F1 2001 (PC)

Gladiaattorien kunkku

Joskus vaan on niin, että vanhojen suosikkien on väistyttävä, ja aiemmin mollattu uuteen kukoistukseen noussut gladiaattori on tunnustettava mestariksi.

EA Sportsin F1 2000 kärsi megapeliyhtiön formula-aloituksena vakavista lastentaudeista. Optimoimaton grafiikkamoottori pisti prosessoriresursseja rohmutessaan pasmat sekaisin niin konekuskien tekoälyltä kuin fysiikkamallinnukseltakin. Aikansa monsterikoneessa se toki pyöri siedettävästi, mutta silloinkin muun muassa ratojen mallinnus ja kunnollisen sään puute jättivät kakstonnisen altavastaajan asemaan.

Lisää närää herätti lisälevy Championship Season 2000, joka oli sama peli vain hiukan viriteltynä. Nyt sentään mukana oli sadekeli ja mahdollisuus valita oman auton suorituskyky sen realistisen esikuvan mukaan. Täyden pelin hinnan rokottaminen patsista, joka vain korjasi bugeja ja lisäsi osan alunperin F1 2000:en luvatuista ominaisuuksista, oli omiaan kääntämään virtuaaligladiaattorin katseen MicroProsen ja Ubi Softin talleihin.

Back to the drawing board

Voiko suuri pelijulkaisija herätä ja huomata, että pelille tarttis tehrä jotain? Kyllä. EA Sports antoi kehitystiimi ISI:lle vapaat kädet ja resurssit kehittää F1 2001 kokonaan puhtaalta pöydältä uusiksi. F1 2001 ei ole viime vuoden pelistä viilailtu kausipäivitys uusine kuskeineen ja talleineen, vaan koko fysiikkamallinnus, grafiikkamoottori ja tekoäly on rakennettu kertaheitolla terveeltä pohjalta. Ja hallelujaa! Mukana myös dynaamisesti vaihteleva sää ja huomattavasti paremmin todellisuutta vastaavat radat.

F1 2000:sta ja Championship Season 2000:sta on säilynyt vain käyttöliittymän graafinen ilme ja pelivaihtoehdot. Mukana on edelleen ajokoulu (ei kaikilla radoilla), joka jättää toivomisen varaa. Siinä porhalletaan pätkä jotain rataa, kun kouluttaja on ensin näyttänyt miten se pitäisi mennä. Sen enempää ei kuskia neuvota tai opasteta.

Teoriaa sivutaan valitettavan suppeassa ohjekirjassa vain ohimennen muutamalla lauseella ja ajolinjagraafilla. Ohjeiden yleinen köykäisyys tekee hallaa myös formulasimun ohjekirjan kannalta olennaisimmassa seikassa: auton useiden kymmenien nippelien säätämistä "balanssiin" ei ole käsitelty kuin suuntaa-antavasti. Säätöjen vaikutus-taulukosta ei ole iloa juuri kuin kokeneille simukuskeille.

Lääkettä löytyy monilta F1 2001:lle omistetuilta webbisivuilta. Paras näistä lienee www.jensonf1.com/f12000, jossa on läjäpäin neuvoja myös simun virittelijöille ja apua muun muassa ongelmiin GeForce-korttien kanssa. Tältä mainiolta saitilta löytyy myös kikka telemetrian tarkasteluun, jota EA Sports ei jostain syystä ole jättänyt peliin näkyväksi vaihtoehdoksi.

Muut pelivaihtoehdot ovat jo kaikista FIA:n virallisista formulasimuista tuttuja: vapaa harjoittelu, pikakisa, yksittäiset GP:t ja kokonainen kausi.

Lähes legendaarista luukutusta

F1 2001:n perustavalaatuisin uudistus on sen messevä fysiikkamallinnus. Auto ei ole liian levoton, eikä kulje "kiskoilla" kuten monissa muissa formulasimuissa. Ajokokemus tuo etäisesti mieleen GP Legendsin, johon on toki lisätty downforcen vaikutus. Niinkin perustavanlaatuinen asia kuin pidon äkillinen muljahtaminen alta auton "keventyessä" alamäessä on selvästi havaittavissa.

Jos auto on lähtemässä lapasesta, se ei suinkaan heittäydy purkitettuun spinnaukseen, jossa kuskista tulee matkustaja pienimmästäkin virheliikkeestä, vaan taitavalla ratin- ja kaasunkäytöllä voi vedellä vaikka iloisia nelipyöräsladeja Kimin ja Juanpablon tyyliin. Lyhyesti ja tylysti todettuna: tähänastisista paras F1-ajomalli.

Yksi pikku murhe ajomallinnuksessa on. Jos realismiasetukset laittaa täysille, autot vastaavat sitä, mitä formulat olivat aivan kauden alussa. Ajoavuista löytyvät toki sutimisenesto, automaattivaihteet, launch control ja kaikki muu vänkä, mutta näissä on yleensä kolme eri astetta. Missään ei sanota, kuinka ne pitäisi virittää vastaamaan loppukauden todellisia vastaavia järjestelmiä. Ja joka tapauksessa, kuten jotkut formulakuskeista totesivat, niiden käyttö tekee ajamisesta pirun paljon tylsempää. Semminkin kun nyt on alla ajomallinnus, jolla revittely ilman ajonhallintajärjestelmiä todella maistuu aimo kaahaukselta.

