Eve Online: Revelations (PC) – Paljastuksia

Kun Eve ojentaa sinulle avaruusomenan, kannattaa haukata. Saat karkoituksen Paratiisiin.

Moni lapsi haaveili aikoinaan Han Solon, tuon avaruusmerien Corto Maltesen urasta, mutta rempseä avaruussalakuljettajan elämä jäi haaveeksi. Ja sitten David Braben julkaisi 1980-luvulla liian vaikutusvoimaisen Elitensä, jonka varjosta avaruuskaupankäyntipelit eivät tunnu pääsevän. Vanhat Elite-fanit olisivat myyneet sielunsa EVEn kaltaisesta pelistä. Koko avaruus on täynnä... ihmisiä!

EVE on eristyksiin jäänyt universumi, jossa viisi imperiumia ja jättikorporaatiot vääntävät kättä. Revelations-versioon edennyt EVE Online on massiivimoninpeli sanan täydessä merkityksessä. Noin viidestä tuhannesta tähtijärjestelmästä koostuva universumi on todennäköisesti suurin massiivimoninpelimaailma, ja kaikki pelaajat ovat tässä samassa Tranquility-maailmassa.

Avaruuden mustassa meressä seilaa kauppiaita, sotureita, työläisiä. Piraatteja. EVEssä voi tehdä ihan mitä itse huvittaa.

Keväällä 2003 julkaistu massiivimoninpeli EVE Online on jäänyt harmittavan vähälle huomiolle örkkipelien puristuksissa. Eevalla on pieni, mutta uskollinen pelaajayhteisö, joka kasvaa tasaista tahtia. CCP pitää pelaajat tyytyväisenä ilmaisilla lisäosilla.

Solopelailua

Hahmoksi on valittavissa autoritääriset amarrit, jättikorporaatioiden talutusnuorassa olevat caldarit, vapautta ihannoivat gallentet ja vastikään amarrien orjuudesta vapautuneet minmatarit. Mystisillä joveilla ei ainakaan toistaiseksi voi pelata, mikä on sinänsä harmi, sillä itseänsä geenimuunnelleet ihmisenkuvatukset vaikuttivat jollakin kierolla tavalla mielenkiintoisilta. Rodun ja sukupuolen lisäksi valitaan vielä jokin kolmesta alirodusta ja ammatista.

Avaruussankarilla on monta polkua valittavanaan. Hommia on aluksi kuriiritehtävistä tappotehtäviin. Jos on kiinnostusta ja pääomaa, voi polkaista oman firman pystyyn ja alkaa tehtailla esimerkiksi aluksia tai komponentteja. Itse aloitin listimistehtävillä ja harrastamalla kaivostoimintaa korporaationi muiden jäsenten kanssa. Välillä agenttien antamat tehtävät maistuvat puulta, sillä samoja tehtäviä saa tahkota usean kerran, jotta pääsee paremman agentin puheille. Tosin agenteissa on sen verran valinnanvaraa, että ehkäpä kohdalleni osui vain hanttihommia tarjoava yksilö.

EVEssä ei ole pakko olla sankari, sillä avaruuspiratismin harjoittaminen onnistuu. Pelin maailma ei todellakaan ole mustavalkoinen. Hyvänä esimerkkinä moraalisesta arveluttavuudesta on amarrilaisagentin antama kunnianosoitustarjous: minun piti hankkia vapautettuja orjia "uudelleenkoulutettaviksi", ja palkkioksi sain orjia. Siitä sitten hyvällä omallatunnolla roudasin väkeä takaisin orjuutettavaksi.

EVEssä taitopisteitä ei hankita grindaamalla vaan taidot ostetaan kirjoina, joista niitä aletaan kehittää eteenpäin. Ensimmäisen tason taidot napsahtavat valmiiksi reilussa puolessa tunnissa, viidennen tason taitoja saa odottaa useita viikkoja. Taitosysteemi on yksi EVEn valttikorteista, sillä se eliminoi tunteja kestävät sittiäisten nirhaamisoperaatiot.

