Contraptions – Pelit ja vehkeet hukassa

Contraptions on ns. isometrinen puzzlepeli. Peli alkaa hauskalla introlla, jossa ensimmäistä työpäiväänsä nauttivalle Zackille tehdään pieni käytännön pila: työkaverit piilottavat kaikki hänen työkalunsa jonnekin Gadgetco, Inc. -yhtymän lukuisista huoneista. Ja tietysti pomolta käy käsky lähteä setvimään jotakin täysin mystistä ongelmaa.

Niinpä Zack löytää itsensä aseettomana (työkaluttomana) omituisen tehtaan käytäviltä. Lattiasta pilkistää piikkirivejä, joiden ylitse ei ole menemistä. Heti kohta Zack kuitenkin oivaltaa, että punaisen laatan päälle hyppääminen eliminoi punaiset piikit jne. Lisäksi hän tajuaa, että neliömäinen laatta jää pysyvästi pohjaan kun taas pyöreä singahtaa pian takaisin ylös ja piikit sen mukana. Seinissä on myös vipuja, joita napauttamalla tapahtuu yleensä jotakin enemmän tai vähemmän hyödyllistä.

Mekaanikko ei kuitenkaan ole mekaanikko ilman työkaluja, ja huoneista löytyykin outoja vempaimia, jotka ovat selvästi epäkunnossa. Niinpä Zack joutuu ensin etsimään muutaman työkalun. Puzzleja ratkomalla työkalusalkkuun ilmestyvät muun muassa pihdit, ruuvitaltta, putkenpaloja, teippiä, öljyä ja vasara. Takaisin oudon häkkyrän äärelle, ruuvin kiristys, putkenpalan uusinta ja katso: kone rupeaa hytkyttämään ja kuinka ollakaan samalla saattaa järjestyä reitti seuraavaan huoneeseen.

Aluksi ongelmat ovat yksinkertaisia ja helppoja ja vivut vaikuttavat vain kyseisen huoneen laitteistoon. Myöhemmin napin painamisen vaikutusta ei näe heti, vaan Zackin täytyy lähteä köpöttelemään ympäri tehdasta. Tässä vaiheessa elokuvallinen zoomaus kohdepaikkaan olisi säästänyt turhalta kävelyltä, jota muutoinkin on aivan riittävästi. Silti pelissä etenee ja eteneminen tuo tyydytystä.

Isometriseksi peliksi Contraptions on värikäs mutta selkeä. Zackin ja koneiden animaatio on huolellista, musiikki ja äänet kuulostavat hyviltä ja hauskoilta. Ainoa ongelma on tuo runsas (hitaahko) kävely huoneesta toiseen ja takaisin. Peli on suositeltava ostos kaikille niille PC-pelaajille, jotka eivät aina jaksa kahlata läpi laajoja supermegaseikkailuja ja joita puzzlepelit sattuvat innostamaan.

80