Pelit katsasti: Neverwinter Nights 2 (PC) - Tiimi komentoon

www.atari.com/nwn2

Nightwish-tiimi pienenee, mutta Neverwinterin tiimi kasvaa nelihenkiseksi. Neverwinter 2:n paras uutinen on se, että koko konkkaronkka on Baldur-tyyliin pelaajan komennossa.

Bioware ulkoisti Neverwinter-roolipelin kakkososan tekemisen Obsidianille. Obsidianin koostuu entisistä Black Islen työntekijöistä, joilla on kokemusta sellaisista klassikoista kuten Fallout ja Planescape: Torment. Neverwinter 2:ta esitteli molempien tekemisessä mukana ollut pääsuunnittelija Ferret Baudoin.

Baudoinin mukaan tiimi ei ole tyytynyt vain päivittämään grafiikoita nykyaikaisiksi: "Biowaren Neverwinter Nightsin idea oli hyvä: roolipeli, johon jokainen osaisi tehdä omia seikkailuita skenaarioeditorilla unohtamatta yksinpeliä. Bioware selkeästi keskittyi skenaariotekijöiden työkalujen ja pelimoottorin suunnitteluun. Me saimme ne valmiina, joten voimme kohdella asioita tasapuolisemmin. Teemme yksinpelistä kunnon seikkailun, hiomme moninpeliä ja parannamme vielä bonuksena editoria."

"Ensimmäisen Neverwinterin tarinasta on kulunut vuosia, mutta osa ykkösen avainhenkilöistä elää vielä. Sankari on West Harbourin soilla varttunut kyläläinen. Tullessaan Neverwinteriin pelaaja on pelkkä maajussi, joka joutuu ansaitsemaan muiden kunnioituksen. On turha kuvitella marssivansa kättelemään kaupunkia johtavaa lordi Nasheria ja kysymään, että mikäs on miehellä meininki", Baudoin linjaa tarinan lähtökohdan. Vastaava ideaa haettiin jo ykkösosaan, mutta homma vesitettiin betatestissä, koska pelaajan rakkaan hahmon jatkuvasta vähättelystä ei pidetty. Nyt ajatuksen luvataan jäävän loppuun asti, koska se tekee maailmasta aidomman oloisen.

Ryhmänjohtaja

Taistelusysteemi on lähes sama kuin ykkösosassa, mutta pari tärkeää muutosta on tehty. Pikavalintoja on tukuittain, jotta kykyjen käyttö on sujuvaa ja pelaaja voi käskyttää myös muita hahmoja nelihenkisessä ryhmässään. Mättämisen voi pysäyttää, kun jakaa apureille ohjeet, ja tavaroita saa jakaa vapaasti ryhmäläisten kesken aivan kuten Baldureissa aikoinaan.

Sankarin seuralaiset eivät ole tahdottomia kantojuhtia vaan olentoja, joilla on omat motiivinsa ja historiansa. Tiimiläiset eivät missään vaiheessa ole täysin pelaajan määräysvallan alla. Jos varas liittyessään halusi etsiä taikakirjan katakombista, ukkeli ei suostu etsimään viikkokausia pikkutytön kadonnutta kissaa, vaan häipyy jatkamaan omaa tehtäväänsä.

Baudoinin mukaan D&D-runko näkyy seikkailussa: "Käytämme Neverwinterissä uusia sääntöjä eli 3.5-versiota. Uudet vahinkosäännöt tekevät pelaamisesta hauskempaa tai kuolettavampaa, riippuen näkökannasta. Ihmissusia, vampyyreita ja useita muita hirviöitä vastaan joutuu käyttämään erikoisaseita, jos haluaa olennot hengiltä eikä vain pitää niitä loitommalla. Tarinaan kirjoitetaan epäkuolleet oleelliseksi osaksi tapahtumia."

"D&D:n hahmonkehitys on aikaisempaa paremmin tasapainossa. Hahmoluokat eivät enää saa mehukkaimpia herkkujaan alkutasoilla, vaan avauksen jälkeenkin tuntee hahmonsa kehittyvän."

Baudoin myöntää, että lisälevyt nostavat maksimitasoja: "Seikkailun tasapainotuksen takia asetamme tasokaton jonnekin 20 tason paikkeille. Katto koskee vain pääseikkailua, sillä modintekijät voivat tehdä skenaarioita sitä kehittyneemmille hahmoille. Tosin, jos nostaa tasoa kovin paljon ylemmäs, joutuu itse muokkaamaan hahmoluokille uusia taikoja ja kykyjä."

Obsidian pyrkii irti Neverwinterin tiilimäisestä ulkonäöstä. Ykkösen kentistä näki liian selvästi, että ne muodostuvat erikokoisista yhteen liitetyistä suorakulmaisista osista. Kentät rakentuvat edelleen valmisosista, mutta asia naamioidaan kakkosessa korkeuseroilla ja vapaasti aseteltavilla esineillä. Taloihin voi sijoitella ikkunoita ja muokata niiden kokoa, jotta pelatessa ei yhtä helposti huomaa tuttuja elementtejä.

"Skenaariotekijöiden työkalujen käytettävyyttä on hiottu, esimerkiksi keskustelu ja skriptit ovat omissa ikkunoissaan, joten grafiikkaeditoria ei tarvitse sulkea muiden asioiden muokkaamiseksi. Ykkösosan skenaariotekijät ovat kotonaan myös kakkosessa. Vaikka editoria on muokattu vahvasti, vain grafiikat ovat muuttuneet. Jos haluaisi siirtää Neverwinter ykkösen skenaarion kakkoseen, niin skriptit, esineiden ja hahmojen tiedot toimivat sellaisenaan."

Esittelyversio oli vielä pahasti vaiheessa eikä varsinaista pääseikkailua näytetty ollenkaan. Demottavana oli esittelynäyttöön tehty piskuruinen kenttä.

Neverwinter Nights 2 ilmestyy PC:lle sitten kun se valmis. Todennäköisesti julkaisupäivä sijoittuu jonnekin vuoteen 2006.

Lisää aiheesta