Driver [5]

Nyt vuorossa on suuri, kaunis ja aika ihanakin vinkkipläjäys Driveriin, josta tuntuu kirjemäärien perusteella vastaavan noin kolmasosa koko lehden lukijoista. Joillekin kovimmille Drivereille vinkit ovat itsestäänselvyyksiä, mutta joukossa on taatusti myös jotain uutta. Kiitokset kuuluvat tästä vain ja ainoastaan jokaiselle teistä.

Helppo pakeneminen: poliisien jahdatessa sinua kannattaa painaa jarrut pohjaan, ja odottaa koppalakin törmäilyä. Jos ajoituksen oppii tuntemaan oikein, koppalakit valittelevat pian hukanneensa takaa-ajettavan auton. Kokeilemalla selviävät oikeat etäisyydet, ajoitus ja paikka. Niksi on kätevä silloin, kun energiaa on riittävästi yhteen törmäykseen ja tehtävä on ehtoopuolella. Näin pääset eroon kokonaisista jepariryppäistä.

Toinen pakoilutaktiikka on myös mukavaa ajanvietettä, ja siinä käytetään ympäröivää liikennettä vaihteeksi omaksi hyödyksi. Anna edellä ajavilla autoille helliä pusuja, ja kytät jostain syytä murjovatkin muuta liikennettä, ja unohtavat usein pelaajan kiusaamisen lähes kokonaan.

Kokeneemmat Driver-konkarit ovat taatusti oppineet tuntemaan poliisien järjenjuoksun tai sen puutteet. Tekoäly on tässä pelissä enemmänkin tekotyhmyys. Kokeile vaikka piileskellä lyhtypylvään takana, ja katsele kuinka aivottomat maalaisskoudet tekevät kummallisia liikkeitä. Etsi käsiisi myös seinä, ja yritä saada se poliisin ja itsesi väliin. Myös napakat käsijarrukäännökset pienille kujille ravistavat takaa-ajajat usein kintereiltäsi. Vastoin yleisiä luuloja useimpien lukijoiden mielestä liikenteen seassa pakoilu ei useinkaan karista pollareita. Ja sinivuokot tuntuvat törmäilevän ennemmin autoihin, jotka eivät liiku. Tätä pitää ehdottomasti hyödyntää.

Tiesulut ovat kaikessa komeudessaankin vähän ankean oloisia. Poliisien autobarrikaadit pysyvät melkeinpä paikallaan, joten aja vain kaikessa rauhassa tiesulun ohi, ja katso taaksesi kuinka sinua jahtaavat automobiilit pamauttavat täysillä päin automuuria. Yksi hienoimmista, ja varmimmista kikoista on ajella jalkakäytävällä viidestä kymmeneen sekuntia. Virkavalta lopettaa tämän jälkeen takaa-ajon, ja ilmoittaa keskukselle kohteen kadonneen. Temppu kuulemma toimii silloinkin, kun poliisiautot ovat aivan takanasi.

Auton jarrutusominaisuudet ovat varsin puutteelliset. Käytäpä tehokkaampaan jarrutukseen sekä neliötä että kolmiota, ja autosi jarruttaa ilman, että auto alkaisi heti kulkea peruutusvaihteella. Tehojarrut tulevat tarpeeseen tiukimmissa, ja vähän hitaammissa tilanteissa, joissa tarkoituksena on usein kääntyä aivan hölkkävauhdilla pieniltä kujalta toiselle.

Paremman ohjaustuntuman saa seuraavasti. Pelin aloittamisen jälkeen jyrää autosi perä johonkin rakennukseen, tai esimerkiksi toiseen ajoneuvoon. Varmista samalla, että vain auton takaosa vahingoittuu. Toista romutus tarpeeksi monta kertaa siten, että perä on muodoton, mutta energiaa on vielä riittävästi jäljellä. Vahinkopalkki saa olla vain vihreän värinen. Jos temppu onnistui, auto käyttäytyy nyt huomattavasti selkeämmin ja täsmällisemmin. Toimiikohan tämä myös oikeassa elämässä? Kytkemällä auto handbrake -toiminnon pois päältä autosta saadaan vieläkin parempi ajettava.

Poliisit tuntuvat kammoavan parkkihalleja, joten ne ovat hyviä piilopaikkoja tiukimmissa takaa-ajotilanteissa. Älkää unohtako maksaa pysäköinnistä.

Lisää aiheesta