Ja aimo kaahausta F1 2001 on. Jos fysiikkamallinnus on perustavaa laatua olevin uudistus, myös silkka vauhti tuntuu persauksissa siihen malliin, että shikaaneissa sydäntä kylmää. Tosin kerrotaan formulakuskien todenneen, että tämäkin simu on vielä kaukana siitä vauhdista ja adrenaliinista mitä todellisessa koslassa kokee.

Sa sääki jotai

Toinen sirkuksen kannalta hyvin tärkeä lisä on vihdoin ja viimein toimiva: dynaaminen sää. Se ei yllä aivan yhtä komeisiin mittoihin kuin GP3:ssa, mutta yllättävä sadekuuro ja radan vähittäinen kuivuminen tuovat peliin juuri sen rengasruletin jännityksen mitä pitääkin. Varsinaisesti jää kaipaamaan vain GP kolmosen upeita heijastuksia läpimärästä radasta.

Grafiikka ei ole aivan terävintä kärkeä edes megamyllyllä, joka pyörittäisi peliä täysillä yksityiskohdilla. Huolimatta huomattavasta ruudunpäivityksen paranemisesta F1 2000:en verrattuna, grafiikkamoottori ei pärjää Ubi Softin häkellyttävän hienoille näkymille # ei ulkonäössä eikä ripeydessä. Valikkografiikat särähtävät PC-hörhön silmään liikaa konsolikamalta, ja käyttöliittymässä olisi voitu hyödyntää paremmin tosimiesten pelikoneen hiirivetoisuutta.

Kolmas olennainen pointti formulasimun sielläolon tunnussa on tuikitärkeä tekoäly, ja vaikkei tässä olla menty varsinaisesti metsään, ISI:n lähestymistapa on hiukan omituinen - ilkeästi sanottuna matalimman aidan ylittämistä. Vaikeustasovalikossa tekoälyllä on kaksi suuretta: taito ja aggressio, joita voi portaattomasti säätää. Taidon säätäminen ei suinkaan tee kuskeista taitavampia, vaan kasvattaa tai hidastaa simuloitujen sankarien suoranopeutta!

Shikaanit, jarrutukset ja kuolonkurvat bittiheikit heittävät aina yhtä kellontarkasti kuin Häkä hyvänä päivänä, tai aggressiotason ollessa punaisella, kuin Kerpenin kultapoika vaikka sitten pelaajaa häikäilemättömästi torppaamalla. Pyyhältävät mokomat vielä puoli autoa golfkentän tai soran puolella muka täydellä kiihtyvyydellä mutkasta ulos. Sama erinomainen fysiikkamallinnus ei siis taida ikävä kyllä olla konekuskien päänsärky.

Taitoa ja aggressiota säätelemällä saa itselleen suht mukavan haasteellisen vastuksen huolimatta todellisen taidon viilausmahdollisuudesta. Kyllä heput mokiakin joskus tekevät ja törmäilevät (myös) keskenään. Männäkaudelta niin surullisen tuttuja lähtöruutuun jäämisiä sattuu silloin tällöin, ja voi sitä riemua, kun mouhot mäjäyttelevät hyytyneen peräpeiliin ja väistelevät sinkoilevia pyöriä ja hiilikuidun kappaleita törmäillen toisiinsa. Kaiken tämän päälle selostaja Murray "moottoriturpa" Walker sekoilee varikkoradion väliin.

Pellit ruttuun

Jotta vauriomallinnuksesta ja luotettavuusongelmista voisi sanoa painavan sanansa, pitäisi peliä pelata viikkoja, ellei kuukausia. Välitön vauriomallinnus, eli mällien vaikutus auton rakenteisiin on asiallisesti toteutettu. Erilliset osat sinkoilevat helposti radalle muiden riesaksi, ja hajoamisherkkyyttä voi vielä säätää mieleisekseen suoraan valikoista - oletusasetuksena se on hiukan liian kestävän oloinen. Täydestä rusinaksi muuttumisesta Nascar-pelien tapaan on turha haaveilla.

Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä, tulevat FIA:n säännöt ja niiden rikkomisesta seuraavat rangaistukset. Näihin on myös satsattu. Tavallisimmat rikkeet ja liputukset ovat toki mukana. Varikkosuoralla on varoitusvalot, joita on syytä noudattaa (kuten Häkkinen karvaasti sai kokea Indyssä), ja varaslähdöstä tulee armotta kympin jäähy. Joskus (jälleen kerran) peli on turhan hanakka jakelemaan jäähyjä oikaisemisesta, vaikkei sillä etua saavutettaisikaan. Turva-autoa ei vieläkään ole. Mutta toivo elää: peliin ON mallinnettu turva-auto, jota pääsee hiukan asetustiedostoja viilailemalla ajamaan vaikka itse.

Toivo vielä paremmasta on siis vahva. F1 2001 on synninpäästö hieman kyseenalaisesta Championship Season 2001:sta, sen fysiikkamallinnus on formulasimuissa vailla vertaa, mojovat moottorin moikunat valmispelien parhaat, dynaaminen sää on kelvollinen, radat ovat kohdallaan vaikka turhan lattanoita, ja vain grafiikka jää toimivuudessa ja näyttävyydessä jälkeen Ubi Softille.

F1 2001 on kokonaisuutena formulapelien paras. Mutta peileistä näkyy jo seuraava F1 Racing Championship.

92