Firestarter (nettiarvostelu) – Tulta päin!

Itä-Euroopasta tuntuu tulevan joko huolella ohjelmoituja laatupelejä, tai 3D-räiskintöjä ikiomalla pelimoottorilla. Firestarter on näitä jälkimmäisiä.

Ukrainalainen GSC GameWorld pyrkii parrasvaloihin megaprojektillaan S.T.A.L.K.E.R. Katsotaanpa esityö Firestarterista enteitä. Kelvollisen näköinen ja tuntuinen Firestarter on kuin tädin antama pääsiäismuna. Se näyttää kivalta, mutta tinakuoren repii pois, löytää alta kuutisen vuotta vanhaa suklaata.

Nelikätiset ystävämme

Firestarterin Matrix-henkisen, täysin peliin liittymättömän tuntuisen alkudemon jälkeen valitaan avatar kuudesta eri hahmoluokasta, jotka eroavat toisistaan nopeuden, kestävyyden ja panssaroinnin perusteella. Hahmoista erikoisin on nelikätinen mutantti, joka oikeilla kyvyillä varustettuna pystyy kantamaan asetta jokaisessa tassussaan. Siinä naama vääntyy Hohto-virneeseen, kun supermutanttini Marcus päästelee lyijyä käsissä laulavista konekivääreistä neljänkymmenen panoksen sekuntivaudilla.

Hahmot vahvistuvat pelin kuluessa. Hirviöiden tappaminen ja niiden sielujen kerääminen tuottaa arvokkaita kokemuspisteitä, jotka nostavat tasoja ja tuovat lisää pojoja kestävyyteen ja nopeuteen. Alun pikku hirviöitä pakenevasta pelaajasta kehittyy yhden miehen armeija, joka ei naamalle räjähtäneestä singonpanoksesta paljoa hätkähdä. Fyysisen kehityksen lisäksi pelaaja saa tasoja noustessaan valittavakseen 27 kappaletta hahmoluokkakohtaisia erikoiskykyjä.

Pelin kuusitoista karttaa on jaettu sektoreihin, jotka avautuvat yksi kerrallaan kun hirviöt on kellistetty ja elintärkeän "artefakti" kerätty. Artefaktit ovat näkyvissä vain hetken ja kun sellainen ilmestyy kartalle, tulee kiire. Jollei artefaktia poimi aikarajaan mennessä, on peli ohitse. Artefaktit ovat myös ainoat tallennuspisteet kenttien sisällä. Sumopainijan kokoinen mutanttini hikoili urakalla löntystäessään artefaktien perässä, minä kaksi kertaa enemmän katsellessani jatkuvasti pienenevää aikarajaa. Juoksuttaminen pakkopullien perässä ei miellytä.

Muutama kuukausi sitten peli olisi ollut nätti, mutta FarCryn jälkeen se enää "menettelee". Maasto on tuttua ja turvallista vihreän, harmaan ja ruskean sekoitusta vankityrmien ja teollisten areenoiden sisällä. Firestarterin pelimoottori on kuulema sama kuin S.T.A.L.K.E.R:issa, mutta erikoisesti Firestarterissa on pääasiassa vain sisäkenttiä ja käytäviä, kun taas Stalkissa liikutaan ennakkokuvien perusteella avarassa ulkomaailmassa. Teknohumppa sopii adrenaliinia hikoilevalle taistelukentälle, ja aseiden laulu on ihan kaunista, mutta muuten äänimaailma on köyhä.

Mutanttivastustajat osaavat etsiä pelaajan käsiinsä monimutkaisistakin käytäväsokkeloista, kovemmilla vaikeustasoillaa ne antavat haastetta kokeneellekin pelaajalle parantuneella tähtäyksellä ja reaktiokyvyllään. Doomista lainatut hirviöt syntyvät ennalta määritettyihin pisteisiin, ja pelikamera pyörii vastasyntyneen vihollisen ympärillä. Koska se ainan keskeyttää pelin, siinä neljänkymmenen syntymän jälkeen kynsissä ei enää ole syötävää. Tietysti rasittava pyörintä toistetaan myös aseiden ja artifaktien ilmestyessä.

Pelihahmot on pumpattu täyteen morfiinia, sillä ne eivät edes rykäise kun lasauttaa lähietäisyydeltä haulikolla vatsaan. Erityisen häiritsevästi pelaajakaan ei inahda, vaikka häntä syötäisiin takaapäin elävältä. Vahingoittumisen huomaa vasta kun peli hidastaa nopeuttaan tähtäyksen helpottamiseksi, mikä sinänä on mielenkiintoinen idea.

Kaverille kans?

Yksinpeli ei kauaa viehätä, mutta koeajo Internetissä loppuu kun karu todellisuus lyö naamalle; Firestarterissa ei ole mitään keskusserveriä, johon ottaa yhteyttä peliseuraa löytääkseen. Näin ollen moninpelit onnistuvat vain lähiverkossa tai peliserverin tarkan osoitteen tietämällä. Niinpä Firestarterin moninpeli jää kokematta, jollei kaveripiiristä pelin omistajia löydy.

Ihan pätevästi tehty räiskintä jää torsoksi. Entisessä Neuvostoliitossa uudelleenpeluuarvon romahduttaminen olisi tulkittu neuvostopeliteollisuuden sabotaasiksi ja palkittu menolipulla Siperiaan. Vai onko tämä perinteiden mukaista? Kun on yksinpeliä, niin monipeli on loppu. Ja päinvastoin.

73