Biosys – Takaisin luontoon

Biosfääriprojektissa pykätään pystyyn muutama valtava lasikupu ja niihin tarkasti säädellyt, oikeaa luontoa jäljittelevät ekosysteemit. Projekti on tieteellinen yritys luoda maailma maailman sisälle. Vaan mitä tapahtuukaan, kun jokin menee pieleen?

Eletään loppuvuotta 2007. Korkealle Andeille on rakennettu kunnianhimoinen projekti Biosphere4, josta olisi tarkoitus tulla luksusluokan lomaparatiisi Club Eden. Mutta satelliittikuvat paljastavat, että jotain hälyttävää on tapahtunut Biospheren uumenissa. Tulipalot ovat tuhonneet osan alueesta ja yksi projektin tärkeimmistä suunnittelijoista ja tutkijoista, professori Alan Russell, on kadonnut jäljettömiin.

Tiedetään, että Russellilla ja projektin rahoittaneella Subtech-yhtiöllä on ollut erimielisyyksiä Biospheren avaamisesta yleisölle, samoin kuin Russellin suorittamasta biosynteettisten hybridikasvien tutkimuksesta. Aluetta ei päästä tutkimaan vuoristossa vallitsevan huonojen olosuhteiden takia. Ei tiedetä sitäkään, onko Biospheressä enää ketään eloonjääneitä...

Sataa sataa ropisee

Heräät mutaisesta maasta keskellä sademetsää. Trooppinen kaatosade vyöryy niskaasi. Vaatteesi haisevat savulta ja pääsi on hieman sekaisin _ et oikein tiedä missä ja kuka olet. Mielessäsi vilistää hämäriä muistikuvia tukahtuvista huudoista, liekkien keskeltä pakenemisesta tunnelin läpi. Sademetsä kohoaa lähes läpitunkemattomana ympärilläsi, mutta pari kapeaa polkua näyttäisi lähtevän eri suuntiin.

Suusi on rutikuiva ja ainoa ajatuksesi on saada jostain juotavaa. Mutaista vettä ei käy ryystäminen, mutta onneksi muistat, että jotkin sademetsän päällyskasveista keräävät sisäänsä vettä. Vasta kun olet saanut janosi tyydytettyä, havaitset lähelläsi vilkkuvan sensorin, joka kertoo yksityiskohtaisesti ympäristön tilasta. Vaan miten on oma laitasi? Kuka olet ja mitä on tapahtunut?

Biosys luonnehtii itseään eloonjäämismysteerioksi, jonkinlaiseksi seikkailupelin ja simulaation synteesiksi. Simuloinnin kohteena on pelaajaa ympäröivä luonto _ ja pelaaja itse. Ympäristö muuttuu dynaamisesti sekä omien rytmiensä, että pelaajan määräämien rytmien mukaisesti. Yö ja päivä vaihtelevat, samoin lämpötila. Kuivuus ja kosteus vaikuttavat kasvien kasvuun, samoin ilman kaasupitoisuudet. Kasvit voivat kantaa hedelmää tai olla jossakin muussa elinkiertonsa tilassa riippuen ympäristöstään.

Pelin tarkoituksena on ylläpitää pelaajaa itseään, huolehtia ympäröivistä ekosysteemeistä ja selvittää, mitä Biospheressä on tapahtunut. Kaikki nähdään pelaajan näkökulmasta. Ympäristöä voi tarkastella vapaasti tietystä pisteestä 360 astetta ympäriinsä, myös ylös ja alas. Liikkuminen sen sijaan tapahtuu pisteestä pisteeseen _systeemillä, joka ihme kyllä on tässä tapauksessa oikein toimiva.

Where have all the flowers gone

Biosphere4 koostuu neljästä erilaisesta biomista eli ekosysteemistä: sademetsästä, savannista, valtameribiomista ja kiihdytetyn evoluution biomista. Jälkimmäisessä on tapahtunut jotain katastrofaalista ja alue on täysin tuhoutunut. Muille alueille pääsee maanalaisella pikakiiturilla heti kun selvittää laitteen vaatimat salasanat. Komentokeskukseen ja professori Russellin kotiin pääsee sentään suhteellisen vähällä vaivalla ja siellä selviääkin jo paljon alueen salaisuuksista ja omasta henkilöllisyydestä.

