Kymmenen rattia nastalaudalla

Neljä forcerattia rahan haltijoille alla auringon, kuusi normaalia talouskääpiöille pelisaleissaan. Kymmenen rattia ihmisille, jotka vie tuoni arvoton, rateista yksi Mustalta Ruhtinaalta valtaistuimeltaan, joka lakimiesten saartama on. Yksi ratti voittaa kaiken, se yksi forcen hallitsee, se yksi ne yöhön syöksee ja hyllyille kahlitsee. Testissä lehden joka meidän tekemä on.

Joulukuun numerossa testiryhmänne väänsi rattia keskellä korpea. Oravien salattua viisautta hehkuvien silmien alla Microsoftin Sidewinder Force Feedback Wheel kiisi voitoon, kun taas forcettomat ACT Labs Racing System, Thrustmaster Formula-1 Racing Wheel ja Formula Sprint sekä forcetikku Ultimate Per4mer UP-300 FF Wheel sijoittuvat jokseenkin samaan luokkaan, Formula-1:n viedessä pistevoiton. Ja Häkkinen voitti mestaruuden.

Nyt on urbaanin toimistoväännön aika, työaikana, työnantajan piikkiin. Vuorenkorkuista rattipinoa lähtivät valloittamaan toimittajat Nirvi, Laaksonen sekä Peliaseman Grönholm. Varsin yksimielisen testiryhmän sukset menivät ristiin vain yhden ratin kohdalla.

Vormulaa

Ratteja väänneltiin leegiolla erilaisia autopelejä. Rattien mukaan bundlatut pelituotteet unohdettiin Motorheadia lukuunottamatta, sillä tarkoitus oli testata ratit uusien ja hyvien autopelien kanssa.

Päätestipeleinä olivat TOCA 2:n demo, Viper Racing ja Colin McRae. Ratteja sompailtiin myös Carmageddon 2:n, Need For Speed III:n, Grand Prix Legendsin demon ja Monaco Grand Prix'n demon kanssa. Sekä ratit että pelit patsattiin tuoreimpiin versioihin.

Ratit jakautuivat selkeästi kahteen luokkaan: täysiin pelleratteihin ja varsin tasapäisiin, vakavasti otettaviin ohjaimiin. Kehitystä on tapahtunut: jokamies-sarjan ratit ovat parempia kuin viimeksi testatut. Myös force feedbackin soveltamisen taso on selvästi noussut. Colin McRaessa, TOCA 2:ssa, Rollcagessa ja Motorheadissa joraava ratti oikeasti lisäsi ajonautintoa. Valittavasti force feedback -rattien taso on noussut vain karvan.

Tämä on ratti

Kunnon ratti on sekä kestävä että tarkka. Ideaaliratissa on riittävästi nappeja, eli ainakin kuusi. Neljä nappia on ehdoton minimi. Ratissa saisi mielellään olla sekä vaihdetanko että viiksivaihteet.

Kiinnityksen pitää toimia niin, että ratin saa kiinni ja pois nopeasti, eikä ratti saa syödä paljoa kallista pöytäpintaa. Luonnollisesti ratin pitää myös pysyä pöydässä kiinni.

Polkimet eivät saa luistella lattialla, eivätkä saa olla niin korkeat ja väärässä asennossa että nilkat menevät. Jalkaterän pitää mahtua jalustan päälle. Piuhan pitää lähteä sivusta, sillä polkimet yleensä tuetaan seinää vasten, jolloin persiistä lähtevä piuha murtuu helposti.

Ihan kaikkia ehtoja ei täyttänyt yksikään ratti. Osa rateista löytyy kaupan hyllyltä, osa on ilmeisesti harkinnassa olevia ratteja, jotka maahantuoja heitti meille esisuodatettaviksi.

Arvosteluissa pisteet menevät Kaizu/Niko/Tuukka, hinnat ovat muotoa halvin-kallein ja ne kannattaa ottaa ohjeellisina.

