Lord of The Rings: War of the Ring (PC) – Keskivertoa Keskimaasta

Tolkienin visioita on väännetty moneen muotoon. Nyt naxgulit, sormiaaveet, ovat virittäneet aiheesta toimintastrategian.

Vivendi panostaa sekä tuttuun että turvalliseen, sillä War of The Ring on niin keskivertonormien mukaan tehty toimintanaksu, etten vähään aikaa ole nähnyt. Kunnioitan sitä kaavan mukaisella keskivertoarvostelulla.

War of the Ring käyttää turhaan huomiotta jääneen Battle Realmsin pelimoottoria, mutta saa siitä yksinkertaisemman, kovasti Warcraft III:n oloisen, raikkaan räikeän värikkään hiirenkidutusnäytelmän. Sinänsä pätevän pelimoottorin sivuseurauksena Tolkienin eeppisten taisteluiden desimaalipilkku siirtyy kaksi pykälää oikealle: 4000 örkistä tulee 40 örkkiä, mikä on vähemmän eeppistä. Varsinkin kun 40 örkkiä on pelissä valtava armeija. EA:n kaukaisessa tulevaisuudessa vaaniva sormussota vangitsee ainakin elokuvan visuaalisen ilmeen ja isot armeijat.

War of the Ring käydään läpi hyviksien puolelta, voittajien pahoiksi leimaamat pelailevat enemmän sitä edeltäviä tapahtumia. Skenaarioita on kymmenisen per puoli. Ne on enimmäkseen poimittu kirjojen sivulauseista ja ohimennen mainituista jutuista, mukana tietysti sellaiset populäärit huippuhetket kuin Helmin syvänteen ja Pelennorin kentän lopputsempalot.

Ringcraft

Peruspeli on mallia Warcraft. Työläisyksiköt hoitavat rakentelun ja resurssien keräilyn, tällä kertaa ruoan ja metallin. Toiset rakennukset tuottavat yksiköitä, toiset niihin parannuksia. Yksiköiden määrän lisäämiseksi pitää rakentaa leirejä (hyvikset) tai orjamestareita (pahikset).

Kirjojen tunnetuimmat henkilöt, kuten Grishnak ja Gandalf, ovat kokemusta kerääviä ja taidoissa kasvavia sankareita, joilla on kaikenmoisia erikoiskykyjä. Jotkut vaikuttavat omiin joukkoihin, jotkut ovat esimerkiksi erikoishyökkäyksiä.

Vähän omaperäisempää otetta antavat taisteluissa kertyvät kohtalopisteet, joilla voi ostaa joko erikoisominaisuuden sankarille tai jotain vänkää taistelukentälle. Pahiksena oli pakko pihdata aina siihen asti, että pisteet riittivät balrogiin, koska se on niin vaikuttava.

Age of Uruk-Hai

Hyviksiin kuuluvat yksikköinä rangerit, nuo synkät samoojat, Gondorin miekkamiehet, Rohanin ratsastajat, haltiajousimiehet ja -ritarit, haltiapapit, kääpiöiden kirveenheittäjät ja kilvenmurskaajat. Myös puupää-huornit, parantajan ja karhun välillä heiluvat beorningit sekä kohtalopisteillä ostettava entti ovat mukana.

Pahiksia ovat goblinit sekä keihäsmiehinä että orjaherroina, örkkien jousi- ja miekkamiehet sekä susiratsastajat, wraithit, kaksi lajia peikkoja, näkymättömät haradrim-salamurhajat, hämähäkit, nazgulit sekä balrog. Mutta ei esimerkiksi olifantteja.

Taistelut ovat normaalia kimppakivaa. Jos maasto muka vaikuttaa johonkin, ei siitä ole silmällä havaittavaa seurausta. Grafiikka on riittävän hyvää ja tekoäly on ihan ok. Muodostelmista tietysti ei ymmärretä mitään, mutta eipä kukaan seiso peukalo persuuksissa kun vieressä tapetaan.

Käyttöliittymä on normaalisujuva ja käskynkuittaukset ajavat rauhallisenkin miehen hulluuteen, kuten asiaan kuuluu. Olettaen, ettei tekniikka pätki, moninpeli näyttää täyttävän normit niin pelimuodoissa kuin kenttien määrässä.

War of the Rings on huolella tehty, selkeästi keskivertonaksua parempi viritys, joka kohoaa huomiohorisonttiin juuri aiheellaan. Ongelma on siinä, että PC:tä vaivaa juuri nyt paha ylitarjonta melko lailla samaan kaavaan valetuista toimintanaksuista.

Ei minulla ole War of the Ringistä pelinä sen kummempaa pahaa sanottavaa kuin se, mikä tulee aina näiden varsinkin Star/Warcraftista mallinsa ottaneiden pelien kylkiäisenä: ne ovat tylsiä. Verrattuna ripeästi eteneviin vuoropohjaisin peleihin, tosiaikanaksuissa odotetaan aina jotain: resurssien kerääntymistä, armeijan rakentumista tai rakennuksen pykäämistä. Ja Command & Conquer: Generalsin rinnalla War of the Ring tuntuu jähmeältä.

Oikeasti tosiaikainen sotapeli Sormusten sodasta onnistuu kunnolla, jos sen tekee alan kirkkain tähti Creative Assembly. Vain Total War -moottorilla voi Sormusten herran massiivisille taisteluille tehdä oikeutta.

War of the Ring tuntuu enemmän Warcraft 3:n modilta kuin oikeasti Sormusten sodan perusteella rakennetulta peliltä. Sinusta riippuu, onko se hyvä vai huono juttu.

80