MotoGP 2 (nettiarvostelu 09/03)

Kesän kynnyksellä Xboxille ilmestynyt MotoGP 2 (Pelit 8/03, 93 pistettä) on prätkäpelin aatelia, joka viehättää hyvällä tasapainolla uskottavan ajotuntuman ja letkeän pelattavuuden välillä. PC:lle MotoGP 2 on kääntynyt lähes sellaisenaan, tosin grafiikka on tarkempaa, eikä moninpeli toimi yhtä jouhevasti kuin Xbox Livessä.

Ulkoasuun ei sinänsä ole tullut mitään uutta, mutta tarkemman resoluution ansiosta pyörien yksityiskohdat pääsevät paremmin esiin. PC:n ajopeleistä MotoGP 2 on grafiikaltaan aivan kärkipäässä. Testikoneella graffanupit voi pistää kaakkoon ja pitää siellä. Peli pyörii nätisti ja pykimättä. Äänet sen sijaan ovat edelleen aika onnetonta ulinaa.

Sisällöltään MotoGP 2 ei ole muuttunut PC:llä mihinkään. Siinä on kaikki samat pelimuodot urakehitystä ja turhauttavan kinkkisiä treenejä myöten kuin Xboxilla. Kuminauhamaisesta tekoälystä ei tullut alunperin rokotettua tarpeeksi, joten korjattakoon vääryys nyt. Yksinpeli kärsii kohtuuttomasti tekoälyn liian jyrkästä sopeutumisesta pelaajan tekemisiin. Se hidastaa kun pelaaja on jäljessä kärjestä ja toisaalta kirii luonnotonta vauhtia etumatkan kiinni silloin kun pelaaja ajaa kärjessä. Onhan se jännää ajaa jatkuvasti yhdessä letkassa, mutta rassaa kohtuuttomasti silloin kun on ajanut hyvin ja muun joukon pitäisi jäädä kauas taakse. Onneksi kumiäly kytkeytyy pois kovimmalla vaikeusasteella, mutta silloin menestys on muutenkin työn ja tuskan takana. Typerintä kumiälyssä on se, ettei joustoa löydy kuitenkaan lähitilanteissa. Konekuskit eivät vaivaudu turhia väistelemään vaan paahtavat surutta päälle.

MotoGP 2 on yksi harvoja ajopelejä, joihin saa riittävästi ihmisiä samaan aikaan radalle. Enimmillään kolmenkymmenenkahden kuskin kisat ovat edelleen Xbox Liven parasta antia, eikä vastaavaa ole nähty PC:lläkään juuri muualla kuin Nascar-kisoissa. MotoGP 2:n sisäänrakennettu serveri- ja seuranhaku toimi loistavasti Xboxilla, minkä takia ihmetyttää ja raivostuttaa, miksi PC-versiossa asia on sörssitty pakottamalla käyttämään surkeaa GameSpy Arcadea. Sisäänrakennettu serverihaku olisi sopinut täydellisesti MotoGP 2:n suoraviivaisuuteen ja nopeita pelejä suosivaan tyyliin. Peliseuraa näytti silti olevan yllättävänkin paljon. Harmillisesti PC-versiosta on jätetty pois maailmanlaajuiset rankingit ja tilastot.

MotoGP 2:n tiukka pelattavuus syntyi onnistuneista kontrolleista. Vaikka kuskin ja prätkän liikkeiden lisäksi erikseen ohjataan myös etu- ja takajarrua, silti kaikki pysyi hyvin näpeissä Xboxin peruspadilla. Kaksi analogista tattia ja pitkäliikkeiset liipaisimet joutuivat tiiviiseen käyttöön. PC:llä ohjaus sen enempää näppiksellä, hiirellä kuin joystickilläkään ei ottanut luonnistuakseen. Kontrolleja ei saanut millään asetettua luonteviksi. Hyvälaatuisella kaksitattisella padilla pelattavuus parani huomattavasti, mutta silti piti karsia joko jarrujen tai kuskin liikkeiden portaattomasta ohjaamisesta. Useimmat joutunevat tyytymään kompromisseihin ohjauksessa.

PC:llä MotoGP 2 ei ole ihan sellainen tapaus kuin Xboxilla. MotoGP 2 on siitä harvinainen peli, että se on onnistunut luomaan uskottavan illuusion prätkällä ajamisesta. Se ettei kaikilla PC-pelaajilla ole kunnollista padia, ei ole pelin vika. Ongelmat tekoälyssä sen sijaan rassaavat pidemmän päälle niin paljon, että jäljelle jää käytännössä vain moninpeli. Xboxilla siihen riittää valtavasti pelaajia, mutta miten käy PC-version alkuinnostuksen jälkeen?

80