Kuhinaa mobiilissa

Mukana pidettävien pelilaitteiden markkinoilla kohisee tällä hetkellä kovaa. Nintendo julkisti uuden 3DS:nsä, joka pystyy näyttämään kolmiulotteista kuvaa ilman silmillä pidettäviä kekkuloita, ja vastavetona Sony julkisti uuden NGP:n, ”seuraavan sukupolven kannettavan”. Molemmat hyödyntävät langatonta verkkoa ja verkkokauppoja, paikkatietoa ja kameroita, molemmat ovat saaneet kovan kohinan aikaan ainakin bisneksessä.

Suurin yllätys oli NGP:n yhteydessä julkaistu PlayStation Suite -palvelu, jossa Sony alkaa julkaista PlayStation-pelejä Android-koneille. Ensialkuun luvassa on PSone-klassikoita, mutta myöhemmin listalle otetaan myös PS2-pelejä. Motiivina on laajentaa PlayStation-pelien asiakaskuntaa ja tukea NGP:tä, jossa toimivat kaikki PlayStation Suite -julkaisut.

Käsikonsolikilvan länsimaissa (Japanissa Nintendo on varma voittaja) voittaa se, joka uskaltaa hinnoitella pelinsä maltillisesti. Yllättäen takaa vasemmalta ja pelimaailman ulkopuolelta tullut Apple on saanut pelimaailman sekaisin täysin päinvastaisella politiikalla kuin perinteiset pelifimat. Siinä missä Sony, Nintendo ja Microsoft hyvin tarkkaan säätelevät, kuka pelejä saa tehdä, Apple antaa miltei vapaat kädet. Siinä missä pelifirmat ovat yhteisvoimin hinanneet pelien hinnat taivaisiin, Apple (ja Android) myy kolikoilla.

Maailman suurin pelijakelija on tällä hetkelle App Store, jonka valikoima kasvaa valtavaa vauhtia. Vaikka iTuotteet ovat itsessään kalliita, sovellukset niille eivät ole. Heräteostojen ihmemaassa ei ole kovinkaan suuri kynnys ostaa 1,79 euron hintaista Angry Birdsiä tai 2,39 euron hintaista Super Monkey Ball kakkosta, mutta muutaman kympin hinta käsikonsolipelien kohdalla panee jo harkitsemaan hinta–laatu-suhdetta.

Lehden painoon mennessä Nintendo ei ollut vielä julkistanut Suomen-hintojaan, mutta ei liene kaukaa haettua arvioida 3DS:n hinnaksi vajaa 300 euroa. NGP pyörinee samassa hintaluokassa. Mutta siellä on myös iPod Touch.

Veikkaanpa, että alun naureskelun jälkeen (Jobs: ”iPod Touch on maailman paras pelikone.”) suuret käsikonsolivalmistajat hyvin tarkkaan seuraavat, mitä Apple tekee. Perinteisen mallin mukaan itse laitteen myyminen saa olla tappiollista, kunhan sille myytävät pelit ja muut oheistuotteet tekevät rahaa. Kuinkahan nyt käy?

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…