Gamester Pro-Racer & Gamester Formula Racer

http://www.radicauk.com

Testikappale: Toptronics Oy

Puh: (02) 2734 000

Hinta: molemmilla noin 220 mk

Muikeat miniratit

Sinimusta Pro-Racer ja punainen Formula Racer eroavat toisistaan vain värin puolesta. Ohjaimet tukevat Negcon-, DualShock- ja digitaalimoodeja. NegCon-tilassa kaikki näppäimet ja tärinä eivät ole käytössä, mutta siinä on eniten kalibrointivaraa. Ratit toimivat ongelmitta sekä PSonessa että PS2:ssa.

Gamesterin venkulasta otetaan oikealla kädellä tukevasti kiinni. Vasurilla työnnetään kaarevaa putken pätkää joko ylös tai alas. Tästä seuraa viileä kruisaustyyppinen yhden käden ohjausliike. Ajoneuvo kääntyy oikealle kun putkea pukkaa ylöspäin.

Valitettavasti analogisesti reagoivan putken liikerata on liian lyhyt. Vaikka säätöjä rukkaisi mihin suuntaan tahansa, ohjaaminen rapautuu terävien korjausliikkeiden ketjuksi. Sama ongelma vaivaa tosin kaikkia pieniä ohjaimia. Mobiilit ovat tavallista kiikkerämpiä etenkin Gran Turismossa, TOCA:ssa ja muissa todentuntuisissa autokisoissa. Ridge Racerin yksinkertaiseen pelimekaniikkaan ratin äkäinen käyttäytyminen sopii mainiosti.

Näppäimet kattavat kaikki DualShockin toiminnot, mukaanlukien R3- ja L3-tattipainallukset. Ohjaimen A- ja B-näppäimet ovat analogisia. DualShock-moodissa ne emuloivat analogitatin pystyakselia. Gamesterin minirateilla pystyy ohjaamaan lähes kaikkia kaahailuja täysin analogisesti.

Sormet solmussa

Ratin ergonomiassa on kiusallisia puutteita. Toispuoleisen kääntöliikkeen takia ohjainta on rutistettava jämäkästi. Tukikäden lihakset ovat kovilla talla pohjassa kaahatun Ridge Racer -session aikana. Tilanne helpottaa realistisemmissa autokisoissa, sillä peukalon jatkuva kaasulta jarrulle pomppiminen lievittää jäykistymisen uhkaa.

Näppäimissä piilee muutama ärsyttävä ongelma. Korkeat kaasu- ja jarrunamiskat jumittavat, jos niitä painaa hieman vinossa. Näppäimet käyttäytyivät molemmissa testirateissa samalla tavalla, joten kyseessä lienee tyyppivika. Väellä ja voimalla siitä selviää, mutta huippukierrosaikaa viilatessa pienikin vikurointi on liikaa.

Ohjaimen alle on piilotettu peräti kuusi näppäintä. Ne sulautuvat ohjaimen pintaan liian hyvin, sillä niihin ei meinaa osua nopeissa tilanteissa lainkaan. Lisäksi takana olevat näppäimet ovat lähes käyttökelvottomia, jos ohjaimesta haluaa kunnon otteen.

Autopelit rullaavat mukavasti, kunhan muistaa asettaa vaihteet ohjaimen päällä oleviin suuntanäppäimiin. Vaihteiden tökkiminen sujuu mainiosti vasurin peukalolla. Futuristisessa Wipeoutissa ilmaantui odottamattomia pulmia, sillä rakettimasiinan ilmajarrut eivät sovi kunnolla minnekään. Ohjaimen takanappuloiden hipelöiminen on turhan vaikeaa ja kapulan päällä kahden nappulan jarruille ei ole loogista paikkaa.

Niuhotuksesta huolimatta Gamesterin kummajainen on täysin pelikelpoinen laite. Tuntuma ei pärjää kunnon rateille, mutta auton ohjaimena se päihittää analogitatin. Namcon kuusi vuotta vanha NegCon on tosin edelleen ykkönen pikkurattien kategoriassa suuremman kääntösäteen ja paremman ergonomian ansiosta.