Jättiläiset leikkikentällä

Kattavassa alusvalikoimassa on 22 luokkaa. Isoimmissa aluksissa on kunnolla massaa, ja ero piskuisen sukkulan ja jättimäisen titaanin välillä on kuin kärpäsellä ja norsulla. Eri rotujen alusten välillä on suuriakin eroja, esimerkiksi caldarifregattien ampuessa ohjuksia kauempaa amarrit tunkevat vihollisten kylkeen vahvasti panssaroiduilla fregateilla ja antavat tykkitornien laulaa. Pelin taistelusysteemi on yksinkertainen, mutta toimiva. Kun kohde on tähtäysetäisyydellä, se lukitaan ja määrätään aseet moukaroimaan vihollinen avaruustomuksi. Ei ehkä mikään interaktiivisin systeemi, mutta ei sen tarvitsekaan olla. Muutenkin navigointi avaruudessa hoidetaan lähinnä autopilotilla. Onneksi samalla pystyy esimerkiksi tutkimaan karttaa, keskustelemaan muiden pilottien kanssa ja selaamaan markettia, joten aika ei tule pitkäksi.

Aluksien muokkausmahdollisuudet ovat todella laajat. Ulkonäköön ei voi koskea, mutta varustusta voi säätää mielensä mukaan. Esimerkiksi täysin taisteluun varustetusta risteilijästä saa viritettyä porausaluksen parissa minuutissa. Erilaisia moduuleja on satoja aina lisäpanssaroinnista suojienlataajiin ja rahtiskannereihin. Jokaiselle alusluokalle on käyttöä myöhemmissäkin vaiheissa, esimerkiksi aloitusluokkana toimivat fregatit eivät muutu käyttökelvottomiksi.

Käyttöliittymä toimii kuin Windowsin alapalkki. Vasemmassa reunassa on kaikki tarvittavat valikot, joita voi selata missä tilanteessa hyvänsä ja tarvittaessa pienentää alanurkkaan tai ankkuroida läpinäkyväksi ruudulle. Ikkunoiden hallinta on ajoittain hieman kankeaa, esimerkiksi tiukoissa tilanteessa kaipasin näytä työpöytä -tyyppistä kuvaketta, jolla pystyisi piilottamaan kaikki ikkunat äkkiä tehtäväpalkkiin. Kylmänhiki tiivistyy äkkiä jalolle otsalleni, kun puoli tusinaa piraattia ilmestyy tulietäisyydelle ja ikkunat blokkaavat näkymän.

Äidin helmoissa

EVEssä henki on niin höllässä kuin itse haluaa. Ydinsektorit (turvaluokitus 1.0-0.6) ovat turvallisia lintukotoja, joita valvovat CONCORD-poliisivoimat ja valtioiden omat joukot, ja pahispelaaja jauhetaan nopeasti palasiksi. Pudonnut turvaluokitus tekee pilotin elämästä hankalaa. Suuri osa pelaajista viettää peliaikansa näillä alueilla turvassa lähes kaikelta pahalta.

Arvokkaammat mineraalit ja suuret rahat löytyvät universumin laitamilta, ja rikkaudet tunnetusti vetävät puoleensa kaikennäköistä väkeä. 0.5-sektoreista alaspäin mentäessä tykkitornien määrä vähenee tasaisesti, joten pilotin täytyy olla hereillä välttääkseen väijytykset. 0.0-sektorit ovat täysin lain kouran ulottumattomissa, ja niillä kokeneemmankin pilotin on vaikeata liikkua ehjin nahoin. Nollasektorit ovat isojen korporaatioiden leikkikenttiä, joissa piraatit vetävät välistä niin paljon kuin pystyvät.

