NBA Full Court Press – Eturautaan jää

Ensi katsomalta Full Court Press tuo mieleen NBA 95:n. Molemmissa kamera on pultattu hallin yläkulmaan ja kuvakulmana on kiinteä isometrinen näkymä pelikentästä. Kuvan voi zoomata lähemmäs, mutta ainoa vaihtoehto on karu puolivartalokuva, jolla ei pelitilanteessa tee mitään. Selostusta ja moninpeliä lukuunottamatta kaikki NBA 95:n ominaisuudet löytyvät myös Microsoftin uutuudesta.

Full Court Press tarjoaa aidot NBA-pelaajat, -joukkueet ja -tilastot vuodelta 96. Tiedot ovat muuten vakiotavaraa, mutta pelaajien mitat on kerrankin ilmoitettu kiloina ja sentteinä. Pelaajakohtaisia tilastoja koristaa tarrakuvan kokoinen äijännaama, joten taulukoiden yleisilme on tavallistakin kuivemman näköinen.

Tilastoista puuttuu pelaajien taitotasot, jotka saa näkyviin vain editorissa. Pelaajien vaihtaminen vaikeutuu, koska pelitilanteessa ei pääse vertailemaan kuin tilastoja ja "oikeat" taidot eivät noudata orjallisesti heittoprosentteja.

Hei, syöttäisit nyt

Pelissä voi pelata yhdellä pelipaikalla, mutta systeemi ei käytännössä toimi. Pallon ollessa koneen hallussa ei tietokonetta voi käskeä heittämään ja syöttöä voi vain pyytää. Kone viittaa yleensä kintaalla pelaajan toiveille ja tekee kentällä mitä sitä itseään huvittaa.

Kaikkia pelipaikkoja kontrolloidessa peli toimii kuitenkin hyvin ja on hauska pelattava. Kenttäpelaaja ei tosin osaa juosta ja riistää palloa samanaikaisesti, vaan pysähtyy napin painalluksesta paikoilleen. Yleensä pelaaja jää ilman koripalloa ja pahasti sivuun pelitapahtumista.

Vaikka grafiikka ei ole näyttävimmästä päästä, on animaatio monipuolista. Erilaisia donkkeja ja heittoja on lähes haitaksi asti. Tarkka heitto vaatii oikein ajoitetun napin vapauttamisen, mutta koska animaatioiden kestot vaihtelevat, on oikeaan heittorytmiin pääseminen vaikeaa. Kolmen pisteen heitot menevät lähes pilalle, sillä ei ole aivan sama, hyppääkö pelaaja animaatiossa suoraan ylöspäin vai pompauttaako pallon ensin maahan ja ottaa askeleen kolmosviivan yli.

Selostuksen puhe on vaihtelevaa ja mukaan on liitetty hetken huvittavia ugala bugala -huudahduksia hienoimpien donkkien kohdalle. Selostuksesta on myös hyötyä, sillä pallon hukkuessa pelaajamassaan miehen papatuksesta kuulee, kuka pallon lopulta sai itselleen.

Puolustukseen voi valita puoli- tai kokokentän prässin ja hyökkäykseen erilaisia kuvioita. Mitään kuittausta tai ilmoitusta kulloisestakin taktiikasta ei saa, vaan koneen valitessa pelejä automaattisesti, ei pelaaja käytännössä voi osallistua muun joukkueen osana kenttätapahtumiin. Käytännössä taktiikat kannattaa valita itse, jos haluaa tietää pelin kehittymisestä hieman etukäteen.

Full Court Press on kuin teekkarin tekemä, ruma ja mielikuvitukseton. Peli on täynnä NBA 95:stä lainattuja hyviä ideoita, joita ei ole kuitenkaan päivitetty nykyaikaan. Tällaisenä peli on ihan kiva ja sujuva pelattava, mutta edes yksi pikku riikkinenkin oma idea ei olisi ollut haitaksi.

71