Ratit ilman voimaa

Dexxa Racing Wheel

Testikappale: Gametech

Hinta: 315-399 mk

Liitäntä: joystick

Napit: kaksi nappia ja vaihdekeppi

Erittäin halpa Dexxa oli ainoa ratti, joka selkeästi jakoi testiryhmää. Tuukkaa ja Kaizua löysän kuminen fiilis ja jalkojen alla lipsuvat polkimet eivät viehättäneet sitten pätkääkään. Nikon mielestä ratin ajotuntuma on miellyttävä ja tarkka, eikä löysyys haitannut. Tieteellisessä analyysissä päädyttiin siihen, että se johtuu siitä kun Niko on tottunut autoon, jossa on ohjaustehostin.

Nappeja on yhteensä neljä, ratissa kaksi ja loput kaksi mukavan tuntuisessa vaihdekepissä, joka liikkuu enemmän kuin normaalit puoli senttiä. Kiinnitys on heikko: imukupit pitävät pöydässä kiinni ja etuosassa lenksut varmistavat. Rattia voimakkaasti alas painamalla se lähtee irti.

Muuten kelvollinen polkimien jalusta on liian pieni, ja polkimet liukuvat herkästi pitkin lattiaa. Piuha lähtee tietysti perästä. Lisäksi testin lopuksi jarrupoljin lakkasi kalibroitumassa Windowsissa. Paitsi Codemastersin peleissä, joissa on oma ratin kalibrointi.

Hinta/laatusuhteeltaan Dexxa on kannattava ostos. Halpa hinta ei tällä kertaa tarkoita ihan silkkaa sekundaa, vaan ratti toimii kuin junan vessa. Varmasti ja yksinkertaisesti, mutta ei tarjoa mitään yllätyksiä. Pelit suosittelee.

Ratti: 2/2/3

Polkimet: 2/2/2

Kiinnitys: 3/3/3

Ajotuntuma: 1/3/2

Napit: 1/2/2

Yleisarvosana:**

PELIT SUOSITTELEE

Logitech Wingman Formula

Testikappale: Gametech

Hinta: 750 mk

Liitäntä: joystick

Napit: neljä nappia ja viikset

Logitechin voimaton ratti on hyvä jokamiesluokan ratti. Ratin kumipäällystys on käteensopivan hyvä. Ohjaustuntuma on mainio, ei liian löysä eikä liian jäykkä, eikä siinä ole klappia. Nappeja on riittävät kuusi kappaletta ja sijoittelu on hyvä. Vaihteet ovat viiksimallia.

Ratti kiinnittyy pöytään tukevasti. Polkimien alusta on hyvän kokoinen, mutta polkimet ovat turhan löysät, joskin niihinkin tottuu.

Jos ei forcesta välitä, niin tässä siulle ois hyvä ratti. Formula oli Nikon mieleen ja Tuukkakin piti itse rattiosaa testin parhaana, mutta polkimet olivat liian lähellä toisiaan ja niiden olematon liikerata teki kaasupolkimesta liian epätarkan Viperin luisutteluun. Kaizu jätti kakkoseksi, vaikka piti mukavasti käteen sopivasti muotoillusta ja nahkean kumipäällysteisestä ratista, joskin pikku klappi epäilytti. Napit sekä viiksetkin tuntuivat jämäkiltä, sen sijaan halvan ja heikon tuntuiset polkimet eivät lainkaan sovi jämäkän tuntuiseen rattiin, ja tiputtivat sen niukasti suositustilalta.

Ratti: 4/4/5

Polkimet: 2/3/2

Kiinnitys: 3/3/3

Ajotuntuma: 4/4/4

Napit: 4/4/4

Yleisarvosana: ****

Thrustmaster NASCAR Super Sport

Testikappale: Gametech

Hinta: 650-690 mk

Liitäntä: joystick

Napit: neljä nappia ja viikset

NASCAR Super Sport on Thustmaster-tikku taas uuden näköisenä mutta tutun tuntuisena. Jotenkin Thrustrattien kovankumisen fiiliksen tuntee vaikka silmät kiinni.

