Dynasty Warriors 5 Extreme Legends (PS2) (nettiarvostelu) – Legendan paluu

Tuhannet keihäsmiehet saavat tuta sotapäällikön miekan ja musoun kosketuksen, kun PS2-sotatanner täyttyy kahdeksannen kerran Dynasty Warriorsin kiinalaissotureista.

Kirjailija Luo Guanzhongin toisen vuosisadan Kiinaan sijoittuvan Three Kingdoms -romaanin tapahtumat ovat Dynasty Warriors 5 Extreme Legendsin perusta. Shu-, Wei- ja Wu-klaanien sotapäälliköt taistelevat maan herruudesta. Vallantavoittelijoita riittää kymmenittäin ja jokaisen ominaisuuksia voi virittää taistelun tuoksinassa. Dynasty Warriors -faneille riittää tekemistä.

Perusideana on miekan heiluttaminen parilla erikoisliikkeellä ja musou-hyökkäyksellä ryyditettynä keskellä valtavaa taistelukenttää, jossa vastakkain kamppailevat omat ja vihollisklaanin soturit. Huitomisessa käytetään aavistus taktista ajattelua. Esimerkiksi upseerin eliminoiminen kannattaa, koska komentajan kaatuminen lamauttaa hetkeksi koko osaston. Samoin omia keihäsmiehiä harventavat jousimiehet pitäisi sivaltaa heti pois häiritsemästä. Voittoon vie hillitön kohkaaminen, mutta pelin suoltamat vinkit ja ohjeet toki auttavat.

Vuosien varrella pelisarjaan on karttunut uusia oivalluksia. Samanaikainen kaksinpeli jaetulla ruudulla on mainio idea, vaikka tuttu jo sarjan kolmannesta osasta. Koko taistelua ei joudu enää selvittämään kerralla, vaan pelitilanteen saa (legend-pelissä) tallentaa kesken eeppisen mätön. Kenraalien ominaisuudet kehittyvät roolipelinomaisesti kokemuspisteillä ja rintamalta saa sotasaaliina uusia varusteita. Nämä kaikki syventävät muuten suht suoraoikoiseksi jäävää pelielämystä. Mitä vanhoista. Pelisarjan historiaan voi perehtyä esimerkiksi www.yueying.net/dw-osoitteessa.

Extreme-urheilua

Three Kingdoms -kirjan klassisten legends-kahakoiden lisäksi uransa voi aloittaa nöösipoikana ja edetä taistelu taistelulta suureksi sankariksi. Alkumatkasta ilman erikois- ja musou-liikkeitä taisteleminen on häkellyttävän tylsää, kunnes valikoimiin karttuu kykyjä ja aseita. Turruttavan alun jälkeen destiny-vaihtoehto ei oleellisesti eroa itse pääpelistä, joten destiny on turha lisuke.

Extreme-peli on veteraaneille tarkoitettu miekankalistelu. Taistelujen välillä haavat eivät parane, kuolleet vastustajat eivät jätä elinvoimaa palauttavaa valkosipulia eikä pelitilannetta saa tallentaa kesken kahakan. Karttuvia killinkejä voi vaihtaa sotilaslääkärin hoitoon, mutta sairaalateltan hellästä hoivasta huolimatta vaikeustaso on tanakka. Päätön kohellus ei onnistu.

Challenge-vaihtoehto tuo ihmeteltäväksi tehtävät, joissa esimerkiksi eliminoidaan sata vihollista mahdollisimman nopeasti tai kestetään päälle hönkivää hurmiollista hyökkäysaaltoa niin pitkään kuin pystytään. Ideat käyvät pikkukivoista välipaloista, mutta sopisivat paremmin kannettavalle pelikoneelle reissun päällä pelattavaksi. Kotinojatuolissa hyppäsin kokeilun jälkeen takaisin legends-taisteluihin.

Dynasty Warriors 5 Extreme on vitososan itsenäinen lisälevy, jossa oleellisena erona aiempaan ovat uudet pelivaihtoehdot. Päävalikossa voi ladata aikaisemman pelitallennuksen, jolloin Dynasty Warriors 5:ttä pelanneella on heti käytettävissään joukkio valmiiksi viritettyjä kenraaleja.

Aikaisempia Dynasty Warriorseja vaivannut usvaisuus on poissa, sillä pelimoottorin päivityksen ansiosta näkymät siintävät viimein horisonttiin. Silti ruudunpäivitys pysyy koko ajan napakkana eikä peli-iloa latistavia hidastuksia näe, vaikka ruudulla kävisi millainen säpinä tahansa. Upea saavutus sinänsä.

Dynasty Warriors 5 Extreme Legendsiin on veteraanin vaikea suhtautua. Peli toistaa aikaisempien hyväksi havaittujen Dynasty Warriors -pelien ideat lähes identtisesti. Se ei tee Extreme Legendsistä huonoa, mutta asia ei myöskään vuoden peliäänestyksen mustaa hevosta. Samaa Dynasty Warriorsia väänsin jo armon vuonna 2000 ja silloin idea tuntui tuoreelta.

75