Korporaatioiden välisessä kanssakäymisessä piilee pelin suola. Jättifirmat käyvät kauppaa, juonittelevat ja sotivat toisiaan vastaan. Ulkosektorien avaruus on jaettu erinäisten liittoutumien kesken, ja nämä käyvät ajoittain tuhoisia kahakoita toisiaan vastaan alueiden hallinnasta. Korporaatioiden väliset kahnaukset ovat välillä aikamoista saippuaoopperaa solvausten lennellessä puolin ja toisin. Esimerkiksi vakoilu on vahvasti mukana, kun korporaatioiden jäsenet soluttautuvat sivuhahmoillaan toisten korporaatioiden alueille. Meininki tuntuu aidolta, sillä tapahtumat etenevät omalla painollaan eikä juonta ole valmiiksi käsikirjoitettu.

Vanha jaksaa vielä

Exodus-version jälkeen peliin on lisätty rutkasti uutta sisältöä. Revelationsissa esiteltiin monia uusia ominaisuuksia. Sopimukset helpottavat korporaatioiden ja pelaajien välistä kanssakäymistä, sillä nyt pystyy luomaan huutokauppa-, vaihtokauppa-, laina- ja kuriirisopimuksia. Tutkimusmatkailusta on tehty kunnon ammatti, ja sen kautta pääsee hieman paremmin käsiksi korkeamman tason teknologiaan. Kaikki tuhoutuneet alukset jättävät avaruuteen romukasan, joka korvaa aikaisemmat kanisterit, ja pelaaja voi nyt erikoistua alusromujen loottaamiseen. Uusi rig-systeemi mahdollistaa alusten paremman tuunaamisen. Uusia triggereitä ja juonikuvioita on lisätty monipuolistamaan tehtäviä. Taktiselta puolelta karttaa on uudistettu toimimaan saumattomammin perusnäkymän kanssa, mikä tekeekin siitä tyylikkäämmän. Tämän lisäksi laivueiden hallintaa on helpotettu uudella hierarkiajärjestelmällä, joka selkeyttää useampien pelaajien välistä koordinointia.

Toukokuun alussa nelivuotissynttäreitään viettänyt EVE on vanhentunut kunnialla. Alukset ovat upeita ja efektit näyttävät edelleen mainioilta. Kaiken lisäksi peli pyörii mainiosti jopa minun nuhapumpullani. Kehittäjät ovat luvanneet myöhemmin päivittää pelin tukemaan uusien DirectX10-näytönohjainten ominaisuuksia. Äänissäkään ei ole valittamista. Tehosteet ovat toimivia, ja taustamusiikki on mahtavaa hieman kasarivaikutteista syntikka-ambienssia, joka luo omaa tunnelmaa peliin.

EVE ei ole helppo peli aloittelijalle. Opeteltavia asioita on alussa todella paljon, ja peli vaatii sekä pitkäjänteisyyttä että luonnetta. Virheistä opitaan kantapään kautta. EVEn maailma on armoton ja huolimatonta pelaajaa sakotetaan armotta. Vakuuttamattoman neljän miljoonan risteilijän joutuu hommaamaan uudestaan, jos se tuhoutuu. Klooninsa päivityksen laiminlyöminen voi kuollessa johtaa taitopisteiden menetykseen. Suosittelenkin uusien pilottien hakeutuvan johonkin turvallisella alueella toimivan korporaation huostaan, sillä avuliasta väkeä löytyy paljon. Korkea aloituskynnys on myös hyvä asia, sillä se on tehokas peelofiltteri.

EVE Online on hyvin toimiva paketti. Hankalahkon alun jälkeen pinnan alta paljastuu todella koukuttava peli, jota jaksaa tahkota päivästä toiseen. Suurimpina etuina muihin massiivipeleihin ovat massiivinen, elävä universumi, jossa pelaajien toimet todella vaikuttavat ympäröivään maailmaan, sekä se, että kaikki pelaajat ovat samassa universumissa.

EVE Onlinea voi oikeutetusti sanoa Eliten moninpeliversioksi.

93