Kaizun valinta. "Tässä napsahtaa hyvin kohdalleen jämpti ajotuntuma, erinomaisen käsinkosketeltava ratti ja sopivan jäykät polkimet, joissa oikeaoppisesti jarru on jäykempi ja siinä on pienempi liikerata kuin kaasussa. Ainoa miinus tulee heikosta kiinnityksestä pöytään, mutta se on pieni paha. Tämän ostaisin, jos olisin rattia hankkimassa."

Tuukankin makuun kokonaisuus istui testin parhaiten, sillä rattiosassa sormet löysivät hakematta napeille ja viikset liikkuivat herkästi olematta lepsut. Polkimet ovat niin raskaalla alustalla, etteivät ne aina karkailleet ja vain jarrun niukka liikerata häiritsi. Logitechiä suosineen Nikonkin mielestä tämä on parempi kuin jouluna tyypitetyt Thrustratit.

Kiinnitys hoidetaan kahdella joka suuntaan heiluvalla ihmeklenksulla, joilla ratti toki pysyy kiinni mutta heiluu jatkuvasti. Kaiken huipuksi tikkuniska Tuukka onnistui murtamaan ratin kiinnitysruuvin irrottaessaan Nascaria työpöydästään.

Ratti: 4/3/3

Polkimet: 4/3/4

Kiinnitys: 3/3/2

Ajotuntuma: 5/4/4

Napit: 4/4/5

Yleisarvosana:****

PELIT SUOSITTELEE

Zykon Joyrider Pro

Testikappale: Gametech

Hinta: 595 mk

Liitäntä: joystick

Napit: Neljä nappia, joyst

ick, hattu ja kaasurulla

Ohjain, joka on samalla ratti, mopokahva, lento-ohjain ja joystick! Positiivisinta ratissa on se, että tarroja oli kiva liimailla. Muuten Roxetteratti on karmea kapistus. Jäykkä joystickin jortikka herätti lähinnä kauhua, ja rattina vehje on testin kehnoin. Jopa näppiksellä on helpompi pitää auto radalla, sillä jostain syystä yksikin ohjausliike kiihottaa ajoneuvot puolelta toiseen huopaamiseen, jopa suoralla.

Imukupeilla ja kiristimillä kontrollilaitekombinaatio pysyi pöydässä ilman ongelmia. Polkimet ovat samat kuin F1 Racerissa eli pygmeille suunnitellut lättypolkimet, joissa ei liikerataa ole nimeksikään. Laattapolkimet tuovat mieleen ompelukoneen vastaavat.

Joyrider taistelee testin heikoimman ratin asemasta.

Ratti: 1/0/0

Polkimet: 1/1/1

Kiinnitys: 2/2/1

Ajotuntuma: 1/0/0

Napit: 1/1/1

Yleisarvosana: *

Zykon F1 Racer

Testikappale: Gametech

Hinta: ei vielä myyntihintaa

Liitäntä: joystick

Napit: kaksi nappia ja viikset

F1 Racer sopisi hyvin huonekalukauppojen valikoimaan, sillä se toimitetaan paloina. Jos pisteitä annettaisiin omaperäisyydelle, olisi F1 Racer aivan kärjillä. Hilpeä mela asennetaan näytön alle, jolloin sen paino pitää vehkeen kiinni pöydässä. Muuten hyvä, mutta kauhea rumba jos haluaa tehdä koneellaan muutakin.

Ratin tuntuma ei ole aivan kauhea, mutta napit ja viikset ovat kaikkea muuta kuin täsmälliset. Kaiken huipuksi ratin kääntösäde on toispuoleinen ja se vääntyy enemmän vasemmalle kuin oikealle, mikä haittaa kalibrointia ja ajamista. Koko ohjain vääntyilee ja nitkuu kun käyttää vaihteita viiksistä. Polkimet ovat samaa karmeaa kääpiökokoa ja -mallia kuin Joyriderissa.