Biomit on toteutettu yksityiskohtaisen tarkasti, ja kahdessa suurimmassa, sademetsässä ja savannilla, on useita tutkittavia paikkoja. Jokaisessa pisteessä on oma kasvillisuutensa ja kosteusolot sekä säätimiä ja laitteita, joilla voidaan vaikuttaa ympäristön tilaan. Erilaisia kasveja biomeissa on yhteensä reilu kolmekymmentä eri lajia ja niiden ominaisuudet on selitetty tarkasti ohjekirjassa ja Biospheren tietokoneiden tietokannoissa.

Ei elämästä selviä hengissä

Myös pelaaja on osa luontoa. Hänen hyvinvointiinsa vaikuttavat niin ulkoiset kuin sisäisetkin seikat: ruumiinlämpö, nestetasapaino, ravitsemus, vireystila ja sairaudet. Suljetussa, mutta kuitenkin täydellisessä ekosysteemissä pelaajan on pidettävä itsensä hengissä ja etsittävä ruokansa ja juomansa itse, levättävä ja lääkittävä itseään tarvittaessa.

Luonto tarjoaa antejaan auliisti kun vain osaa etsiä, mutta on myös täynnä odottamattomia ja näkymättömiäkin vaaroja. Jotkin kasvit ovat myrkyllisiä, auringonpaahteessa voi saada lämpöhalvauksen, vedessä voi olla loiseläimiä tai hyttysenpistosta voi saada malarian. Onneksi lähes kaikkiin vastoinkäymisiin löytyy myös apu _ jos vain elää tarpeeksi pitkään niiden löytymiseksi.

Ohjeiden mukaisesti hoidettuna biomit tuottavat riittävästi ravintoa. Hedelmien lisäksi saattaa myös löytyä vaikkapa linnunmunia, toukkia tai termiittejä. Osa kasveista on pelkästään haitallisia, mutta eräissä tapauksissa hallusinogeeneistakin voi olla hyötyä...

Vaikka ympäristön hoitaminen on selostettu tarkasti ja se on periaatteessa yksinkertaista, käytäntö tulee vastaan ja rankasti. Suurimpana ongelmana onkin yhtäkkiä pelaaja itse, jonka ruumiin vaatimukset asettavat tiukimmat rajoitukset. Milloin on nälkä, milloin jano, palelee, kuumottaa, huono olo, ei jaksa kantaa. Kuitenkaan kaikkea ympäristöstä tai asuintalosta löytyvää ei voi hyödyntää ja pelaaja voi kuolla janoon trooppisessa kaatosateessa, vaikka voisi vain avata suunsa kohti taivasta.

Savanni on erityisen paha paikka janoon kuolemisen kannalta eikä yhdellä vaivaisella termospullollisella vettä pitkälle pötkitä paahtavassa auringossa. Yöllä viileässäkään ei voi kulkea, koska on pilkkopimeää eikä kukaan ole muistanut ottaa biosfääriin mukaan ainuttakaan taskulamppua. Myös pelaajan kantokyky _ realistista kyllä _ on hyvin rajallinen ja siihen vaikuttaa paljon myös muu hyvinvointi. Pelaaja voi kuolla janoon pelkästään siksi, ettei jaksa raahata itseään juomaan.

Muutamista ärsyttävistä epäloogisuuksista huolimatta Biosys tarjoaa erilaisen ja mielenkiintoisen pelielämyksen biosfääriprojektista kiinnostuneille. Pieni harjoittelu ja suunnitelmallisuus auttaa hengissäpysymisessä, samoin manuaalin pitäminen käsillä. Kaltaistani biologinalkua ilahduttaa erilaisten ympäristöjen realistinen toteutus ja kasvien monipuolinen hyödyntäminen. Biosys on kerrassaan mainio elämys kaikille, jotka kuvittelevat pystyvänsä tulemaan toimeen villissä luonnossa ja vieläpä hallitsemaan sitä.

85