Nascar Racing 2002 Season – Amerikan raitilla

Suomi on Euroopan Yhdysvallat. Miten muuten Nascar-peli voi myydä täällä enemmän kuin muissa Pohjoismaissa yhteensä? Miten muuten Suomen Nascar-liigassa on yli viisisataa jäsentä, vaikka Nascar on jenkkien hölmöilyä, jossa isot miehet ajavat tuntikaupalla ympyrää?

Nascar-huumalla lienee jotain tekemistä sen kanssa, että tekijä Papyrus on niittänyt mainetta laadukkailla autopeleillään. Nascarissa reilut neljäkymmentä autoa paahtavat nopeimmillaan liki neljänsadan kilometrin tuntinopeudella metrin päässä toistensa ovista ja puskureista, lyhyimmillään vain puolen mailin mittaista rataa pahimmillaan tuntikaupalla yhdellä istumalla. Ohituksia tulee yhdessä kisassa enemmän kuin koko formulakaudella. Ja vielä joku väittää, että laji on tylsä!

Enemmän evoluutio kuin revoluutio

Nascar 2002:ssa ei ole radikaaleja muutoksia reilu vuosi sitten ilmestyneeseen Nascar 4:ään verrattuna. Mukana on uusia ratoja ja sääntöjä sekä pientä fysiikan, grafiikan ja äänien viilailusta. Radat ovat entistä paremmin esikuviensa näköisiä, ja mukana ovat tällä kaudella mukaan tulleet Kansas ja Chigacoland sekä kuvitteellinen Coca Cola Super Speedway.

Äänet on tehty kokonaan uusiksi. Kaasun päästämisestä syntyvä syvä murina kuulostaa erityisen namilta. Uusista äänistä on hyötyäkin: Alustan ja renkaiden reagoinnin paitsi tuntee, myös kuulee aiempaa vivahteikkaammin.

Nascar 4:ssä välittyi jo poikkeuksellisen hyvin autojen massa. Nyt fysiikkaa, varsinkin renkaiden mallinnusta, on viritetty entisestään. Renkaiden seos on muuttunut hieman, joten mutkiin mennään aiempaa hitaammin, mutta toisaalta renkaat kestävät kauemmin.

Ajaminen tuntuu aiempaa helpommalta. Äärimmilleen viriteltynä auton saa edelleen helposti radalta, jos kuskin taidot eivät ole auton tasalla. Auton painojakauman vaihtelu, kaikkien renkaiden mallintaminen erikseen ja ilmanvastuksen vaikutukset toimivat upeasti.

Vauriomallinnuksen hienona piirteenä vauriot saattavat vaikuttaa hyvinkin hienovaraisesti, eivätkä välttämättä heti kolhun jälkeen. Jos auto tulee huolimattomasti tasaiselta radalta kallistetulle, tai jos kaasua käytetään huolimattomasti vaihtamisen yhteydessä, pikkuvauriot saattavat kostautua vasta usean kierroksen jälkeen.

Tekoälyä on viilailtu, mutta edelleenkään konekuskit eivät anna kovin ihmismäistä vastusta. Välillä tuntuu kuin pelaaja olisi niille inhottava veneen keikuttaja, josta on hankkiuduttava eroon, jotta ne pääsevät ajamaan kisan alusta loppuun täydellisen kauniissa jonossa. Konekuskien mokailua tai edes kummoisia ohituksia ei juurikaan näe, mikä vie yksinpelistä pois suuren osan taktikoinnista. Koska kone ei mokaa, keltaisia lippuja tulee vain pelaajan kämmäillessä.

Tarkan fysiikan ja armottoman realistisen ajomallinnuksen takia Nascar ei ole mikään helppo laji. Onneksi kattavilla opetusjaksoilla ja pala kerrallaan säädettävällä realismilla peli on tehty niin helposti lähestyttäväksi kuin suinkin mahdollista. Ilman rattia Nascarin ajamisesta ei kannata haaveilla.

Tylsän tekoälyn ja raskaahkon grafiikan lisäksi Nascar Racing 2002 Seasonin ainoa ongelma on sen hankala aihe. Se on sääli, sillä kaikesta näkee Papyruksen tehneen pelisarjaa vuosia. Autopelien paras ajotuntuma ja fysiikan mallinnus ja ylivoimaisesti parhaiten toimiva moninpeli ansaitsisivat aiheen, josta innostuisivat muutkin kuin vannoutuneet harrastajat.

Yksinpelinä

82 + Pelit suosittelee

Moninpelinä

94 + Pelit suosittelee

Moninpeli

Nassea suomalaisittain

2-43 pelaajaa, TCP/IP ja Sierran omat palvelimet

www.ruutulippu.net

Pakko tunnustaa: Minua ei oikeasti kiinnosta pätkääkään, millainen Nascar on yksinpelinä. Olen friikahtanut siihen vain ja ainoastaan nettipelin takia, mistä voi syyttää osoitetta www.ruutulippu.net. Samuli "Tax" Takala kumppaneineen ovat luoneet niin armottoman hyvin toimivan suomalaisen Nascar-sarjan, ettei sieltä kerta kaikkiaan voi pysyä poissa.

Tällä hetkellä Nascar 4:n neljä eri divisioonaa ovat juuri päättyneet. Harjoituskisoja ajetaan jo Nascar 2002:lla ja valmistaudutaan vähitellen karsintakisoihin, joilla pelaajat jaetaan useampaan eri divisioonaan taitojen mukaan. Homma on pysynyt hyvin hanskassa, koska vapaaehtoinen tuomarineuvosto käy kaikkien kisojen uusinnat läpi ja jakaa rangaistuksia ajokieltoina kisoissa töpänneille. Ankarasta menosta huolimatta jokaisessa kisassa on keskimäärin parikymmentä kuskia ja tunnelma niin lähellä oikeaa urheilua kuin tietokonepelissä ylipäätään on mahdollista.

Vaikkei Nascar lajina ole entuudestaan tuttu, kannattaa silti käydä tutustumassa. Divisioonia ja yksittäisiä kisoja järjestetään tottumattomillekin kuskeille. Ainoa vaatimus on, auto pysyy edes joten kuten hanskassa ja että rataan on tutustunut ennen kisaa.

Ruutulippu ei ole ainoa paikka ajaa Nasseilla. Sierralla on omat palvelimensa ja niihin pääsee helposti suoraan pelistä. Aiemmin meno oli niillä liiaksi sikailua, mutta uudistuksena kisan aloittaja on samalla sen isäntä, jolla on oikeudet potkia häiriköt ulos.

82