Liian paljon peliä

Niin kauan kuin on ollut pelejä on myös ihmetelty, mikä niissä maksaa. Selitykseksi on monesti tarjottu sitä, että pelit ovat melkein kuin elokuvia, niiden tekeminen kestää kauan ja maksaa paljon. Leipääkin pitäisi ohjelmistotalojen saada.

Mutta entäpä jos pelitalot selviäisivätkin vähemmällä? Käsi sydämelle: kuinka moni pelaa kaikki ostamansa pelit loppuun asti? Onko Final Fantasy VIII kahlattu viimeiseen kohtaukseen, menivätkö Tiberian Sunin kaikki tehtävät niin Nodina kuin GDI:nä läpi? Onko Diablo selvää pässinlihaa?

Erään internetin gallupin mukaan vastanneista vain noin 20 prosenttia viitsi pelata peliä hamaan loppuun asti. Miksi siis vaivautua? Pistetäänpä pelit poikki, tehdään niistä lyhyempiä.

Seikkailupeliboomin aikana pelit olivat näppärän mittaisia. Monkey Islandeissa riitti pelattavaa, mutta loppuun asti jaksoi kuitenkin, koska mielenkiintoinen juoni suorastaan työnsi eteenpäin. Juonikaan ei kuitenkaan auttanut sitten esimerkiksi Might & Magic 4:ssä: maailma oli valtava ja kaiken lisäksi toisen mokoman sai vielä pultattua lisää. Ainakaan minulla ei yksinkertaisesti kiinnostus moiseen riittänyt. Peliä oli liikaa.

Entäpä jos pelit lyhennettäisiin sopivan mittaisiksi ja myytäisiin pätkinä? Tänään voisit ostaa Ultima Underworld 8:n ensimmäisen saaren ja jos jaksaisit pelata sen loppuun, voisit kuukauden päästä hakea seuraavan. Jos kiinnostus vieläkään ei olisi loppunut, Viper Island olisi viimeinen etappisi, joka lähtisi alehintaan lähikaupasta. Miksi ei?

Jo nyt Lara myydään moisissa pakkauksissa. Tomb Raidereita on neljä ja vaikka ne ovat olevinaan uusia pelejä, ne ovat niin ilmiselviä jatko-osia kuin olla voi. Ja myyvät hyvin.

Yksi vaihtoehto jatkokertomukselle ovat lisälevykkeet eli esimerkiksi lisätehtävät Tiberian Sunin Firestormin tapaan. Samalla lailla pätkittyjä pelejä nekin ovat.

Vaikka pätkimiseen mentäisiinkin yhä enemmän ja enemmän, eivät pelit siitä mihinkään halpene. Varsinainen ensimmäisen pelin kehitystyö jää kuitenkin tehtäväksi, ja sehän se on, mikä maksaa.

Lyhyempiä pelejä kannatan kuitenkin ainakin minä. Ei minulla enää ole aikaa eikä halua viettää vuotta vaikkapa seuraavan Might and Magicin parissa, kun peliaikaa kertyy viikossa vain muutama tunti. Kuka jaksaa?