NHL 2000 – Pipa päässä hartvallin reunalla

Jostain syystä lätkäpelit herättävät yhtä paljon intohimoja kuin 3D-räiskinnät. Vain yksi peli kelpaa eikä muista ole mihinkään.

Jääkiekkopelien ongelma on ollut vaihtoehtojen puute, mikä on jättänyt kentän yksin EA:n NHL-sarjalle. Tänä vuonna on ilmestynyt jo Gremlinin Actua Icehockey, nyt EA:n NHL 2000 ja näkemättä on vielä Foxin NHL Championship 2000. Kilpailu on kovempaa kuin koskaan ennen ja hyvä niin.

NHL 2000:n pelivaihtoehtoina ovat harjoitusottelu, koko kauden pelaaminen ja muokattava turnaus. Rangaistuslaukauskisaan pääsee harjoittelemaan läpiajoja ja harjoituksiin kaikkia pelitilanteita. Hauskana piirteenä kesken kauden pelataan All Stars -ottelu, jossa miehet pelaavat aitoon malliin puolivauhdilla eivätkä taklaa ollenkaan.

Joukkueet ja hallit mallintavat aitoja NHL-esikuviaan. EA:n Pohjoismaiden arvostuksesta kertoo paljon se, että kotoinen Hartwall Areena ja Tukholman ylpeys Globe ovat vaihtoehtoina. Halleja voi käyttää vaikka Kanada Cupin areenoina, sillä NHL-miehistä on koottu maajoukkueet ja tyhjät paikat on täytetty mielikuvitusmiehillä.

Toimivia kontrolleja ei ole turhaan muutettu viime kaudesta. One-timerit, seinäsyötöt ja muut kikat toimivat samoin kuin useimmissa muissakin urheilupeleissä. Neljä nappia on käytännössä minimi. Selkein ongelma on se, että perustoiminnoille, kuten laukausten ohjaukselle, on varattu erillinen nappinsa. Powerplayn tyyli, jossa ohjaukset tehdään vain laukaisunappia painamalla, on pelillisesti helpompi. Toisiinsa liittymättömät toiminnot on turhaan linkitetty keskenään. Puolustuksessa miehen vaihto ja hyökkäyksen syöttö toimivat aina samalla napilla.

Ohjaus toimii muuten mallikkaasti, mutta paikaltaan lähtevä pelaaja horjahtelee vieläkin epätarkasti. Takaperin luistelevan miehen kääntäminen on hankalaa, sillä kone tuntuu vääntävän koko ajan vastaan. Ongelmaa ei ole, jos näppäimiin on määritelty nappi takaperin luistelulle.

Ilmeikkäästi

Animaatiot ja grafiikka näyttävät hienoilta. Yksityiskohtia on hieman lisätty, sillä veskarin juomapullo lentää maalin katolta, kypärät pelaajien päästä ja lippikset katsomosta. Miehille on animoitu ilmeetkin. Pelaajat sadattelevat hukattuja maalipaikkoja ja tuulettavat tappelun voittoa, mikä lisää hidastusten värikkyyttä.

Harhautusanimaatioita on parannettu selvästi. Nyt pelissä näkee vain harvoin 360 asteen pyörähdyksen ja useimmiten pelaajat tekevät lätkämaisempia vartalo- ja mailaharhautuksia. Joillekin tervetullut muutos, mutta minusta kikkanappia ei tarvita mihinkään. Läpiajot onnistuvat varmemmin perinteisellä mutkittelulla veskarin edessä ja pakeista pääsee ohi turbolla kiertämällä.

Itsensä voi editoida peliin naamataulua myöten, jos omistaa digitaalikameran tai skannerin. Uudistus hymyilyttää vähintään kokeilun ajan, sillä lopputuloksesta tulee karikatyyrimainen, profiilia kun ei säädetä lainkaan ja naaman tunnistaa enintään suoraan edestä. Selostajat osaavat käyttää pelaajien etunimiä myös itse luoduille miehille, jos sattuu olemaan jonkun NHL-pelaajan kaima. Muutkin voivat käyttää persoonallisemmin vaikka Igoria tylsän numeron sijasta.

Otteluselostus toimii hyvin. Tietyistä pelaajista, kuten Selänteestä tai Lehtisestä, luetaan valmiiksi tehdyt pitkät pätkät, joissa kerrotaan miesten saavutuksista. Ne luovat onnistuneen kuvan oikeista selostajista, vaikka kommentteja onkin vain yksi per supertähti. Selostuksen ainoa virhe on epäaito kokoonpanomuutosten kommentointi. Yhtä värikkään luettelon kuulee paikallisjunassa, kun nauhoitus kertoo asemalta lähtevät junat.

Jäähyt tuomitaan satunnaisesti eikä jalkapallopeleissä toimivaksi osoittautunutta systeemiä matkita. Selkään taklauksista ja kiekottoman estämisistä pilli saisi soida herkemmin kuin muissa tilanteissa. Viimeistään hidastuksissa paljastuu tuomioiden kummallisuus. Mies voidaan komentaa jäähylle kampista, mutta uusinnassa näkee selvästi, kuinka vastustajaa lyödään poikittaisella aataminomenaan. Mitä iloa on näyttää jäähyt hidastuksina, jos tapahtumat eivät edes näytä liittyvän toisiinsa?