Ratti: 2/2/2

Polkimet: 1/1/1

Kiinnitys: 1/1/1

Ajotuntuma: 2/2/2

Napit: 2/1/2

Yleisarvosana: *

Zykon F1 Racer Pro

Testikappale: Gametech

Hinta: ei vielä myyntihintaa

Liitäntä: joystick

Napit: kaksi nappia ja viikset

Myös F1 Racer Pro tulee paloina. Sekä ratti että polkimet ovat metallia, ja näyttävät siltä että kestävät ydinräjähdyksen. Ratin alusta on yksilöllisesti puuta ja sen joutuu kasaamaan kuin Ikean huonekalut.

Kiinnitys on erikoinen: ratin lättänä levy pistetään monitorin alle. Kuvaruutu heiluu hauskasti, sillä F1 Racer Pro on varsinainen forceratti. Hihasta pitää löytyä muutakin kuin hennatatuointi, sillä ratti sopii paremmin kuntosaliin kuin tietokonepöydälle. Sitä saa isompikin karpaasi vääntää niin tosissaan, että monitori on kaatua. Ratin kanssa painiminen tuntuu samalta kuin kääntäisi paikallaan olevan auton rattia, mikä sai ainakin Colinissa monitorin hyppimään tien tahtiin. Viikset olivat kammottavan jäykät ja tunnottomat. Bonuksena ainakin testikappale tarjosi vihlovan hauskan kirskuna-efektin.

Polkimetkin ovat pienille pahat, sillä ne on nostettu korotetulle metallikehikolle. Toisaalta liikerata on todella pitkä, mikä joillekin on bonus. Jalkoja on pakko pitää ilmassa, sillä polkimien pieni alusta ei tarjoa kantapäille lainkaan tukea.

F1 Racer Pron laatikko on täynnä kehuja ja huippuarvosteluja, joka pistää miettimään kuinkahan vanha vehje tämä onkaan?

Ratti: 1/0/0

Polkimet: 2/2/2

Kiinnitys: 1/1/1

Ajotuntuma: 2/0/2

Napit: 1/1/1

Yleisarvosana: *

Käytetään Voimaa

Joystickeissa force feedbackista on iloa vain muutaman lentosimulaattorin pelaajalle, autopeleihin se sopii paremmin. Ratti hannaa kurveissa, tärisee epätasaisella pinnalla, löystyy kun renkaista lähtee pito, heittelehtii kolareissa mutta ei nokkakolareissa inahdakaan.

Onko force feedback sen noin 600 markan arvoista, jolla se ratin hintaa nostaa? Riippuu pelistä ja pelaajasta. Intohimoiselle Grand Prix Legends -pelaajalle forceratista on vain haittaa, sillä rattaiden ja vaijereiden rahina lähinnä ärsyttää. Colinissa ja TOCA 2:ssa taas force sopii kuin vaihde silmään. Paitsi Guillemot Race Leaderilla ja Thrustmaster Force GT:llä, joiden voimat kytkee mieluummin Codemastersin peleissä pois, koska ratti tärisee holtittomasti ajon alusta loppuun, täysin riippumatta radan tapahtumista.

Force-rattien (ja -tikkujen) ongelma on rajapinta. Microsoft käyttää omaansa, ja kaikki muut käyttävät Immersionilta lisensoitua I-Force 2.0 -rajapintaa. Sen yhteensopivuus ja efektien taso eivät parhaimmaillaankaan ole hääppöisiä. Reilun pelin hengessä otimme yhteyttä niin Immersioniin, Thrustmasteriin, Guillemotiin kuin Logitechiinkin, kerroimme havaitsemistamme ongelmista ja kysyimme selitystä. Immersion ei vastannut, Thrustmaster ei vastannut, Guillemot lupasi tutkia asiaa ja Logitech vastasi ja yritti saada Immersioninkin vastaamaan, mutta vastaukset jäivät deadlineen mennessä tulematta.

Force-tikuissa arvostelun pääpaino nojaa lähes täysin force feedbackin tasoon, mikä loogista onkin: saahan sekä Logitechin että Thrustmasterin tikun myös ilman forcea. Microsoftin tikkua lukuunottamatta force ei juuri kohentanut pelikokemusta, pikemminkin haittasi.

