hävittäjän laakeista runkorakenteet alkavat paukkua siihen tahtiin, että noin puolesta tusinasta täysosumasta päätyy Monoselle. Eivätkä vauriot myöskään korjaudu ajan kanssa. Täysin voittamattomiksi tehtyjen Sharlin-risteilijöiden lähitorjuntatornien riivattuun ristituleen päätyminen on takuuvarma tiketti tuonelaan kolmessa sekunnissa.

Newton kierii haudassaan

Vauriomallinnus on tästä kaikesta säälimättömyydestä huolimatta hiukan liikaa räiskintätasoa, jos TV-sarjan realismiin vertaa. Siinähän Starfury ottaa ja oikenee yhdestä ainoasta täysosumasta, eikä Nialiakaan tarvitse PPG-kanuunoilla kovin monta kertaa ammuskella, jos mokoman sattuu saamaan tähtäimeen. Tekijät olisivat voineet muistaa, että yksi suurimmista taktisista ongelmista oli se, ettei minbareihin saanut silloisilla Earthforcen vermeillä tutkalukitusta kuin tuurilla. Tätä ei ole huomioitu, mutta gravitaatioajolla varustetut minbarihävittäjät ovat sen sijaan helvetillisen ketteriä.

Starfuryt sitä vastoin eivät ole. Babylon-fiilisten kannalta aivan olennainen newtonilainen lentomalli puuttuu Freespacen fysiikkamoottorista kokonaan, joten varsinaisen harkkoresimulaation leimaa muuten erinomainen Babylon Project ei tule koskaan saamaan. Tekijät kyllä varovasti lupailevat mahdollisesti lisäävänsä pelin fysiikan rajoissa alusten inertiaa niin, että ne voivat vetää jonkinmoisessa sivuluisussa.

Muutenkin 'Furyn ketteryyden ja kieputtelun roima preppaus olisi paikallaan, koska juuri se oli ainoa ominaisuus, joka ylitti jopa Nialien suorituskyvyn. Myös ohjuksia (joita myös Aurora eikä vain rynnäkköhävittäjä Thunderbolt pystyvät todellisuudessakin kantamaan) on luvassa.

Demon jälkeen moditiimi ilmoittaa keskittyvänsä varsinaiseen kampanjaansa: sarjan kolmannen ja neljännen kauden Maan Allianssin sisällissotaan, johon on oiva tilaisuus sotkea mukaan kaikki muutkin tutuksi tulleet alienit ja niiden alukset # hävittäjien ja ehkä White Starin osalta myös lennettävässä muodossa. Vasta tuolloin todella punnitaan Babylon Projectin hemmojen taidot kampanjan, tarinan ja tehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa. Graafinen ja muu tekninen osaaminen on jo kymppi plussansa tässä demossa lunastanut.

Babylon Project on audiovisuaalisesti ja tunnelmaltaan viimeisen päälle sliipattu klubiuskottava rokkenrolliversio B5-avaruusräimeestä. Budan taas harkkoresimu- ja Babylon-friikin unelmien täyttymys, jos kromia ei koe niin elämää suuremmaksi kriteeriksi.