Pelinomadin asialla

Blizzardin pelit ovat kriitikon näkökulmasta mahdollisimman epäkiitollisia työtehtäviä. Niitä on lähtökohtaisesti mahdotonta arvostella oikein. Vaikka Pelit-lehdessä näkökulmamme on ensisijaisesti peliharrastajan, tietyn rajan jälkeen kyse on jostain aivan muusta kuin pelkästä hardcore-pelaamisesta.

Kovan linjan fanille Blizzardin pelit ovat elämäntapa. Heitä ei kiinnosta pelin aloituskynnys tai palkitsevuus lyhyellä aikavälillä, vaan ”End Game”, valmius viihdyttää kovimmalla vaikeustasolla vielä kymmenien tai jopa satojen pelituntien jälkeen. Elämäntapapelaajille End Game on kaikki kaikessa. Jos palkitsemismekanismit menevät liian pitkälle jatkuneesta pelaamisesta rikki, peli on heidän silmissään kuollut.

Ymmärrän End Game -intoilua, mutta en voi allekirjoittaa sitä. Täydellinen omistautuminen yhdelle ja samalle pelille ei ole minun juttuni. Kriitikkona ja yksityishenkilönä olen Diablo III:ssa vain kylässä. Ja koska vierasta kuuluu pitää hyvänä, on aivan selvää, että pelin kuuluu antaa minulle kaikki-heti-nyt. Se on ajan henki.

Tässä numerossa arvosteltu Diablo III:n konsoliversio on Blizzard-peliksi radikaali. Toisin kuin reilun vuoden ikäinen PC-originaali, konsoli-Diablo ei pihtaa legendaarisista esineistä, vaan päinvastoin oikein tyrkyttää niitä pelaajalle. Minusta säännölliset laatudropit tekevät pelaamisesta – pun intended – pirun hauskaa, mutta End Game -näkökulmasta konsoliversio lienee vakavasti kompromettoitu. Onko Inferno-vaikeusasteen hakkaamisessa enää mitään mieltä, jos sankari on viritetty tappiin jo monta kierrosta aiemmin? Oma vastaukseni on selvä: ”En tiedä, enkä välitä.”

Start Game voittaa omissa kirjoissani End Gamen. Muutama kymmentä pelituntia palkitsevammaksi viritettyä toimintaroolipeliä riittää aivan hyvin yhden syksyn tarpeisiin, onhan minulla muutakin pelattavaa! En muistelisi konsoli-Diabloa pahalla, vaikka palaisin asiaa vasta Reaper of Souls -lisäosan ilmestyessä.

Juuri tästä syystä Blizzard-pelien kritiikin on melkein mahdoton osua maaliinsa. Kriitikko voi puhutella joko elämäntapapelaajia tai mielenkiinnon kohteesta toiseen siirtyviä pelinomadeja, mutta teeskentelemättä ei molempia. Kirjoitin Diablo III -arvosteluni jälkimmäisille, toivottavasti en suututtanut ensiksi mainittuja.

Tuomas

Lisää aiheesta

  • Pääkirjoitus: 250 lehteä myöhemmin

    Tämä juttu pitää alkaa jo miltei muinaisista roomalaisista. 23 vuotta sitten Suomi oli täysin toisenlainen kuin nykyisin: televisiokanavia oli kaksi, kännyköitä ei vielä ollut ja pelikelpoiset pc:t maksoivat monta kymmentä tuhatta markkaa.
    Silloin 250 lehteä sitten, emme mitenkään…
  • Pääkirjoitus: Pelikansan edustajat

    ELinkeinoministeri Jan Vapaavuori oli pitämässä juhlapuhetta Finnish Game Awardsissa, jossa juhlittiin pelialan 20-vuotistaivalta. Tosin me jo kauemmin pelialalla olleet olimme sitä mieltä, että termi oli väärä. Suomen "oikea" peliteollisuus syntyi varmaankin 20 vuotta sitten Housemarquen…
  • Pääkirjoitus: 20 vuotta Eekolmosta

    Jo ennen E3:sta pelejä esiteltiin muun muassa ECTS-messuilla Lontoossa parhaimmillaan kaksi kertaa vuodessa sekä Consumer Electronics Show’ssa Las Vegasissa. Sitten ala alkoi paisua ja Los Angelesiin perustettiin ne ainoat oikeat pelimessut.
    Olin mukana jo ensimmäisessä tapahtumassa – minä…