Logitech Wingman Formula Force

Testikappale: Gametech

Hinta: 1200-1390 mk

Liitäntä: USB ja sarja

Napit: neljä nappia ja viikset

Logitechin punakuminen forceihme on kerännyt ulkomaan elävien arvosteluissa mainetta ja kunniaa. Ei ihme, niin kauan kun testaaminen rajoittuu perinteiseen mukana tulevilla peleillä räpläämiseen, mikä näyttää olevan alan vakiomenettely. Mukaan pakattu Motorhead nimittäin toimii kuin enkeli. Ja rattina Formula Force on hyvä: siihen pätevät samat kehut ja rapsut kuin Wingman Formulaan.

Entäpä se tärkeä force feedback? Logitech käyttää Immersionin I-Force 2.0 -rajapintaa, ja Logitechin 3.12-softalla ratissa sentään tuntuivat efektit joka pelissä paitsi Carma2:ssa, ja uusista ajureista saa tiristettyä 30 prosenttia lisävoimaa efekteihin.

Need For Speed III:ssa ja mukana tulevassa Motorheadissa efektit toimivat ja niitä oli paljon. TOCA 2:ssa efektit olivat OK tasoa, mutta esimerkiksi Colin McRaessa vain tien pinta tuntui, muut efektit jäivät arvauksen varaan ja olivat heikkoja. Viperissä efektit olivat oudonpuoleiset ja selvästi bugiset. Logitechin mukaan Viperiin on tulossa päivitys.

Ero Mikkirattiin on valtava, tosin ei niinkään tuntumassa vaan yhteensopivuudessa ja efektien mielekkyydessä. Ilman Microsoftin tikkua Logitech Forcea voisi jossain määrin suositellakin, mutta hintaa on enemmän.

Logitech on huonoista vaihtoehdoista paras, mutta ei se riitä. Sääli, sillä teknisesti Logitechin vaijeriratkaisu tuntuu Microsoftin rattaita kestävämmältä.

Ratti: 4/4/4

Polkimet: 2/3/2

Kiinnitys: 3/3/3

Ajotuntuma: 4/4/4

Napit: 4/4/4

Feedback: 3/3/3

Yleisarvosana: ***

Microsoft Sidewinder Force Feedback Wheel

Testikappale: Microsoft

Hinta: 1165-1390 mk

Liitäntä: joystick

Napit: kymmenen nappia

Edellisessä testissä voittajaksi selvinnyt Microsoftin ratti sai luonnollisesti kunnian toimia vertailurattina. Vertailu paljasti armottomasti, ettei muilla force-rateilla ole vieläkään mitään jakoa. Microratin peliyhteensopivuus sekä efektien määrä ja laatu ovat täysin omaa luokkaansa, jopa siinä määrin että se tuntuu olevan eri planeetalta.

Ratti on rattinakin varsin omaa sarjaansa ja hinnasta huolimatta Nikon valinta. Potentiometrit on korvattu optisella systeemillä, joten kalibrointi ei vaeltele ja ratin ohjaustarkkuus on ainutlaatuista. Vaihdenapit ovat vähän pienet,

mutta nappeja on yhteensä kahdeksan kappaletta. Polkimet ovat erinomaiset, ja ratin kiinnitystavasta pitäisi tehdä alan standardi. Sellaiset pikkujutut kuin force päälle/pois-kytkin keskellä rattia ja polkimien kummalle sivulle tahansa taittuva piuha ovat piste i:n päällä.

Suoraan suomeksi sanottuna: tällä hetkellä Microsoft SideWinder Force Feedback Wheel on ainoa voimaratti, josta kannattaa maksaa. Vaihtoehtoja ei ole. Puhtaasti rattina miinuksina voi ehkä pitää sitä, että keskitykseen on vain neljä asentoa ja joidenkin makuun polkimet ovat liian löysät. Jos forcekeskityksen ottaa pois, ratti on tietysti löysä kuin puolen minuutin muna.

