Family Trainer (Wii) – Köyhän miehen fitti

Wii Fit -kotikuntoilu on nyt muotia. Family Trainer jatkaa esikuvansa viitoittamalla tiellä ja levittää hien käryä olohuoneisiin.

Namco Bandain Family Trainer keksii pyörän uudestaan, sillä Wii Fit -tasapainolaudan sijaan perhettä treenataan tanssimaton tapaisella. Varsinaiseksi tanssimatoksi Family Trainerin treenimatosta ei kuitenkaan ole, sillä sen kontaktialueiden sijoittelu poikkeaa normista. Joustavapintaisessa treenimatossa on kahdeksan jumppakytkintä: kaksi keskialuetta, tuplanuolet ylös ja alas, nuolet vasemmalle ja oikealle. Valikoima viimeistellään taukovalikon plussalla ja miinuksella.

Treenimatolla on yksi olennainen etu Wii Fitin tasapainolautaan verrattuna: matto kestää kovaakin pomppimista. Vastapainoksi Family Trainerin toimintapainikkeet ovat päälle-pois-tyyppisiä, joten tarkat liikkeet ja hienovarainen tasapainon seuraaminen on mahdotonta. Onneksi herkkä hipsuttelu ei kuulu Family Trainer -harjoitteluun. Perhetreenarin minipelien teesejä ovat vallattomat hypyt ja raju tempo.

Viritettyjä mii-hahmoja hyödyntäviä lajeja on peräti kuusitoista kappaletta, mutta oikeasti erilaisia esityksiä on vain kourallinen. ”Pelaamisessa” on kyse paikallaan juoksusta ja vaihtelevasti ajoitetuista hypyistä, eikä vaihtuva grafiikka muuta omenoita oransseiksi. Vaikka muutamia lajeja höystetään Wiimoten hötkyttelyllä, kädet ja yläkroppa jäävät treenissä pahasti paitsioon.

Matolla tömistelyyn saadaan vaihtelua pulkkatunnelista, malmiresiinalla kolistelusta ja koskimelonnasta. Pulkassa istutaan maton keskelle ja menoa ohjataan kämmenillä, käsien samanaikainen läiskyttely lisää vauhtia. Resiinassa Wiimotella vatkataan lisää haipakkaa ja kurvit tasapainoillaan yhden jalan varassa seisomalla. Vaunua uhkaavat esteet ammutaan Wiimotella mäsäksi ja kuopat ylitetään tasajalkaa hyppäämällä. Teoriassa lystikäs kajakilla sujuttelu paljastuu kärsimysnäytelmäksi, sillä melaa simuloivilla Wiimote-huitaisuilla ohjaaminen toimii miten sattuu.

Maton tamppausta

Family Trainerin jumppamoodissa käytetään samoja minipelejä, mutta harjoittelun kesto on vakio mokailusta riippumatta. Eikä siinä mitään, sillä matolla elämöinti nostaa hien nopeasti pintaan. Treeni tosin sopii ainoastaan aerobiseen kunnon kohotukseen, sillä minipelisetissä ei ole ensimmäistäkään lihaskunto- tai venytysharjoitusta. Kuntoilu ei oikeastaan eroa tanssipelaamisesta, mitä nyt rytmitajua ei juuri kaivata ja biisit ovat ärsyttävää pimputusta. Painoindeksin seuraaminen jää haaveeksi, sillä Family Trainer laskee vain epämääräisiä Active Points -pisteitä. Kyse ei ole askelmittaria kummemmasta kalkulaatiosta.

Kaksinpeliin löytyy tylsä ja viihdyttävä vaihtoehto. Tylsässä minipelejä tahkotaan vuorotellen ja vuorovedolla saa jauhaa mitä tahansa peliä. Viihdyttävässä versiossa pelaajat asettuvat matolle yhtä aikaa. Pelivalikoima kaventuu tuolloin lähinnä paikallaan juoksuun ja hyppelyyn. Resiinaretken kaksinpeliversiossa liikkeet pitää tehdä mahdollisimman synkronoidusti.

Jumppapelinä Family Trainer sortuu omaan yksinkertaisuuteensa. Jumppamatolla harjoittelu kiusallisen yksipuolista Wii Fitin monipuolisiin tasapainolautatreeneihin verrattuna. Miljoonien muiden Wii Fitin omistajien tavoin olisin kaivannut tasapainolaudalle uusia harjoituksia, mutta se on mahdollisuus, jonka Family Trainer jättää hyödyntämättä.

Säännöllisessä käytössä jumppavaihtoehtojen kapeus ja yksinkertaisuus puuduttavat pään jo alle viikossa, mikä ei tiedä hyvää pitkäjänteisyyttä vaativalle kuntoilulle. Wii Fit jaksoi sentään kolme kuukautta. Family Trainerista jää muistoksi vain pölyä keräävä muovimatto, joka ei kelpaa mihinkään muuhun peliin. Se on sääli.

74

Lisää aiheesta