EyeToy Groove (PS2) – Kädet heilumaan

EyeToy on vuoden villeimpiä uutuuksia: digitaalikamera siirtää pelaajan kuvaruudulle ja muuttaa oman kehon peliohjaimeksi. EyeToy Groove houkuttelee tanssimaan ja joraamaan, iloisesti ja eloisasti.

EyeToy Grooven perusidea on yksinkertainen. Kuvan keskeltä ilmestyvät merkit liikkuvat kohti ruudun reunoja. Kun ne ovat päällekkäin vastaavan muotoisen kuvion kanssa, kättä on heilautettava samaan suuntaan. Mukana on lisäksi häntäpalleroita, joiden meno täytyy pysäyttää hetkeksi oikeaan kohtaan pitämällä kättä niiden päällä, ja nuolikuvioita, jotka on saatettava kaarimaisella kädenheilautuksella nuolen osoittamaan suuntaan.

Keltaisin hymiöin korostetut nappiosumat vaativat napakkaa, tiukkaa, laulun rytmissä etenevää huitomista. Ajoitukset on hiottu kohdalleen, joten Grooven tahtiin hetkuminen käy oikeasta tanssimisesta. Tosin jalkakoreografiat pitää jättää oman mielikuvituksen varaan.

Grooven arvostelua varten järjestin testisession, johon osallistujat eivät olleet pelanneet EyeToy-pelejä käytännössä lainkaan, muutamaa tavaratalokokeilua lukuun ottamatta. Kynnys paljastui matalaksi, ja helpoimmalla vaikeustasolla homma sujui kohtuudella jo ensi yrittämällä.

Valikoissa liikkuminen ja pelitilan ja biisin valinta on oudon hankalaa itse pelaamiseen verrattuna. Joskus villikään käden heilutus ei vaihda valikosta toiseen, mutta huoneen takana hiipivän liikkeet kamera kyllä huomaa. Dualshock-ohjain toimii Grooven kanssa nuolinäppäimenä, mutta silläkään ei voi valita biisiä eli napit ovat mykkiä. Hankalaa.

Sopivan valaistuksen ja riittävän kontrastin saaminen vaati lisävalaistuksen järjestämistä ja huoneessa olleiden tummien tuolien siirtämistä eteisen puolelle. Lopulta kamera reagoi liikkeisiin riittävällä tarkkuudella.

B-poikia ja kärpästyttöjä

Illan suurin hitti oli kunkin kappaleen sekaan laitettu freestyle-hetki. Tuolloin pelaaja saa nytkytellä hetken mielihalujensa mukaan kameran tallentaessa nitkutukset muistiin. Videopätkän katsominen esityksen jälkeen aiheutti poikkeuksetta hysteerisen naurunremakan.

EyeToy Groovea markkinoidaan samanaikaisella kaksinpelillä. Tällöin kaksi pelaajaa pakkautuu samanaikaisesti kuviin ja toinen sohii sinisiä ja toinen punaisia kuvioita. Idea on varmasti hieno, mutta testaaminen aiheutti salamannopeasti illan ensimmäisen tappelunnujakan. Huitominen ja töniminen muuttuivat hurjaksi, joten siirryimme hetkessä takaisin tutun ja sanan varsinaisessa merkityksessä turvallisen yksinpelin pariin.

Tanssimisen lisäksi pelaaja voi suunnitella mukana oleviin ralleihin omia tanssiliikkeitä, jonka jälkeen niitä voi kokeilla varsinaisessa pelissä. Videoviestien lähetyskin onnistuu, ja videoita voi tutkailla myös EyeToy Playn, sen ensimmäisen EyeToy-tuotteen, avulla. Hintaan sisältyy myös kalorilaskuri.

Tiukan testisession jälkeen PS2:een kiinnitettiin vielä vertailun vuoksi parit tanssimatot. Lopputulos oli mielenkiintoinen: tanssimatolla tanssiminen on huomattavasti vaikeampaa kuin EyeToylla groovaaminen ja kynnys on selkeästi korkeampi. Hetkessä huutosakki vaati EyeToyta takaisin.

Rytmipeli on tietyllä tavalla yhtä hyvä kuin ne laulut, joita siihen on lisensoitu. EyeToy Grooven reilun parinkymmenen kupletin paketti on toimiva ja monipuolinen hiteillä höystetty kokonaisuus. Elviksen Little Bit of Conversation toimii mainiosti, muista tähdistä mukana ovat Madonna, Jamiroquai, Fatboy Slim ja Sugababes. Hittiputken päivittäminen netistä maksua vastaan olisi jälleen käypä idea. Toisaalta kaupoista varmasti löytyy viimeistään ensi kesänä EyeToy Groove 2.

Groove kannattaa hankkia, varsinkin jos EyeToy-kamera on jo kotona. Se on rennompaa ja vähemmän hikistä puuhaa kuin tanssimatolla tanssiminen. Vaikeutta piisaa tarpeeksi, ja kipakimmalla vaikeustasolla ihmispolo muuttuu salamannopeasti hulluksi ja heikkomieliseksi kymmenkätiseksi tuulimyllyksi. Pelottava näky sekin.

85