Ratti: 3/5/4

Polkimet: 4/5/5

Kiinnitys: 5/5/5

Ajotuntuma: 4/5/5

Napit: 4/4/3

Feedback: 5/5/5

Yleisarvosana: *****

PELIT SUOSITTELEE

Thrustmaster Force GT

Testikappale: Gametech

Hinta: 1250-1450 mk

Liitäntä: USB ja sarja

Napit: Neljä nappia, viikset ja vaihdekeppi

Thustmasterin Force GT:n pohjana on firman tuttu, jo ikääntynyt Formula 1 -ratti, joka joulukuun rattitestissä sai ihan hyväksyvän vastaanoton. Jos forcea ei oteta lukuun, ihan kelpo ratti tämä on. Ikävä kyllä voiman kanssa Formula hyytyy lähtöruutuun.

Myös Force GT käyttää Immersionin I-Force2 -rajapintaa, eivätkä Thrustmasterin uusimmat omat ajurit (Motorsports 1.3) sisällä edes sen uusinta versiota. Niinpä ei ole yllätys, että force feedback -rattina vehje on kelvoton. Testatuista peleistä vain Need For Speed III ja Motorhead tarjosivat oikealta tuntuvia force feedback -efektejä. Muissa peleissä ratti ei tärise, efekteillä ei ole mitään tekemistä ruudun tapahtumien kanssa, ja ratin löystyminen kesken kurvin on aina yhtä "huvittavaa".

Jostain syystä Force GT kuumenee tavattomasti, mikä saattaa olla yksi syyllinen ongelmiin, joita maahantuojan mukaan on ollut paljon. Vehje ylikuumenee nopeasti ja mekanismit pettävät. Yhdestä lähteestä kuullun vahvistamattoman huhun mukaan Thrustmasterilta tulee piakkoin uusi forceratti, ja samalla I-Force2 saa keliä. Syytä ainakin olisi.

Kummallista on, miten testirateista pahin pettymys ja yksi mieluisimmista yllättäjistä ovat molemmat Thrustmasterin valmistamia. Onhan Force GT asiallinen ratti, jossa hyvänä lisänä voi käyttää vaihteita joko viiksillä tai vaihdekepillä. Vaan mitä järkeä on maksaa kaksinkertainen hinta voimaratista, jonka voimat eivät toimi?

Ratti: 4/4/4

Polkimet: 4/4/4

Kiinnitys: 4/2/3

Ajotuntuma: 4/3/3

Napit: 5/4/5

Force Feedback: 1/1/1

Yleisarvosana: *

Guillemot Race Leader

Testikappale: Ubisoft

Hinta: noin 1000 mk

Liitäntä: sarja

Napit: kymmenen nappia, ristiohjain, viikset

Ratissa muotoilu on ohittanut käyttökelpoisuuden. Kovamuovinen ratti tuntuu epämukavalta ja sallii käytännössä vain yhden paikan pitää käsiään: kehän alaosassa. Ajotuntuma oli oudon epätarkka. Nappitoimintoja on kymmenen ja ratissa on jopa hattu, mutta viikset ovat lonksuvat kehnotukset. Napitkin on sijoiteltu niin, että toiselta puolelta samasta kohdasta löytyvä nappi onkin sama kuin toisella. Ikävä yllätys, kun tuli mieleen korvata lepsut viikset nappivaihteilla.

Ratti imeytyy pöytään imukupeilla ja eteen ruuvattavilla klemmareilla, mikä on korkeintaan välttävää. Polkimet ovat OK. Liikerata on pitkä, mutta polkimet ovat löysät ja liian lähellä toisiaan.

Myös Guillemot on I-Force2-ratti ja jakaa samat ongelmat lajitovereidensa kanssa, plus lisää pari omaansa. Ratti tärisi muun muassa Colinissa ja TOCA 2:ssa niin, ettei ajamisesta tullut mitään. Efektitoimivuus oli heikompi kuin Logitechillä, mutta parempi kuin Thrustmasterilla, eli ei läheskään riittävä.

Race Leader kuuluu sekulirattien sankkaan joukkoon. Suunnittelussa on panostettu enemmän ulkomuotoon kuin käytettävyyteen.

Ratti: 2/2/2

Polkimet: 2/2/3

Kiinnitys: 2/2/2

Ajotuntuma: 2/2/2

Napit: 1/2/2

Yleisarvosana: **