Microsoft Dual Strike - Mission: Impossible

Aina silloin tällöin joku tikkutehtailija saa päähänsä, että maailma tarvitsee peliohjaimen 3D-räiskintöjä varten. Lopputulos on yleensä kallis eikä kelpaa mihinkään. Olemme nähneet jo kaksi Logitechin CyberMania, Romeron puffaaman trackball/joystick-yhdistelmän Panther XL sekä Thrustmasterin Fragmasterin. Nyt kehään astuu Microsoft Dual Strike -vänkyränsä kanssa. Selviytyykö se mahdottomasta tehtävästä?

Dual Strike on kädessä pidettävä ohjain, jossa pallonivelen varassa roikkuvaa oikeaa puolta voi vääntää ylös-alas ja oikealle-vasemmalle. Hattu ja yhdeksän nappia ovat vapaasti ohjelmoitavissa.

Yritys on hyvä, sillä Dual Strike on markkinoiden paras 3D-räiskintäohjain. Sillä pystyy oikeasti jopa pelaamaan, kun vähän totuttelee. Yksi pikku ongelma tosin jää: se ei ole samaa sarjaa näppis-hiiriyhdistelmän kanssa. Microsoft on tarkoittanut Dual Striken ihmisille, jotka ovat aloittelijoita 3D-peleissä. Käytännön testissä aloittelijat silti pitivät enemmän näppis-hiiri-kombosta.

Dual Striken pahin ongelma on hidas kääntymisvauhti. Kun kahvaa vääntää vaakatasossa, ensin vaihtuu aiming zone eli tähtäin, minkä saa ihan tarpeeksi nopeaksi. Lähellä reunaa se muuttuu spin zoneksi eli kääntää koko pelaajaa. Jostain syystä tämä toiminto on liian hidas, sääti sen miten tahansa. Toinen ongelma on tarkkuus: laukaus päähän keskellä kiivainta Counter-Strikea ei onnistu kuin hiiren avulla. Ei siinä ole aikaa asemoida kursoria Dual Strikellä.

Dual Strike on sinänsä hyvin suunniteltu ohjain, mutta käyttöä en sille keksi. Kannattaa ehkä kokeilla, jos kuuluu siihen harvinaiseen ihmisryhmään joka haluaa välttämättä käyttää ilotikkua 3D-pelaamiseen, tai jolle näppis-hiiri-kombo ei yksinkertaisesti avaudu.