Formula One Grand Prix – WROOOOOOM!!!!!

MicroProsen Formula One Grand Prix on hyvin realistisen tuntuinen simu. Mukana tulevat radat ovat täysin aitoja kopioita alkuperistään, ja jopa rakennuksetkin näyttävät osittain samoilta kuin paikan päällä. Formulakausi on toteutettu hyvin aika-ajoineen ja kilpailuineen.

Aidontuntuisten kilpailujen lisäksi voi autoa viritellä, esimerkiksi vaihteiston välityssuhteiden ja muiden parametrien osalta. Samoin on mahdollista syöttää peliin aidot tallit ja ajajat ja pärryytellä kilpailut vaikka Mika Häkkisenä tai JJJ Lehtona.

Ohjainpuolella Grand Prix tukee ilotikkua ja näppäimistöä. Ohjaus on kaiken kaikkiaan asiallisesti toteutettu, ja autokoulua käyvä kuski voi tarvittaessa aktivoida kuusi eri ohjausapua, esimerkiksi automaattijarrutuksen tai -vaihteet.

Grafiikka kohdallaan...

Grand Prixin grafiikka on ammattitaitoisesti toteutettua vektorigrafiikkaa. Grafiikan tarkkuustaso voidaan vapaasti valita neljästä vaihtoehdosta, joten Grand Prix toiminee siivolla vanhemmissakin koneissa. Sopivissa väleissä nähdään hienoja välidemoja, esimerkiksi varikkoteamin toimintaa, kypärän päähän laittamista ja muuta tunnelmaa nostattavaa.

Äänipuolella Grand Prix tuottaa pettymyksen, musiikki on kyllä keskivertolaatua, mutta SoundBlasterin tuottamat äänet eivät ole kovinkaan ihmeellisiä. Formulapelin ollessa kyseessä olisi odottanut, että äänipuoleen olisi panostettu rankasti, onhan aitojen F1:n mökä mahtavaa kuultavaa.

... kiinnostavuus ei

Grand Prix on hyvin toteutettu autopeli, mutta ikävä kyllä sen vetovoima loppuu ennen kuin se ehtii kunnolla alkaakaan. Peli tuntuu kuitenkin kiinnostavan kymmenvuotiaita ja sitä nuorempia helpon pelattavuutensa ja yksinkertaisuutensa takia.

Grand Prix olisi mielestäni huomattavasti parempi peli, jos toteutustavaksi olisi valittu jokin muu kuin tiukkapipoinen simulaattoriajattelu. Vähän huumoria sekaan niin peli olisi parantunut kummasti. Esimerkiksi reunoilla maleksivien lippumiehien ja muun rupusakin yli olisi mukava ajella, mutta reippaan läsähdyksen sijasta pahuksen lippumiehet muuttuvat eteerisiksi juuri yliajohetkellä. Myöskään luovaa reitinvalintaa ei suvaita ja vaihteiden kanssa ei saa tehdä erikoistemppuja.

Myös kunnon kolareita jää kaipaamaan. Kun peli kerran on tehty vektorigrafiikalla, mikseivät autot voisi kolaritilanteessa lentää iloisesti ympäriinsä, räjähtää, tai tehdä jotain muuta henkisesti tyydyttävää? Kyllä se niin on että ei pelkkä radan jyystäminen ja ohituspaikan väijyminen jaksa kauaa kiinnostaa.

84