Yli- ja alivoimapeleissä tekoäly ei enää muuta pelityyliään samalla sadasosalla kun rangaistus päättyy, vaan taktiikka muuttuu tapahtumien mukaan. Viiden minuutin erillä rangaistukset kestävät vain puoli minuuttia. Ratkaisu on toimiva, sillä päätyyn lyödyn kiekon ehtii hyvin tuoda pari kertaa takaisin. Ylivoimakuvioiden rakentaminen onnistuu ihmistäkin vastaan ja pakkien poikittaissyötön katkomalla voi polkea läpiajoon. Erikoistilanteet toimivat paremmin kuin koskaan aikaisemmin.

Pelaajien yksilöllisten erojen luvattiin kasvavan, mutta näin ei ole käynyt. Pelaajat jaetaan edelleen väsyneisiin, hitaasti luisteleviin miehiin ja tuoreisiin vikkeliin miehiin. Liigan nopeimmatkin luistelijat pääsevät puolustajia pakoon vain turbonappi pohjassa eikä perusluisteluvauhdilla ole tapahtumiin merkitystä.

Miesten pelivire voi vaihdella ottelusta toiseen. Kuumat miehet pelaavat normaalia paremmin ja kylmillä menee tavallistakin huonommin. Loukkaantuneet eivät pääse lainkaan kokoonpanoon, kun toipilaat voivat pelata, mutta heidän loukkaantumisriskinsä on tavallista suurempi. Loukkaantumisriski on olemassa yhtä uhkaavana kuin oikeassa NHL:ssä. Kovien taklaajien niitit ovat entistä näyttävämpiä ja ne aiheuttavat vastustajan loukkaantumisen varmemmin kuin rivimiesten.

Varma paikka

Maalit tehdään edelleen tietyillä kikoilla, mutta uutuutena ovat tuurimaalit. Veskari hörppää satunnaisesti suoran laukauksen vaikka siniviivalta ja se tapahtuu sitä varmemmin mitä kovempi maalitykki laukoja on. Tervetullut muutos, mutta ideaa sovelletaan vain tavallisiin vetoihin. Suoraan syötöstä ammutut kiekot eivät mene maaliin vahingossa vaan väärästä paikasta vedettynä ne kilahtavat enintään tolppaan.

Vaikka en ole systemaattisesti varmoja maalikikkoja etsinytkään, niin niitä löytyy pelistä pari. Läpiajot onnistuvat kahdeksan kertaa kymmenestä ja oikeista asemista vedetyt one-timerit uppoavat aina. Tämä syö pelistä mielenkiintoa, sillä parin varman maalikikan käyttämättä jättäminen vaatii joko sopimista tai itsekuria.

Arvostelukappale ei ollut lopullinen myyntiversio, mutta törmäsin vain yhteen merkittävään bugiin. NHL ei suostunut toimimaan uusimpien Voodoo 2 -ajureiden kanssa vaan vaati vanhojen asentamista. Demolla ei ollut samaa vaivaa, joten ongelma on todennäköisesti vain betan kummallisuuksia. Muuten bugit eivät olleet vääriä selostuksia kummempia. Selostaja saattaa puhua päätyyn ja perään -kiekkoilusta, kun pelaaja on juuri ampunut onnistuneen rangaistuslaukauksen.

Kone kaverina

Tietokone tekee todella harvoin komeita maaleja tai maaleja lainkaan. Yleensä tekoäly vain laukoo suorasta luistelusta ja kiekko menee maaliin. Hyökätessään kone hautoo liikaa kiekkoa, mutta puolustajana se pelaa hyvin sekä vastustajana että pelikaverina. Maalin kulmilla pyörivät hyökkääjät otetaan tiukasti ja syötöt katkotaan aina kun siihen tulee mahdollisuus. Vaikeustason muuttaminen vaikuttaa pääasiassa pelin rytmiin ja maalivahtien tasoon.

Tekoäly ohjaa miehiä valmiiden pelitaktiikoiden mukaan. Valitettavasti kone ei koskaan muuta tyyliä, vaan ilman karvaajia pelaavaa joukkuetta vastaan pärjää turhan helposti. Hyökkääjät kaartavat heti alaspäin, kun puolustaja koskee kiekkoon. Tämän jälkeen voi omaan päähänsä jäädä seisoskelemaan eikä yksikään vastustaja tule häiritsemään.

Ongelmasta ei ole onneksi pakko kärsiä, sillä kaikkien joukkueiden taktiikat voi muokata mieleisikseen. Puolustuksen kovuutta voi säätää määräämällä, monellako miehellä karvataan ja miten keskialue miehitetään. Puolustus- ja hyökkäyspään taktiikat valitaan parista vaihtoehdosta. Systeemi toimii hyvin.

Moninpeliä en valitettavasti päässyt testaamaan, sillä deadline iski samalla viikolla kuin peli tuli kauppoihin. EA:n NHL-serveri kuitenkin pystytetään Ruotsiin ja siellä pääsee pelaamaan muita kiekkotaitureita vastaan vaikka monen pelaajan liigoihin. Kymmenen ihmisen yhtäaikainen peli onnistuu sekin, mutta umpityperänä rajoituksena heidän on pelattava tungoksessa vain kahden koneen ääressä.

NHL-sarja on muuttunut enemmän kuin pitkään aikaan. Harmi vain, että muutokset ovat oheistauhkassa, kuten Hartwall Areenan lisäämisessä, omien kasvojen liittämisessä ja nimen mainitsemisessa. Itse peli on pitkälti se sama kuin viime vuonnakin.

Jos NHL:t ovat ärsyttäneet lähinnä siksi, että ne ovat EA:n tekemiä, niin ongelmaa ei valitettavasti ole vieläkään korjattu. Muille peli on mainiota lätkäviihdettä, jossa ei ole pahemmin valittamista. NHL 2000 on niukasti parempi kuin viimetalvinen NHL.

88